Views
4 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Alexander Boom Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP AANGEBODEN grote antieke originele maritieme verzameling: kompassen, telegrafen, nautische instrumenten, scheepsmodellen, patrijspoorten etc. Tel. 0622-247649 TE KOOP sleepboot Marian bj 1930, afm 20.61x4.90xca.2.40m, 525 pk Deutz, nautisch compleet, SI tot medio 2006. Vraagprijs € 35.000. Tel.078-6121246 of 0655-195004 REDUCEER UW GEWICHT met Shape Works en zit weer vitaal in uw stuurstoel! Info: 0653-997138 GEVRAAGD stuurman voor MTS "Myriam II". In bezit van dienstboekje, 2 weken op/2 weken af, loon conform CAO. Tel.078-6196090 TE KOOP Nieuwe en gebruikte buitenboordmotoren tegen zeer hoge kortingen!Tevens red- en speedboten met goedkeuring binnenvaart,rubberboten, RIB's.Aan boord geleverd. Bel nu 06-24277320, De Vos Watersport. dagelijks 8-20uur SABBAT OF ZONDAG? Is de zondag wel de dag Des Heere? Jezus volgen is op Sabbat lees het in de bijbel!! Is de Sabbat dan niet zijn teken aan ons gegeven? Ja toch! Vraag het aan God en aan uw Bijbelgetrouwe leraar M. Dek Dammersweg 106 1991 AK Velsen. GEVRAAGD op MCS Allegro A'pen-Bazel stuurman met patent vr.t. n.o.t.k. Tel. (0032)-(0)477286362 GEVRAAGD 2 matrozen op het m/s Rival. Int. vaart. Loon n.o.t.k. Tel. 06-53647085 GEZOCHT autokraan 2e hands min 12m. Tel. 0049-1749414297 0032-477269755 TE KOOP Coaster Binnen/Buiten, 1050t, 75x9.50, 600 pk Deutz 1980, evt vast werk € 1.650,- per dag. Prijs € 650.000,- incl A&B Company (geen belasting) 0049-151 142 48442 WERK GEZOCHT Hardwerkende Poolse deksman 32 jr, 5 jr op coaster, zoekt werk in de Binnenvaart. Tel. 0049-151-14248442 GEVRAAGD 2e hands radar, rivierpiloot voor Kempenaar. 0620-093607 GEVRAAGD zo spoedig mogelijk, kapitien op mts Elto, in bezit van Rijnpatent, radar en ADNR diploma, loon en vrije tijd overeen te komen. Neem contact op met Dhr. Kieboom, tel. 0032-475687376 TE KOOP Motortjalk 23x4.75 120 T, varend woonschip z. ligpl. € 140.000 Tel. 0625-356113 GEZOCHT ! 20 personen die af willen slanken en hun gewicht willen beheersen met het NIEUWE SHAPEWORKS programma van Herbalife. Belt u gerust voor vrijblijvende informatie! Happy Line 078-6104454 www.happyline.nl TE KOOP woonhuis Hollanderstr 60 Dordrecht Krispijn, prijs € 159.000,- 078-6198562 VOF WERKMAN & ZN VRAAGT ... per direct een ervaren KAPITEIN i.b.v. Rijnpatent/Radarpatent op het m.c.s. Independent, ervaring vereist. Condities: 2 wkn op/2 wkn af, vrije kost en vrij reizen. Goed salaris. 0653-414989 TE KOOP in Tiel 2 onder 1 kapwoning 1993, m inp garage, ind: hal/entree, toilet royale w. kamer m. pla. vloer, open keuken m inb app. onderh. vrije tuin. 1e verd: 3 slaapk. badk. m douche ligbad, w. tafelm. 2e toilet. 2e verd: B. vliering, aanv. in overleg, vr.prijs 235.000 kk Tel. 0650-670140 GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje, kraanschip Bonafide, weekenden vrij. Tel. 0653-198251 of 0049-171-6356619 GYRON CREW ZOEKT ... i.o. van MS Stolt Basel 2x stuurman i.b.v. grootvaarbewijs en Rijnpatent tot Basel. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW zoekt i.o.v. ... MS Wendy Iris 1x stuurman i.b.v. grootvaarbw. en Rijnpatent. Loon volgns CAO Binnenvaart. Verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW zoekt i.o. ... van MS Wendy Iris 1x lichtmatr., 2 jr vaartijd in dienstb. i.b.v. cursus matr., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 BIEDT ZICH AAN: lichtmatroos/matroos, opl. matroos. Met spoed. Tel. 0638-220574 TE KOOP munten+postzegels 010-2652782 www.rotterdammer.net GEZOCHT SCHIPPERS Voor mvs groot 1114 ton, woning naar stuurhut binnendoor, zoeken wij op korte termijn een