Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN M/s Marisa bj 1994 2700 ton afm 110x11,45x3,20m 1500 pk ABC M/s Speranza bj 1998 2500 ton afm 110x11,40x3,03 m 1850 pk CAT M/s Joja bj 1989, 2450 ton afm 110x10,50x3,19 m, 1640 pk GM rev 2000 M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s bj. 2001 2791 ton afm 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108 x 11,00 x 3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Mercator, bj. 1954, 650 ton, afm. 57 x 7,28 x 2,38 m., 510 pk Volvo Penta M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Duwsleepboot Nooit Volmaakt bj 1948 afm 22x5,75x2,00 m 730 pk GM t.e.a.b. Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. www.phtimmer.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: MBS Krimpenerwaard 647 m3 Bwj 1978 te Papendrecht, Afm 75x7.50x2.92m, Motor GM 600 pk revisie 2002, Boegschroef 220 pk revisie 2005, 2x generatorsets, goed onderhouden schip, eventueel inruil mogelijk www.binnenvaartspel.nl Bestel online!! - 1 boegschroef int. Met 165 pk GM incl. bediening, € 6.250,00 excl - 1 Cummins 220/380 V aggregaat 64 KW in nieuwstaat € 4.800,00 excl - 1 Deutz 4 cil. aggregaat 38 kVa € 2.000,00 excl - 1 Liessen oliebad ankerlier (met ketting 28mm) hydro aandrijving € 3.000.00 excl - 1 Draad achter ankerlier ca. 800 kg € 850,00 - 1 Alum. klapbaar radar/antennemast € 1.000,00 - 1 Partij roeframen - 2 x Sailor marifoon (druktoetsen) á € 250,00 - 1 x Electr. blauwbord € 450,00 - 1 x Electr geluidshoorn z.g.a.n € 750,00 - 1 x Autokraan 9 mtr. € 4.000,00 - 1 x Klino meter € 300,00 Verder nog div materialen op voorraad zoals: ankerlieren, eenvoudig stuurhuis, enz. Waalboer Trading v.o.f. 0184-693919 n.o.z. TE KOOP Luxe Motor 21. x 4.1 x 1.1 m, Daf 615, boegschr, neerklapbaar stuurhuis, ideaal schip voor wonen/ reizen, vr.pr EUR 135.000,- (ref 2272) Scheepsmak. Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP Sleepboot, uitstekende staat 18.4 x 4.75 x 1.95 m, bj 1940 van der Belt, Westgrafdijk, ABC 630 pk ca 6000 bedr. uren, schip met recente S.I. zeer ruim, geïsoleerd interieur, geschikt voor privé / zakelijk vrpr. EUR 130.000 (ref 1920) Scheepsmak. Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl Ms LARGO bj 1972 1802 ton, 95x9.50x2.87m, hoogte 4.30m, straalbuis, 2 ruimen 2250 m3, alu luiken, ijzeren vloer over hout, 800 pk MWM van 1960, revisie in 1996, naut compl, boegschroef Van Tiem met 320 pk Daf, betimmering woning 1990, hydr stuurwerk, 58 teu, SI 2010. Zeer interessante prijs. volledige info op aanvraag W.L.A. de Bot & Dtr. tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl www.huizinga-snijder.nl MS WATERLAND 1097 t bj. 1951 middenschip 1981 75 x 8.28 x 2.61 m. 2 ruimen ca 1400 m3 alum.luiken - Azobé 1996 600 PK Caterpillar 1983 revisie 1997 - naut.compl. hydr.stuurwerk 1998 boegschroef 320 PK DAF woning 2 sl.kmrs - SI 2011 - inter.prijs en Medefinanciering bespreekbaar volledige info op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl W.L.A. de Bot & Dtr. tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl TE KOOP hoekeengezinswoning, Gouwestraat 23 te \Ridderkerk, bwj 1970, nabij uitvalswegen en alle voorzieningen. 5 kamer woning op 211 m 2 eigen grond, perfect onderhouden en compleet gemoderniseerd. Snelle oplevering mogelijk. Vr.pr. € 239.500,00 VAN SPRONSEN MAKE- LAARS 078-6812566 WIR FRAGEN TSJECHISCHE ... Steuermann mit Patent bis Mannheim für Containerschiff. 