Views
2 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Alexander Boom Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. GEVRAAGD per direct schipper/ strlui/ matrs ibv papieren/dnstboek, gd conditie. voor info secretariaat@mhr-r.com tel. 010-4876780 AUTOBANDEN 24 U. SERVICE laagste prijsgarantie Barendrecht nabij Hein. tunn. Zomer, winter, alu sets, tril, lek, lawaai spec., geen extra kosten. Buiten "normale" uren. 0180-619411 GEVRAAGD enthousiaste matroos op beunschip omgeving Adam/Zdam, weekend vrij. Leeftijd 18 t/m 25 jaar. 0653-649575 GEZOCHT stuurman in het bezit van Rijnpatent, 14 op 14 af. Tel. 0653-534595 GEVRAAGD aluminium loopplank 3.5m, onderdelen: Industrie VD41, marifoon Sailor RT144, kaarten pilots donau, zwarte zee, middel.zee. 0655-867353 WERK GEZOCHT DOOR ... matroos, machinist en stuurman zoeken werk ibv dienstboekje. Tel. 0049-173-7449355 of 0031-630-839136 BIEDT ZICH AAN kapitein ibv alle papieren, 25 jr, tankerervaring. 0654-941395 GEVRAAGD op mcs stuurman, nationale vaart, ibv vaarbewijs en ADNR Tel. 0049-1608845982 of 0651-760830 TE KOOP Franse motor 1950, nieuw vlak, Deutz 528 1973, 456 KW, 73x8.20, 982 T. Tegen aannemelijk bod, sterfgeval. Tel. 0032-475733801 GEVRAAGD drie matrozen op kvb Bornrif, donauvaart, 2mnd op/1 mnd af, CAO loon en ibv dienstboekje. Tel. 06-22424148 TE KOOP ms Diligentia, 905 ton, bj 1960, 360 pk MAK, 70x7.30x2.60, 1.450 m 3 , schuifl., 3 slpk, autokraan, kschr, SI t/m '09, prijs notk. 0651-415330 TE KOOP OF TE HUUR diverse pontons, afm o.a. 50x19/70x9.50 enz. Tel.078-6126392 of 0654-794036 TE HUUR div. sleepboten van 200 tot 2.200 pk Tel.078-6126392 of 0654-794036 GEVRAAGD op mts Tourmaline; stuurman ibv patent en deksman (met technische achtergrond), vaarschema is 8 wk op / 2 wk af, loon notk. Tel. (0031)-(0)6-22 424148 ECHTPAAR ZOEKT ... motorvrachtschip tot 600 ton met vast werk om over te nemen. 0527-614172 TE KOOP vrijstaande dijkwoning Westdorpe nabij Sas-v- Gent. 3 slk, ruime keuken & badkamer. Gezellige woonkamer. €129.000,00. Gelegen aan kanaal Gent naar Terneuzen. Tel. 0613-738848 GEVRAAGD op mcs Furka stuurman i.b.v. Rijnpatent, loon n.o.t.k. Vaart R'dam- Europoort (Maasvlakte). Zondag vrij. 0653-422416 GEVRAAGD gemotiveerd stel of echtpaar ibv vaarbewijs voor vaart NL/Donau op mvs. Tel. 0651-814344 GEVRAAGD matroos op mts int. vaart. Systeemvaart. Loon n.o.t.k. Tel. 0653-972985 BIEDT ZICH AAN: matroos ibv dienstb., GVB, basis mari. Wil meer stuur erv., buitenland geen bezwaar. tel. 020-6891120 GEZOCHT schipper voor mcs Pegasos, bj 1999, 86m, vaargebied N- Duitsland/Rijn/zeehavens A1/A2 vaart. Ideaal voor startende ondernemer. Tel. 0031-622508352 0049-1739221285 WERK GEZOCHT ! Lichtmatroos uit Hengelo (ON) zoekt zo spoedig mogelijk werk/stageplek. Tel. 06-46163484 WWW.XXL-EXTREME.NL ... kleding voor mannen met een maatje meer. GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MS Vios 1x lichtmatr. i.b.v. cursus matr. 2 jr. vaartijd in dienstb. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MS Vios 2x matroos, 2 jr vaartijd in dienstb. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD matroos op mvs 850 ton tel. 0642-741212 MATROSE SUCHT ARBEIT 0049-1729415982/ 0040-740026024 TE KOOP appartement in Zwolle n/b haven. Makl. Bramer 038-4222222 0655598826 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Willem Antonie 1x lichtmt. i.b.v. cursus matr., 2 jr. vaartijd in dienstb. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT ... MS Quattro 1x lichtmt. i.b.v. cursus matr., 2 jr. vaartijd in dienstb. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP luxe motor 26.5x5x1.3m, Baudouin 150 pk, boegschroef, gen-set, autokraan, klaar voor bewoning en varen. Vrpr. € 135.000 (ref 12001). Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl JONGEMAN 40 JAAR ZOEKT ... vriendin en/of meer om mee te varen. Reactie met foto naar het bureau v.d. blad onder nr. 20050801. Altijd reactie. GEVRAAGD 3 matrozen op db Joson. 