Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 12 APRIL 2005 Ook het ms Santina is verzekerd bij Gespecialiseerd in het plaatsen van keukens op schepen - Sterk in het leveren van maatwerk - Vakbekwame monteurs - Installatie met de meeste precisie Wij wensen de familie Knol een behouden vaart. Wij feliciteren de familie Knol en wensen het ms Santina een behouden vaart. Tinnemans Keukenwereld Torenweg 11 6014 DE Ittervoort Tel. 0475 566 050 Fax. 0475 566 577 E-mail info@tinnemanskeukenwereld.nl Website www.tinnemanskeukenwereld.nl Postbus 110 - 8440 AC HEERENVEEN Tel.: 0513-623078 Fax: 0513-629167 St.Antonius-Houben Havenstraat 6-7 MAASBRACHT 0475-463131 Scheepsreparatie, Nieuwbouw, Baggermateriaal, Staalconstructies, Draai- en kotterbank Hellingcapaciteit 110 meter Wij wensen de familie Knol een behouden vaart ! Bunkerhaven 5 - 6051 LR Maasbracht Tel. 0475-465555 - Fax 0475-465468 E-mail info@scheepswerfmaasbracht.nl Wij verzorgden de complete installatie van: - voortstuwingsmotor en keerkoppeling - generatorset - ballastpomp 900 m 3 /uur - dekwaspomp - ventilatiesystemen wij danken de familie Knol voor het in ons gestelde vertrouwen wij wensen hun een behouden en succesvolle vaart toe Wij leverden en installeerden op het ms Santina de hefkolom t.b.v. het stuurhuis, divers ijzerwerk, betimmering stuurhuis en woning en wensen de familie Knol veel succes ! VOOR AL UW WERKZAAMHEDEN BOVEN DE WATERLIJN!!! Industrieweg 16 - 6051 AE Maasbracht, tel.: 0475 - 461959 Wij verzorgden mede de hydrauliek voor het ms Santina en wensen de familie Knol een succesvolle vaart Stationsweg 78 • 6051 KL Maasbracht Tel: 0475-465636 • Fax: 0475-466540 E-mail: info@vanschijndelbv.nl • Website: www.vanschijndelbv.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 12 APRIL 2005 Eigenaren Santina eindelijk uit de brand na bizar ongeval Herman en Marga Knol varen al weer ruim een maand met een praktisch volledig vernieuwd achterschip, maar het ongeval dat hen met de Santina overkwam in de sluis van Blénod (Frankrijk) zullen zij niet zo licht vergeten. Daarvoor was de gebeurtenis te grillig en is de nasleep te enerverend. Woensdag 28 juli 2004. Een gewone dag, ook voor Herman en Marga Knol als zij met hun 2308 ton metende Santina leeg afvarend de sluis van Blénod binnenvaren. Weinig konden zij vermoeden dat enkele ogenblikken later hun leven een dramatische wending zou nemen. Door Jo Bindels Voorop zaten vakantiegangers en een zoon van de familie meldde rook uit de generatorkamer. Rook is meestal een voorbode van gevaar, en nu ook voor de bizarre gebeurtenissen die zich in een snel tempo voltrokken. Herman maakte de Santina vast met drie touwen en waarschuwde de brandweer. Hij zette de motor uit en evacueerde iedereen van het schip. Even later arriveerde de brandweer en daarmee was het drama compleet. Het interview vond eind februari in Maasbracht plaats, na de reparatie en vlak voor de eerste reis met het gerepareerde schip. Hermans stem krijgt een harde klank als hij schildert hoe de brandweer de elektrische brand bestreed: met water. ‘Nooit gehoord van poederblussers,’ gruwt hij nog na. De gevolgen bleven niet uit. De hoofdmotor sloeg aan en de Santina liep voluit tegen de benedendeuren. De brandweer weigerde met persluchtmaskers de noodafsluiter van de gasolie dicht te draaien en Herman kreeg geen toestemming om dit karwei zelf op te knappen. Het schip bleef nog drie uur voluit draaien totdat de luchtaanzuiging onder water kwam en de motor stil viel. Het achterschip van de Santina was zwaar beschadigd. Dat gold ook voor de benedendeuren van de sluis. De Franse pers sprak van een nationale ramp. De Franse overheid geloofde het verhaal van de op hol geslagen motor niet en behandelde Knol als verdachte. De Franse bureaucratie liet zich van zijn slechtste kant zien. De politie zette zelfs de ME en helikopters in om Herman te beletten te vertrekken. De behandeling door de Franse overheid - in casu de vaarwegbeheerder VNF – was bar en boos, vindt Herman: ’Een of andere directeur van de VNF sprak tegen mij via zijn klerk. Die stelde de vragen en gaf mijn antwoorden weer door.’ Het duurde meer dan drie maanden voordat Herman kon losmaken en mocht vertrekken. Borgstelling door de verzekering niet in orde, telefoon afgesloten, bankgarantie niet geaccepteerd, claims van schippers wegens stremming van de sluis en tot overmaat van ramp werd er ook nog ingebroken. Goede raad was duur en bovendien moest er brood op de plank komen. Om wat bij te verdienen gedurende het gedwongen verblijf in Blénod ging Herman met echtgenote aflossen op binnenschepen en coasters. Eind goed, al goed Eind goed, al goed zegt het spreekwoord. Hoewel ook in de laatste fase een kink in de kabel opdoemde. Hermans eigen bank werkte niet mee en dat betekende bijna het einde van het schip en het bedrijf. Maar een andere bank gaf wel krediet. Ook Kantoor Binnenvaart en vooral zijn verzekeringsmaatschappij de Noord Nederland sprongen in de bres. Herman: ’Ik wil dat je dat vooral vermeldt in je artikel. Ik ben veel dank verschuldigd aan directeur Bonno van der Wal en adjunct-directeur Hendrik de Jonge van de Noord Nederland.’ (Lees verder op pagina 27) De Santina vlak voor de eerste reis na de reparaties. Wie leverden op het ms Santina Scheepsreparatie P.H. Tinnemans & Zn. bv IJzerwerk, hefkolom stuurhut, betimmering stuurhuis en woning Vereniging Noord Nederland U.A. Verzekeringen St. Antonius Houben BV Caterpillar voortstuwingsmotor type 3512, 1379 pk, 1600 tpm, Twin Disc k.k. type MGN 1026 BV, reductie 4,55:1, motor en keerkoppeling star opgesteld, Iveco generatormotor met Stamford generator van 35 kVA, Ballastpomp 900m 3 / uur, Novetec ventilatie systemen en hydraulische aanpassingen aan de stuurmachine GSH General Services Holland bv Isolatie uitlaatgassystemen Vissers en van Dijk B.V. Elektrische en nautische installatie Van Schijndel BV Hydraulieksystemen Hydraulische toepassingen Peters & Van Sandijk administrateurs adviseurs Financiële begeleiding A-systems Telefooninstallatie en satelliet Tinnemans Keukenwereld, Ittervoort Keuken Scheepswerf en Machinefabriek 'Maasbracht' N.V. Lagering schoefas Dabekausen Sanitair b.v. Sanitair en verwarmingsinstallatie Verbunt b.v. Industriële reiniging en conservering Cleanning en conservering machinekamer Wij leverden en installeerden het sanitair en verwarming en wensen familie Knol een behouden vaart St. Joosterweg 2a - 6051 HE Maasbracht - Telefoon 0475-462105 - Fax 468215 E-mail: info@dabekausen-sanitair.com - Website: www.dabekausen-sanitair.com WIJ LEVEREN EN INSTALLEREN GAS, WATER EN SANITAIRE INSTALLATIES ALSMEDE ALLES OP HET GEBIED VAN C.V. FABRIKANT VAN SCHEEPSHYDROFOORS EN OLIEBRANDERS Mogen wij onze sterke punten aan u presenteren: - KENNIS VAN DE BINNENVAART - VASTE PRIJSAFSPRAKEN - GROTE FLEXIBILITEIT Concrete vragen over uw eigen situatie. Bel ons voor een vrijblijvend gesprek. Tevens wensen wij familie Knol een behouden vaart. Havenstraat 7c • Postbus 7171 • 6050 AD Maasbracht Tel.: 0475 - 460060 • Fax: 0475 - 460069 • www.pvsa.nl Havenstraat 5b • 6051 CR Maasbracht • Tel: 0475-464667 • Fax: 0475-597770 www.vissersenvandijk.nl • info@vissersenvandijk.nl Wij verzorgden de electrische en nautische installatie en wensen familie Knol veel succes en een behouden vaart Industriële reiniging en Conserveringsbedrijf Voor een nog snellere service inzet van tweemaal 500 HD mobiele units voor o.a.: Wij wensen ms Santina een behouden vaart - Schoonmaken buikdenning - Verven ruimen, machinekamers - Onderhoud baggermateriaal - Reinigen en conserveren gasolie- en ballasttanks - Stralen en coaten watertanks - Reconditionering brandschades - Constructie Schilderwerk Officieel Alphatron Dealer, Mastervolt Dealer Verbunt b.v. Industriële reiniging en conservering Ervenweg 20 6051 EN Maasbracht Tel.:0475 - 465074 Mob.: 0653232534 Mob.: 0651420142 Mob.: 0622711001

Binnenvaartkrant