Views
3 years ago

2005-05

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 R & I WITJES De raai 16, 6916 DL Tolkamer Tel. 0316-541280 / Fax 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 / Dekatel: 12288 Aangeboden: 1300 T 85 x 8.20 x 2.70 bj 1965, 1100 pk bj 2003 1737 T 86 x 9.50 x 3.00 bj 1981, 1100 pk Caterpillar 850 T 67 x 8.20 x 2.53 bj 1956, 620 pk Deutz 875 T 67 x 7.20 x 2.60 bj.1962, 680 pk Caterpillar 973 T 67 x 8.20 x 2.57 bj 1960, 548 pk Caterpillar 1526 T 80 x 9.50 x 3.00 bj 1931, 910 pk Caterpillar Mbs 1050 T 80 x 8.10 x 2.45 bj 1970, 720 pk, evt met werk. 1400 T 85 x 8.20 x 3.18 bj 1965, 973 pk , bj 2004 Topak 1 15 x 4.30 bj 1963 (ex parlevinker ) Topak 3 20 x 4.85 bj 1996 (ex parlevinker ) Op diverse schepen is inruil mogelijk. Vast werk bespreekbaar. www.huizinga-snijder.nl veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Marisa bj 1994 2700 ton afm 110x11,45x3,20m 1500 pk ABC M/s Speranza bj 1998 2500 ton afm 110x11,40x3,03 m 1850 pk CAT M/s Joja bj 1989, 2450 ton afm 110x10,50x3,19 m, 1640 pk GM rev 2000 M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11,45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Delta bj. 2001 2791 ton afm 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Duwsleepboot Nooit Volmaakt bj 1948 afm 21x5,50x2,00 m 700 pk GM t.e.a.b. Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen M/s Futura bj 1980, 105x10,50x3,16m, 2468 ton, 1200 pk Deutz rev. 2002 M/s Montanara, bj 1998, 85.95x10.5x3.10m, 1754 ton Cumm 1200 pk M/s Portunus, bj As '57 '80, 84.95x9.45x3.15m, 1725 ton, Cummins 1250 pk bj '91 M/s Gemmy, bj 1973, 99.91x9.5x3.01m, 2084 ton, SKL 1160 pk, 132 teu, eventueel inruil mogelijk M/s Confidentia, bj '87, 105x9.50x3.05m, 2040 ton, Deutz 1550 pk, bj '00 M/s Farao, bj 1973, 105x9.50x3.02m, 2159 ton, 1600 pk Cummins 1996 M/s Ilze, bj 1984, 107x11.40x3.48m, 2945 ton, MAK 1200 pk bj '84 rev. www.concordiashipyards.nl Biesboschhaven nr. 16, Werkendam Tel. +31 (0)183-600391, Fax. +31 (0)183-600192, GSM-0653688772 (Dekatel 2628) J.J. GELUK Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. TE KOOP: MVS MVS MVS MVS MTS MTS MTS 2080 ton bouwjaar 1973, afm 100x9.50x3.-m, 1 ruim, stalen vloer, ruiminhoud 2350 m3, alu stapelluiken van Blommaert, geschikt voor containers 3 breed / 4 hoog, hoofdmotor: 1160 pk SKL revisie 2002 1040 ton bouwjaar 1957, afm 76x8.20x2.60m, 2 ruimen inhoud 1800 m3, buikdenning & vlak nieuw van 1992, alu schuifluiken, nieuwe alu stuurhut van 2004, hoofdmotor 720 pk Deawoo, nautisch compleet uitgerust. Betreffend schip is compleet doorgerepareerd. 560 ton bouwjaar 1964, afm 55x6.60x2.46m, 2 ruimen, alu schuifluiken, nieuwe azobè b.d., mooie woning met 3 sl.kamers, hoofdmotor 487 pk Caterpillar, kopschroef 220 pk DAF, zeer goed onderhouden schip. 820 ton bouwjaar 1966 bij Van Goor te Monnickendam, afm 67x7.20x2.62m, 1150 m3 ruiminhoud, 2 ruimen Friesche kap, alu luiken met wagen, hoofdmotor: 733 pk Caterpillar van dec 2000, nautisch compleet. Mooi en goed onderhouden schip. 1600 ton bouwjaar 1985, afm 85x9.50x3.