Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 12 APRIL 2005 VEBEG Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Küstenkontrollboot"WS-5" ca. 22,22 x 4,59 x 1,50m (LxBxTiefgang) Peilschiff "Ruhrort" ca. 34,14 x 6,50 x 0,84 m (LxBxTiefgang) Schleppboot "Dosse" ca. 15,42 x 3,82 x 1,00 m (LxBxTiefgang) Motorbarkasse "Zollenspieker" ca. 15,69 x 3,72 x 1,10 m (LxBxTiefgang) Hebebock "Hiev Op" ca. 16,20 x 6,97 x 1,24 m (LxBxTiefgang) Tragkraft: 2,3 / 12,0 t Kontrollboot "GSP-12" ca. 11,80 x 2,87x 0,94 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit Abbildungen unter www.vebeg.de oder durch: VEBEG GmbH Postfach 11 19 53 • D-60054 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 7 58 97 -0 • Fax: +49 (0) 69 7 58 97 479 www.vebeg.de • mail@vebeg.de Group B.V. De VeKa Group is een actieve groep van werkmaatschappijen in de scheepsbouw. Wij zijn één van de toonaangevende projectontwikkelaars in de nieuwbouw voor binnenvaart- en zeeschepen. Het bedrijf bestaat nu 17 jaar en kent een nog steeds groeiend activiteitenniveau. Onze orderportefeuille is gevuld tot ver in 2007. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Werkendam. Voor dit kantoor zoeken wij ter vervanging van onze huidige collega een Management assistent(e) Omschrijving: In deze functie bent u de spil, die zelfstandig op vriendelijke en commerciële wijze contacten onderhoudt voornamelijk in de Engelse en Duitse taal met relevante marktpartijen zoals klanten en buitenlandse werven. U bent de rechterhand van de directie en u heeft geen 9 tot 5 mentaliteit. Het betreft een secretariële functie, waarbij veel zelfstandigheid en eigen initiatief wordt verwacht. U zult het commerciële proces binnen onze organisatie mede bewaken en vormgeven. Wij bieden en relatief jonge dynamische werkomgeving met ruimte voor eigen verantwoordelijkheden en initiatieven. Een organisatie met korte lijnen, waarbij teamspirit en resultaat de boventoon voeren. Sollicitatiewijze: Schriftelijk Elektronisch Voor meer informatie over deze functie kunt u contact opnemen met: de heer P.M. Versluis, bereikbaar onder telefoonnummer: 06-53230568 of met de heer A.M. van Berchum, bereikbaar onder telefoonnummer: 06-51577329. Uw sollicitatiebrief, voorzien van uw c.v. kunt u binnen 14 dagen richten aan; VeKa Group B.V. T.a.v. dhr. P.M. Versluis of de heer A.M. van Berchum Biesboschhaven zuid 10-11, 4251 NM WERKENDAM E-mail: peter.versluis@veka-group.nl www.phtimmer.nl Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 713 ton Bj. '57 65 x 7,20 x 2,36 m. Nr. 312 803 ton Bj. '58 67 x 7,45 x 2,77 m. Nr. 468 913 ton Bj. '60 67 x 8,20 x 2,51 m. Nr. 455 1024 ton Bj. '59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1054 ton Bj. '57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1119 ton Bj. '53 80 x 8,20 x 2,50 m. Nr. 467 1143 ton Bj. '58 80 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 465 1229 ton Bj. '72 80 x 9,00 x 2,47 m. Nr. 74 1233 ton Bj. '67 81 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 345 1336 ton Bj. '28 80 x 9,50 x 2,54 m. Nr. 454 1344 ton Bj. '71 80 x 9,00 x 2,80 m. Nr. 407 1372 ton Bj. '64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1403 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 431 1450 ton Bj. '54-'92 82 x 9,00 x 2,81 m. Nr. 457 1528 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,84 m. Nr. 271 1571 ton Bj. '73 85 x 9,50 x 2,90 m. Nr. 400 1768 ton Bj. '70 105 x 9,50 x 2,63 m. Nr. 419 1784 ton Bj. '77 100 x 9,50 x 2,74 m. Nr. 339 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1999 ton Bj. '57-'88 95 x 11,40 x 2,80 m. Nr. 350 2084 ton Bj. '73 100 x 9,50 x 3,01 m. Nr. 459 2441 ton Bj. '82 105 x 10,50 x 3,16 m. Nr. 17 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 Folio 95 /ms/bj. '62/1052 ton/74 x 8,20 x 2,62 m./1400 m3/ hoofdm. 