Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 12 APRIL 2005 AL ONZE PRIJZEN EX. BTW GELDIG TOT 1 MEI 2005 ZOLANG DE VOORRAAD STREKT WASPOEDER 25 KG AKTIE € 37,50 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L AALREIN € 7,41 10L ROEST&KALK € 33,10 ZOEKLICHT 250W - 24V Ged. water € 1,35 p/5L DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6814329 E info@transafe.info Wwww.transafe.info Marcel Kind: 06-54326502 • veiligheidsadviseur • kwaliteitssystemen • trainingen Wrijfhout hout € 4,34 SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP NIEUW Schoen met stalen neus € 40,61 Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L € 49,92 + cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = € 63,80 WHITE SPIRIT 5L = € 5,15 Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. €177 DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT € 29,95 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5M - 3M, VANAF € 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 216,50 SIMER 220 V DOMPELPOMP € 111,18 Antivries € 2,18 p/L Koelvloeistof € 1,73 p/L LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L HYDROFOOR 220 V RVS AUTOFOCUS KIJKER 7X50 24 LTR €199,- DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” €1,81 p.m. NAV. LAMPEN 28 Volt € 3,06 NIEUW SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = € 9,05 Hercules touw 22MM-24MM-28MM-30MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS VANAF € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 15,50 Voor een grenzeloos & waterdicht advies Specialist in • Mechanische en elektronische motorbedieningen o.a. de merken Kobelt en Morse, geschikt voor elk type motor en keerkoppeling • Trek- duwkabels (Morse) maken wij op gewenste lengte(binnen 24 uur) • Schroefasremmen • Hydraulische en pneumatische systemen voor diverse toepassingen GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. D.C.S. international b.v. Marchantstraat 10 | 3332 CL Zwijndrecht Tel 078-6192003 | Fax 078-6191539 | Mob. 06-53688226 Email: info@dcsint.nl | Website: http://www.dcsint.nl DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 De Specialist in SCHEEPSCLEANING Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Minister Peeters: ‘Kiezen voor een goede mix’ Een infrastructureel prioriteitenlijstje gaat richting geven bij de uitbouw van Vlaanderen tot een logistiek knooppunt voor de toekomst. Dat schetst Vlaams Minister voor Openbare Werken en Leefmilieu Kris Peeters in het relatiemagazine van Voka, het Vlaams Economisch verbond van ondernemingen. Zoals ook al in zijn Beleidsnota Openbare Werken is aangegeven, wil Peeters minstens één derde van de missing links voor wegen en binnenvaart aanbesteden. Hij ziet grote risico’s verbonden aan het niet optimaliseren en niet-uitbouwen van de transportinfrastructuur, waaronder ook de vaarwegen. Het Masterplan Antwerpen komt alvast op de prioriteitenlijst van Peeters te staan. Ook de Noord-Zuidverbinding in Antwerpen en Limburg maakt er deel van uit. Belangrijk bij het opstellen van de prioritaire projecten is dat er maatschappelijk draagvlak én geld is, aldus de minister. Studies beginnen zonder financiële zekerheden vindt hij betrekkelijk zinloos. Financiering Anders dan in het verleden kan de financiering van grote infrastructuurprojecten niet meer eenzijdig ten laste komen van de overheid. De minister verwacht een toename van PPS-projecten (Publiek Private Samenwerking), maar acht dit financieringsmodel niet voor alle projecten geschikt. Vlaanderen heeft een kenniscentrum voor PPS, dat echter nog aan zijn kennis van de materie moet bouwen. Peeters wil ook het debat over tolheffing aanzwengelen. Vlamingen en Vlaamse bedrijven betalen allerlei belastingen, zoals die op de inverkeersstelling en accijnzen. Maar buitenlandse vervoerders, die het wegennet net zo goed gebruiken, dragen geen lasten af. Op belangrijke knooppunten, zoals rond de haven van Antwerpen, ligt hun aandeel in het totale transport wel erg hoog (zo’n dertig procent). De invoering van een wegentol wil Peeters koppelen aan investeringen in het openbaar vervoer en de binnenvaart, zodat weggebruikers ook een alternatief hebben. De ambitie achter de Beleidsnota Openbare Werken voor Vlaanderen is hét transit- en In Zeebrugge zijn eind vorige maand twee nieuwe sleepboten van de Unie van Reddingen Sleepdiensten (URS) te water gelaten. De Union Pearl en de Union Coral, samen goed voor een investering van 12,5 miljoen, kunnen allebei 65 ton trekken en behoren daarmee tot de krachtigste sleepboten voor haven- en kustsleepwerk. De schepen kunnen ook als blusboot worden ingezet. Ze brengen 2400 kubieke meter zeewater per uur tot op een hoogte van 180 meter en zijn daarmee zelfs inzetbaar bij de 12 APRIL 2005 doorvoerland te worden. Van volume moet Vlaanderen het niet hebben, argumenteert Peeters. Daarvoor is de ruimte te beperkt. Waar het volgens de minister wél op aankomt is een goede mix van infrastructuur en andere ruimtelijke bestemmingen (zoals recreatie) te creëren. Belangrijk voor de Vlaamse economie acht hij ook het zogenoemd postponed manufacturing. Daarbij worden producten zo goed als klaar aangeleverd in de havens, in Vlaanderen van een laatste toegevoegde waarde voorzien en vervolgens richting achterland getransporteerd. In combinatie met flexibel geïntegreerd transport ligt dáárin de toekomst. Aldus Kris Peeters. Nieuwe sleepboten voor URS bestrijding van oliebranden bij de gas- en oliewinning op zee. Voor de haven van Zeebrugge is het nieuwe duo een belangrijke aanwinst want het aantal containerschepen en autocarriers groeit gestaag. Ook wordt de gasterminal in de haven van Zeebrugge uitgebreid. De Union Pearl en de Union Coral zijn de eerste in een reeks van vier die door USR bij een Noord-Spaanse werf is besteld. Tijdens de doop van de twee nieuwe aanwinsten gaf URS aan nog twee schepen extra te laten bouwen. Kiezen voor een goede mix is ook kiezen voor de binnenvaart. (Foto Sarah De Preter) Franse binnenvaart toont groeiambitie Op de jaarvergadering van het Franse Comité des Armateurs Fluviaux (CAF) in maart heerste niet alleen een jubelstemming. In zijn jaarrede gaf voorzitter Jean François Dalaise ook aan dat er doorgaans nog veel gedaan kan worden voor de binnenvaart, die hij als een sector met groeiambitie bestempelde. De Franse binnenvaart heeft zich in 2004 positief ontwikkeld. De vervoersprestatie en de tonnage stegen allebei met ruim zes procent. Deze positieve tendens is al enkele jaren bemerkbaar, wat er volgens Dalaise op wijst dat de sector structureel marktaandeel wint. Daarmee wordt een Europese wens in de praktijk omgezet: meer goederen van de weg via alternatieve routes te sturen. De president van CAF ziet ook steeds meer ladingsdiversiteit in de Franse binnenvaart. Daarbij doen ook “jonge” groepen zoals afval het goed. ‘Dit illustreert dat steeds meer verladers de intrinsieke voordelen van de binnenvaart ontdekken: betrouwbaarheid, regelmaat en milieuvriendelijk.’ Uit de lucht gevallen komen deze positieve resultaten volgens Dalaise niet. De sector staat zijn mannetje, vindt de voorzitter. Er wordt massief geïnvesteerd in materiaal, mensen en vernieuwende logistieke concepten die worden afgestemd op de wens van de klant. De groeiambitie van de binnenvaart mag daarmee duidelijk zijn. Bemoedigend voor de binnenvaart noemt hij de voortgang van het project Seine-Nord. In dat kader onderstreepte Dalaise de welwillende houding van de Franse overheid. ‘Dit in het verleden veelbesproken project zit vanaf nu in een actieve fase. Alles wijst erop dat de verklaring van openbaar nut in 2007 een feit zal zijn.’ Serieuze bedreiging Zorgen maakt de vereniging zich over de rol die de binnenvaart speelt in de Franse zeehavens. Die zijn volgens Dalaise nog ver verwijderd van Antwerpen en Rotterdam, waar meer dan dertig procent van alle containers nu al per binnenschip naar het achterland wordt gebracht. Ook loopt de bouw van de geplande binnenvaartsluis van Port 2000 voor Le Havre vertraging op. Deze zeehavengebonden problemen vormen een serieuze bedreiging voor de binnenvaart, zei Dalaise, die de overheid ertoe opriep de havenbeheerders erop te wijzen dat de binnenvaart een betere behandeling verdient. Op het zorgenlijstje van de vereniging staat verder de toestand van enkele kanalen. Kritische noten aan het adres van de overheid wil Dalaise geenszins misverstaan hebben. Veelmeer zijn ze volgens de CAF-president als ‘uitdrukking van groeiambitie’ op te vatten. De binnenvaart weet waar ze heen wil, vindt Dalaise, en ze weet ook welke middelen daartoe noodzakelijk zijn. Bij het CAF zijn tachtig binnenvaartbedrijven aangesloten, samen goed voor een vijfhonderdtal scheepseenheden. Stakingen slecht voor de haven Stakingen bij het loodswezen hebben tot veel vertraging geleid in de havens van Antwerpen en Gent. Op dinsdag 22 maart besloot de Beroepsvereniging van Loodsen alleen nog tijdens kantooruren te werken. Tussen 17.00 uur dinsdagavond en 08.00 uur woensdagochtend bleven de loodsen aan de wal. Met de staking, die op donderdag werd verder gezet, dwong de Beroepsvereniging meer inspraak af in het sociaal overleg. De vereniging gaf aan als vakorganisatie erkend te willen worden. Aan het einde van de week werd een akkoord bereikt met de Vlaamse overheid. Samber zwaar vervuild De Waalse milieupolitie start een grootschalig onderzoek naar de vervuiling van de Samber. In de streek van Charleroi werd onlangs een grote hoeveelheid cyanide in het water aangetroffen. De bittere gevolgen kwamen zeer snel boven water drijven: meer dan duizend dode vissen zijn inmiddels uit de rivier gehaald. In de buurt bevindt zich een afvalcollector voor de agglomeratie Charleroi. Het cyanidegehalte bedroeg daar veertien Veel werk In de haven van Antwerpen is op middellange termijn behoefte aan drieduizend extra arbeidskrachten. Dat heeft alles te maken met de opening van het Deurganckdok in juni. P&O Ports en Hesse-Noordnatie zetten Het scheepvaartverkeer liep door de acties grote vertraging op. Nederlandse loodsen kwamen ter hulp gesneld en konden grotere problemen voorkomen. De havenbedrijven in Antwerpen en Gent reageerden boos en spraken over tientallen miljoenen verlies. Bovendien schaden dergelijke acties het imago van de havens, gaf het bedrijfsleven aan. Een staking van de Vlaamse ambtenaren, onder wie loodsen en sluiswachter, op 25 maart viel al evenmin in goede aarde. De ambtenaren protesteerden tegen de bezuinigingen van de Vlaamse overheid en een wervingsstop. keer meer dan toegestaan. De precieze bron van vervuiling moet nu worden opgespoord. Dat zal niet gemakkelijk zijn, want uit de afvalcollector spoelen naast gebruikt water ook restanten van industrieel water. Daarmee zijn er twee mogelijke oorzaken: ofwel heeft iemand een zeer grote hoeveelheid cyanide in de rivier geloosd. Ofwel ging een bedrijf in de fout dat cyanide gebruikt. De giftige stof wordt onder meer ingezet om metaal af te bijten. grote wervingscampagnes op touw voor enkele honderden jobs. Daarbij gaat het om dokwerkers, technische en administratieve krachten. Vooral technische vacatures raken maar moeilijk ingevuld.

Binnenvaartkrant