Views
2 years ago

2005-05

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 1 MAART 2005 Gespecialiseerd in de scheepsbouw, industrie, offshore en de petrochemie industie • Uitlijnen van: (laseruitlijn apparatuur met een nauwkeurigheid tot 0,01 mm) - schroefas - lagers in de schroefaskoker - voortstuwingsmotoren en tandwielkasten • Funderen van : - roterende machines Wij wensen familie Behiels een behouden vaart met het ms Goudvis Quality-Alignment: Postbus 42 - 2980 AA Ridderkerk - Tel. 0180-469329 Fax 0180-467910 Scheepsherstellingen / Scheepsbouw Wij danken de familie Behiels voor het vertrouwen in onze firma en wensen hen veel succes met hun nieuwe motor Dok 138 UNIT 7.8.9.10 • Boterhamvaartweg 2 • B-2030 Antwerpen Telefoon 0032 3 541.76.25 • Fax 0032 3 541.81.02 • GSM 0475 76.84.93 E-mail : bartholo@unicall.be SERVICES - ULTRAHOGEDRUKWATERSTRALEN TOT 2500 BAR - ONTVETTEN, ONTLAKKEN, ONTROESTEN, ONTSLIJKEN VAN: • Gasolie-, ballast- en ladingtanks • Machinekamerbilges, pompkamers, kofferdams • Ruimen • Buikdenning • Romp, dek, den,.. • Vlak en kimmen - ERKENDE OVERBRENGER VAN AFVALSTOFFEN IN VLAANDEREN WIJ WENSEN FAMILIE BEHIELS EEN BEHOUDEN VAART! Magazijn: Vosseschijnstraat Haven 140 B - 2030 Antwerpen Tel: 0032 3 455 86 83 • Fax: 0032 3 455 99 07 Jef Selleslags: 0032 495 51 70 75 • Ben Selleslags: 0032 476 56 00 16 E-mail: info@jb-services.be • Web: www.jb-services.be wenst ms Goudvis een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl Marine Diesel Service BVBA Durmakker 49b 9940 Evergem Tel. +32(0)9-327 08 40 Fax +32(0)9-327 08 41 G.S.M. +32(0)495-54 20 60 e-mail: marine.diesel.service@xs4all.be Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassensystemen HERSTELLEN EN PLAATSEN VAN DIESELMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN BINNENVAART-VISSERIJ-INDUSTRIE-JACHTEN MOTOREN: ABC- BAUDOUIN-LISTER PERKINS MANN-ENZ. KOPPELINGEN: MASSON-REINTJES-ENZ. en wensen familie Behiels een behouden vaart met het ms Goudvis Nieuwestraat 87a - 3291 AP Strijen Postbus 5764 - 3290 AB Strijen Tel. 078-6742124 Fax 078-6744990 COMPRESORREN-STOOMGROEPEN: LUCHT-WATERGEKOELD • KUISEN VAN TURBO'S • HERSTELLEN VAN WATERPOMPEN • OPGIETEN VAN MOTOR MET CHOCKFAST • LASWERKEN VEEL GELUK EN BEHOUDEN VAART. één naam: MARINE DIESEL SERVICE BETER GEKEND ONDER DE NAAM JULIEN TIEBERGHIEN WIJ WENSEN FAMILIE BEHIELS EEN BEHOUDEN VAART MET HET MS GOUDVIS ms Goudvis Motor : Motor type 6 DZ Vermogen: 1800 pk / 1000 t/m Wiedauwkaai 43 • B 9000 Gent • België • Tel. (09) 267 00 00 • Fax (09) 267 00 67

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 Goudvis krijgt nieuwe aandrijving De Goudvis kreeg bij Bartholomeeussen in Antwerpen op kaai 138 een nieuwe 6- cilinder ABC van 1800 pk bij duizend omwentelingen ingebouwd. De Goudvis is het eerste schip van 135 meter lengte, in 1989 dat werd gebouwd onder de naam Neuburg op de werf Welgelegen in Harlingen. Na 72.000 draaiuren is de 1600 pk sterke Deutz met pensioen gestuurd. Na bijna vijftien jaar trouwe dienst was die aan revisie toe. Op 4 januari meerde de Goudvis voor de wal aan de Boterhamvaartweg 2 aan kaai 138. Precies één maand later werd probleemloos proefgevaren. Zonder extra isolatie aan te brengen zijn de decibellen onder de norm gebleven. Bartholomeus: ‘We besloten vooraf niet voor extra isolatie. Tijdens de inbouw groeien er dan toch twijfels bij de geïnteresseerde toeschouwer. Pas als het geluid gemeten is, weet je dat je over de decibellen de baas bent. We werken altijd op zeker, maar het blijft spannend met een schip.’ Bartholomeeussen heeft bij deze hermotorisering samengewerkt met Julien Tieberghien van Marine Diesel Service uit Evergem. De volledige fundatie is vernieuwd, de uitlaat liep eerst door de schacht en is nu naar achteren gebracht. Buitenboord is niets veranderd. Voorheen werden met De Vereniging voor Landelijk Onderijs aan Varende Kleuters (LOVK) is verhuisd naar de Brede Hilledijk 99 in Rotterdam. De Zwarte Zwaan in de Maashaven was niet langer beschikbaar voor onderwijs aan varende kleuters. De nieuwe locatie biedt, na een grondige verbouwing, alle ruimte voor groepsonderwijs en het uitvoeren van mentortaken. De doelstelling goed onderwijs te bieden aan varende kleuters wordt steeds beter bereikt, zo blijkt uit de jaarlijkse evaluatie. Om die doelstelling (‘goed onderwijs’) optimaal te kunnen verwezenlijken is een (letterlijk) goede beschikbaarheid van de school een must. Door de verhuizing naar de Brede Hilledijk blijft de ligplaatsschool De Zwarte Zwaan centraal bereikbaar in de Maasstad, waar overigens ook het Landelijk Bureau is gehuisvest. Dat zat voorheen op de Mauritskade. Het hele onderwijssysteem aan varende kleuters functioneert als één school. Jaarlijks ontvangen zo'n 350 kleuters op deze manier onderwijs. De LOVK verzorgt dit onderwijs sinds augustus 2001, dat geheel afgestemd is op de specifieke behoeften van kleuters en ouders. De kracht van dit onderwijssysteem zit in het gedegen en het begeleid onderwijs áán boord. Ouders spelen hierin een belangrijke rol. De jaarlijkse evaluatie van de aansluiting van het onderwijs van de LOVK op groep drie van de basisschool laat zien de schroef 304 toeren gedraaid; nu 317. De dag na de proefvaart is de Goudvis naar Amsterdam gevaren om weer in de containertoer te geraken. Eigenaar Behiels aan de telefoon ter hoogte van Utrecht op de vraag hoe de ABCmotor draait: ’Eerlijk gezegd was het bevaren van rivier de Lek na lange tijd een groter avontuur dan het varen met onze nieuwe motor. Het motormerk presteert goed in de binnenvaart. Dat er veel ABC’s draaien, bewijst zijn kwaliteit en betrouwbaarheid. Onze medewerksters melden vanuit de living, dat het iets rustiger lijkt.’ Uitlijnen Quality-Aligment uit Ridderkerk is gespecialiseerd in het uitlijnen en funderen van roterende machines in de scheepsbouw, industrie, offshore en de petrochemie. Dus ook de fundatie van een ABC is het bedrijf wel toevertrouwd. Het uitlijnen gebeurt grotendeels met laseruitlijnapparatuur, waarmee een nauwkeurigheid wordt behaald tot 0,01 millimeter. Het werk bestaat uit het uitlijnen van de schroefas, de lagers in de schroefaskoker, het inmeten en laten lassen van de machinefundatie en de definitieve uitlijning van de voortstuwing inclusief Aansluiting met regulier onderwijs steeds beter dat de doelstelling steeds beter bereikt wordt. Voor het schooljaar 2002-2003 werd door de basisscholen verwacht dat 21 procent van de ingestroomde schipperskleuters groep drie zou moeten overdoen. Voor het schooljaar 2003-2004 verwachtten dezelfde basisscholen dat nog maar van zeven procent van de ingestroomde leerlingen. Samen met een zeer lovend rapport van de onderwijsinspectie vormde dat een opsteker voor de LOVK, die het compliment ook doorschuift naar de ouders. Ondanks deze positieve verschuiving blijft de LOVK zoeken naar mogelijkheden het onderwijs aan varende kleuters te verbeteren. De verenging stelt het percentage schipperskinderen dat blijft zitten in groep drie dan ook op vijf procent: het percentage dat voor walkinderen geldt. Mentoren Voor het komende jaar staat er een aantal veranderingen op de rol om het specifieke onderwijssysteem voor varende kleuters te versterken. Zo wil de LOVK de huidige onderwijslocaties behouden om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. De huidige ligplaatsscholen leveren een belangrijke bijdrage aan het totale onderwijssysteem. Waar mogelijk houdt de LOVK ligplaatsscholen open of ontplooit ze nieuwe initiatieven om varende kleuters onderwijs (aan de wal) te bie- tandwielkast. Voor het funderen worden epoxy’s, stalen vulplaten of rvs-shims en eventueel nastelbare elementen gebruikt. Quality-Alignment werkt met Epocast-36 van de firma LOVK heeft nieuwe onderwijsplek den. Zo besteden de mentoren sinds augustus 2004 nu dertig uur per leerling aan mentortaken. Dat waren er twintig. De mentoren kunnen ouders zo beter van dienst zijn en ze kunnen nu meer boordbezoeken afleggen. Ook kunnen er intensievere contacten met basisscholen zijn en kunnen er voor leerlingen aanvullingen op het speel-/leerpakket gemaakt worden. Sinds dit schooljaar passen de mobiele leerkrachten hun werkwijze volledig aan op Stappen langs het water, het onderwijsprogramma voor kleuters aan boord. Vanwege die nauwere aansluiting bij het totale onderwijssysteem spreekt de LOVK nu dan ook liever van 'leerkracht aan boord', dan van mobiele leerkracht. Springer uit Kiel. Het is hiervoor geregistreerd bij Germanische Lloyd. Op aanvraag van de klant wordt onder alle classificatiebureaus gewerkt. Een nieuwe Caterpillar in de Osaka is het volgende karwei voor Bartholomeeussen. Daarna volgen de Bosco en Futura voor een Cummins. Online oefenen voor examen klein vaarbewijs Sinds 1 februari kunnen watersporters op www.VaarbewijsTest.nl online voor alle kleinvaarbewijsexamens oefenen. Sinds de website operationeel is, heeft een groot aantal bezoekers gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Er waren na twee weken al ruim drieduizend examens afgelegd. De website is een initiatief van SideShow Media, dat jaar geleden een soortgelijk concept voor de golfsport ontwikkelde. Op die website (www.GVBexamen.nl) zijn in de afgelopen vier jaar ruim vijf miljoen proefexamens gemaakt. Vaarbewijstest.nl kent tal van mogelijkheden voor de vaarliefhebber die van plan is een examen te gaan afleggen. Zo kan men de vragen van het Vaarbewijs 1, 2 en het aanvullend examen online oefenen. Maar de bezoeker kan zich op deze website ook de stof van het basiscertificaat Marifonie, GMDSS-module B, Marcom A- examens en de materie van Theoretische Kustnavigatie 1 MAART 2005 De motor wordt er voor de deur bij Bartholomeeusen (Kaai 138) in gehesen. (foto de Binnenvaartkrant) (foto Bartholomeeussen) Alles bij elkaar heeft het bedrijf opdracht voor vier nieuwbouwschepen, die ook uitgevoerd worden met de inmiddels al veel geleverde autokraan. Voor de wal liggen is geen punt aan kaai 138: Bartholomeeussen heeft er samen met Elft scheepstimmerwerken vijfhonderd meter tot zijn beschikking. eigen maken. Bovendien is het mogelijk om de kennis per hoofdstuk te testen, zodat niet altijd een heel examen hoeft te worden gemaakt. Om een examenmodule te maken, moet eerst via een 0900-nummer een code worden aangevraagd. Dat kost € 1,30. Voor een hoofdstuk kost de test 55 eurocent. SideShow Media is voornemens dit e- learning-concept verder te ontwikkelen en uit te breiden naar verschillende nieuwe oefenexamen-websites.

Binnenvaartkrant