Views
4 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 1 FEBRUARI 2005 PRO-LOG BV, PROJECTS & LOGISTICS BV is een onderneming gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening op het gebied van multi-modale vervoerstoepassingen. In verband met uitbreiding van onze transporten zijn wij op zoek naar: scheepsruimte in de range van 24 tot 264 TEU. Werkgebied hoofdzakelijk Nederland en België, doch ook Rijnverkeer. Diverse mogelijkheden: 5 tot 7 dagen per week, dagvaart of continue vaart. Voor nadere informatie kunt u in contact treden met Arjen C.W. Barto op telefoonnummer 06-53114420 of 078-6259676 e-mail: a.barto@riverhopper.nl Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.125,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 75,- excl 200 AMP € 115,- excl 230 AMP € 135,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl AGGREGATEN GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Kampers Pompservice is dé specialist op het gebied van wormpompen voor scheepvaart en industrie. Ervaren medewerkers, moderne bedrijfsmiddelen en een ruime voorraad weerspiegelen zich in een snelle en gedegen service. KAMPERS POMPSERVICE KAMPERS GROEP Oosthavenzijde 5, NL-3297 LD Puttershoek Postbus 5606, NL-3297 ZG Puttershoek Tel.: +31 (0)78-6763811, Fax: +31 (0)78-6764853 pompservice@kampers.nl, shipyard@kampers.nl SCHEEPS KONSTRUKTIE KAMPERS Kampers Scheepskonstruktie is dé specialist op het gebied van stuurhuizen, hefgeleidekokersystemen en zonnetentkonstrukties. Al onze producten onderscheiden zich door hun betrouwbaarheid en veiligheid, de hoge kwaliteit en het innovatieve karakter. www.binnenvaartspel.nl www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Vele tientallen pakketten reeds geleverd BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl Scheepsnieuwbouw & Reparatie Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Poe Poe !!! Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 Op 17 januari 1905 begon Teunis Vink I als smid met een eenmanszaak in een houten loods. Deze loods was gelegen aan het eind van een bakstoep aan de Rivierdijk in Sliedrecht-Oost, op een steenworp afstand verwijderd van de huidige locatie. Door op het juiste tijdstip de goede beslissingen te nemen is het bedrijf de afgelopen eeuw gegroeid naar een modern bedrijf met 26 medewerk(st)ers. Inmiddels vormt de vierde generatie Vink de directie; naast Teunis (Teus) Vink IV zijn dat zijn zus Petra Ronckers-Vink en zwager John Ronckers. Vrijdag 21 januari werd op een feestelijke manier stilgestaan bij honderd jaar Vink diesel. Het mooiste cadeau had Jan Franssen, de Commissaris van de Koningin van Zuid-Holland, bij zich: Vink diesel mag zich voortaan hofleverancier noemen, een eretitel voor een eeuw bewezen vakmanschap. Door Jan Hoek Een hinderwetvergunning was in 1905 duidelijk veel minder ingewikkeld en veelomvattend dan de milieuvergunningen van tegenwoordig. Teus Vink: ‘De gemeente wilde toen nog niet weten hoe groot de afvalstromen waren, wat de hoeveelheid geproduceerd geluid was en op welke wijze het hemelwater werd afgevoerd. De toenmalige hinderwetvergunning legde alleen vast voor welk pand de vergunning was afgegeven, wat de locatie was en welke werkzaamheden er uitgevoerd mochten worden.’ Aangezien Teunis Vink I een houten loods had gehuurd en hij daar ook smeedwerk wilde verrichten voor het repareren en herstellen van (stoom)werktuigen, werd door de gemeente wel de volgende aantekening gemaakt: dat in bedoelde smedery geen moffeloven zal worden gebezigd en daarin slechts twee personen zullen plegen te verblyven. Op 29 december 1917 kocht Teunis Vink I voor elfduizend gulden een terrein met een windkorenmolen en een molenaarshuis. Begin 1918 verhuisde de smederij naar deze locatie aan de Rivierdijk in Sliedrecht-Oost, alwaar het bedrijf nog steeds gehuisvest is. Teunis Vink II ging zich tien jaar later naast de smederij steeds meer toeleggen op dieselmotoren. Aangezien scheepsmotoren op dat moment nog niet voorhanden waren, werden Ford-automotoren omgebouwd tot scheepsmotor. Zo’n omgebouwde Ford-motor werd door Vink in 1928 toegepast in de allereerste gemotoriseerde parlevinkervlet: C. van der Meiden uit Hardinxveld was de allereerste parlevinker die zijn roeivlet verving door een motorvlet. Voor een bedrag van één gulden per jaar werden aan beide zijden van de motorvlet twee reclameborden geplaatst met de tekst ‘Vink Scheepsmotoren’. Onder leiding van Vink II bouwde het bedrijf een goede reputatie op het gebied van dieselmotoren, kennis van dieseltechniek en de kwaliteit van inbouwwerkzaamheden op. DAF In 1948 werd de allereerste scheepsmotor van Caterpillar in Nederland door Vink verkocht en ingebouwd in het sleepbootje Pieta van aannemingsbedrijf Van der Vlies, eveneens uit Sliedrecht. Het ging om een 80 pk Caterpillar D8800 met een mechanische Twin Disc MG 165 reduceerkoppeling. Vanaf het begin van de vijftiger jaren bouwde Vink veel sleepschepen om tot motorschip. In eerste instantie veelal met Caterpillar-motoren; in de tweede helft van de jaren ‘50 werden enige tijd Scania-scheepsmotoren ingebouwd in kleinere vrachtscheepjes en sleepbootjes. In 1958 – Teunis Vink III en zijn broer Arie vormden inmiddels de directie – startte Van Doorne’s Automobiel Fabriek (DAF) in Eindhoven een eigen motorenfabriek voor de productie van dieselmotoren voor haar vrachtwagenfabriek. Daarnaast zocht DAF via advertenties in de vakbladen ook afzetkanalen richting maritieme markt. Teus Vink IV: ‘In feite zijn we min of meer toevallig in contact gekomen met DAF. Veerbaas Schreuders was op zoek naar twee nieuwe motoren voor het veer tussen Brakel en Herwijnen en hij verzocht ons bedrijf een offerte te maken voor twee DAF-scheepsmotoren.’ Het werd een opdracht en in 1965 verwierf Firma T. Vink & Zn. het officiële DAF-dealerschap voor de verkoop en het onderhoud van DAF scheepsen industriemotoren; een verbintenis die tot op de dag van vandaag nog steeds van kracht is. ‘Omdat DAF een Nederlands product is, konden motoren en onderdelen zeer snel geleverd worden. In de eerste tien jaar van het dealerschap verkocht Teunis Vink III meer dan vijfhonderd motoren. De DAFmotor is niet alleen geschikt als voortstuwingsmotor, maar ook als boegschroef-, generator- en pompmotor voldoet hij prima.’ In 1958 kreeg Vink de eerste opdracht van het Rotterdamse bootliedenbedrijf RVE. In 1995 is de naam gewijzigd in Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE). Hun dagelijkse werkzaamheden bestaan onder andere uit het vast- en losmaken van zeeschepen en het vervoeren van loodsen. Vink heeft aan de KRVE meer dan 175 DAF-scheepsmotoren geleverd en de roeiersvereniging behoort nog steeds tot een van de grootste afnemers. Tot de uitgebreide vaste klantenkring behoren verder onder meer diverse directies van Rijkswaterstaat en het Ministerie van Defensie. Ommekeer In 1986 besloten Teunis III en Arie Vink de activiteiten van de Firma T. Vink & Zn. in twee aparte BV’s onder te brengen: de motorenafdeling Vink diesel en de inbouwafdeling A.A. Vink. Op 1 januari 1991 gaf Teunis Vink III de leiding van Vink diesel over in handen van zijn zoon Teunis Vink IV (technisch commercieel directeur), zijn schoonzoon John Ronckers (algemeen directeur) en dochter Petra (financiële en salarisadministratie). Twaalf