-m, 2x 5 tanks type N-gesloten-gecoated, hoofdmotor 1200 pk Caterpillar 1300 ton bouwjaar 1973, afm 82x9.50x2.85m, 2x 6 tanks inhoud 1800 m3, type N-gesloten, hoofdmotor 1000 pk Stork-Diesel 3200 ton bouwjaar 1986 Holl. werf, afm 110x11.40x3.65m, 2x5 tanks type N-gesloten-gecoated, hoofdmotor: 1800 pk ABC van bjr 1999 J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. - 1 Van Wijk autokraan 12 mtr € 7.250,00 excl - 1 boegschroef int. met 165 pk GM € 5.000,00 excl - 1 Cummins 220/380 V aggregaat 64 KW in nieuwstaat € 4.800,00 excl - 1 Perkins geluidgedempte set 7.7 KVA (beungekoeld) € 1.800,00 excl - 1 Liessen oliebad ankerlier (met ketting 28mm) hydro aandrijving € 3.000,00 excl Verder nog div materialen op voorraad zoals: ankerlieren, 2x eenvoudige stuuhuizen, enz. Waalboer Trading v.o.f. 0184-693919 n.o.z. Te koop kraanschip 44x7.08x2.20m, 375 ton PLM 40 kraan + diverse knijpers, spudpalen 12.5m, SI attest. Tel. 0180-511003 MARITIME Trade in ships and newbuilding Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl Gespecialiseerd in Nieuwbouw Casco's Midden-voorschepen van diverse lengtes en breedtes zowel voor droge lading als dubbelwandige tankers Pontons tot een max. lengte van 86 x 10,50 mtr. 1 MAART 2005 Gevraagd passagiersschip, ca 200 personen kruiphoogte max. 4,10 m Tel. 0049-2150-1002 / 0049-173-2729102 www.duwbakken.nl Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 5600 ton, 6870m3. Nieuwbouw Motortankschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/4m00, 3000 ton, 4000m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 13m50 x 5m30/3m80, 3500 ton, 4180m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motorvrachtschip,Type "Marina", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m65, 3000 ton, 3440m3, levering januari 2006. Diverse motorvrachtschepen 110m x 11m45 met en zonder luiken van recente bouwjaren. "Hendrik Jan jr", 3300 ton 1989, 110mx11m40x3m70, 3650m3, kopschroef Cummins 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1600 pk bj. 1989 rev 2000. "Groenendaal", 2741 ton 1994, 110mx11m40x3m54/3m24, 3600m“, alu. Fr. kap + luikenwagen, kopschroef Cummins 520 pk, alu. stuurhuis, autokraan 15m, Caterpillar 1521 pk bj. 2004 "Laguna", 2305 ton 1995, 105mx10m5x3m17, 2850m3, alu. Fr. kap met hydr. luikenwagen bj. 1995, kopschroef Caterpillar 500 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis met brug, autokraan 17m5 volledig hydraulisch, Caterpillar 1465 pk bj. 1995. "Comus", 2068 ton 1966/2000, 86mx10m50x3m23, 2600m“, alu. Fr. kap luiken bj. 2000 met elektr./hydr. luikenwagen bj. 2000, kopschroef 400 pk, alu. Overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, Cummins 580 pk bj. 1993. "Colline", 2000 ton 1972, 95mx9m50x3m20, 2400m3, alu. Fr. kap met luikenwagen, kopschroef 260 pk, autokraan 9m, Caterpillar 1525 pk bj. 1998. "Philos", 1991 ton 1972, 105m15x9m52x2m87, 2262m3, 12 stuks pontonluiken op 1 stapel, kopschroef 400 pk, alu. container stuurhuis, MAK 1200 pk bj. 1972 rev. 1998. "Jaro", 1768 ton 1970, 105mx9m50x2m63, 2089m“, ronde alu. luiken met luikenwagen bj. 2004, kopschroef Scania 250 pk, overzakbaar stuurhuis, autokraan 16m, MWM 1050 pk bj. 1970 rev. 2000 volledig. m.s. 1751 ton 1993, 85m90x10m5x3m14, alu schuif/stapel luiken, alu. containerstuurhuis, kopschroef Scania 335 pk, autokraan 14m, GM 1460 pk bj. 1993. "Portunus", 1725 ton 1957-1980, 84m95x9m45x3m15, 2100m3, alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 320 pk bj. 1990, autokraan 12m, Caterpillar 1227 pk bj. 1991. "Burgwal", 1705 ton 1981, 84m99x9m50x2m21, 2450m“, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef DAF 340 pk, autokraan 15m, Wartsilia SACM 1000pk bj. 1995. "Wellington" 1287 ton 1965, 84m70x9mx2m51, 1830m“, alu. luiken, kopschroef 320 pk rev. 1998, autokraan 12m50, Mitsubishi 954 pk bj. 2000 (Evt. inruil bespreekbaar). "Leon", 1170 ton 1965, 80m8m2x2m72, 1700m3, alu. potonluiken stapelbaar, alu overzakb. stuurhuis, hydr. autokraan 9m, kopschroef DAF 320 pk, Deutz 545 bj. 1965 rev. 1999/2003. (Evt. inruil bespreekbaar). "Irma", 921 ton 1957, 74m40x7m48x2m73, 1175m3, alu. schuifluiken, kopschroef Daf 260 pk, 1992 gerev. geplaatst, autokraan 9m75 bj. 1990, Mitsubishi 954pk bj. 2000. "Tertia Cura", 752 ton, 1962, 65m45x7m14x2m49, 1125m3, alu. schuifluiken, kopschroef 1050mm, autokraan 15m bj. 2001, Caterpillar 548 pk bj. 1998 (evt. inruil oude Kempenaar of Spits mogelijk). "Antares", 707 ton 1959, 57mx6m64x2m61, 1050m3, alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 100 pk, 2x 180 pk GM, bj 1981/1988 rev. 2002 volledig. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Schippers die vast varen voor verlader Van Nieuwpoort kregen vorige week te horen dat hun tarieven flink omlaag gaan. Als reden wordt opgegeven dat ‘het zwaar weer is’ in de bouwwereld. Van Nieuwpoort Grint en Zand in Gouda is met meer dan een miljoen ton per jaar één van de grootste opdrachtgevers van het zand- en grindvervoer over de binnenwateren. Ruim honderd schippers nemen deel aan deze relatievaart. Voor de relatievaart die gedeeltelijk buiten de Brabantse kanalen plaatsvindt, is Van Nieuwpoort voornemens de tarieven met gemiddeld tien procent te verlagen. Twintig schippers zijn zaterdag 19 februari bij elkaar gekomen om zich te beraden op de nieuwe situatie. Een delegatie van vier van hen is maandagmorgen 21 februari naar Van Nieuwpoort gegaan om protest aan te tekenen. Over dat gesprek en over de voortgang van verdere onderhandelingen worden geen mededelingen gedaan. Duidelijk is wel dat een verlaging voor de meeste schippers onaanvaardbaar is. De Vereniging van Zand- en Grindschippers (VZ&G, onderdeel van het CBRB) neemt geen deel aan die besprekingen. Dat zou in strijd zijn met de mededingingsregels. Voorzitter Jasper Schippers van de VZ&G weet wel wat er speelt: ‘Ik vraag me af of Van Nieuwpoort de consequenties van een tariefverlaging inziet. De afgelopen tien jaar stegen de contractprijzen in het zand en grind ongeveer vier procent. Daar staat tegenover dat de kosten met meer dan dertig procent zijn gestegen. Een daling van de tarieven heeft grote consequenties voor de ondernemingen. Bij de meeste staat het water nu al aan de lippen.’ De markt in het vervoer van zand en grind is toch al niet rooskleurig. De aanvoer vanuit de grindgaten in Noord-Limburg loopt terug. Er komt veel zand uit zee en vanaf de Boven-Rijn. Met name die laatste stroom wordt meegenomen door gewone vrachtschepen die het zand of grind als retourlading meenemen. Daar grijpen de typische zand- en grindschepen naast. Een andere factor is de enorme toename in het aantal beunschepen, dat werd gebouwd voor het vervoeren van ophoogzand voor de Betuwelijn en de Hogesnelheidslijn. ‘Nu deze schepen geen emplooi meer hebben, bewegen ze zich op andere markten.’ De aannemer ziet dit aanbod ook en gaat shoppen. ‘En vervolgens wordt de prijs onderuit gehaald. Je kunt daar als brancheorganisatie weinig aan veranderen. Als je ook maar de indruk wekt dat je denkt over prijsafspraken dan wordt er ingegrepen.’ De voorzitter is blij dat de schippers zelf een delegatie naar Van Nieuwpoort hebben gestuurd. Dat is nieuw voor deze sector. Maar veel alternatieven voor de relatievaart hebben deze schippers niet. Hij werd in 1920 in Andernach geboren: schrijver en straatschoffie Charles Hank Bukowski. Hij verhuisde al snel om in Los Angeles op te groeien. Voordat hij voltijds schrijver werd (pas op zijn vijftigste) verdiende hij aanvankelijk de kost met de meest smerige baantjes, en bokste in de meest smerige steegjes voor geld. Totdat hij de kans kreeg van smerige verhaaltjes in smerige boekjes rond te komen. Zijn geliefde onderwerpen: drinkers, verschoppelingen, slechte mensen, gekken, prostituees, perverselingen. Maar al snel viel op dat Bukowski meer dan alleen sexverhaaltjes schreef. Tussen de regels door dreven overduidelijk literaire ambities naar boven. Soms lag de literatuur onderop, soms bovenop. In 1969 maakte hij zijn debuut met Post Office. Zijn stijl was van een rauwe poëzie: onverbiddelijk klare taal, zoals het leven in zijn ogen was en beschreven moest worden. Bukowski werd met Post Office een regelrechte hit, en hij schreef en schreef. En hij dronk en dronk, want alcohol was de benzine waar Buk de Buick op reed; op een droogje werd er niet geschreven. Met een oeuvre van zo'n veertig boeken en een vuistdik verzameld werk aan gedichten, stierf hij op 9 maart 1994, als gevierd schrijver. Zo'n twintig jaar geleden werd hij in mijn woonplaats Nijmegen niet zo'n hit gevonden echter. In de zeer politiek correcte jaren ‘80 werden zijn boeken uit de schappen van de Openbare Bibliotheek van Nijmegen verwijderd, vanwege vermeend racisme, sexisme, sadisme en homofobie. Buk schreef nou eenmaal recht uit het hart. Dus als iemand slecht van hart was, deerde het hem niet of het velletje eromheen nu zwart, groen of blank was; of de persoon nu homo, lesbo of hetero was. Ik hoop dat mij dat overkomt, man! Dat ze mijn bundel kortverhalen uit de schappen zullen halen dit jaar! Betere publiciteit kun je je niet voorstellen. Niet veel kans dat dat gebeurt; daar schrijf ik te ongevaarlijk voor. Ben nooit zo'n straatvechter geweest, zoals die goeie ouwe zuiperd van een Bukowski. Ben niet zo streetwise uit de goot gekreupeld. 1 MAART 2005 Verlader komt met tariefverlagingen relatievaart zand & grind ‘Bij de meeste zandschippers staat het water aan de lippen’ GEVRAAGD kapitein op tdb "ROSA"/"ROSITA" 3.000 T, i.b.v. patenten en ADNR papieren. Vaargebied: 80% ARA. Tel.nr. 0032-32367456 GEVRAAGD matroos of lichtmatroos met werkervaring, CAO loon, ms Trinitas. 0653-655348 TE KOOP originele A'damse sleepboot (stadsreiniging) 1960, 14.63x3.66m, DAF DS1160, SI 2008, €67.500,- ex BTW Tel.023-5322828 mob. 06-55848263 GEVRAAGD matroos op ms Volharding per 1 april 2005. Tel. 0653-361631 0049-1716061366 AUTOBANDEN 24 U. SERVICE laagste prijsgarantie Barendrecht nabij Hein. tunn. Zomer, winter, alu sets, tril, lek, lawaai spec., geen extra kosten. Buiten "normale" uren. 0180-619411 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Donata 1x lichtmatr 2 jr vaartijd in dienstb i.b.v. cursus matr. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP alu box LxBxH: 4x2.5x1.4, prijs €250,- Tel. 0653-887903 / 0049-1756869946 AANGEBODEN 2 SPLINTERNIEUWE... smeerolie pompen van het merk Allweiler aangedreven door Rotor electromotor. Doel: smeerolie SEA 40 (15-80ºC 40 cSt), capaciteit: 405 1/min, druk: 1.5 bar, opgenomen vermogen: 2.8 kW, insteldruk ventiel: 4 bar. Tel. 06-21676989 KOPPEL BIEDT ZICH AAN als matroos in bezit van dienstb., vrachtv. 7/7, 14/14. 0032-477-374324 TE KOOP hoekeengezinswoning bwj. 2000 in Poortugaal, wijk Valckesteyn (achter Eemhaven). Bouwer v Erk op 200m2 eigengrond. 1e vd 3 slp kmr+badkmr, 2e vd zolder aansl.w. en d. Alles incl. stoff. Voor- +achtertuin geheel bestr., € 269.000 k.k. Tel. 010-5013111 ONDERHOUD VAN ... duwbakken/schepen op locatie. Ontroesten, verven, reinigen, stralen, conserveren van laadruimtes, etc. Bel voor vrijblijvende info: 06-42 171 008 WIE MIJ ERUIT HAALT, MAG ... mij hebben; Deutz RV6M536 500 T 44 J tot +/- 08- '05 draaiend te zien. 06-53669693 of 12217 LICHTMATROOS UIT HENGELO (OV) zoekt zo spoedig mogelijk werk/stageplek. Tel. 0641463484 Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Maroma 1x matroos met dienstboekje, min. 2 jaar vaartijd. Loon vlgns CAO Binnenv. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP MKS Spes-Secunda bj 1965 Geertman gelast kraanunit, afm 41.85x6.61x2.40, 200 pk Gardner 1965 v Tiem boegschr DAF 1160 CV 220-380, electr stuurwerk,radar,piloot,mooie woning z.g.o.h.,perfect schip,v ombouw fietspassagiersvaart,pr. n.o.t.k. 0653-886657 TE KOOP cementspits bj '64 met vast werk, nautisch compleet, €70.000, nieuwe ramen, gestraald+metalisatie. Tel. 0032-477507190 2e PAASDAG PAASRALLY in Partyboerderij te Nw. Scheemda. Inl. 0598-446464 W. Mulder MEEVAREN Graag zou ik (arts) in week 14/15 meevaren van Basel-R'dam. Wie kan dan een paar extra handen aan boord gebruiken? harm.hoekstra@usz.ch BIEDT ZICH AAN lichtmatroos 18j. met 14 mnd ervaring, woonachtig te Nijmegen. Tel. 0653-688538 (advertentie) TE KOOP (vml)zeilklipper 39x6.24x1.4m, DAF 1160, 169 pk, reeds ingekort en klaar voor ombouw tot charter, boegschroef (DAF 575), vr.pr. €75.000,- (ref 1285) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP Vml loodsboot 16.1x4.8x1.3m, bj 1978 Van Mill Giessendam, alu opbouw, 2x GM V8-257 pk, 12 zitpl, nw interieur vrpr € 150.000 (ref 1718). Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP Parlevinker, 15.2x4.2x1.2m, bj 1967, Deutz 159 pk, casco gestraald, SI gekeurd, certificaat t/m 2009, ook zeer geschikt voor ombouw tot recreatieschip €65.000,- (ref 2123) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl GEVRAAGD stuurman met patent voor mts Mezzoforte, 2 wkn op/2 wkn af Tel. 0475-466430 GEVRAAGD schipper op mbs Popeye. Tel: 0651-402804 TE KOOP zelfzuigend motorbeunschip 550 m 3 Te bevr. 0623-225266 De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com ‘Ergens anders zullen ze met dezelfde problemen te maken krijgen. Het grote voordeel van de relatievaart blijft toch dat je vast werk hebt en dus vaste inkomsten. Er zullen er best bij zijn die door kunnen varen, maar voor sommigen geldt dat ze nu met elke reis dieper in de schuld komen.’ Directeur W.A. van Baaren van Van Nieuwpoort was niet bereikbaar voor commentaar. Schipper Jacco Visser van de delegatie van schippers doet inhoudelijk geen mededelingen. ‘We hopen er met veertien dagen uit te zijn.’ Schipper op het droge Ben alléén maar een zuiperd eigenlijk. Béétje straat ben ik dus wel. Een goede kennis uit Rotterdam beweerde eens dat ik zelfs geen schrijver ben, maar een poééét; een dichtend schipperskind; een schipper op het droge. Zeker. Zie mij daar elke avond staan met mijn papegaai op mijn schouder, turend over de Waal, gedichtjes van de zee verzinnend. Natuurlijk draag ik dan de cologne van schippersbitter met mij mee. Vinden mensen leuk, vindt de papegaai lekker en het komt goed aan de juiste odeur rond mijn schipperspoëzie. Maar ik ben nog nooit aangevallen op wat ik schreef – helaas. Maar ik ben wél eens bedreigd hoor! Net als Hirsi en Geert, jawel, zeker wel. Het was toen ik net voor De Gelderlander kwam te werken. Mijn eerste muziekkritiekje schreef ik op mijn moeders verjaardag. Mijn tweede op mijn eigen verjaardag, en dat was effe schrikken hoor! Ik ontving mijn eerste fanmail. De werkvloer betredend werd ik door de geachte collega-journalisten tegemoet gegrijnsd: je hebt post jongen! Het is toch een prachtig ding dat internet, om grieven lucht te geven, of om iemand snel van repliek te kunnen dienen. Iemand was niet helemaal tevreden met een recensie die ik over een Nijmeegse band had geschreven. Ik moest dan ook en public op Plein 44 aan een kruis worden vastgenageld, met benzine overgoten worden en brandend overeind worden gehesen. Ik begreep dat iemand niet tevreden was met mijn recensie. Trots was ik. Al werd ik alleen in theorie verwijderd, ik had iets losgemaakt bij het publiek. Met geheven hoofd verliet ik de werkvloer, groette met zwier de portier op weg naar buiten, en verliet de krant. Ik zag mij fier rechtop lopen in het spiegelglas, met de reflectie van schepen in de Waalhaven achter mij; meeuwen wemelden boven mijn hoofd. Ik keek naar mijn weerspiegeling en schikte mijn papegaai. ‘Je loopt net als je opa,’ hoorde ik mijn moeder fluisteren; opa, de schipper. Ik was een schipper op het droge. Wederom keek ik naar mijn schaduw in het spiegelglas. Daar loopt een recensent, dacht ik.

Binnenvaartkrant