enthousiast en ondernemend schippersechtpaar of schipper met eigen personeel in bezit van Rijnpatent, op procenten basis. Tel. 0653-432068 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Lumara 1x matroos i.b.v. dienstboekje 2jr vaartijd. Loon vlgns CAO. Werk/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Lumara 1x lichtmatroos i.b.v. dienstboekje 2jr vaartijd. I.b.v. cursus matroos. Loon vlgns CAO. Werk/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD voor mts Mezzoforte: stuurman met patent, syst. 14/14. Tel. 0475-466430 TE KOOP Sls 1.350 T, 80x9.50m, vlak nieuw v. 1990+kim. Boegschr Ballegooy 1000mm, stuurw. hydrauliek, lage kruiplijn, zwaar ankerwerk. Tel.0653-655398 of 0475-463146 ZU VERKAUFEN: MS "OLIVER", 105x10.50x3.05, 2421 TO, 2800 M3, Baujahr 1989, Motor: Deutz TBD 620, 1183 PS, Baujahr 2004. Kopfschraube Oudakker 320 PS. Sehr rentables Schiff. Tel. 0049-171-9911127, 0031-622-701281 GEVRAAGD matroos event. stel voor mvs 2500t. Tel. 0653-683192 of 0049-173-9346479 KOPPEL BIEDT ZICH AAN in bezit van vaarb, dienstb, marif, vrachtv 14/14, 7/7. (0032)-(0)-477-374324 TE KOOP politievaartuig 1968, 22x4.3x1.5 mtr, 46 ton, 2x MWM 600 pk. Zeewaardig, perfecte staat, prijs € 64.500 ex BTW. Tel. 035-5382813 TE KOOP ms 1.452 t, bj 1966/'87, 80x8.26x3.25m, 1.900m 3 , 860 pk Cat, 320 pk kopschr, 3x 220/380 gen., 2 ruimen, semi beun, alu. sch. luiken, st.vloer. Tel. 0653-150684 N.O.Z. Heren schippers, bevracht voor de Franse Moezel ? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Tel : 00 33 6 16 87 42 90. Sequana Logistique s.a.r.l. , 91 rue Fbg. St. Honoré , 75370 Paris cedex 08 -- Nederlandse leiding -- TE KOOP GEVRAAGD keerkoppeling vertraging 1:4,5 ca 200 pk. Tevens gevraagd oliebad-ankertje voor sleepboot. Tel. 0651-433163 1 FEBRUARI 2005 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 63x420x460 € 1335 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1580 PZS - 7560 730 88x420x460 € 1716 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1835 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 2090 PZS - 10800 1150 1154x420x460 € 2280 Prijzen inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24 V € 680 ex BTW * 100 Ah 24 V € 770 ex BTW Dealer Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ www.vlootschouw.nl Te koop Beunschip Zuiderdiep 568 ton, Bouwjaar 1963, 56x6.60. Entre Nous Shipping B.V. 0184-693919 (n.o.z.) www.huizinga-snijder.nl Kickers Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 River Hopper: technisch kan het (Vervolg van pagina 1) Doorvaren met de River Hopper was geen optie met de vervoersdienst tussen Dongen (Brabant) en Drachten (Friesland). De logistiek van frisdranken is vrij gecompliceerd. Niet zelden werd toch de voorkeur gegeven aan vervoer per vrachtauto, omdat het vervoer over de weg van oudsher precies past in die logistiek met Het afgeven van de vaarbevoegdheidbewijzen was een taak van het KOFs, evenals de organisatie van de examens voor die vaarbevoegdheid. Die taken moeten door de bedrijfstak zelf worden georganiseerd. Het plan is om vanaf april de bewijzen te verstrekken via het loket bij de Stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB), waar sinds kort ook de dienstboekjes worden afgegeven. De binnenvaartorganisaties zelf gaan de examens organiseren. Een en ander maakte Johan Groenewold bekend in zijn jaarrede voor de Sleep- en duwbotenvereniging Rijn & IJssel, afgelopen zaterdag 29 januari in Rotterdam. Deze week wordt KOFs nieuwe stijl gepresenteerd. Een organisatie van en voor de bedrijfstak met een zelfstandig bestuur. Daarmee worden de oude KOFs-taken definitief weggehaald bij de Vakopleiding Transport en Logistiek. ‘Het onderbrengen van het KOFs bij VTL was geen gelukkige keuze,’ aldus de Rijn & IJsselvoorzitter. ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden Sinds 1975 werd het KOFs gefinancierd door het ministerie van Onderwijs. Dat gaf enkele jaren geleden te kennen dat de subsidie weg zou vallen. ‘Het ministerie vond dat het geen opleidingsschepen of examenbureau hoefde te financieren,’ aldus Groenewold. ‘Sinds 1 januari 2004 is die subsidie er niet meer. De schepen zijn vorig jaar verkocht. Het belang voor de binnenvaart is echter dat er één examenbureau is, dat er een zelfstandig orgaan werkt aan die examens en dat het bedrijfsleven invloed heeft. Het ministerie overwoog nog het onder te brengen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.’ Daar maakte Johan Groenewold geen woorden aan vuil. ‘Zo zijn we gekomen op de één loketgedachte, georganiseerd door het bedrijfsleven. Een loket, net als voor de boekjes, op het Vasteland in Rotterdam. Het is misschien ietsje duurder dan nu, maar er kan ook worden bezuinigd omdat er minder overheadkosten zijn dan voorheen.’ Beunschepen Groenewold signaleert een lichte overcapaciteit van sleep/duwboten onder de 800 PK. ‘De toename en overcapaciteit van nieuwe beunschepen, eigenlijk gebouwd op basis van de Betuwelijn en de HSL zit deze groep boten ook in de weg.’ Hij juicht het toe dat het CBRB/VZ&G de sector voor zand en grind doorlicht in een onderzoek. Er klonk lichte ironie door bij de kanttekening over de houding van de VBKO, de natte aannemerij, veelal de opdrachtgever van deze sector. ‘Die biedt juridische hulp aan ondernemers aan, waarmee je eigenlijk het boek dicht gooit en het paard achter de wagen spant, dat natuurlijk geen optie is om uit de impasse te komen.’ Daarmee doelt Groenewold op de hulp achteraf die dit in zou houden, terwijl veel beter kan worden gekeken naar verbetering van de positie bij cont r a c t o n d e r h a n d e l i n g e n ; ‘…aangenomen werk schriftelijk bevestigen en vooral niet de condities vergeten.’ En daarmee doelt de voorzitter uiteraard op de door Rijn & IJssel gedeponeerde ‘Algemeene Sleepconditiën‘ uit 1946. Hij wordt zo langzamerhand .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: veel wijzigingen ‘op het laatste moment’. Het schip werd half december uit de vaart genomen, de installatie verwijderd en het ruim weer geschikt gemaakt voor het vervoer van containers. De kostbare installatie waarmee pallets volautomatisch uit het schip en in de vrachtauto en vice versa kunnen worden overgeslagen, Hantekening: staat nu in een loods. Klaar om weer te worden ingebouwd. Iets dat volgens Kees de Vries zeker weer zal gebeuren. ‘Technisch kan het, dat is bewezen met de River Hopper. Met meerdere schepen zou het beter werken, en misschien zelfs als niet in alle schepen een automatische palletinstallatie staat. Zodra een klant garanties voor lading ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. geeft, vaart de River Hopper weer met pallets.’ Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat is benaderd om de ontwikkeling van palletvervoer over water financieel te ondersteunen. Een jaar geleden werd Distrivaart losgelaten door het ministerie om op commerciële basis te worden voortgezet door Mercurius en Vos Logistics. Voorzitter Rijn & IJssel: ‘KOFs bij VTL was geen gelukkige keuze’ Dienstboekjes en vaarbewijs bij één loket Johan Groenewold druk gesticulerend bij de jaarvergadering van Rijn & IJssel, afgelopen zaterdag. (foto MGR) moedeloos van de discussie over het meer dan veertig miljoen euro grote Reservefonds, dat alleen kan worden besteed aan zaken in de binnenvaart indien alle landen eensgezind zijn over de besteding. ‘We komen er niet uit zolang er één kan zeggen dat hij het er niet mee eens is en er vervolgens weer niets gebeurt. In Nederland is de binnenvaart eensgezind over dit punt.’ De organisaties zijn allemaal voor een pensioenregeling bij bedrijfsbeëindiging. Het voorstel om het geld voor een deel te besteden aan promotie haalde het ook niet bij de vertegenwoordigers uit de andere landen. Een hard gelag (Vervolg van pagina 1) Eind vorig jaar heeft De Nederlandse Bank (DNB), die toezicht houdt op pensioenregelingen, de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Rijnen Binnenvaart op de vingers getikt omdat de huidige premie niet kostendekkend is. Eerder werd al de premiekorting van zes procent afgeschaft, evenals de indexering voor degenen die al een prepensioen ontvangen. Bovendien werd de pensioengerechtigde leeftijd voor nieuwe werknemers gesteld op 63 jaar en niet langer op 61 jaar. Dat wordt in het nieuwe akkoord van kracht voor alle werknemers. Groenewold: ‘Inderdaad een hard gelag voor degenen die de komende jaren met 61 met pensioen hadden willen gaan.’ 1 FEBRUARI 2005 Leuk en spannend Gemeenten in Nederland leggen de inwoners om het hardst belastingen op, zodat je geen mooi huis meer hoeft te hebben om je status te vergroten. Het wonen in bepaalde gemeenten kost zoveel dat het al genoeg zegt over je te hoge inkomen. Waar geven gemeenten dat geld allemaal aan uit? Aan voorzieningen voor de burgers natuurlijk, ten behoeve van de veiligheid op straat bijvoorbeeld. Er is onderzoek naar gedaan (gelukkig maar). Bijvoorbeeld Amsterdam, om bijvoorbeeld maar eens een voorbeeld te noemen. Behalve dat de voorbeeldige hoofdstad ontzaglijke bedragen uitgeeft aan zinloze terminals blijkt deze gemeente ook te beschikken over een budget van vele duizenden euro’s voor de bestemming met de veelzeggende naam ‘leuk en spannend’. Ik houd wel van een vlag die moeiteloos de lading dekt. Zo worden van dat budget busreisjes door de stad betaald voor nietprobleemjongeren. Die schijnen heus rond te lopen in de hoofdstad. Je moet niet alles geloven wat er in de krant staat. Volgens de krant is de opwarming van de aarde onomkeerbaar als de temperatuur twee graden hoger wordt, gemiddeld wereldwijd. Dat is niet waar; het kan altijd weer kouder worden (dat vindt overigens niet iedereen een goed idee). De krant zegt ook dat de mens en de natuur er onder zullen lijden. Dat is ook niet waar. De mens zal zich aan moeten passen. Nou en. De natuur zal het een worst zijn hoe warm het is. Het is vroeger op aarde veel warmer geweest. Wat willen we nou eigenlijk met deze aardbol, behalve een beetje afkoelen? Ik zag vorige week onze twee beroemde Billen, Gates en Clinton, vertellen hoe de armoede de wereld uit moet worden geholpen. Alsof een vis uitlegt hoe het is om dorst te hebben. De Billen denken dat heerschappij hetzelfde betekent als maatschappij. Een heer kan niet tegelijk een maat zijn. Maar ik begrijp ze wel. Het is niet leuk en spannend de top te bereiken als je niet naar beneden mag kijken. Kom, we gaan met z’n allen naar Titan. Daar is geen oorlog, honger of Pieter Baan Centrum. Titan heeft geen last van het broeikaseffect, het is er zo’n 180 graden onder nul en het regent er methaan. Voor het vervoer van pallets over water is er geen markt, bij gebrek aan zowel pallets als water. Dus nu weten we wat we met de aardbol willen. Hier hebben we namelijk wel water en in deze broeikas is het ook niet zo koud. We brengen over water eten naar de arme landen op pallets en nemen de probleemjeugd in containers mee terug naar het Pieter Baan Centrum. Dat is hartstikke leuk en spannend. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant