Views
4 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 1 FEBRUARI 2005 - Van Tiem boegschroef 250 pk DAF schroefdiam. 60 cm, compleet, perfecte staat EUR 10.500,00 excl. btw. - Cummins aggregaat 5400 draaiuren. In nieuwe staat EUR 5.400,00 excl. btw. - Mitsubishi aggregaat 27 kva 23.000 uren. Is goed onderh. Draait perfect. EUR 1.600,00 excl. btw. - DAF DS 14 EUR 2.500,00 excl. btw. Partij K.L.M. overalls met klein logo EUR 12,00 excl. btw per stuk. OP=OP. Verder nog div materialen op voorraad zoals: ankerlieren, 2x eenvoudige stuuhuizen, enz. Waalboer Trading v.o.f. 0184-693919 n.o.z. Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 M/S 820 ton, bwj 1957, afm 67x7.05x2.52 mtr, 1180 cub, 2 ruimen, alu stapelluiken met wagen, trimvulling, 2x Caterpillar totaal 540 pk, kopschroef 260 pk, 2x 220/380 volt, autokraan, oliebadlieren voor en achter, complete navigatie app., hydro stuurwerk, woning met 2 slaapkamers, kruiphgt 4.10 mtr, met alle papieren. VRAAGPRIJS € 100.000,- ex BTW. Ligplaats BOLNES bij ons kantoor, interessant schip voor starters. M/S 2700 ton, bwj 1990/1965, afm 95x11.40x3.47 mtr, 190 TEU, 2x 680 pk Caterpillar, kopschroef 360 pk, 3x 220/380 volt, 25/40/65 KVA, complete navigatie app., autokraan, nieuwe schroeven, woning met 5 slp.kamers, verkeert in goede staat van onderhoud, met nieuw SI en A.D.N.R. Eventueel met vast werk te leveren. VOOR NADERE INFO BEL ONS NUMMER. Diverse PASSAGIERSSCHEPEN MET CONTRACTEN DIRECT LEVERBAAR. TE KOOP GEVRAAGD Schepen van alle tonnages O Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen OOSSE Maritiem b.v. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x3.80/4.25m, type lichtgewicht, Orsova maart 2006 NIEUWBOUW CASCO afm,110x11.45x3.90m,Orsova april 2006 NIEUWBOUW CASCO DUBBELWANDIGE TANKER afm.86/110x11.45x3.60/5.35m,10 ladingtanks, 3800 cub.m MDS 2740 ton, bj.1999,afm.110x11.45x3.33m 2x1520 Cat, containerstuurhut, 2x 350 pk kopschroef MVS 2394 ton, bj. 1989,afm.105x10.50x3.20m 1750 pk ABC,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2040 ton, bj.1987,afm.105x9.50.3.05m 1550 pk Deutz MWM, alu.luiken, kopschroef MVS 1685 ton, bj.1980,afm.84.63x9.50x3.01m 930 pk GM bj.1996,alu.frieschekap,kopschroef MVS 1250 ton, bj.1972, afm. 84.5x8.20x2.61m 730 pk Cat bj.2000,alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967,afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004,luiken,kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962,afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992,alu.luiken,kopschroef Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden. veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Speranza bj 1998 2500 ton afm 110x11,40x3,03 m 1850 pk CAT M/s Silvester bj 1963, 2037 ton afm 100x9,50x3,13 m, 1000 pk Deutz M/s Joja bj 1989, 2450 ton afm 110x10,50x3,19 m, 1640 pk GM rev 2000 M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11,45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Delta bj. 2001 2791 ton afm 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 BEUNSCHEPEN Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99 m met nieuwe motor inruil mog. Mbs Eleonora bj 1971 1.400 ton afm 85x8,20x3,.25 750 pk Deutz inruil mog. Nieuwbouw casco beunschip 86x 9,50x3,20 m DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw Casco Beunschip 86x9,50x3,60 m direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. SOORT ZOEKT SOORT Een onafhankelijke ondernemer accepteert toch alleen de bemiddeling van een onafhankelijke tussenpersoon? Trendco BV ìs die onafhankelijke bevrachter met een compacte organisatie, korte lijnen, slagvaardig in de acquisitie van lading èn met persoonlijke begeleiding van elke aangesloten tankvaartondernemer. Per 1 januari 2005 is Trendco een BV geworden, eigendom van de ervaren bevrachters Edwin Smits en René Jansen. Vertrouwde, betrouwbare dienstverlening in een jonge onderneming. Eigenaren van tankers zijn welkom voor een discreet, eerste verkennend gesprek. Trendco BV Merwedekade 77 • 3311 TH Dordrecht Telefoon: 078 - 681 86 66 • Fax: 078 - 681 77 78 Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Te koop Mts 2100 ton, bjr 1973, type N gesl., in goede staat, met vast werk, ruime financieringsmogelijkheid 3100 ton, bjr 1994, 1800 pk, enkelwandig, perfecte staat Mts 1200 ton, 1964, met ketel spiralen, geschikt om te bunkeren Wij kunnen nieuwbouw verzorgen, dit jaar te leveren. Wilt u een jacht aan- of verkopen zie www.ryc.nl Officebuilding 'Westgate' Scheepmakerij 150 NIEUWBOUW SCHEEPSMAKELAARDIJ EXPLOITATIE NL-3331 MA Zwijndrecht Website: www.rensenbv.nl Ms 110 x 11,4 2210 ton op 2,86m - Bouwjaar 1997 1800 pk ABC Boegschroef 2 x 350 pk 208 TEU Ms 105 x 10,5 2305 ton op 3,27m - Bouwjaar 1995 1425 pk Caterpillar Boegschroef 500 pk Caterpillar Alu Friesche kap - Blommaert Ms 85 x 9,5 1529 ton op 2,88m - Bouwjaar 1994 1000 pk Cummins bj. 2002 Boegschroef 320 pk DAF Alu Friesche kap - Blommaert Indien u geïnteresseerd bent of meer informatie omtrent bovengenoemde schepen wilt, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar voor u. Tel. 078-6191233 Mobiel G. Rensen 06-53383964 Mobiel W. Driessen 06-30179475 TE KOOP: In het natuurgebied Zoersel Bos (België) een direct te betrekken in nieuwe staat verkerende bungalow. Bouwjaar 1994, op 1040 M2 grond, een vloeroppervlak van 135 m2, een verwarmd buitenzwembad en een vrijstaande garage. Reistijd Breda 20 min., Antwerpen 15 en Eindhoven 30 min. VRAAGPRIJS Euro 298.000,00. Voor een afspraak kunt u +31 (0)-653-287508 bellen! Wir suchen SCHUBBOOT, 20 bis äusserst 32m, Breitte 11.40m, Tiefgang nicht über 1.80m, Leistung etwa 2.000 bis 2.500 PS. Das Boot sollte nicht über 15 Jahre alt sein. Bunker für Gasoil mind. 60 t. Die Hubhöhe sollte über 10m sein. ARNTZ-Reederei, Lortzingstr. 20, D-47239 Duisburg, Tel. 0049-2151-40 63 63, Fax 0049-2151-94 05 25 Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de FÄHRE: 47m x 11,10 m x 1,30 m,Baujahr 1959 Kapazität 21 PKW, Achslast 10 to, Tragfählgkeit 110 to, 2x Deutz, je 165 PS.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 De kopsla van Osama ‘Zo, da’s een mooie vlag, die hebben ze bij ons niet,’ grapt hij dommig. Er is niet veel voor nodig om te bedenken welk onmiskenbaar accent daar weer binnenkomt vallen. Of eigenlijk: schipper Onckx loopt nooit binnen, die zéílt altijd naar binnen; met een deklast aan flauwekulverhalen. Hol wilde woorden galmend. Hij begint aan de enorme vlag te voelen, liefkoost de kleuren bijna. En dat voor een Ajaxied. ‘Hier verkrijgbaar: prachtige, mooie, gekleurde Nijmeegs trots: N.E.C!’ kakebakt hij hardop tegen kruidenier Klaassen. Van even verderop begint een kaalgeschoren jongeman licht valselijk te kijken. Duidelijk een voetbalfan. Een NEC-fan waarschijnlijk. Klaassen komt als een keeper achter zijn toonbank tevoorschijn; hij kent Onckx’ sociale vaardigheden en bochtenwerk maar al te goed. Dat had hij wel meer meegemaakt. Deze schipper is niet zo van het hemd en de rok. ‘NEC, mooi hoor!’ asemt Amsterdam zomaar door de Nijmeegse zuurstof heen. Klaassen gaat tussen Onckx en de jongeman instaan. ‘Ja mooi hè. Het uitroepteken netjes achter de “C”, is in clubkleuren geviltstift. Zoals het hoort.’ Niet alleen NEC-vlaggen worden verkocht, maar zelfs NECkauwgum. De buurtwinkel van Klaassen steekt niet onder stoelen of banken breeduit achter Nijmeegs trots te staan. ‘Lig je weer hier,’ informeert de kruidenier voorzichtig hoelang de schipper zal blijven. ‘Ja, effe naar de tandarts. Heb nachtenlang met een peuk tegen m'n wang geslapen. Maar vanmorgen getrokken, zo meteen weer vertrokken.’ Een opluchting voor Klaassen en zijn gade (‘Gelukkig, laat ie m'n vrouw met rust’). ‘Nou vorig jaar was mijn man ook bijna vertrokken,’ bemoeit mevrouw Klaassen zich wat ongelukkig met het gesprek. ‘Eh, niet zo lang geleden hebben ze mijn man neergeschoten.’ ‘Ga weg!’ ‘Ja echt waar. Drie kogels in zijn been. Ze vonden de inslagen aan de andere kant van de straat,’ vertelt zij alsof de kogels haar inhalen. ‘Acht keer werd de trekker overgehaald. Maar het was een slechte schutter gelukkig.’ ‘Ja, geluk bij een ongelukje,’ schertsschampert haar man. Schipper Onckx betast het akkefietje van zijn ontstoken kaak. Je hebt altijd baas boven baas. ‘Echt waar? Neergeschoten?’ ‘Ja, hij heeft het er wel moeilijk mee gehad hoor. Hij sportte altijd graag, maar daar moest hij dus mee ophouden,’ vertelt de kruideniersvrouw terwijl ze de schappen met de snelheid van een Ethiopische hardloper begint te vullen. Onckx kijkt naar haar kont. Panties, bier, bloemen, gereedschap, panties; je kunt het zo gek niet opnoemen of ze hebben 't. ‘Zo'n ouwe vertrouwde buurtwinkel,’ dacht Onckx, ‘Net als in Mokum vroeger.’ Vlak bij mevrouw Klaassen staat voor anderhalve euro de kop van Osama Bin Laden te (advertentie) koop; geplakt op een Vitesseshirt, Nijmegens erfvijand. De jongeman met het kale hoofd kijkt en overweegt. Op het voorhoofd van 's werelds meest gezochte terrorist cirkelt een schietschijf. ‘Nou, dan is het aan huis bezorgen nu wel afgelopen met zo'n been, of niet,’ slaat de schipper allesbehalve bemoedigend op Klaassens schouder. Mevrouw Klaassen loopt even rood aan op haar laatste meters, terwijl de jongeman afrekent en het pand met Osama T-shirt verlaat. ‘Kun je maar beter op die krop sla van een Osama daar schieten of niet,’ gaat Onckx onverstoord verder, terwijl de kruideniersvrouw een roos op zijn domme hoofd tekent. ‘Als die Osama boodschappen gaat doen, kunnen wij de tent wel sluiten. Die zijn niet te vertrouwen hoor, die hindoes. Acht keer geschoten, en maar drie keer geraakt, zeg je? Die zal zijn examen als terrorist wel niet hebben gehaald, hè!’ Mevrouw Klaassen ploft een kist met groenten als een krat TNT naast de schipper neer. ‘Kopen die kop dan, mijnheer Onckx? Zes halen vijf betalen. Kun je met heel de familie erop los darten straks aan boord. Bull’s eye mikken op de kopsla van Osama. De kruideniersvrouw loopt nijdig naar achteren. ‘En vergeet geen hoofddoek voor je vrouw te kopen!’ Duitsland loost verontreinigd slib bij Iffezheim Duitsland is vorige maand begonnen met het lozen van verontreinigd slib in de Rijn door het over de stuw bij Iffezheim te zetten. Het slib bevat het kankerverwekkende hexachloorbenzeen (HCB). Nederland heeft ingestemd met lozing, hoewel Verkeer en Waterstaat Duitsland eerder had gevraagd ervan af te zien, omdat het ministerie bang was dat de Rijn op Nederlands grondgebied erdoor vervuilt. Milieugroepen in Nederland en Duitsland hebben eveneens bezwaar gemaakt. Minister Peijs heeft vorige maand alsnog ingestemd met het in de Rijn laten lopen van het slib. ‘Nederland heeft er op aangedrongen dat er geen historisch vervuild sediment wordt verspreid waarvan de concentraties hexachloorbenzeen vallen boven de grenswaarden die zijn afgesproken in de Rijncommissie,’ schrijft ze in een toelichting. ‘Duitsland deelde mee dat alleen vers sediment wordt gebaggerd. De organisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering garandeert dat er geen baggerspecie op stroom wordt gezet die meer vervuild is met HCB dan het rivierslib dat dagelijks met het water in de Rijn getransporteerd wordt. Duitsland heeft aangegeven dat op grond hiervan geen negatieve effecten te verwachten zijn op Nederlands grondgebied.’ Bagger met hogere concentraties HCB zal worden opgeslagen in een depot bij de stuw. Er zijn aanvullende afspraken gemaakt over een versterkte controle op HCB-vervuiling in de Rijn tot en met Lobith zolang het project duurt. Nederland krijgt inzage in de gebaggerde hoeveelheden materiaal, de kwaliteit en de verspreiding ervan. Handel & Scheepvaart BV - In- en verkoop van binnenvaartschepen - Exploiteren van binnenvaartschepen - Financiering voor binnenvaartschepen ‘Ik heb toch helemaal geen vrouw,’ zegt Onckx. Hij voelt dat hij plots een berenhonger krijgt. Hij kijkt weer naar de kop van Osama en de erop getekende roos. ‘Waarom hebben ze eigenlijk op je geschoten,’ weet Onckx nu eindelijk te vragen en hij begint weer aan de NEC-vlag te foemelen. Hij denkt aan de weglopende kont van De schippersvrouw fietste met haar dochtertje naar haar moeders huis. Ze kon een paar dagen achterblijven en zodoende was er tijd om alles te doen wat ook de walmoeders deden. Op zo’n moment was het dubbel fijn dat haar dochtertje bij oma in huis was, want de drie generaties konden het goed met elkaar vinden. Zomaar zonder aanleiding begon het meisje te huilen. De schippersvrouw keek naar haar dochter van acht jaar en vroeg zich af waar deze tranen wel toe moesten dienen. ‘Je mag het niet tegen papa vertellen,’ was het eerste wat er uit kwam. De schippersvrouw hield van eerlijkheid, maar bovenal was ze gesteld op een goede vertrouwensband met haar kind. Dus hoefde ze niet lang na te denken. ‘Nou dan, vertel maar,’ zei ze. Zo verschrikkelijk kon het immers nooit zijn. Toen kwam het hoge woord er uit: ‘Mama, ik heb op school gerookt en de juffrouw heeft dat gezien.’ Met acht jaar al roken? Waar is hier het eind van, schoot het door de vrouw heen. Maar voor ze wat te veel zou zeggen, probeerde ze tot tien te tellen. Na vijf tellen wist ze al wat haar te doen stond. Gewoon door gaan met ademhalen en naar het verhaal luisteren. Haar dochter bleek met een even oud vriendinnetje, dat op het internaat zat, een sigaret gerookt te hebben. Die sigaret hadden ze gepikt van het nichtje dat haar pakje bij oma vergeten was. En de lucifers hadden gewoon bij oma op tafel gelegen. De schippersvrouw keek naar haar dochter en vond dat die daar toch wel erg vroeg bij was. ‘En was die sigaret lekker.’ ‘Nee, bah. Het was heel erg vies,’ was het voor haar geruststellende antwoord. ‘Dus je wilt niet vaker gaan roken.’ ‘Nee, helemaal niet. Maar ik was bang dat jullie heel erg boos zouden zijn want de juffrouw was ook heel erg boos.’ Tja, daar kon de jonge moeder zich wel wat bij voorstellen. Zelf besloot ze de zaak zo tactisch mogelijk aan te pakken. ‘Omdat je het zo eerlijk verteld hebt, krijg je geen straf.’ ‘Oh gelukkig,’ zei het meisje, dat niet besefte dat het voor de moeder niet erg prettig zou zijn om op die ene thuisdag haar kind te moeten bestraffen. Ze gingen naar huis en maakten er een gezellige dag van. Aangezien de schippersvrouw van nature nogal eerlijk was, had ze er een beetje moeite mee om het haar man niet te 1 FEBRUARI 2005 mevrouw Klaassen; aan het raadsel onder haar rok. Dan vraagt hij voorzichtig, zodat mevrouw het niet horen kon: ‘Verkoopt NEC ook van die van die boekies?’ Klaassen doet net alsof hij hem even niet begrijpt. ‘Dat vraagt ie nou elke keer. Hij is echt nog te stom om op te schieten,’ dacht de kruidenier terwijl hij de vlag uit Onckx’ handen trekt. De eerste sigaret vertellen. Maar ze had dit nu eenmaal beloofd en daar hoorde ze zich aan te houden. En zo moeilijk was het bij nader inzien niet want uiteraard vroeg hij er niet naar, en geleidelijk aan vergat ze het hele voorval. Tot op een dag de schipper naar boord kwam en zei dat hij een woordenwisseling met zijn moeder gehad had. ‘Oja, waarover dan,’ vroeg de vrouw nieuwsgierig. ‘Mijn moeder zei dat onze dochter gerookt had op school. En toen heb ik haar eens ingepeperd dat ons kind zoiets niet doet.’ ‘Van wie had ze dat dan gehoord,’ vroeg de schippersvrouw, die benieuwd was waarom dit, inmiddels zeer oude, verhaal opeens de ronde aan het doen was. ‘Dat had mijn zus tegen mijn moeder verteld.’ ‘En hoe kwam die aan die wijsheid?’ ‘Dat had ze van haar man gehoord. En die had het weer van zijn zus gehoord, want die hebben toch een dochter op het internaat die bevriend is met onze dochter. Het kwam namelijk ter sprake omdat ze daar nogal een forse straf voor gekregen had terwijl het idee eigenlijk van onze dochter afkomstig geweest moet zijn. En die had helemaal geen straf gekregen. En dat was natuurlijk heel erg oneerlijk.’ En toen ging er bij de schippersvrouw een lichtje op. Inderdaad waren er bepaalde familieverwikkelingen waardoor het met een omweg bij haar schoonmoeder terecht gekomen kon zijn. Wat dus ook was gebeurd, bleek nu. ‘Wat een opwinding allemaal over iets wat bijna een jaar geleden is,’ dacht de vrouw en ze hielp toen snel haar man uit de droom. ‘Het is echt zo gebeurd. Maar wel al een hele poos geleden.’ ‘En waarom weet ik daar dan niets van,’ deed de schipper verongelijkt. ‘Omdat ik dat jou niet vertellen mocht van je dochter.’ ‘En ik heb haar nog zo staan verdedigen,’ zei de man verbouwereerd. Eerst wilde de schippersvrouw daar nog iets over zeggen, maar bij nader inzien stoorde het hele roddelcircuit haar meer dan die ene sigaret die hun dochter gerookt had. ‘Wat doet het er nog toe of het waar is of niet. En wat een onzin zeg. Om daar via via na al die tijd nog mee aan te komen.’ Daar kon de man zich eigenlijk ook wel in vinden en hij stak een sigaret op. Niet zijn eerste, maar ook niet zijn laatste. Maar hij had er wel de juiste leeftijd voor. De Veldoven 4c • 3342 GR Hendrik Ido Ambacht • Tel. 078 - 682 21 01 • Fax 078 - 682 21 04 E-mail: info@beijerland.com • Website: www.beijerland.com

Binnenvaartkrant