600 pk /boegschr. 200 pk/ 2 slpk. / schuifluiken / naut. compl. / mooie woning / inruil bespreekbaar Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/duwboten/duwbakken/ etc. op sommige objekten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 5600 ton, 6870m3. Nieuwbouw Motortankschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/4m00, 3000 ton, 4000m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 13m50 x 5m30/3m80, 3500 ton, 4180m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motorvrachtschip,Type "Marina", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m65, 3000 ton, 3440m3, levering mei 2006. Diverse motorvrachtschepen 110m x 11m45 met en zonder luiken van recente bouwjaren. "Hendrik Jan jr", 3300 ton 1989, 110mx11m40x3m70, 3650m3, kopschroef Cummins 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1600 pk bj. 1989 rev 2000. m.s. 2497 ton 1989, 110mx10m55x3m19, 3100m3, alu. schuifluiken, kopschroef GM 350 pk, alu. overzakb. containerstuurhuis, autokraan 14m, GM 1640 pk bj. 1995, rev. 2000. "Comus", 2068 ton 1966/2000, 86mx10m50x3m23, 2600m3, alu. Fr. kap luiken bj. 2000 met elektr./hydr. luikenwagen bj. 2000, kopschroef 400 pk, alu. overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, Cummins 580 pk bj. 1993. m.s. 1751 ton 1993, 85m90x10m5x3m14, alu schuif/stapel luiken, alu. containerstuurhuis, kopschroef Scania 335 pk, autokraan 14m, GM 1460 pk bj. 1993. "Portunus", 1725 ton 1957-1980, 84m95x9m45x3m15, 2100m3, alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 320 pk bj. 1990, autokraan 12m, Caterpillar 1227 pk bj. 1991. "Burgwal", 1705 ton 1981, 84m99x9m50x3m21, 2450m3, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef DAF 340 pk, autokraan 15m, Wartsilia SACM 1000pk bj. 1995. "Parana", 1529 ton 1994, 84m63x9m50x2m88, 2200m3 , stalen vloer 12 mm, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 15m, Cummins 1000 pk bj. 2002. (Evt. inruil bespreekbaar). "Yulara", 1287 ton 1968, 84m50x9m37x2m50, 1880m3, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, stalen hydr. overzakbaar stuurhuis, hydr. autokraan 12m, Caterpillar 918 pk bj. 1996. (Evt. inruil bespreekbaar). "Leon", 1170 ton 1965, 80m8m2x2m72, 1700m3, alu. potonluiken stapelbaar, alu overzakb. stuurhuis, hydr. autokraan 9m, kopschroef DAF 320 pk, Deutz 545 bj. 1965 rev. 1999/2003. (Evt. inruil bespreekbaar). "Henrean", 1123 ton 1939, 80mx9m50x2m68, 1750m3, stalen vloer bj. 1993, alu. luiken met luikenwagen, kopschroef Daf 240 pk, autokraan 12m, Deutz 1033 pk bj. 1982 rev. 1999. "Cascade", 1105 ton 1957, 80mx8m20x2m52, 1700m3, stalen vloer bj. 1998, ronde alu. luiken, Scania 230 pk, autokraan 9m, Caterpillar 730 pk bj. 2000 / 2002 flexibel "Irma", 921 ton 1957, 74m40x7m48x2m73, 1175m3, alu. schuifluiken, kopschroef Daf 260 pk, 1992 gerev. geplaatst, autokraan 9m75 bj. 1990, Mitsubishi 954pk bj. 2000. "Peroli", 803 ton 1958, 66m85x7m45x2m77, 1100m3, alu. Fr. kapluiken met elektr. luikenwagen, kopschroef Daf 220 pk, alu. overzakbaar stuurhuis bj. 2003, autokraan 9m, Mitsubishi 600 pk bj. 1995. "Flamingo", 731 ton 1961, 61m95x6m60x2m66, 1200m3, alu. schuifluiken, kopschroef DAF 100 pk, autokraan 12m, Cummins 600 pk bj. 1998. "Imago", 354 ton 1955, 38m79x5m06x2m43, 430m3, stalen vloer bj. 2001, alu ronde luiken + 2x luikenwagen, autokraan 7m20, Mercedes 250 pk bj. 1976 rev. 1991 ACHTERSCHIP (Voor ombouw of als ponton) 19m30x11m85x3m50, alu. overzakbaar stuurhuis betimmerd en voorzien van een U lessenaar met inbouwapparatuur m.u.z. van radar, compleet betimmerde woning bj. 1998, airconditioning en overdruk in woning en stuurhuis, 1x 60 kVA generator, complete elektrische installatie bj. 1998. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip Neem ook eens een kijkje op www.binnenvaartkrant.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 12 APRIL 2005 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (1) In deze eerste bijdrage van mijn hand zal ik trachten een indruk te geven van wat de CCR is en waarvoor en wanneer zij is gesticht. Allereerst een aantal saaie data. Het begin is terug te brengen tot 1816. Op 15 augustus vond de eerste vergadering van de Centrale Commissie plaats in Mainz. Op 31 maart 1831 werd de Acte van Mainz, de eerste Rijnvaartakte waarin juridische principes voor de Rijnvaart werden vastgelegd, aangenomen. Er is dus niets nieuws onder de zon; ook toen werd er lang gesproken alvorens er een gemeenschappelijk document op tafel lag. Het eerste voorschrift met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt in 1838 aangenomen. Dit waren voorschriften voor het vervoer van kruit. Het eerste Rijnvaart Politie Reglement ziet het levenslicht in 1850. In 1861 verhuist de Commissie van Mainz naar Mannheim, waarna op 17 oktober 1868 de ondertekening van de Akte van Mannheim plaatsvindt. Deze akte bevatte toen reeds bepalingen die nu voor het merendeel nog steeds op de Rijn van toepassing van. Dan komen er in 1900 nieuwe bepalingen voor het vervoer van bijtende en giftige stoffen, in 1905 gevolgd door bepalingen voor het vervoer van aardolie en raffinageproducten. Het ADNR is dus in wording, maar het zal nog vele jaren op zich laten wachten, zoals we nu weten. In 1904 is ook het eerste Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn aangenomen. Dit is de basis waarop ook de bepalingen voor het vervoer van Drie kapiteins van Fast Ferry voor de rechter Het was een forse klap toen twee Fast Ferries elkaar in augustus 2004 ramden op de Nieuwe Maas. Beide kapiteins moeten zich wegens verdenking van slecht zeemanschap verantwoorden tegenover de strafrechter. Dat lot wacht ook de kapitein van de ferry die in september 2003 in aanvaring kwam met een containerschip. De zaak tegen de drie kapiteins dient in Rotterdam en Nicoverken neemt nieuw bedrijfspand in gebruik Op vrijdag 1 april is het nieuwe bedrijfspand van Nicoverken in Schiedam officieel in gebruik genomen. Burgemeester Rein Scheeres verrichtte de feestelijke handeling daarvoor. Aansluitend trad Lee Towers, de ambassadeur van de Rotterdamse haven, op. Daarmee barstte het feest goed los; het duurde de hele avond. Nicoverken is sinds 2002 gevestigd aan de Algerastraat op het Schiedamse industrieterrein 's Gravelandse Polder. Het bestaande pand werd gedeeld met Transport en Koeriersservicebedrijf Snelweg. Hoewel beide bedrijven positief waren over de locatie, vonden ze de uitstraling van het pand allesbehalve wervend. Architect Gert Rook, verbonden aan het Rotterdamse bureau VHP, was in de aanloopbesprekingen als adviseur van Nicoverken betrokken. Hij zag mogelijkheden het verwaarloosde pand tegen aanvaardbare kosten te transformeren tot een goed geoutilleerd bedrijfspand. Het nauwelijks gebruikte terrein aan de achterzijde kon worden bebouwd, waardoor een complex van tachtig bij 25 meter is gerealiseerd. Daarin zijn beide bedrijven, met behoud van hun eigen identiteit, nu gehuisvest. Het Nicoverken-deel heeft een ingebouwd kraanbaan waarmee lasten tot tien ton kunnen worden gehesen. Zware motoren kunnen zodoende voortaan op locatie worden gereviseerd. Het bedrijf houdt zich onder de naam Nicoverken Holland bezig met scheepsreparatie. Nicoverken Marine Services is een handelsonderneming in onder andere waterbehandelingsapparatuur en bilgewaterseparators en agent van motorenmerken als Yanmar en GE Marine. Het bedrijf wordt geleid door Frans van Krugten, die onlangs zijn beide zonen Erik en Jeroen als mededirecteuren heeft benoemd. gevaarlijke stoffen gegrondvest zijn. Dan vindt de Eerste Wereldoorlog plaats en na het sluiten van de vrede in 1919 wordt het Verdrag van Versailles getekend, waarin een aantal nieuwe regels voor de Commissie zijn opgenomen. Deze oorlog had ook tot gevolg dat de Commissie niet langer in Mannheim mocht zetelen en in 1920 verhuisde naar Straatsburg, waar ze haar intrek nam in het voormalige keizerlijke paleis. Vanaf toen werd dit paleis dan ook het Palais du Rhin genoemd. Bij de verhuizing naar Straatsburg werd tevens een permanent secretariaat ingesteld. Dit paleis is tussen 1884 en 1888 gebouwd naar een ontwerp van Hermann Eggert. Het is gebouwd in nieuw renaissance stijl en was bedoeld als residentie voor de toenmalige Duitse keizer Wilhelm II bij zijn bezoeken aan het toen onder Duitsland vallende Elzas-Lotharingen. Hij is er tot 1914 slechts vijf maal geweest. Dan volgt in 1922 het eerste Reglement Rijnschipperspatenten en daarna is het een hele tijd stil. Dit komt mede door de Tweede Wereldoorlog, maar na de bevrijding in 1945 worden de werkzaamheden van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart hervat. In 1963 vindt dan de ondertekening van de Conventie van Straatsburg plaats, die een aantal aanvullingen op de Akte van Mannheim accordeert. In 1968 komen de eerste voorschriften voor het gebruik van radar door binnenschepen en in 1971 – jawel, 66 jaar na de laatste aanpassing – wordt over enkele maanden gestart, aldus Justitie. Allereerst gaat het om de twee kapiteins die, op- en afvarend ter hoogte van Ridderkerk, elkaar ramden. De schepen verzuimden kennelijk, zoals voorgeschreven, marifooncontact met elkaar op te nemen. Uitwijken naar stuurboord kwam er ook niet van. In plaats daarvan wachtten ze af wat de ander ging doen. De in totaal zeventig passagiers aan boord van de schepen liepen – net als de bemanning – geen letsel op. De ferries zouden op het moment van de botsing zo’n dertig dan eindelijk het allereerste ADNR, dat in 1972 van kracht wordt. Maar daarna gaat het redelijk snel met de aanpassingen. Naast de normale wijzigingen vinden er in 1976 en 1995 zowel in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn als het ADNR ingrijpende wijzigingen plaats. Het ADNR wordt in 2003 wederom ingrijpend gewijzigd. Verder komt in 1979 aanvullend protocol nr. 2 bij de Akte van Mannheim dat bepalingen vastlegt met betrekking tot het toebehoren van schepen op de Rijnvaart, in 1989 aanvullend protocol nr. 4 met betrekking tot de structurele sanering en in 1999 aanvullend protocol nr. 5 met betrekking tot de oud-voor-nieuwregeling. Daarnaast treden in 1998 ook nog eens het Rijnvaartpolitiereglement en het aan de technische ontwikkelingen aangepaste Reglement Rijnpatenten in werking. De reden dat vanaf de zeventiger jaren wel regelmatig aanpassingen aan de regelgeving plaats hadden, heeft te maken met de vorming van een groot aantal werkgroepen die de regelgeving aan de stand der techniek aanpassen. In de volgende bijdragen zal ik een inzicht proberen te geven hoe al deze verschillende werkgroepen er uit zien, hoe de regels op papier komen en welke landen er aan mee werken. Klaas den Braven, voormalig binnenvaartadviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat kilometer per uur hebben gevaren. Eén van de veerboten kon na de aanvaring niet De Witte de With kwam op de werf terecht. Een gapend gat in de stuurboordkano verraadde hoe fors de aanvaring was. (archieffoto T2oP tekstatelier) meer op eigen kracht verder. Een binnenvaartschip nam het vaartuig langszij en sleepte het naar de wal. De aanvaring van de Fast Ferry met het mcs Margaretha van schipper Gerrit Idsinga liep eveneens goed af. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De Witte de With werd, vanwege een forse schade aan de kano stuurboord-achter, uit de vaart genomen. Een gapend gat van enkele meters verraadde hoe fors de aanvaring moest zijn geweest. Het ongeluk met het containerschip ontstond toen de veerboot achteruit sloeg en vanaf de halte Ridderkerk wilde wegvaren. Ook over de schuldvraag in deze zaak beslist de rechter. Derde directeur bij Havenbedrijf Rotterdam Ger van Tongeren is benoemd tot directeur Commerciële Zaken van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Van Tongeren (55) studeerde haven- en vervoerseconomie in Rotterdam en werkte achtereenvolgens bij de gemeente Den Haag en de provincie Zuid-Holland. Sinds 1995 was hij directeur van de DCMR Milieudienst Rijnmond. Hij start in de tweede helft van deze maand met zijn werkzaamheden bij het Havenbedrijf. Het HbR roemt Van Tongerens kennis van het Rotterdamse bedrijfsleven, met name van de olie- en chemiesector. Juist in die hoek wacht het Havenbedrijf de komende jaren de nodige uitdagingen. Door intensiever gebruik van het bestaande havengebied wordt de druk op het milieu groter. Daarnaast zijn veranderingen op komst in de energiesector, waar naast ruwe olie ook andere energiebronnen in beeld komen. Van Tongeren kan op deze terreinen bogen op grote inhoudelijke kennis en een uitgebreid (inter)nationaal netwerk. Aan de benoeming ging een uitgebreide selectieprocedure vooraf. Russell Reynolds Associates is eind vorig jaar in opdracht van de raad van commissarissen op zoek gegaan naar kandidaten. Met vijf mensen zijn uiteindelijk gesprekken gevoerd, waarna Van Tongeren werd benoemd. Het Havenbedrijf heeft met de komst van Ger van Tongeren drie statutair directeuren. Eind vorig jaar werden Hans Smits (president-directeur) en Pieter Struijs (directeur infrastructuur en maritieme zaken) benoemd. Er staat nu nog één vacature open in de top van het Havenbedrijf, namelijk die van financieel directeur. Er waren na de verzelfstandiging van het Havenbedrijf Rotterdam al plannen voor een vernieuwde en uitgebreide directie. Het gedwongen vertrek van algemeen directeur Willem Scholten vorig jaar (na de kwestie rond ongedekte garantstellingen die hij op eigen houtje had afgegeven voor Joep van den Nieuwenhuyzen) heeft dat versneld. Overigens werd onlangs bekend dat FIOD-ECD onder leiding van Justitie onderzoek gaat doen naar het havenschandaal. De gemeente Rotterdam deed in januari aangifte van mogelijke strafbare feiten in die zaak.

Binnenvaartkrant