Views
4 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 1 FEBRUARI 2005 FAMILIEBERICHTEN Met veel verdriet moeten wij afscheid nemen, maar de grenzeloze liefde die jij hebt uitgestraald, wordt nu in eindeloze herinneringen vertaald. Zwolle 15-08-'58 Je vocht om te blijven leven Jouw humor bleef bestaan Je hebt ons alles gegeven Je zal nooit uit onze gedachten gaan 15-08-'58 René Hammer Onze lieve vriend René Hammer Ids en Marianne de Jong Lolke en Geesje Hof Herman en Margreet Hogeveen Siep en Hilda van der Veen Rook en Roelanda Ruytenberg Dirk en Annette Boer Rob en Ina van der Veer Ommen 26-01-'05 Marjan Hammer Bram en Sam De begrafenis heeft op 31 januari plaatsgevonden 26-01-'05 Dankbaar voor wat hij voor ons is geweest, delen wij u met droefheid mede dat, na een langdurige en liefdevolle verzorging in het zorgcentrum "De Merwelanden", zacht en kalm van ons is heengegaan, onze vader, schoonvader en opa Antonius Fredericus Hammer weduwnaar van Theodora Allegonda Maria Hammer - Jegen in de leeftijd van 85 jaar. Dordrecht, 26 januari 2005 Haringvlietstraat 515 Peter Hammer Joke Hammer - Krabben Frank Erik en Geeta Correspondentieadres: Walewegje 20, 3291 AW Strijen Ton Hammer Adriana Hammer - Bakkeren Ingona en Virgil De crematieplechtigheid zal plaatsvinden dinsdag 1 februari om 16.00 uur in de aula van "Essenhof", Nassauweg 200 te Dordrecht. De "ZEMBLA" zoekt naar: 2de Kapitein of Stuurman. in het bezit van rijn en radar patent. John, tel: 06-51069532 Gevraagd: Kapitein met patent op ms Cornelis-R 2 op / 2 af Tel. 06-51 14 53 39 Batavier River Line AG zoekt voor het M.P.S. ROTTERDAM een 2e kapitein / stuurman met Rijnpatent tot Mannheim. Brieven met CV en pasfoto aan Batavier River Line AG c/o Postbus 29 NL-6550 ZG Weurt t.a.v. P. van Meel of e-mail : p.meel1@chello.nl TE KOOP 3 alu. trossenbakken € 50,00 p/st, 220V setje 5 kva 600,00. 4" centrivugaal bergingspomp € 200,00, sleephaak € 175,00, Kabola cv ketel, 2x electr. Stork pomp € 150,00 p/st. Tel. 0651-433163 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Navigatie 1x matroos, 2 jr. vaartijd in dienstb. Loon vlgns. CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Navigatie 1x lichtm., 2 jr. vaartijd in dienstb. I.b.v. cursus matr., loon vlgns. CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP MVS "KRISPIJN", bj 1961, 855 ton, 67x7.29x2.67 mtr, 973 pk electron. Cat 1999, straalbuis, alu overzakbare hut, rasterscanradar, autokraan tot 17 mtr, 24 teu. In prijs verlaagd !!! Tel. 06-23225501 0049-1725940981 TE KOOP GEVRAAGD hydraulische hand stuurpomp 250/300 CC per omw. Tel. 0622-441903 TE KOOP alu voor/achterfront voor stuurhut, voor B 279,5 H 86,5 cm, achter B 279,5 H 78,5 cm 0653-441819 TE KOOP luxe motor Celia, 56x6.50x2.42, 546 t, 300 pk Brons GB 1958, bj schip 1930 bij Paans Rode Vaart. Weka boegschr 240 Daf, cv, 220-380. Prijs n.o.t.k. 0623-706262 n.o.z. GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje op mvs 1200 ton Tel.0653-197360 0032-478980759 GEVRAAGD per direct schipper/strlui/ matrs ibv papieren/ dnstboek, gd conditie. voor info secretariaat@mhr-r.com tel. 010-4876780 BIEDT ZICH AAN machinist v. draad/hydro kr. sjofel/bobcat + gr. vaarbew. tel. 0610-069849 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Geertruida 1x lichtmatroos, 2 jr vaartijd in dienstb. i.b.v. cursus matr., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. tel. 015-2563764 LICHTMATROOS/DEKS- MAN ZOEKT ... vaste baan in de binnenvaart, gemotiveerd en opgeleid. Interesse? Bel snel 0624419144 TE KOOP Aalsburg in Wijchen roy. hoekhuis+berging+garage. Ind; hal, toilet, roy. L- kmr+openh. uitbouw waarin keuken. 1e verd.; 3 slpk, badk. m.douche, ligb.+toilet+ toiletmeubel. 2e verd.; slpk+ was/stookruimte. Vr.pr. € 259.000 k.k. Tel. 024-6413910 0626-324576 PERSONEEL GEVRAAGD Maritieme personeelsdiensten voor zee- en binnenvaart TOS Rotterdam ‘Westerkadehuys’, Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam Telefoon (010) 436 62 93 Telefax (010) 436 62 86 Cambio Scheepvaart Vraagt voor mts Karbouw - Matrozen - Kapitein met patent int. vaart, systeem vaart, loon n.o.t.k. Tel. 06-53 972985 Gevraagd Stuurman/2e Kapitein op koppelverband 14/14 GSM 0651176831 - 0653178111 GSM 00491739285392 Gevraagd voor containerschip "BOLERO II", Rotterdam/ Antwerpen - Germersheim v.v. STUURMAN I.b.v. Rijnpatent tot min. Mannheim, evt. Radar-en/of A.D.N.R.-diploma 2 weken varen, 2 weken vrij. Met ingang van 01-02-2005 Tel: 0653 - 88 45 08 of 0049 171 605 222 3 TOS Vlissingen Boulevard Bankert 308 4382 AC Vlissingen Telefoon (0118) 44 09 11 Telefax (0118) 44 09 12 Gevraagd Stuurman / Kapitein op nieuwbouwtanker vaarsysteem 14 op / 14 af vrij kost en reizen Tel. 06-51 456140 of 06-53 831554 Gevraagd - bemanning voor tankschip, 1250 ton, gasoil. - Kapitein met vrouw of kapitein en matroos. Laadplaatsen: Nederland + België Losplaatsen: België Weekend vrij. Sollicitatie: Tel. (0032)-(0)56859200 (0032)-(0)497587492 Vragen naar Jan De Keukelaere Boulevard Industriel 100, 7700 Mouscron (België) Voor handen die de weg weten. Algemeen E-mail: info@tos.nl Internet: www.tos.nl 24 hrs service: (+31)6557485 09 GEVRAAGD DEKSMAN/MATROOS Op ms binnenlandse vaart, weekenden vrij Telefoon: 06-51 485550 of 06-53 153374 Fluvia AG ist eine neu gegründete Schweizer Reederei mit Sitz in Basel. Mit den bekannten PIZ Schiffen fokussieren wir den Mineralöl Transport auf dem Rhein zwischen ARA und Basel. Die aktuelle Flotte besteht aus fünf Tankschiffen, mit einer Tragfähigkeit von 2400 bis 3000 Tonnen. Fluvia beabsichtigt die Flotte weiter auszubauen. Wir suchen: Kapitäne und Steuerleute Sie sind Inhaber eines Rheinpatentes, bevorzugt von Basel bis an das Meer, verfügen nach Möglichkeit über ein Radarpatent und ADNR Bescheinigung, sind motiviert und verfügen über gute Reverenzen. Wir bieten: • Marktgerechter Lohn / Schweizer Konditionen • Pensionsregelung Geregelte • Freizeit, 3 Wochen Fahren- 3 Wochen frei Interessiert? Bitte kontaktieren Sie unseren Nautischen Manager, Daniel Spycher, Fluvia AG, Uferstrasse 90, Postfach, CH- 4019 Basel Telefon: 0041 ( 0 ) 61 638 20 62 Mobil: 0049 ( 0 ) 172 942 38 54 Email: d.spycher@fluvia.ch Website: www.fluvia.ch BINNENVAART BANEN Met spoed zijn wij op zoek naar goed gemotiveerd en gekwalificeerd personeel, o.a.: KAPITEINS Rijnpatent tot Mannheim of Basel, Radar patent, ADNR Basis of Chemie STUURLIEDEN Rijnpatent tot Mannheim of Basel, ADNR Basis of Chemie MATROZEN Dienstboekje voor de Rijnvaart DIESELMONTEURS LBO/MBO werktuigbouwkunde Ervaring als scheepsdiesel- of dieselaggregaatmonteur Onze meest recente vacatures kunt u altijd vinden op www.ipspersonnel.nl Interocean Personnel Services b.v. Rivium Westlaan 8, 2909 LD Capelle aan den IJssel Telefoon 010-4479494, Telefax 010-2357878 E-mail: capelle@ipspersonnel.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 1 FEBRUARI 2005 Tegenstrijdige verwachtingen van nieuw kanaal naar Parijs ‘De afgelopen zes jaar is het vervoer over het Canal du Nord sterk teruggelopen. Dat heeft te maken met de wegvallende industrie rondom Parijs. Kijk maar naar de Renault-fabrieken die zijn verdwenen. Ik snap niet waar dat optimisme over een nieuw kanaal tussen de Seine en de Schelde vandaan komt?’ Aan het woord is schipper Raymond Pius van een koppelverband, samengesteld uit de twee spitsen Avila en Sevila. ‘Je lag toen de beurs er nog was, anderhalve dag aan te schuiven bij Sluis Parluel, de invaart van Canal du Nord. Nu kun je er zo doorvaren. Er is echt minder vervoer gekomen. Ik denk dat een verbinding tussen de Moezel en de Saone dringender is, want in die omgeving is wel veel ladingaanbod, vooral naar Lyon. Op dit moment varen acht van de tien schepen leeg terug naar Frankrijk omdat er geen aanbod is die kant op. Het gritstraalzand is ook van de markt sinds er nieuwe technieken met water onder druk of zelfs met lasers worden toegepast.’ Volgens de ervaren schipper Pius – veertig jaar ervaring in de vaart op Frankrijk en hij heeft het nog nooit zo rustig gezien – zou er weinig aanbod zijn voor het nieuwe kanaal tussen Arleux (Schelde) en Compiegne (Oise) in Noord-Frankrijk. De Franse overheid zet met dit Seine-Nordkanaal van 2,6 miljard euro en105 kilometer lengte in op de binnenvaart. Althans, zo luidt de officiële lezing. Het kanaal staat op de lijst van gesubsidieerde Trans- Europese Netwerken (TEN’s). Op dit ogenblik kunnen via het Canal du Nord alleen spitsen en Canal-du-Nord-schepen (800 ton) naar Parijs varen. De maximummaat voor het Seine-Nordkanaal zal zo’n 4400 ton zijn. De nieuwe vaarweg zou met een bouwtijd van vijf tot zeven jaar in 2014 klaar moeten zijn. Volgens de Voie Navigable France (VNF), die formeel de opdrachtgever is van de aanleg, en ook de Europese lobbyorganisatie Inland Navigation Europe (INE) bij de presentatie van de plannen vorig jaar moet het mogelijk zijn na 2014 ongeveer tien miljoen ton lading van de weg naar het water te verplaatsen dankzij het nieuwe kanaal. Dat gelooft Pius dus niet. ‘Je ziet alleen maar steeds minder lading komen. De kolencentrale werd gesloten wegens het milieu en de meeste goederen die over de weg gaan, zijn etenswaren en dan vooral diepvriesspullen. Alles valt gewoon stil. Containers komen vooral via Le Havre binnen en gaan per spoor. Vroeger ging er van alles richting Parijs: sojameel, bauxiet, ijzer. Het enige dat nog een beetje loopt, is bandijzer uit IJmuiden en Amsterdam.’ Rapper De schipper verwacht ook niet dat het veel sneller zal gaan als dat nieuwe kanaal er eenmaal ligt, al worden de negentien sluizen in het huidige Canal du Nord vervangen door slechts zes sluizen in het Seine-Nordkanaal. ‘Van Moerdijk naar Parijs moet ik nu door 35 sluizen in totaal. Dat worden er wel minder maar veel rapper zal het niet zijn. Weet je wel hoe langzaam die grote schepen bij het schutten manoeuvreren? Het zal bij elkaar wel iets sneller kunnen, maar het wordt nooit super.’ Zijn koppelverband is bij uitstek geschikt voor het bestaande Canal du Nord. Toch beschouwt hij een nieuwe, grotere vaarweg niet als een bedreiging. ‘Tweederde van Frankrijk blijft alleen toegankelijk voor spitsen. Meestal kan ik doorvaren en bij sommige sluizen koppelen we af en vaart mijn vrouw op het tweede schip.’ Henk Schipper, manager van het spitsencollectief ELV, is optimistischer over het kanaal dan Pius. ‘Ik denk dat de concurrentiepositie van de binnenvaart verbetert door het kanaal en dat er lading beschikbaar komt die nu helemaal niet zichtbaar is. Op dit moment zijn we in veel gevallen naar die regio eenvoudig niet concurrerend tegenover het wegvervoer. Gezien de drukte op de weg moeten er wel mogelijkheden zijn.’ ‘Voor het containervervoer zal veel afhangen wat je voor lijndiensten kunt bieden als alternatief voor Le Havre, maar daar heb ik geen zicht op. Ik vind tien miljoen ton ook erg optimistisch, maar je weet nooit. Dat de nieuwe verbinding lading zal genereren, daar geloof ik heilig in. Vooral voor Gent en de Zeeuwse havens.’ De opmerking van Pius over het kleinere aantal schepen dat ‘aanschuift’ bij de sluis Parluel maakt niet zoveel indruk op Henk Schipper. ‘Sinds de afschaffing van de beurs is de hele logistiek veranderd. De aanvoer is nu regelmatiger en dus zijn er minder opstoppingen bij de sluizen. In Frankrijk is er momenteel structureel veel vraag naar schepen. Dat die vraag naar schepen minder is geworden sinds de beurs is afgeschaft? Dat kan niet waar wezen – de vraag daalt niet als je tegen concurrerender prijzen gaat werken.’ In de Binnenvaartkrant wordt voortaan op pagina 5 een zo actueel mogelijk overzicht gegeven over de situatie in de vrije markt met de nieuwe rubriek ‘Marktinzicht’. Marktinzicht wordt verkregen op basis van gesprekken met bevrachters en gegevens van de varende scheepvaartondernemers zelf. Dat laatste gegeven wordt sinds kort succesvol gegenereerd door de VAART! Vrachtindicator van de website Vaart.nl. Weinig water en weinig lading voor de Boven-Rijn Een toeslag in verband met laag water wordt pas betaald als Kaub onder de 140 centimeter komt. Dat breekt de vaart naar de Boven-Rijn momenteel op, want er is een onbalans tussen de waterstanden op de Boven-Rijn en meer noordelijk. Schepen kunnen naar de Boven-Rijn relatief weinig meenemen, terwijl van een toeslag voorlopig geen sprake is. Natuurlijk loopt het water wel weg ‘beneden Maxau’ maar deze week zal veel afhangen van de weersomstandigheden in de Alpen. Als het warmtefront verder zuidwaarts trekt, zal het smeltwater uit de Alpen de rivier weer doen wassen. Dankzij deze ontwikkeling is het relatief gunstig kolen te laden naar Thionville en Frouard, waarheen respectievelijk 7,5 en 8 euro per ton wordt betaald. Ter vergelijking: hetzelfde tarief geldt voor de Kehl en Straatsburg. Naar Basel wordt een euro meer betaald voor de kolen. Er is ook minder lading voor die bestemmingen. Wie niet naar de Moezel wil varen, moet geduld hebben. De aluminium en bauxiet naar de Midden- Rijn (Andernach) ging vorige week weg voor 4 á 4,5 euro per ton. De kolen naar de Neckar betaalden tussen de 6 ( Heilbronn) en 7,25 (Stuttgart) euro. In de tankvaart was de markt naar Duitsland en Zwitserland slap. Er was veel meer werk tussen de ARA-havens. Dat verhoogde wel de wachttijden bij de terminals. Omdat de tankers voor Duitsland niet zelden worden geconfronteerd met wachttijden van twee of drie dagen, is de omloopsnelheid vertraagd en zo is de capaciteit van de vloot indirect ook weer minder geworden. Op indelen hoeven de schepen niet lang te wachten. Het is dus een rustige Een overzicht van de prijzen in op- en afvaart op de Rijn vergeleken over de afgelopen jaren. (bron: Vaart! Vrachtindicator) markt, getuige ook de notering van de vrachtprijs naar Basel op het Reuter-scherm, die al geruime tijd op 19 Zwitserse frank staat. De VAART! Vrachtindicator bevestigt het positieve beeld van de Moezelbestemmingen. De 'Moezel/Saar-monitor' geeft voor de afgelopen 30 dagen 66 % (+25,4 %-punten) retourreizen aan, over de week 154,5 % (+74,5 %-punten). De VAART!Vrachtindex sloot vrijdag, na een week met 179 vrachtmeldingen, 5,9 punten lager dan de vorige week op 88,5. Voor de laatste zeven dagen lag het indexgemiddelde 0,8 punt lager op 80,6. In de droge lading zakte de index met 2,1 punten naar 86,6, de weekindex verbeterde met 4,1 punten naar 82,8. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk viel nog iets terug, met 3,3 punten naar 85,9, de weekindex sloot 3,5 punten lager op 82,4. De weekindex voor de afvaart zakte met 0,3 punt naar 60,5. Het Wechselverkehr kwam 0,9 punt lager op 98,1 en Noord-Zuid/binnenlands won 12,8 punten terug naar 118,4. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 593 droge lading- en 41 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. De beladingsgraad nam de afgelopen week met 1,2%- punt af naar gemiddeld 83,5%. De leegvaartindex bleef stabiel: schepen voeren gemiddeld 14,1% (-0,3%) van het Belading van kolenschepen bij EMO op de Maavlakte (foto MGR) totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam met 0,14 toe naar 1,44 dag gemiddeld. De gemiddeld betaalde brandstofprijs steeg; gasolie is met 282,10 euro gemiddeld 13,06 euro per kuub duurder dan een week eerder. VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen dit overzicht per e-mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Het aantal deelnemende schippers nadert inmiddels de 250 en de databank bevat al circa 10.000 reisgegevens (opvraagbaar voor de deelnemers). Hoe meer deelnemers, hoe betrouwbaarder de vrachtindexen. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl.

Binnenvaartkrant