2 mnd op, 1 mnd af. CAO loon, ibv dienstb. Tel. 0653-422601 DEKSMANN-MATROSE MIT ERFAHRUNG sucht Arbeit +40-727536113 +49-1719157877 TE KOOP wonen aan uw vaarroute? Moderne drive-in woning met wijds uitzicht. zie: www.saerdam97.nl DUTCH-ROMANIAN MARINE CONSULTANTS BV Groningen. Handel in nieuwbouw schepen en casco's. Binnenvaart of zeevaart; bulk of container, converssies of modernisatie. Cascobouw in Roemenië, Ukraïne, Turkije. Referentielijst op aanvraag. Technisch en commercieel advies. D. Stoenesco 0651518099, 050-5258204 contact. ZAKENMAN / WATERSPORTER WIL... als vakantie een reis op binnenschip meemaken tegen betaling. 0611316010 na 18 uur TE KOOP mvs 1600 ton bj 1972, 84.85x9.48x2.82, 1 ruim dubb.w., 1000 pk, alu schuifl, 4 slk, kamer-keu. dwarsover. Veritas-CVO eind 2009. Tel. 0653-779745 GEVRAAGD stuurman met vaarbewijs op mcs Friendship. Weekend vrij. 0620-738938 0653-123890 12 APRIL 2005 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 650x420x450 € 1335 PZS - 6480 630 750x420x450 € 1580 PZS - 7560 730 860x420x450 € 1716 PZS - 8640 830 970x420x450 € 1835 PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2090 PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2280 Prijzen inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24 V € 680 ex BTW * 100 Ah 24 V € 770 ex BTW Dealer Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ BIEDT ZICH AAN: kapt voor ca 10-14 d. p/m. Pap. Mannheim. 0032-486082701 0032-32530795 TE KOOP AANGEBODEN duw-sleepboot ex-leger 9x2.5 m, DAF 615 defect, met extra motor € 6.500. 0651-983403 GEVRAAGD deksman aan boord mps Moezel Star tel. 06-41974093 Kickers TE KOOP alu speelkooi 4x5 mtr, sch. beugel deur klapbaar, houtvloer incl. schommels. 06-10990958 GEVRAAGD per direct matroos/ stuurman op mts. Week op/af in ara gebied. 06-21254814 GEVRAAGD matroos op ms 1100 ton, internationale vaart. tel. 0653-422549 Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 ’Drempelvrees bij de verlader’ (Vervolg van pagina 1) Rack rapporteert in verband met Marco Polo II, het innovatiesubsidieprogramma van de EU. Rack en Wortmann vinden dat de binnenvaart een belangrijke prioriteit moet krijgen binnen het nieuwe Marco Polo programma. Een tweede innovatie van Zimmerman betreft het kraanschip Mercurius Amsterdam, dat vanaf 1 september in de Amsterdamse haven containers kan verzamelen en distribueren in de regio. Een systeem dat in het Amsterdams havengebied vele duizenden vrachtautobewegingen zal helpen vermijden. De inzet van dit schip – met een laadvermogen van 144 TEU, ontworpen door Mercurius Scheepvaart en Scheepswerf K.Damen – wordt ondersteund door het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam. Herman Journée is binnen het GHA verantwoordelijk voor strategische ontwikkeling en strategische allianties en hield in Brussel een voordracht over deze nieuwe logistiek. Distrivaart en het kraanschip zijn concepten die volgens Wortmann niet alleen kansrijk zijn voor Nederland, maar voor heel Europa. Zij denkt daarbij aan Distrivaart in de Griekse archipel of het Scandinavische merengebied. Corien Wortmann: ‘De uitdaging is om deze concepten van Nederlandse bodem op de Brusselse agenda te krijgen. Projecten als Distrivaart zijn alleen succesvol als ze op een grotere schaal worden toegepast omdat dan ze dan rendabel kunnen worden geëxploiteerd.' Robert Zimmerman ziet inderdaad Europese kansen voor de innovaties: ‘Er zijn mogelijkheden genoeg, in Spanje en Portugal op de Taag, in Frankrijk op de Seine. We hebben hier in Nederland een voorsprong opgebouwd in het ontwikkelen van logistieke systemen.’ Hij zou ook op andere plekken in Europa aan de slag willen. ‘Bijvoorbeeld in de Delta van de Donau bij Constanza. Of het dan het systeem van Distrivaart met pallets zou moeten worden, weet ik niet. Het gaat hierbij om containers en pallets. Het beste zou zijn gebruik te maken van andere vervoersunits. Je merkt dat palletwide ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden (advertentie) Heeft het uitstel van de Tweede Maasvlakte soms ook op de lange termijn consequenties voor de nog steeds ergerlijke wachttijden bij de terminals voor de binnenvaartschepen? Vorig jaar was het capaciteitsgebrek bij vooral de twee grote terminals van ECT nijpend voor de containerbinnenvaart. Dreigt wellicht een infarct in de haven nu die grote uitbreiding met een compleet nieuwe Maasvlakte weer is uitgesteld? Het is de laatste maanden niet zo erg als vorig jaar. ‘Momenteel kan het een beetje dooien en af en toe sterk vriezen,’ merkt Maira van Helvoirt nuchter op. De secretaris van het CBRB die zich bezighoudt met de containervaart en de containeroperators vindt dat ECT z’n ‘stinkende best’ doet om voldoende capaciteit ter beschikking te stellen. ‘Soms gaat het heel redelijk maar dan stort het ineens weer als een kaartenhuis in elkaar en moeten soms schepen 24 tot 48 uur wachten. Ik krijg elke week weer leden aan de telefoon die me dat vertellen. Maar ik mag hopen dat we veel eerder een oplossing voor die wachttijden vinden dan dat de Tweede Maasvlakte wordt gerealiseerd. Als we daarvan afhankelijk zijn voor een capaciteitsoplossing, dan helpe God ons de brug over…’ Zowel de home terminal (Waal- Eemhaven) als de Deltaterminal (Maasvlakte) kennen geregeld problemen. ‘Bij de home terminal zijn de mogelijkheden voor uitbreidingen fysiek beperkt, ook nu Hanno erbij is getrokken. Er wordt aan gewerkt om de structuur van werken efficiënter te maken maar grosso modo is er gewoon niet meer mogelijk. Op de Delta is het een ander verhaal. Daar kan nog volop worden uitgebreid.’ En dat gebeurt ook. ‘Er worden nieuwe kades klaargemaakt en op de kop van het Beerkanaal komen kranen exclusief voor feeders en de binnenvaart. Er wordt gewerkt aan oplossingen voor de lange termijn.’ Natuurlijk kijken ook de operators naar wat ze nog kunnen verbeteren aan de ‘aanlevering van de containers’, maar dat is CBRB en Kantoor Binnenvaart verwachten dat de ministeries van Justitie en V&W nog vóór 1 juli de knoop doorhakken over de laad- en lostijden en overliggelden. Oorspronkelijk kwam het verzoek van de binnenvaart om het Besluit laad- en lostijden en overliggeld aan te passen aan de eisen van deze tijd. De laaden lostijden zijn te lang in verhouding tot moderne overslagmogelijkheden en de overliggelden te laag ten opzichte van de kostprijs van de binnenvaart, zoals die .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. Het principe van het nieuwe kraanschip. In de omgeving van de terminal worden containers opgehaald en naar de terminal gebracht of boord/boord overgeslagen op een binnenschip dat naar het achterland vaart. (artist impression Bitfactory) containers steeds meer worden gebruikt, waarin je 32 in plaats van 28 pallets kwijt kunt. Daar moeten we op inspelen. Palletschepen zoals de River Hopper kennen nu eenmaal beperkingen. Zoals de hoogte van de kast waarin de pallets staan en het is nog een kwetsbare overbrugging tussen de wal en het schip. Toch sluit het aan op de vervoerstromen. Je moet vertrouwen hebben in de bouwers maar ook in de verladers met wie je de afspraken maakt. Vertrouwen is de aanjager van de economie.’ Vertrouwen heeft Robert Zimmerman zeker in de eigen sector. ‘Er is een drempelvrees bij de verlader. We zullen ze duidelijk moeten maken dat de binnenvaart de afgelopen decennia drastisch is geprofessionaliseerd. Er zijn professionele mensen bezig om de binnenvaart aan de man te brengen. Maar er is tijd nodig om de uitstraling te verbeteren.’ Capaciteit terminals blijft wringen vaak frustrerend. ‘Dan wordt er gevraagd om de containers meer te bundelen. Ja, dat willen we wel. Het liefst leveren binnenschepen hun containers af op één en dezelfde terminal.’ Maar dat is vaak afhankelijk van de opdrachtgevers, zeereders of verladers, klanten in het achterland. ‘Een weerbarstige werkelijkheid,’ aldus Maira van Helvoirt. ‘De flexibiliteit van de binnenvaart was jarenlang het grote voordeel van de sector, maar nu zijn de grenzen van die flexibiliteit wel bereikt. En met de verwachting van de enorme hoeveelheden containers die in de toekomst nog moeten worden vervoerd, weten we dat het anders zal moeten. Laten we maar hopen dat we het hebben opgelost voordat de Tweede Maasvlakte komt.’ Een wrang voordeel dus dat die nog wat langer op zich laat wachten. ’Snel beslissing laad/lostijden’ door het NEA in opdracht van het CBRB werd uitgerekend. De binnenvaartorganisaties, verladersorganisatie EVO en het Comité van Graanhandelaren hebben het afgelopen half jaar gepoogd er gezamenlijk uit te komen. Dat is niet gelukt. Verladers en graanhandelaren willen een voor de binnenvaart onaanvaardbare verruiming van de voorgestelde lostijden en gaan niet akkoord met de hoogte van het overliggeld. De standpunten liggen ver uiteen. Verladers en graanhandelaren betogen dat laaden lostijden in het goederenvervoer niet nodig zijn. De binnenvaart beargumenteert dat de omringende landen wel wetgeving voor laad- en lostijden kennen. Bovendien maakt boek 8 van het Burgerlijk Wetboek melding van laad- en lostijden voor de binnenvaart. Nu ligt het voorstel van Kantoor Binnenvaart en CBRB bij het Ministerie van Justitie. (advertentie) • Matroos • Schipper • ADNR • Ondernemer Binnenvaart T 0900 1442 (5 0,10 p/m) www.vtl.nl RISkant 12 APRIL 2005 Te lang hebben we gedacht dat we het zestiger jaren idealisme konden blijven cultiveren. Het is eerder lief dan naïef om te denken dat je in een tijd waarin razende revolutionaire veranderingen je om de oren gieren verwacht dat er in de persoonlijke levenssfeer niets verandert. De combinatie van bevolkingsgroei, stijgende welvaart, flitsende communicatie en uitzinnige mobiliteit biedt elk individu met een scheet die dwars zit de kans wereldwijd zijn gram te halen op miljoenen onschuldigen. Als dat maar goed afloopt. Dus moeten we anders gaan leven. Overal, behalve in Nederland. Hier begonnen we pas achter ons oor te krabben nadat twee mensen werden vermoord die ik althans vóór hun dood altijd wegzapte als ze weer eens met hun koppen op TV waren. Nee, ik denk niet dat mijn wegzappen een soort symbolische moord is geweest. Ik doe geen fruitvlieg kwaad. Ik weet wel dat voordat Pim en Theo het loodje legden, ook in ons knusse Holland al tientallen mensen om de meest onzinnige motieven werden omgelegd. Om nog maar te zwijgen van de honderden kinderen die bezwijken onder ouderlijk geweld. Na de stille tochten wordt het meestal al snel weer gezellig bruisend in de stad. Maar als bekende Nederlanders sneuvelen, is het leven plotsklaps onveilig in de polder. Die onstuimig complexe communicatietechniek naar je hand zetten, luidt de oplossing. Nou ja, oplossing. Altijd weten wie waar is, is een druppel. De emmer loopt er niet van over en de plaat blijft gloeien. Maar ja, als je de samenleving wilt behoeden voor enge dingen zoals terroristische aanslagen moet je ergens beginnen. Vooralsnog lijkt die verplichte identificatie een hoopvol monster. Een mooie uitdrukking voor iets dat nog nergens op lijkt, maar dat wellicht later onontbeerlijk zal blijken. Bioloog Richard Goldschmidt noemde (in 1940) zo in de evolutie de soms onzinnig schijnende veranderingen in de evolutie van het leven. Rare monsters die later de stamvader van een nieuw ras bleken te zijn. Met alle vernieuwingen en moderniseringen in de binnenvaart staat de sector te rillen en te gillen als het gaat over automatische identificatie. Het mag wel, MAAR GEEN VERPLICHTING! Roepen de vertegenwoordigers van de binnenvaart dan in koor. Het is ook niet eenvoudig om over eieren te lopen als je staat te springen om de verworvenheden van de binnenvaart van de daken te schreeuwen. Je moet er toch niet aan denken dat de binnenvaart ook eindelijk de zestiger jaren moet verlaten. Dan zouden verladers en wat dies meer zij je nog serieus gaan nemen ook. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant