Views
2 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart 12 april 2005 9e jaargang 8 een beresterke combinatie Officieel dealer van DAF scheepsmotoren • Boegschroefinstallaties • Ballastpompen info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl In deze Binnenvaartkrant: Pagina 3 Capaciteit containerterminals blijft wringen Pagina 13 Het Web: RIS-loket bundelt nautische gegevens met schepenbestand Deutsche Beilage Seite 37 Hundert Jahre Mittellandkanal (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Afvalregistratie ’geld- en tijdverslindende, zinloze en bureaucratische overheidsbemoeienis’ Rode kaart voor Van Geel Staatssecretaris Pieter van Geel van VROM ziet geen reden om de regelgeving voor de registratie van afvalvervoerders aan te passen. Binnenschepen met afval worden verondersteld exact dezelfde procedure te volgen als het wegvervoer. Dat dit voor de binnenvaart zeer nadelige administratieve en organisatorische gevolgen heeft, is voor de staatssecretaris geen reden om de regels aan te passen. Voor de binnenvaartorganisaties is de maat vol. (advertenties) Binnenschepen die afval vervoeren – waarbij niet duidelijk is omschreven wat allemaal onder afval wordt verstaan – dienen zich te registreren bij wegvervoerorganisatie NIWO (Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie). Een regeling die volgens het Kantoor Binnenvaart en CBRB ‘niet adequaat werkt, ondoordacht is ingesteld, geen rekening houdt met de specifieke omstandigheden van de binnenvaart, overbodig en uitsluitend theoretisch te rechtvaardigen is’. Dat schrijven zij in een gezamenlijke brief aan de staatssecretaris. CBRB-secretaris Jan Vogelaar: ‘We zitten als organisatie in een spagaat. Het is regelgeving en je moet dus de leden adviseren er aan te voldoen. Maar het is zinloze regelgeving en we proberen de staatssecretaris te overtuigen met argumenten. Wat kun je anders doen? De leden van de organisaties zullen er toch mee door moeten.’ De in de brief door de organisaties als ‘geld- en tijdverslindende, zinloze en bureaucratische overheidsbemoeienis’ omschreven regel wordt door Kantoor en CBRB overtuigend onderuit gehaald. ‘De oplossing is hier vele malen belastender dan het probleem, als er al een probleem zou zijn.’ Onderdelen van de regeling zijn voor meer dan één uitleg vatbaar en dus verschillen de interpretaties ook per Zwijndrecht is DE binnenvaartgemeente. Dat mag de buitenwereld ook wel weten. Dat is de boodschap van burgemeester Antoin Scholten van Zwijndrecht, die van woensdag 6 april tot afgelopen zondag 10 april meevoer met de Commander, de chemicaliëntanker van Ronald Versloot en Hans Buitendijk. ‘Er is drie miljard euro geïnvesteerd vermogen in de bin- Robert Zimmerman, bedenker en uitvoerder van innovatieve ideeën als de River Hopper en het meelschip, stond nooit te dringen om subsidie aan te vragen voor zijn projecten. ‘Ik ben een ondernemer en vind dat je moet beginnen je mouwen op te stropen. Maar het is gemeente. Bovendien is het onduidelijk wanneer iets als afval wordt beschouwd. Vaak hangt dat samen met een proces ná het vervoer, waar vervoerder noch bevrachter nenvaart in Zwijndrecht. Ik wil Zwijndrecht toch meer gaan profileren als een binnenvaartgemeente,’ aldus Antoin Scholten, op de foto aan boord van de Commander, wachtend op lossing van contaminaat op de Maasvlakte bij de MOT. ‘Zwijndrecht is Van Leeuwen buizen, want dat staat heel groot langs de snelweg. Vroeger was het een tuinbouwgemeente maar dat moeilijk de gevestigde goederenstromen om te buigen en om daarmee te beginnen is een financiële steun in de rug soms onontbeerlijk.’ Vorige week klopte hij ondersteund door CDA-Europarlementariër Corien Wortmann in Brussel aan. invloed op heeft of zelfs maar enige kennis van heeft. Maar er wordt wel veel van zowel vervoerder als bevrachter geëist. Vrijstellingen zijn er niet. (Lees verder op pagina 9) Burgemeester van een ‘binnenvaartgemeente’ is het niet meer sinds de kassen zijn verdwenen. Met de binnenvaart kunnen we wat doen.’ Maar niet alleen het imago van de gemeente telt, ook zouden schippers beter kunnen worden gefaciliteerd. Hoewel er niet direct een kegelplaats bij zal komen om de auto aan de wal te zetten. Op pagina 5: ’In de mist zou ik met klotsende oksels aan het stuur staan’ (foto MGR) Kraanschip Mercurius Amsterdam komt 1 september in de vaart Zoeken naar Europese steun voor binnenvaartinnovatie Het eind vorig jaar voorlopig gestrande project Distrivaart (met de River Hopper) werd door Wortmann, Zimmerman en geestelijk vader Jos Vermunt toegelicht aan rapporteur Reinhold Rack van het Europees Parlement. (Lees verder op pagina 3) (advertenties) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant