Views
4 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 1 FEBRUARI 2005 De Ten Raede Groep wenst de familie Werkman en de Mts. Imperial een behouden vaart. De Ten Raede Groep is deskundige op het gebied van o.a. de financiele administraties van scheepvaartbedrijven. De scheepvaart is een branche waarin het tegenwoordig al moeilijk genoeg is het hoofd boven water te houden. Door een goede visie en veel inzet lukt het de familie Werkman echter in deze branche te blijven groeien. Als adviseur van de V.O.F. D. Werkman & Zonen zijn wij er als Ten Raede Groep trots op dat het hen gelukt is de Mts. Imperial te gaan exploiteren. Wij zijn ervan overtuigd dat zij ook deze reis weer tot een succes gaan maken. Een prestatie van formaat! : accountancy assurantien financiele planning fiscaal advies hypotheken / financieringen pensioenen personeel en organisatie : : Dordrecht Vrieseplein 2 • Alblasserdam Polderstraat 1 • tel.: 078-6311366 www.tenraede.nl Wij verzorgden de complete betimmering van het mts Imperial en wensen VOF D. Werkman & Zn een behouden vaart. Wij wensen het mts Imperial en de bemanning veel succes en een behouden vaart Nieuwbouw B.V. Postbus 6 • 3350 AA Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416869

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 Imperial: a personal touch De vraag was een multifunctionele tanker te bouwen geschikt voor Birsfelden, bunkeren, vervoer van stookolie én een kruiplijn van vierenhalve meter. Breko Nieuwbouw, leverancier van de Imperial, zei: ‘Dat kan.’ 1 FEBRUARI 2005 Door Johan de Witte Danny Werkman van Vof D. Werkman & Zonen, opdrachtgever en bekend met Breko door de afbouw van de Empire, gaf de jonge Breko-directeur Mark Breijer het voordeel van de twijfel. Mark aanvaardde de uitdaging van zijn leeftijdgenoot; samen met de Breko-crew en onderaannemers bouwden zij een buitengewoon schip. Danny: ‘Voor honderd procent geslaagd.’ De eer om de Imperial te dopen was aan mevrouw Deen-Hielkema. De 23 meter lange bunkergiek zie je over het hoofd: de fundatie voor de giek ligt beneden het trunkdek-niveau, zodat de hoogte gelijk is aan de bovenleidingen. Beide ladingpompen zijn in een pompput geplaatst ten behoeve van pomp en kruiplijn. De Van Wijk-autokraan is met twee cilinders eveneens kruiplijn-bestendig uitgevoerd. Aan dek en in de machinekamers is imponerend veel roestvaststaal verwerkt. De machinekamers zijn met het meer dan complete equipement welhaast showrooms. Breko heeft met vijf leveranciers samengewerkt om alle losse en kleine apparatuur (gewoonlijk gemonteerd aan wand en plafond) in een speciaal hiertoe vergrote schakelkast weg te werken. De rest zit onder de “dansvloer”. Deur open, en je hebt overzicht. In de chromen kopdeksels van beide MTU-motoren schittert het “Vof D. Werkman & Zonen kanariegeel”, waarmee de motorframes zijn gespoten. Een soort staatsietrap, dienstdoende als nooduitgang, doet de deur dicht. Denktank Werkman is een vakman. Zijn leraren dachten daar destijds op school anders over. Nauwelijks 16 jaar was het een onhandelbaar joch dat erop aanstuurde zich van de Rijnen binnenvaartschool te laten trappen. Dat gedoe met wrikken en roeien hing hem de keel uit. Danny zat liever in een speedboot. Het schoot op school niet erg op; de praktijk vond hij wel zinvol en die ging hem beter af. Hij studeerde verder op de Dynamica, de Alexandra en bij zijn vader op een duwboot. Sinds 1997 zijn Danny en zijn broer Rino ingestapt in het bedrijf van hun vader: Werkman vof. In dat jaar werd een duwboot verkocht en de Privilege aangekocht. In 1999 kwam de Independent in de vaart, gevolgd door de Empire in 2003. Danny: ’De spanning is er bij mij snel af, verantwoording deel ik met medewerkers. Zonder de juiste mensen kan dit niet. Ruud Versluis is mijn steun en toeverlaat op de Independent. Op deze tanker is het mijn oom en schipper De aparte, ronde living is gemaakt door Willemsen. (foto’s Johan de Witte) Jan Vogel. Een stuurhut is voor mij een denktank. Tijdens de nacht maak ik plannen. Pa zei altijd wanneer ik ‘s morgens een plan lanceerde: “Het zal niet zo zijn.” Voor hem ging ik wel eens wat te vlug.’ Mark Breijer: ’Van de Empireinbouw wisten we dat Danny veel ideeën heeft. Hij rekent, weet precies wat hij wil en draagt dat ook uit. Tijdens de bouw is zijn dagelijkse kritiek mij goed van pas gekomen.’ Cirkelvormige zitkamer Het dubbelschroefscasco van de Imperial liep van stapel in Turnu Severin (Roemenië). De type N gesloten tanker is 125 x 11,40 meter en heeft een tonnage van 4045. Tweemaal MTU van 1200 pk met schroeven van 1,70 meter diameter geven het vrijwel afgeladen schip op diep water een snelheid van ruim twintig kilometer per uur. Er zijn twee Verhaar-kopschroeven geïnstalleerd. De Ruijter Dieseltechniek plaatste twee Cummins-havensets en twee sets voor de ladingpompen. Het schip haalde zonder De keuken. bemerkingen zijn certificaten tijdens de proefvaart voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De charteraar van de Imperial is Haniel WGL Tankschiffart Duisburg. Toine Willemsen van Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering vindt het een uitdaging om ongebruikelijke In de machinekamer staan twee (kanariegele) MTU-motoren. totaaloplossingen te bedenken. Voor zijn bedrijf en medewerkers is kwaliteit geen toeval. Gelet wordt op ergonomie, comfort en veiligheid, met als uitgangspunt topkwaliteit. In de stuurhut van de Imperial is gewerkt met kunststoffen en edel-gefineerd plaatmateriaal. Met de geraffineerde prestatie van de lessenaar heeft Willemsen een paar trends overgeslagen. Design en kleur van de Radio Holland-apparatuur versterken de chic. Het geheel is magnifiek; het is koel. Danny: ’Ervaring met Willemsen heeft mij geleerd met hen snel op één lijn te zitten wat betreft ideeën. Suggesties resulteerden bijvoorbeeld in een cirkelvormige zitkamer. Timmeren is bij Willemsen ontwerpen met duurzaam materiaal.’ Hoveko De tankalarminstallatie en het computersysteem worden bij Breko Nieuwbouw standaard geleverd door Hoveko. Het systeem is geschikt voor type- N- en type-C-schepen, al dan niet met of zonder verwarmingsspiralen. In dit computersysteem worden alle temperaturen, drukken en niveaus continu in de gaten gehouden en wanneer nodig geeft het systeem een alarm. De niveaus worden gemeten met behulp van Saab-Tankradars met volledig keur. Met nadruk op volledig, omdat er in het metier soms anders wordt beweerd. De niveaus worden bewaakt met behulp van aparte alarmsensoren (geheel rvs), die door Hoveko worden geproduceerd. De temperatuur- en druksensoren (eveneens rvs) worden geleverd door de firma Klay. Hiervan zijn alle aansluitkoppen gelijk, wat fraai oogt op het trunkhoofd. Erwin van den Hooven: ’Aan dek van de Imperial hebben wij op verzoek een scherm geplaatst waarop de lospomp en de brandbluspomp uitleesbaar zijn. We plaatsen hiervoor een touch screen Ex-d scherm en Ex-i toetsenbord met muis. Het geheel werkt met glasvezelkabel om storingen van buitenaf uit te sluiten. Gekoppeld aan het 2- draadssysteem van Alewijnse zijn zowel aan dek als in het stuurhuis eenzelfde bediening en uitleesbaarheid mogelijk. In het voorjaar hoopt Hoveko met een gekeurde portable readout op de markt te komen, passend op het standaard systeem. Zolang deze er nog niet is, lossen we dit op met een tweede scherm aan dek.’ Zoals een nieuwe auto probleemloos uit de garage rijdt, laadt de Imperial voor haar eerste reis in Antwerpen 3600 ton blanke gasolie en vaart het schip eveneens probleemloos naar Keulen. Vertrek om 20.00 uur. Nog even langs Theuns in Zwijndrecht waar ‘s nachts om drie uur dit interview is opgenomen. Aan het roer Jan Vogel, een Dordtenaar met veertig jaar ervaring; Danny in de weer met de portofoon. Het illustreert dat er snelheid zit in de scheepvaart.

Binnenvaartkrant