3 Wochen auf Schiff, 3 Wochen zu Hause. Tel.0031-610951090 0031-653213156 0049-15114248149 O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x3.80/4.25m, type lichtgewicht, Orsova december 2006 NIEUWBOUW CASCO afm,110x11.45x3.65m,Orsova november 2006 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.110x11.45x4.10/5.85m,11 ladingtanks 4180 cub.m NIEUWBOUW DUBBELWANDIGE TANKER afm.110x11.45x3.55/540m,10 ladingtanks, 3800 cub.m 1800 pk Cat, dubbelleiding systeem, compleet geleverd mei 2006 MVS 3000 ton, bj. 2000,afm.110x11.45x3.45m 1520 pk Cat,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MDS 2987 ton, bj.1974,afm.110x11.40x3.39m 2 x 1074 pk bj.1999,kopschroef MVS 2488 ton, bj.1988,afm.110x10.50x3.18m 1521 pk Cat bj.2000, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2394 ton, bj. 1989,afm.105x10.50x3.20m 1750 pk ABC, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2084 ton, bj.1973,afm.100x9.50x3.01m 1160 pk SKL, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2040 ton, bj.1987,afm.105x9.50.3.05m 1550 pk Deutz, alu.luiken, kopschroef MVS 1685 ton, bj.1980,afm.84.63x9.50x3.01m 930 pk GM bj.1996, alu.frieschekap, kopschroef MVS 1394 ton, bj. 1962, afm. 80x9.50x2.75m 1200 pk Mitsubushi bj. dec. 2004, stuurhut 2004, alu.luiken, kopschroef MVS 1250 ton, bj.1972, afm. 84.5x8.20x2.61m 730 pk Cat bj.2000, alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967,afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004, luiken, kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962, afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992, alu.luiken, kopschroef MTS 2315 ton, bj.1973,afm.110x9.58.x3.20m 1090 pk Deutz, rev.2004, type N/2/2, cub.m.2875 nieuwe woning totaal doorgerepareerd en zeer goed onderhouden. Klasse tot 2009 MTS 2125 ton, bj.1972,afm.108x9.50x3.01m 1520 pk Cat bj. 2003 type N gesloten, 2750 cub.m wordt met nieuwe klasse geleverd Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. SPEEDHEAT VLOERVERWARMING Ideaal voor leefruimten en stuurhutten Ondervloer blijft bereikbaar en warm Speedheat vloerverwarming is ideaal voor leefruimten en stuurhutten. Dit supersnelle systeem van Speedheat is slechts 1 mm dun en is flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de ondervloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan of kijk op www.speedheat.nl. 12 APRIL 2005 SPEEDHEAT NEDERLAND Tel. 0900 401 5001 www.speedheat.nl E- ail info@speedheat.nl VESTIGINGEN DOOR HEEL NEDERLAND - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl TE KOOP T.E.A.B. Ms Mercator bj. 1954 650 ton afm. 57 x 7,28 x 2,61 m 510 pk Volvo Penta Mbs Naomi bj. 1959 659 ton afm. 57 x 7,08 x 2,61 m 550 pk Volvo Penta Mbs Zuiderzee bj. 1964 615 ton afm. 56 x 6,60 x 2,56 m 330 pk ABC Duwboot Nooit Volmaakt bj. 1940 afm.22 x 5,75 x 2,00 m 730 pk GM Bod gevraagd op bovenstaande schepen ! TE KOOP alu Friese kap kombriluiken, afm 50x7.95m met of zonder hydraulische luikenwagen. Vraagprijs € 9.500,- Tel.0654-612739 0049-175102273 TE KOOP 18 stapelluiken met hydr hefsyst. 70x8m tel.06-20250070 0049-1754388253 15574 Kicker plaatsen? Vul de bon in op pag. 2 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: m.b.s. MERCURIUS 450m“ / 762 ton Bwj. 1963 bij Duijvendijk te Krimpen a/d IJssel Afm. 62 x 7.12 x 2.80 Motor Cummins 600 pk Boegschroef Cummins 280 pk Inruil mogelijk en ruime financieringsmogelijkheden

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 12 APRIL 2005 ‘Mijn RIS’ zet vaarinformatie naar eigen hand RIS-loket bundelt nautische gegevens met schepenbestand Het officiële Nederlandse schepenbestand staat – eindelijk – online. Althans de eerste tekenen zijn zichtbaar. Het is te vinden op de nieuwe RIS-server (‘RIS loket’) op www.risserver.nl, waar binnenvaarders in de toekomst al hun belangrijke nautische gegevens kunnen halen. Deze nieuwe internet-uiting van River Information Services zag informeel, en wellicht wat vroegtijdig, het licht tijdens het jongste KSCC Internetcafé in Nijmegen. De site is “licht” en dus ook voor GSM/GPRS prima te gebruiken, maar nog lang niet af, en ook nog niet voorbereid op een “alternatieve” browser als Mozilla. Het Web ging nieuwsgierig op zoek naar de nieuwe mogelijkheden