Views
2 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 12 APRIL 2005 Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com Hoofdsponsoren Aqua-Kids voetbaltoernooi 2005 • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr BINNENVAARTUNIT ROTTERDAM Rabobank Binnenvaartbanken • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl www.vlootschouw.nl O N L I N E S C H E P E N D ATA B A S E www.charitycompany.tk Steun het KWF Kankerbestrijding voor € 5,00 en ontvang een leuke tas! Op 28 Mei 2005 wordt wederom het Aqua-Kids voetbaltoernooi gehouden. Rabobank Shipping Scheepvaartonderneming A.A. Bosman SCHEEPS- BETIMMERING OOK JACHT- BETIMMERING Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 06 - 41 42 11 06 Welkom op 4 e Duisburger SchiffahrtsMesse 20 – 23 september 2005 in Duisburg-Ruhrort op de Mühlenweide Dé vakbeurs voor innovaties in scheepsbouw, aandrijftechniek, technologie en scheepsuitrustingen voor de binnenvaart Graag ontvang(en) ik/wij het inschrijfformulier: Firma Contactpersoon Straat Postcode Telefoon Plaats Fax Duisburger SchiffahrtsMesse GmbH, Beursmanager Ricarda Zech Am Hochheider Busch 19, D – 47198 Duisburg Postfach 17 02 65, D – 47182 Duisburg Telefoon +49 2066/468900, Fax: +49 2066/468901 GSM +49 172/9090288, eMail info@dsm-duisburg.de Reserveer nu! WWW.MERIGUIER.COM Mas de Mériguier Toe aan een rustige vakantie in Zuid Frankrijk? in de Lot, vlakbij Figeac ligt op een heuvel dit mooie complex voorzien van alle moderne gemakken, bestaande uit een hoofdhuis, een Pigeonnier, twee studio's en een verwarmd zwembad. meer informatie: www.meriguier.com Een Kicker plaatsen? Bel: 010-4140060 Of vul de bon in op pagina 2!

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 12 APRIL 2005 Autokranen met karakter Lagendijk Constructie maakt een autokraan met een ijzersterk imago. Roestvrijstalen onderdelen voorkomen roestvorming. Aan kwaliteit en esthetiek wordt zwaar getild. Geen uniformiteit. Het ontwerp is afgestemd op de wens van de klant. Het design past bij de uitvoering van het schip. De autokraan is, als “verlengstuk van mobiliteit”, radiografisch bedienbaar met variabele snelheid. Door Johan de Witte Lagendijk Constructie is actief in scheepsreparatie, machinebouw, hydrauliek en precisiedraaiwerk. Het bedrijf fabriceert eveneens autokranen, store-kranen en onderdelen voor zandwinning. Scheepsreparaties worden uitgevoerd aan een reparatieponton (met onbeperkte ligplaatslengte) in de haven van Wemeldinge. De productenrange voor autokranen bestaat uit respectievelijk vast of uitschuifbaar van 500 tot 2500 kilo en tot twintig meter. Het meest gebruikte ontwerp voor store- en overslagkranen is tot dertig meter vast en op- /aftopbaar van vijfhonderd tot tienduizend kilo. Bunkermasten worden in allerlei uitvoeringen geleverd. Voor certificaten van een gerenommeerd classificatiebureau wordt gezorgd. Oprichter V. Lagendijk begon in 1898 een wagenmakerij en schildersbedrijf. De vraag naar wagens werd minder en de activiteiten ontwikkelden zich al snel in de richting van metaalbewerking en reparatie. Bijna vanzelfsprekend groeide deze service aan het drukke scheepvaartverkeer op het Kanaal van Zuid-Beveland uit tot de hoofdactiviteit. Tom Lagendijk en echtgenote Sjanie Lagendijk-Lantsheer, die in 1975 in de voetsporen van de oprichter traden, verhuisden dit voorjaar uit de Daniëlstraat naar een splinternieuw pand op het industrieterrein aan de Choorhoekseweg. Met 1200 vierkante meter voor werkvloer en magazijn, een uitgebreid machinepark, 10-tonsloopkraan en een kantoor plus uitbreidingsmogelijkheden en een reparatieponton. Solide Tom: ’We werken met acht medewerkers. Mijn vrouw werkt volop mee en neemt de boekhouding voor haar rekening. We zijn niet groot, maar heel flexibel. Het team is gemotiveerd en dat maakt ons sterk om een bijzondere klus aan te pakken. Het belang van onmiddellijke reparatie bieden aan een schip dat varen en werken moet, is bij ons bekend.’ ‘Een belangrijk deel van ons werk is het onderhoud aan zandzuigers. Als ‘s nachts de telefoon gaat en je hoort aan de andere kant: “We komen naar de haven en hebben je nodig,” staan we klaar.’ Afgezien van de scheepswerf in Hansweert is Lagendijk de enige scheepsreparateur aan het kanaal. Vincent Wolf, werkvoorbereider en nauwelijks drie maanden aan het werk bij Lagendijk Constructie, vindt dat er solide en goed wordt gewerkt. Als bewijs noemt hij een minimale cilinderrevisie dit jaar van een door Lagendijk geplaatste autokraan uit 1989. Vincent wil nog even kwijt ’dat Lagendijk complete stuurinstallaties samenstelt en installeert’. Trots wijst hij in de werkplaats naar de uitschuifbare, achttien meter lange autokraan voor het nieuwe motortankschip Kaapstad die bijna klaar is. Een autokraan van Lagendijk Constructie. Bijna klaar en bestemd voor de Kaapstad. (foto’s Johan de Witte) Nieuwe edities binnenvaartboeken Bij Sdu Uitgevers zijn onlangs twee nieuwe binnenvaartboeken verschenen. Het gaat om Praktijkboek Binnenvaart, editie 2005 en Jaarboek Vaarreglementen Nederland, editie 2005. Praktijkboek Binnenvaart is een door R. van Reem geschreven handboek dat in duidelijke taal de regels beschrijft die aan boord van een binnenvaartschip van toepassing zijn. Door de praktische, thematische hoofdstukindeling is de informatie snel toegankelijk. De voorschriften die betrekking hebben op het schip en de uitrusting, bemanning en vaartijden, laden, lossen en vervoeren en veiligheid en milieu worden uitgebreid behandeld. Foto’s, tekeningen en situatieschetsen verduidelijken de regelgeving in de dagelijkse praktijk. In Vaarreglementen Nederland, geschreven door N. Koedam, zijn de Scheepvaartverkeerswet en alle daarop gebaseerde scheepvaartreglementen opgenomen die voor de scheepvaart van belang zijn (en in een aantal gevallen verplicht aan boord moeten zijn). Zo bevat dit naslagwerk naast het Binnenvaartpolitiereglement en het Rijnvaartpolitiereglement ook de scheepvaartreglementen voor de Westerschelde, het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Gemeenschappelijke Maas, de Eemsmonding en de territoriale zee. Beide boeken zijn in de boekhandel verkrijgbaar en te bestellen via www.sdu.nl. Praktijkboek Binnenvaart kost 35 euro (ISBN-nummer 9012100852). Jaarboek Vaarreglementen Nederland kost 65 euro (ISBN-nummer 9012107202). De nieuwe editie van “Praktijkboek Binnenvaart” werkt met een thematische indeling, wat het zoeken vergemakkelijkt. (Iillustratie Sdu Uitgevers) Aart van Bruchem neemt afscheid Dit voorjaar betrok het bedrijf een nieuw pand op het industrieterrein aan de Choorhoekseweg in Wemeldinge. ✁ Bestel nu het Binnenvaartspel LIMITED EDITION OP=OP ❑ ik bestel Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ________ exemplaren à 47,50 euro* ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: Aart van Bruchem heeft afscheid genomen van Promac. Dat gebeurde zaterdag 2 april tijdens een druk bezochte receptie die de 61-jarige vertegenwoordiger door het bedrijf werd aangeboden in Partycentrum De Heeren van Suylighem in Zuilichem. Op de foto verwelkomt Van Bruchem gasten. Rechts zijn echtgenote Bely. Van Bruchem was in totaal meer dan veertig jaar in dienst bij het bedrijf in Zaltbommel. In 1959 werd hij rechtstreeks vanaf de ambachtschool bij Van Voorden Gieterij in Zaltbommel binnengehaald. Begin zestiger jaren werd Promac opgericht en werden de activiteiten flink uitgebreid. De Seffle-stuurmachines werden door Promac op de markt gebracht. Na zijn militaire dienst ging Van Bruchem aan de slag als servicemonteur bij Promac. In 1984 werd hij vertegenwoordiger. Wegens ernstige complicaties na een operatie moest Van Bruchem stoppen met zijn werkzaamheden. Na een herstelperiode van ruim twee jaar is Aart na nóg een operatie weer opgeknapt. Promac bood hem de mogelijkheid vervroegd met pensioen te gaan. In goed overleg is besloten dat hij daarvan gebruikt maakt. (foto de Binnenvaartkrant) U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

Binnenvaartkrant