dagen later overleed Teunis Vink III. In 1993 ging DAF failliet en Vink diesel leverde een jaar later de laatste scheepsmotoren van dat merk voor onderzoeksvaartuigen van diverse directies van Rijkswaterstaat. Omdat Vink diesel alleen het DAF-dealerschap bezat, betekende dat volgens Vink IV een ommekeer in de activiteiten van het bedrijf. ‘Het reviseren van de scheepsmotoren werd voor ons een hoofdactiviteit; daarnaast werd ook het uit- en inbouwen van motoren steeds belangrijker. De MAN-motorenrange bleek een goed alternatief voor DAF en sinds 1 januari 1998 zijn we officieel MAN-dealer voor de snellopende scheeps- en industriemotoren uit de MAN-fabriek in Nürnberg. Twee jaar eerder zijn we een samenwerkingsverband aangegaan met Bakker Repair. Bij deze samenwerking zorgen wij voor het onderhoud en de revisie van dieselmotoren van noodstroom-dieselaggregaten. Deze mobiele generatorsets worden door de NAVO ❑ ik bestel Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening 1 FEBRUARI 2005 100-jarig Vink diesel ontvangt predikaat hofleverancier Radio Holland Group: wereldwijd ISO9001 Onlangs ontving de Radio Holland Group voor haar nieuwe kwaliteitsmanagementsysteem het ISO 9001-certificaat van Lloyds Register Nederland. Het bijzondere aan het certificaat is dat het van toepassing is op de wereldwijde organisatie van Radio Holland. Bijna alle Radio Holland-vestigingen – nu al 51 kantoren – worden in de bijlage van het certificaat genoemd. Een wereldwijd multi-site certificaat is volgens het bedrijf zelf uitzonderlijk in de (Nederlandse) maritieme industrie. Binnen de organisatie zijn wereldwijd eenduidige procedures ingevoerd die in overeenstemming zijn met de verplichte ISO9001:2000-norm. Radio Holland Netherlands was al sinds 1995 ISO-gecertificeerd. Een van de kenmerken van het ISO-kwaliteitssysteem is dat Radio Holland dit onderhoudt met een wereldwijd intranetsysteem. Alle RH-vestigingen hebben daar toegang toe en gebruiken het RHG Intranet om het kwaliteitsmanagementsysteem up-to-date te houden. Dat managementsysteem helpt Radio Holland om klanten snel en efficiënt van dienst te zijn. Dé Slager, CEO van de Radio Holland Group, toont het certificaat. (foto Radio Holland Group) ✁ LIMITED EDITION OP=OP (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: ingezet voor vredestaken in Bosnië, Afghanistan en Irak. Kampementen in deze gebieden worden middels de 20 kW en 75 kW Deutz-generatorsets van elektriciteit voorzien.’ Bijzonder content is Teus Vink over het exclusieve Beneluximporteurschap van de Finnkat-D dieselkatalysator, een combinatie van een oxidatiekatalysator, roetdeeltjesverbrander, vonkenvanger en uitlaatdemper in één unit. Hij zegt tot besluit: ‘Dit geavanceerde en honderd procent onderhoudsvrije uitlaatgasreinigingssysteem is geschikt voor diesel- en gasmotoren. Per 1 november 2004 verwierven wij het officiële dealerschap voor Daewoo scheeps- en industriemotoren; de range in scheepsmotoren begint bij 70 pk (4-cilinder) en gaat tot 720 pk (12V-motor). Met de Daewoo-, DAF- en MAN-dealerschappen, het importeurschap van Finnkatalyt, de opgebouwde activiteiten van de afgelopen jaren en onze gemotiveerde ploeg medewerkers zien we de toekomst, en nu als hofleverancier, met vertrouwen tegemoet.’ Vink diesel ontvangt het predikaat hofleverancier. Vlnr Commissaris van de Koningin Jan Franssen, Teus Vink IV, Petra Ronckers- Vink, John Ronckers en Hetty Vink. (foto Van der Kloet - Sliedrecht) Bestel nu het Binnenvaartspel ________ exemplaren à 47,50 euro* ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen ook afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

Binnenvaartkrant