voor binnenvaarders. De website risserver.nl staat geregistreerd op naam van ARS Traffic & Transport Technology (www.ars.nl) in Den Haag, een internationale adviesorganisatie voor Intelligent Transport Systems (ITS) met in de klantenkring (semi-)overheidsorganisaties (Rijkswaterstaat) en particuliere ondernemingen (ANWB, BinnenLloyd). Voor de Maastrichtse rederij BinnenLloyd, die op haar site www.binnenlloyd.nl in een reeks foto’s de ombouw laat zien van de Trident van schipper J.P. Kleine tot cementtanker Mirage, ontwikkelde ARS T&TT een tracking & tracing-systeem dat via GPS en internet nauwkeurig de positie van de rederijschepen weergeeft met hun verwachte aankomsttijd. Zo wordt ongeveer duidelijk uit welke hoek de webwind voor de RIS-server waait. ‘Mijn RIS’ ‘Mijn RIS server’ is een optie om gegevens naar eigen hand te zetten. Het aanbod is gratis en veelbelovend: ‘Als RIS gebruiker krijgt u toegang tot bruikbare en persoonsgerichte informatie. Tevens kunt u gebruik maken van extra functionaliteiten die u in staat stellen die informatie te krijgen die voor u van belang zijn.’ Voor aanmelding bij deze service lijkt het invullen van naamen adresgegevens voldoende, maar het systeem wil toch ook nog graag het 7-cijferig Europanummer. Dat doet vermoeden dat alleen scheepseigenaren worden geregistreerd. Het resultaat van de inschrijving is een automatische bevestiging van je ‘Request for RIS User Creation’, maar gebruikersnaam en wachtwoord worden niet automatisch meegestuurd. We wachten af. De RIS server kent een ‘grafische versie’ en een ‘tekstuele In de grafische versie worden op de kaart van Nederland de locaties met bijvoorbeeld ‘urgente’ scheepvaartberichten getoond. versie’, er lijkt iets ingebakken te zijn waardoor je als gebruiker met een ‘tekstuele’ voorkeur wordt herkend bij een minder snelle internetverbinding. Op de openingspagina lezen we: ‘Het RIS loket is het informatie loket voor de binnenvaart in Nederland.’ En: ‘De doelstelling van het RIS loket is om algemene en route specifieke informatie […] toegankelijk te maken via smalbandige en breedbandige communicatiemedia waarbij zoveel mogelijk gebruik kan worden gemaakt van reeds beschikbare informatiebronnen.’ Specifiek voor mobiel gebruik op schepen stuurt de RIS server weinig data heen en weer (‘hierdoor sneller informatie en lagere kosten’), is er ‘één loket, ook voor buitenlandse informatie’, en wordt er gebruik gemaakt van ‘Slimme filtering (bv. berichttype, regio en/of vaarplan)’. Verder zal de informatie in negen talen beschikbaar zijn, zowel grafisch als tekstueel, volgens een eenvoudige menustructuur. RIS Server Portal De volgende informatie is of zal op korte termijn toegankelijk worden gemaakt op de ‘RIS Server Portal’: scheepvaartberichten, zowel nationaal als internationaal; actuele casco informatie afkomstig van Inspectie V&W; weer; waterstanden; actuele vaarwegdiepten; bedieningstijden en andere gegevens betreffende de Vaarweginfrastructuur (VIN); en digitale waterkaarten (ENC's). Daarnaast wordt er naar gestreefd om de processen in de binnenvaart effectiever en efficiënter te maken door de mogelijkheid aan te bieden om positiegegevens of vaarplannen van je eigen schip bij belanghebbende partijen bekend te maken, zoals bijvoorbeeld bij een rederij voor de logistieke planning of bij een sluisbeheerder voor zijn sluisplanning. Onder ‘Berichten’ krijgen we in de grafische versie links in het menu een kaartje van Nederland met negen vaargebieden te zien. Helaas werkt de weergave van informatie in de Mozillabrowser niet zoals bedoeld, dus schakelen we over naar Internet Explorer. Prompt worden nu ook aan te vinken keuzes voor ‘Scheepvaartberichten urgent’, ‘Scheepvaartberichten’, ‘Meteoberichten’ en ‘Hydroberichten’ zichtbaar. En op een grotere kaart van Nederland zien we de locaties