Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 12 APRIL 2005 V O O R A L U W P I J P E N E N P I J P L E I D I N G I N S TA L L AT I E S Wij wensen mts Megan en haar bemanning een behouden vaart Sinds 1951 verzorgen wij complete pijpleidingsystemen t.b.v.: scheeps- en baggerbouw, landinstallaties, chemie en petrochemie, apparatenbouw, hydraulische en pneumatische installaties Uitgevoerd in diverse materiaalsoorten, zoals: staal, RVS, koper, kopernikkel, aluminium enz. Numeriek gestuurd buigen! Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Eclipse niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Megan een goede en behouden vaart * stuk- en serieproductie * diverse materiaalsoorten * t/m Ø 168 3 mm uitwendig Ook voor het compleet toeleveren van pijpstukken DE JONG'S PIJPLEIDINGFABRIEK B.V. Molendijk 80-82 3361 EP SLIEDRECHT Postbus 67 3360 AB Telefoon +31 (0)184 413 644 - Telefax+31 (0)184 411 072 E-mail: info@djps.nl Internet: www.djps.nl INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Megan zijn door ons verzorgd. Wij wensen Scheepvaartbedrijf Ant. Kooren BV en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Wij wensen het mts Megan en haar bemanning een behouden vaart. Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert Scheepvaartbedrijf Ant. Kooren BV Van der Linden Oliehandel Hoefsmidstraat 40 3194 AA Hoogvliet T 010 295 47 70 F 010 295 47 76 met het mts Megan en wenst schip en bemanning Voor het mts Megan leverden wij de gasolie en wensen Scheepvaartbedrijf Ant. Kooren BV een behouden vaart een behouden vaart

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 De Megan is een nieuw ontwerp. De afmetingen zijn 86 x 11,44 meter (met een beunruimte van 0,80 meter). Deze type-C-tanker heeft zeven tanks met in totaal 2650 kuub – 380 kuub groter dan zijn equivalent. In opdracht van Kooren vof heeft Rensen Shipbuilding het casco op de werf Malbo in Wroclaw Polen laten bouwen. Tussen tekentafel en oplevering (door Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie uit Krimpen aan de Lek) zaten precies twaalf maanden. De regie van de afbouw was in handen van Erik Kooren en zijn assistent Peter Boon. Door Johan de Witte De Megan is op 2 april aan de Boompjes in Rotterdam gedoopt door Megan Kooren, de dochter van Erik Kooren en Tamara Rijnders. De wel zeer jonge dame – ze is twee jaar – aan wie deze eer te beurt viel, hield een korte doch heldere toespraak voor groot publiek. Daarvoor ontving zij haar eerste applaus. Scheepvaartbedrijf Antonie Kooren vierde met familie en genodigden feest aan boord van het partyschip Abel Tasman, verscholen tussen vijf schepen van de rederij Kooren. Op deze zonnige zaterdagmiddag werd de Boompjes even “Kooren-kade”. Kooren transporteert al jaren aardgascondensaat vanuit Den Helder. Aanvankelijk werd het product met een type-N-tanker vervoerd.Toen het benzeen gehalte van het product halverwege 2000 echter boven de tien procent steeg, werd voor het vervoer van aardgascondensaat type-C vereist. Met Interstream is in oktober 2002 een deal gemaakt om gezamenlijk de type-C-tanker London te exploiteren. De eveneens in 2002 gebouwde Sirius (ook type- C) was niet geschikt. Er werd op de markt gezocht naar een geschikte tanker van 86 meter lengte (bepaald door de afmeting van de sluis in Den Helder). Maar die werd niet gevonden. Men wilde een grote tanker met kleine afmetingen en ongebruikelijk veel inhoud, maar wel met behoud van de kruiplijn. Het transport van aardgascondensaat vereist inert-gas in de tanks (niet ontvlambaar gas met nog vijf procent zuurstof). De oplossing was nieuwbouw, geschikt voor lichte minerale producten en een inert-gas-systeem. Met het accent op veiligheid. Met de nieuwbouwervaring die hij had opgedaan bij de Sirius, stapte Erik Kooren naar George Rensen en hij deponeerde zijn specifieke wensen op de tekentafel. Het fraaie voorschip van de Sirius stond model voor een nieuw concept. De huidplaten van het achterschip werden bovenop de tunnel geplaatst. Ten gevolge hiervan is er geen sprake van een aangebouwde of ingebouwde tunnel; het hele onderwaterschip is als het ware tunnel, waarin de asleidingscheg en de buis zoals gewoonlijk zijn aangebracht. De vlaklijn is 200 millimeter opgetrokken vanaf de ladingtanks tot aan de hak. Deze constructie geeft het schip meer draagvermogen en verhoogt de mogelijkheid voor het bouwen van een tunnelmodel met optimaal rendement. Gras Het casco is in Polen gebouwd. Erik: ’Na een uurtje of negen rijden waren we in Wroclaw op de werf. Peter Boon, kapitein en in de toekomst eigenaar van de Megan, ging vrijwel altijd mee. Soms bleef hij er een week. Peter heeft een belangrijke bijdrage aan het project geleverd.’ ‘We waren welkom. Aardige mensen, goed meegewerkt. We zijn achteraf tevreden, met speciale dank aan onze surveyor, Myrek Kowalski. Het is een kleine werf met specifieke problemen, waar het niet altijd meeviel onze “specifieke” wensen te vertalen in de uitvoering van het casco. Tijdens een overleg kregen we verschil van mening met de directeur over de marge van strakheid in de vlakbeplating. Onze meningen liepen zodanig uiteen dat we de directeur feliciteerden als onverwachtse eigenaar van de Megan en stapten op, de overigens vriendelijk en goedwillende man in droeve ontsteltenis achterlatend. Na een uurtje rondrijden hebben we in een vervolgoverleg de marge bijgesteld tot een voor beide partijen aanvaardbare afwijking.’ De vaardiepte in de Oder is voor het vertrek van de werf van grote invloed. Een hoger gelegen stuwmeer in de buurt van Opole is de troef voor het transport. Op voorwaarde dat er ook water in staat. Als er kort voor de vertrekdatum gras in groeit, is dit voor de betrokken partijen opnieuw aanleiding voor nervositeit. ‘Toch is het gelukt. Over het schip zijn we perfect tevreden. De mensen doen met weinig erg veel.’ Goed gevoel Kooren heeft de afbouwfirma niet toevallig gekozen. Het is veelzeggend dat de rederij reeds het vierde schip installeert bij Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie. De afbouw gebeurde onder klasse van Bureau Veritas. Als voortstuwing is een 1380 pk Caterpillar met een straalbuis van Van de Giessen met een 1,75 diameter schroef gekozen. Van der Velden is er voor de besturing, Werkina voor de elektriciteit. Generatorsets en pompmotor annex kopschroefmotor zijn van het merk Cummins; de kopschroefinstallatie van Verhaar. Amco leverde de module voor het inert-gassysteem. Alphatron en de timmerlieden van Van Staveren wedijveren in de stuurhut om het beste cijfer. Peter Boon, de kapitein die voor het eerst een nieuwbouw heeft begeleid, komt uit Papendrecht. Via van der Sluis begon hij acht jaar geleden bij Kooren BV en de bedoeling is dat hij op termijn eigenaar wordt van de Megan. ’Je ziet iets groeien waarvan je later hoopt dat 12 APRIL 2005 Megan, een tanker groter dan haar afmetingen (foto’s Johan de Witte) De 2-jarige Megan Kooren verrichtte de doop. Hoofdaalmoezenier Bernard van Welzenes zegende het naar haar genoemde schip in. Inec BV Ontwerp casco, tekeningen en berekeningen Smits Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf bv Complete afbouw Rabobank Shipping Financiering Rensen Shipbuilding B.V Makelaar Overvliet Assurantie Makelaars bv Verzekering Interstream Barging BV Bevrachting Pon Power BV Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512B , 1380 pk bij 1600 rpm Amco Compressoren BV Compressoren en stikstofinstallatie Discom BV 35 dB(A) dempers met vonkenvanger Rubber Design BV Flexibele ophanging motor Rexroth bv Motorbediening Reintjes Benelux Bvba WAF 663 / 5,044:1 De Ruyter Dieseltechniek bv Generatorset 420 kVA (Boegschroef- en Ladingpompbedrijf), motor: Cummins N14 G2, generator: Stamford HCM 534 C1, generatorset 420 kVA (Boegschroef- en Ladingpomp- en boordnetbedrijf), motor: Cummins N14 G2, generator: Stamford HCM 534 C1, generatorset 81,5 kVA (Boordnetbedrijf), motor: Cummins 6BT 5.9 G5, generator: Stamford UCM 274 C1 en generatorset in geluidsgedempte omkasting AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 5 bladschroef met diameter 1750 rechts draaiend Van de Giessen Straalbuizen Straalbuis Ø 1.762 mm, type Optima Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasinstallatie met de Waal Seals Verhaar omega BV OMEGA 31120-4k met een verticaal geplaatste elektromotor van 280 kW bij 1780 tpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem SP2000, roeraandrijving 2 DWK 6080/35 en roeren 2x HD 220 Alphatron Marine bv Nautisch pakket en JMA 609 radars Tresco CVBA Tresco Inland ECDIS viewer Werkina Werkendam bv De complete elektrische installatie incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touchscreen bediening, Alphatron Nautisch pakket, complete airco installatie, Orlaco camerasysteem, overdruk installatie, tresco kaartplotter, tankalarmering en radarmeting Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van 't Hof B.V het van jou wordt. Samenwerken met de werf, dingen tot stand brengen die moeilijk of onmogelijk lijken, geeft een onwaarschijnlijk goed gevoel. Ik heb gezien hoe er gebouwd en geïnstalleerd is. Geen plek is aan onze aandacht ontsnapt. Het is een goed, veilig schip waarmee we in charter gaan varen voor Interstream Barging.’ VOF Kooren Scheepvaart is gevestigd in Rozenburg. De eigen vloot bestaat uit drie chemicalië tankers en twee bunkerschepen. Kooren participeert in Vinotra, dat uit tien schepen bestaat, waaronder de Titan en de Ino. In de firma Mozeltank participeert Kooren eveneens. De firma ligt “onder vol zeil.” Wie leverden op het mts Megan Niveaualarmering, overvulbeveiliging, drukmeting en -alarmering, eclipse niveaumeting, NXT computer systeem, diepgangmeting, Heat-tracing en X-BOB met Lloyds certificaat RAFA B.V Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek bv Woning flexibel opgesteld en uitlaat flexibel opgehangen A. van Staveren & Zn Complete betimmering, keuken en sanitair A. Omon en Zn Tegelwerk Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Elwibo Woningtextiel Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatie roosters, machine ventilatoren en tank ventilatoren Tyco Integrated Systems BV Novec blusgasinstallatie voor de boeg en machineruimte D.M.T. Dutch Marine Trading b.v Ankers, kettingen en ankerlieren Handelsonderneming Beerens BV BX deur, aluminium davit, aluminium stuurhuistrap, rvs schuifmast en een stel boordlichtbakken Blommaert BVBA Voormast DBR Pumps & Parts D.B.R. hydrofoorinstallatie type SP 120N-H200, JOHNSON airco koelwaterpomp type FRES 40- 110, 2 JOHNSON algemene dienstpomp type FRES 65-155, JOHNSON algemene dienstpomp type FRES 65-230, JOHNSON brandstoftrimpomp type MSF 11Bx1-2,5, PENTAX boosterpomp type CM 50-200B en een VICTOR zwartwaterpomp type S40GC31t EPS European Pump Services BV Bornemann ballastpomp W7.2 ZK 85 MarFlex BV 7 stuks MDPD-80 ladingpompen De Jong's Pijpleidingfabriek bv De laad en losleidingen en alle overige dekleidingen Shell Marine Products Smeerolie ARGOS, Van der Linden Oliehandel Gasolie ScheGro BV Veiligheidsmiddelen, brandblusmiddelen, stuurstoel en scheepsbenodigdheden PS Marine Coatings BV / Sigma Coating Hempel (the Netherlands) B.V. Tank coating Muhlhan Bv Stralen en conservering van de ladingtanks Bureau Veritas Classificatie Kalkman Telecommunicatie B.V Telecommunicatie A. Nobel & Zn. Filtration & Separation B.V Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v HC-Roka en HC-Ship-Clean Ed Speyer Schilderwerken Schilderwerk binnen en behang

Binnenvaartkrant