Views
2 years ago

2005-05

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Vaart
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 SLEEP & DUWVAART 1 MAART 2005 Breko Reparatie houdt uw schip 7 dagen per week in de vaart Hèt blad voor de beroepsèn recreatievaart. Publicaties over de hedendaagse stoom- sleep- en duwvaart. Ook gegevens verkregen uit onderzoek worden gepubliceerd. VRAAG N U EEN PROEFNUMMER AAN! Verschijnt 6 x per jaar bij: STICHTING B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Telefoon na 18 uur: 0622 516 238 Fax: 075 - 6420536 E-mail: basminfo@sleepduwvaart.nl Website: www.sleepduwvaart.nl Breko beschikt over een gemotiveerd team van vakmensen en biedt 7 dagen per week service op onze eigen werf of op locatie aan boord. Voor onderhoud en reparatie van o.a.: • Alle merken dieselmotoren • Stuurwerken • Hydraulische systemen • Keerkoppelingen • Ladingpompen • Electrische installaties, alsmede alle voorkomende werkzaamheden. AL ONZE PRIJZEN EX. BTW WASPOEDER 25 KG AKTIE € 37,50 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L AALREIN € 7,41 10L ROEST&KALK € 33,10 GELDIG TOT 1 APRIL 2005 ZOEKLICHT 250W - 24V Ged. water € 1,35 p/5L Faciliteiten Eigen werf met o.a. 2 stevendokken voor snelle schroef-, en roerreparaties. Strategisch gelegen aan De Merwede te Papendrecht. Reparatie B.V. Scheepvaartweg 9, Papendrecht Tel.: +31(0)78 - 641 68 68 Fax: +31(0)78 - 641 68 51 Voor informatie: www.breko.com ZOLANG DE VOORRAAD STREKT DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Omvormers, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). KB|RCD Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 Noordeinde 176 3341 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-Mail info@kbrcd.nl • administratieve dienstverlening • fiscale dienstverlening • startersbegeleiding Voor een grenzeloos & waterdicht advies Wrijfhout hout € 4,34 SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP NIEUW Schoen met stalen neus € 40,61 Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L € 49,92 + cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = € 63,80 WHITE SPIRIT 5L = € 5,15 Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. €177 DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT € 29,95 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5M - 3M, VANAF € 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 216,50 SIMER 220 V DOMPELPOMP € 111,18 Antivries € 2,18 p/L Koelvloeistof € 1,73 p/L LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L HYDROFOOR 220 V RVS NAV. LAMPEN 28 Volt € 3,06 AUTOFOCUS KIJKER 7X50 24 LTR €199,- DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” €1,81 p.m. NIEUW SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = € 9,05 Hercules touw 22MM-24MM-28MM-30MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS VANAF € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 15,50 OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum Aggregaten van 6 t/m 150 Kva met/zonder geluidgedempte kast. Mitsubishi merkbaar rustiger en meetbaar stiller. Inbouw en inruil is vanzelfsprekend bij ons mogelijk. Stralen en coaten van jachten en staalconstructies De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Tevens Aanleg en reparaties van elektrische installaties Generator automaat met tijdklok en accuwacht Gebruikte Victron omvormers en acculaders met garantie JACHT & SCHEEPSSERVICE STROOBOS Groningerstreek 30, 9871 PG Stroobos Tel.: 0512-352414, stroskip@worldonline.nl ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Schelde doorbreekt de dijk naar het Deurganckdok ‘Oost-Vlaanderen moet strategie bepalen’ Twee weken geleden is voor de eerste keer water in het Deurganckdok gestroomd. De kersverse Oost-Vlaamse gouverneur André Denys ziet de uitbreiding van de haven ook als een groeikans voor zijn provincie. Hij wil een strategie ontwikkelen voor Oost-Vlaanderen. Op 18 februari om half zes ’s avonds baande de Schelde voor de eerste keer haar weg naar het dok. Kranen hadden de hele namiddag een bres in de dijk geslagen. Met de rivier kwam ook een peilboot het dok binnenstromen. Die was nodig om de diepte te meten. Door Sarah De Preter Een baggerboot heeft vervolgens de hele dijk weggehaald die het dok van de Schelde scheidde. En nu gaat het in sneltempo verder: de eerste fase van het Deurganckdock wordt in juli geopend. In totaal zal dan 1.400 meter kaaimuur ter beschikking staan. Grote containeroperators zijn nog druk bezig met de opbouw van hun installaties. Als het dok volledig Voor het eerst in de geschiedenis zijn in de haven van Brussel meer dan zeven miljoen ton op of van binnenschepen overgeslagen. De stijging ten opzichte van 2003 bedraagt maar liefst één miljoen ton. In de afgelopen tien jaar klom de totale overslag in de haven van 4,8 miljoen naar 7,7 miljoen ton. Het eigen verkeer vertegenwoordigde in 2004 afgewerkt is, zal het 5,3 kilometer kaaimuur hebben en de totale containercapaciteit van de Antwerpse haven verdubbelen. Lang niet iedereen loopt warm voor het kolossale nieuwe dok. Dat bleek nog maar eens bij een bezoek van de nieuwe Oost-Vlaamse provinciegouverneur André Denys aan het polderdorp Doel. Denys ging het gesprek aan met plaatselijke landbouwers. Die klagen al jaren steen en been over de impact van de havenexpansie op het landschap en dus op hun broodwinning. De boeren bespraken met de gouverneur de drastische onteigeningen. Voor de natuurcompensatie die gepaard gaat met de havenuitbreiding wordt geen ruimte overgelaten voor landbouwactiviteiten. Oost-Vlaamse strategie André Denys vindt dat de Oost-Vlaamse politici het dossier Linkeroever in het verleden te veel beschouwd hebben als een zaak van Antwerpen en minder van Oost-Vlaanderen. ‘Ook ik Haven speurt naar terroristen De Alfapass wordt een standaardbegrip binnen de Antwerpse haven. Dokwerkers maar ook truckers en andere werknemers van watergebonden bedrijven moeten het pasje gebruiken om ‘veilig’ op hun terreinen te komen. De haven van Antwerpen wapent zich – net als andere zeehavens – tegen het terrorisme. Vanaf volgend jaar wordt er zelfs gespeurd naar atoomwapens, nucleair materiaal en allerlei stoffen waarmee massavernietigingswapens kunnen worden gemaakt. In de aanloop naar het bezoek dat de Amerikaanse president vorige week aan België en Europa bracht, inspecteerde de federale minister voor mobiliteit Renaat Landuyt onlangs de veiligheid in de Online Met twee nieuwe websites maakt de haven van Antwerpen haar vervoersmogelijkheden nog transparanter. Het betreft de Belgische Shortsea Shipping List www.beanr.com en de Rail Transport List www.railcontainer.be. grootste Belgische zeehaven. Alle Antwerpse zeesluizen zijn inmiddels voorzien van poorten, slagbomen en camera´s. Ook ondernemingen laten hun terreinen goed bewaken met controlesystemen en ‘volcontinue’ bewakingsploegen. De kosten hiervoor lopen op tot negen euro per container. Containers worden nu al grondig gescand voor ze naar de Verenigde Staten gaan. Vanaf volgend jaar doet de haven van Antwerpen er nog een schepje bovenop. De Amerikanen willen dat iedere container wordt onderzocht op nucleaire en andere massavernietigingswapens. De haven van Antwerpen is aangeduid voor een loodsproject en krijgt hiervoor op kosten van de Verenigde Staten speciale installaties. Klanten van de haven kunnen zich nu online informeren over de mogelijkheid om goederen met de trein of de kustvaart te laten aan- en afvoeren. Eerder had de haven ook al websites gelanceerd met informatie over de zeevaart en de binnenvaart. ruim vier miljoen ton. Ook het transitverkeer heeft weer aansluiting gevonden met de groeilijn. In 2003 kon de haven niet profiteren van de opening van de scheepslift in Strépy- Thieu door stakingen op het Canal du Centre. Vorig jaar ontwikkelden de transporten zich op deze verkeersas voortvarend. Ten opzichte van 2002 werd zelfs een vooruitgang geboekt van zeven procent. De bouwmaterialen, die de heb die fout gemaakt. Ik de afgelopen legislatuur maakte ik deel uit van de Commissie Openbare Werken. Toch was ik geen medeindiener van het decreet ter realisatie van het Deurganckdok. Dat werd getrokken door drie Antwerpse parlementsleden.’ ‘Ik heb de indruk dat de tragiek rond het verdwijnen van Doel en de eisen die voortdurend gesteld worden aan de landbouwers inzake overstromingsgebieden de Oost-Vlaamse politieke wereld traumatiseert. Dat verhindert onze provincie om op te komen voor de sociaal-economische kansen die de ontwikkeling op Linkeroever met zich meebrengt. ’ De gouverneur beschouwt de Waaslandhaven – die op Oost-Vlaams grondgebied ligt – als een enorme groeipool. ‘Dankzij de Waaslandhaven en de Gentse kanaalzone ben ik ervan overtuigd dat Oost-Vlaanderen de beste provincie van het land Met een lespakket over de binnenvaart zorgt Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) ervoor dat ook de jongste Vlamingen in de toekomst enige kennis hebben van de sector. Midden november vorig jaar hadden al 250 basisscholen het kan worden inzake economische groei en tewerkstelling. Hier hebben we beschikbare ruimte, goed uitgebouwde haven- en weginfrastructuur en uitstekend kennis- en arbeidspotentieel.’ Wel kaart Denys het probleem aan van de mobiliteitsproblematiek. ‘Tegen 2009 verwacht men een surplus van vijf miljoen containers op de E17. Dit nadeel zal het Oost-Vlaamse wegennet treffen. Daarom is een Oost-Vlaamse strategie noodzakelijk om de problemen te ondervangen. In de komende maanden zal ik stappen ondernemen om de belangrijkste spelers en maatschappelijke autoriteiten te spreken over deze strategie.’ Brandweer pakket Alle hens aan dek in hun bezit. De kinderen worden op speelse wijze vertrouwd gemaakt met de binnenvaart en alle andere vormen van transport over water. Het pakket is een vraag- en antwoordspel met 1 MAART 2005 De gemeente Beveren laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de oprichting van een extra brandweerkazerne in de Waaslandhaven. Want het Deurganckdok zal leiden tot meer zware incidenten, wordt in een rapport van de gemeente gesteld. Door het dok zal het wegverkeer enorm groeien. Daarbij gaat het niet alleen om vrachtvervoer maar ook om woon-werk-verkeer. In de Waaslandhaven, die op Bevers grondgebied ligt, is de kerncentrale van Doel gevestigd en zitten ook nog twintig risicobedrijven. Maar de brandweer kan niet binnen tien minuten ter plaatse zijn als er wat gebeurt. De gemeente denkt nu na over de oprichting van een brandweercentrale middenin de haven. Ze heeft daarover ook gesprekken met Bayer gevoerd, dat over een eigen brandweerploeg beschikt. De extra kazerne zou een grote investering betekenen. Jong Vlaanderen speelt binnenvaart Er is een nieuw decreet in werking getreden over de erkenning en subsidiëring van mobiliteitsverenigingen en - projecten. Verenigingen die zich inzetten voor de belangen van zwakke weggebruikers of gebruikers van het openbare vervoer kunnen hierdoor een structurele basissubsidie krijgen van de Vlaamse overheid. Maar ook mobiliteitsverenigingen kunnen nu gedurende vier jaar een basissubsidie ontvangen. Zij zijn daardoor minder afhankelijk Haven van Brussel pakt zeven miljoen ton helft vertegenwoordigen van alle verscheepte goederen, bleven ook in 2004 de nummer één. Met 218.000 bijkomende tonnen kende deze goederengroep de sterkste stijging in Brussel. Er werd veel geëxporteerd: sintels van de verbrandingoven, aarde uit de Aquiris bouwwerven en 300.000 ton grind naar Nederland. Ook de cementtrafieken die in 2003 in het Vergotedok heropgestart van projectsubsidies. Deze structurele financiering voor mobiliteitsverenigingen is nieuw. Tot nu toe waren ze aangewezen op projectmatige financiering. Voor andere sectoren van het Vlaamse beleid was een dergelijke regelgeving al eerder uitgewerkt, bijvoorbeeld via het Kunstendecreet of het subsidiedecreet voor de milieuverenigingen. De projectmatige subsidiëring van mobiliteitsorganisaties staat haaks op hun werking, werden, ontplooiden zich verder en bereikten in 2004 18.000 ton (plus tien procent). De olieproducten groeiden met drie procent naar 1,3 miljoen ton. Een terugkomer na een teleurstellend 2003 was de maalderijsector. De graanimport steeg met 30 procent en de bloemexport met 36 procent. Er werd twaalf procent meer oud ijzer uitgevoerd dan in 2003. De import 27 problemen die door de jongelui zelf op te lossen zijn. Taalvaardigheid, rekenkunde en opzoekwerk komen alledrie aan bod in het spel. Maar ook technische kunde is vereist om Alle hens aan dek tot een goed einde te brengen. Structurele subsidie voor mobiliteit Kanaal Dessel-Schoten De elf bruggen over het Kanaal Dessel-Schoten tussen Turnhout en Brecht zullen binnen een paar jaar automatisch worden bediend. Hiervoor wordt een centrale bedieningspost gebouwd aan sas 1 in Sint-Jozef-Rijkevorsel. De bouw van deze post gaat begin 2006 van start. Langs het kanaal zijn al glasvezelkabels aangelegd voor de bediening van de bruggen. Er worden ook enkele bruggen gemoderniseerd en voorbereid op de centrale bediening. Alle kunstwerken op het kanaal worden nu nog geopend door een ploeg mobiele brugwachters. Zij rijden dagelijks tussen de bruggen heen en weer. Dat is weliswaar een dure zaak maar nog altijd goedkoper dan het vindt de overheid nu. In Vlaamse kwaliteitskranten heeft ze met een advertentie opgeroepen tot het indienen van aanvragen. Alle ingediende projecten worden aan de hand van vooraf bepaalde kwaliteitscriteria met elkaar vergeleken. Aanvragen voor erkenning en subsidiëring worden in de loop van 2005 verwacht. Vanaf 2006 zullen voor het eerst subsidies volgens de nieuwe reglementering worden toegekend. plaatsen van één vast personeelslid per brug. Voor de scheepvaart is de mobiele bedieningsmethode soms hinderlijk doordat er gewacht moet worden tot de brugwachter gearriveerd is. De automatische bediening van de kunstwerken wordt al op tal van andere plaatsen toegepast. Een voorbeeld is het kanaal Leuven-Dijle. van staalproducten klom met 37 procent en overschreed de 100.000 ton. In 2004 zijn in Brussel ook de containertrafieken weer opgestart. Ze vertegenwoordigen nu 20.000 ton en zullen dit jaar verder groeien. Door de uitvoer van grind naar Nederland en de export van bloem en oud ijzer klommen de landingen met 28 procent tegen slechts acht procent voor de lossingen.

Binnenvaartkrant