met bijvoorbeeld ‘urgente’ scheepvaartberichten. Zo waren we het op de RIZAsite nog niet tegengekomen. Bij het aanklikken van het ‘urgent’ blokje in de buurt van Meppel komt er een ‘pop-up’ (wel even in je Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, (advertenties) browser aangeven dat het mag) die vertelt dat de bedrijfszekerheid van de Grote Kolksluis in Zwartsluis niet aan de eisen voldoet en de sluis daarom gesloten is. Het is maar een voorbeeld. Aanklikken van één van de vaargebieden uit het menu geeft op een kaartje van het gekozen gebied de scheepvaartberichten weer. Rotterdam en Amsterdam vallen binnen hetzelfde gebied. En dus lezen we onder ‘urgente’ berichten zowel dat in Rotterdam wordt gewerkt aan de ingestorte kademuur bij de firma Van Bentum als dat de Herengracht in Amsterdam af en toe wordt gestremd. In het Duits zijn de titel en wat algemene aanduidingen (vaarweg et cetera) vertaald; de melding zelf blijft Nederlands. De urgentie lijkt vooral ingegeven door vaarwegbeheerders en minder met het oog op vaarweggebruikers. In de tekstuele versie krijg je per gekozen vaargebied een overzicht van actuele scheepvaartberichten. Schepenbestand Onder ‘Casco’ zijn Europanummers, Teboekstellingsnummers en Scheepsnamen in te geven. We proberen ‘Johanna’ en krijgen gegevens van de zeventien meter lange Johanna C. Bij het scheepstype staat niet dat het een sleepboot is; wel het bouwjaar 1958 en verder de actuele scheepsdocumenten met vervaldata. De privacy van de eigenaar blijft volledig beschermd. Ook de naam ‘Janny’ levert maar één schip op; met een lengte van 23 meter. Veel bekende Europanummers melden ‘Geen casco informatie gevonden’. Er ontbreken dus nogal wat schepen in het bestand, maar die zijn ongetwijfeld nog onderweg. De knop ‘Vaarplan’ wekt nieuwsgierigheid, maar zonder gebruikersnaam en wachtwoord kom je daar niet in. Verder is er nog VIN: Vaarwegkenmerken in www.vlootschouw.nl Nieuw toegevoegd: • Maasstroom • Swiss Gloria leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 496 SCHEPEN! • Synthese 20 Nederland, de mogelijkheid tot het raadplegen van bedieningstijden van sluizen en bruggen die al langer online is. Ook interessant zijn de digitale vaarkaarten achter de knop ‘ENC’s’, wel met de waarschuwing dat ze alleen nog maar voor testdoeleinden geschikt zijn. Dus niet om gegarandeerd schadevrij op te varen. Je haalt ze binnen (veel data!) en bekijkt ze met een gratis te downloaden viewer (let op: 10 Mb!). Naast deze ‘eigen’ informatie heeft de RIS-server een rubriek ‘Links’ naar bestaande weer- en waterwebsites van KNMI en Rijkswaterstaat. Kom je er ondanks al deze informatie niet uit, is er de mogelijkheid via het contactformulier een vraag te stellen. Behalve ‘algemene’ of ‘technische’ vragen, kan er op de site ook een ‘verzoek om informatie over de verkeersituatie’ worden gedaan. Snelheid met beperking van data is belangrijk voor varende gebruikers. We pleitten daar in 2002 al voor in deze rubriek onder de kop ‘Gefilterde stremmingsberichten voor plekken waar je zelf komt’ ( www.vaart.nl/web/ 02/19.htm). Destijds signaleerden we dat de RIZA-website met scheepvaartberichten daar nog moeite mee had, maar dat particuliere toepassingen dezelfde informatie al wisten te “versnellen”. Denk maar aan iidesk op www.iidesk.com/water, aan de routeplanner PC Navigo, die bij het uitstippelen van een route de stremmingsberichten erbij haalt, en aan de digitale kaartenmakers van Tresco, die stremmingen op de kaart zichtbaar maken. De nieuwe RISserver versnelt het RIZA-aanbod, maar het lijkt erop dat deze vernieuwing al door de markt voorbij was gestreefd nog voor ze goed en wel draait. Deze 114e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www.vaart.nl/web/05/08.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Binnenvaartkrant