Views
4 years ago

2005-03

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Februari
  • Schepen
  • Vaart
  • Schip
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 1 FEBRUARI 2005 Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 786 ton Bj. '62 62 x 7,52 x 2,67 m. Nr. 334 912 ton Bj. '57 74 x 7,55 x 2,51 m. Nr. 438 967 ton Bj. '52 73 x 8,18 x 2,83 m. Nr. 390 982 ton Bj. '52 73 x 8,20 x 2,84 m. Nr. 385 1024 ton Bj. '59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1054 ton Bj. '57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1217 ton Bj. '58 85 x 8,20 x 2,58 m. Nr. 112 1229 ton Bj. '72 80 x 9,00 x 2,47 m. Nr. 74 1233 ton Bj. '67 81 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 345 1288 ton Bj. '62 85 x 9,20 x 2,51 m. Nr. 450 1344 ton Bj. '71 80 x 9,00 x 2,80 m. Nr. 407 1372 ton Bj. '64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1381 ton Bj. '75 80 x 9,00 x 2,68 m. Nr. 22 1403 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 431 1500 ton Bj. '26 80 x 9,45 x 2,78 m. Nr. 107 1528 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,84 m. Nr. 271 1571 ton Bj. '73 85 x 9,50 x 2,90 m. Nr. 400 1750 ton Bj. '55 105 x 9,50 x 2,68 m. Nr. 408 1768 ton Bj. '70 105 x 9,50 x 2,63 m. Nr. 419 1784 ton Bj. '77 100 x 9,50 x 2,74 m. Nr. 339 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1999 ton Bj. '57-'88 95 x 11,40 x 2,80 m. Nr. 350 2462 ton Bj. '80 105 x 10,50 x 3,17 m. Nr. 432 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 2640 ton Bj. '67-'88 98 x 11,40 x 3,25 m. Nr. 296 Nr. 134/ms/bj. '56/1000 ton/67 x 8,20 x 2,67 m./1375 m3/ Cat. - 548 pk rev. 2003/boegschr./stalen vloer / vlak vernieuwd / gelast / interessante prijs Nr. 54/ms/bj. '73/1425 ton/85 x 9 x 2,80 m./1700 m3/ hoofdmotor 1000 pk / boegschr. 320 pk./alu. rolluiken/ stalen vloer van 1998 - 12 mm./3 slpk./mooie woning vernieuwd 1998/ matrozen woning vernieuwd 1999/naut. compl./ kanaalgangig Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/duwboten/duwbakken/ etc. op sommige objekten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108.00x11.40x4.00 mtr, luiken, 3850 ton, bj 1973 • 76.00x11.40x4.00 mtr, open, 2800 ton, bj 1980 • 76,00x11.40x4.00 mtr, luiken, 2500 ton, bj 1973 • 76.00x11.00x3.20 mtr, luiken, 2100 ton, bj 1984 • 70.00x10.50x2.50 mtr, luiken, 1400 ton, bj 1981 • 70.00x9.5x3.00 mtr, luiken, 1500 ton, bj 1966 • 35.00x9.00x2.60 mtr, luiken, 600 ton, bj 1984 PONTONS: • Kraanponton: 30.00x17.60x3.20 mtr, bj 1975 Tevens te koop gevraagd: • Duwbakken 76.5/90/110 mtr, vanaf bouwjaar 1980 TEVENS NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel. 010-2847848 / Fax: 010-2847839 Sales@kamar.nl / www.kamar.nl A GEVRAAGD kapitein en stuurman met patent. 7/7 of 14/14. Eten en reizen vrij. Goede verdienst. 0032-495768951 TE KOOP ms 341 ton, 39.48x6.58x2.10, 1 ruim, alu rolluiken, 150 pk Gardner, roef aan den, 220/380. Prijs € 30.000 Tel. 078-6121246 of 0655-195004 IK ZOEK WERK ALS ... machinist of deksman op binnenvaartschepen. Ik heb een eigen website waarop u alle informatie over me kunt krijgen. www.binnenvaart.tik.lt of bel: tel. 0628820673 GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje op mts "Calcit 5", vrije tijd 28/28. Tel. 0031-653175371 TE KOOP ms Possidi 1305 T, bj 1958, 80x9.05x2.83, 973 pk Cat, ijzeren vloer, semi beun, kr.hgt. m. bal. 4.25, autokr 15m, ADNR, inruil mogelijk. Tel. 0653-346717 of 0049-1716352039 www.huizinga-snijder.nl Zu verkaufen Kabinenschiff, 130 Personen Abm 100x10.50x1.10m, Baujahr 1992, Doppelboden, Papiere gültig bis 2008, mit Lonque, Bar, Tanzfläche, Aircondition, alles feuerfeste, Materialien, grosses Restaurant, Küchentrakt mit Kühlzellen, Antrieb: Deutz 1200 PS über Holland Schottel Propeller, letztes Jahr alles genralüberholt, Bugschraube 350 PS. 3 Generatoren. Weitere Einzelheiten erfragen Sie bitte bei ARNTZ-Reederei, Lortzingstr. 20, D-47239 Duisburg. Tel. (0049)-(0)2151-40 63 63, Fax (0049)-(0)2151-94 05 25 MARITIME Trade in ships and newbuilding Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl Gespecialiseerd in Nieuwbouw Casco's Midden-voorschepen van diverse lengtes en breedtes zowel voor droge lading als dubbelwandige tankers Pontons tot een max. lengte van 86 x 10,50 mtr. Ter overname aangeboden: een sfeervol ingerichte rondvaartboot (max. 150 pers.) met ligplaats a.d. rand v.h. centr. v. Geldermalsen. Compleet ingerichte keuken! Thans vaart het schip van 1 april tot eind oktober maar het mag het gehele jaar door varen. Schip is gebouwd in 1997 en is gebouwd a.d. eisen des tijds. Inl. TONNY FRERIKS HORECA-MAKELAARS, 0493-441200. Gevraagd Personeel op ms 1300 ton met Rijnpatent Tel. 078-6812866 Personeel & Dienstverlening Rijn en Binnenvaart. Bent u op zoek naar Rijn- en Binnenvaart personeel met de juiste papieren en ervaring? Wij bieden personeel aan uit Nederland en Roemenië. Ook voor vertalingen van Roemeens naar Nederlands kunt u bij ons terecht ! Voor meer informatie: T.: 0031(0)10-4834046 / M.: 0031(0)6-22 424148 E.: d.marin@wanadoo.nl / W.: www.martinmarin.nl TE KOOP AANGEBODEN Mts Type C 1500 ton, Bj 2000 Afm: 86 X 10.50 X 2.90 m 5 ladingtanks gecoat, spiralen. 1200 PK Mitsubishi van 2004. Met vervoerscontract. Duwboot Montana Bj 1973 2 X 585 PK Caterpillar Bj 1996 Kijkhoogte 7.20 m - kruiphoogte 4.20 m. LXBXD 16 X 7.05 X 1.85m-1.60 m. De beperkte hoogte en de geringe diepgang maken de duwboot uitermate geschikt om ingezet te worden op kanalen en rivieren met beperkte brughoogten en lage waterstanden. Interessante prijs! ms 820 ton, Bj, 2002, afm, 63 x 7,20 m met vast contract Informatie: Mercurius Scheepvaart B.V. De heer R.F. Zimmerman tel: 078-6259675 HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes www.duwbakken.nl Gevraagd nette STUURMAN Containerschip MEJANA II 2 weken op / 2 weken af ibv. ADNR en Rijnpatent tot Mannheim Inl. 06 532 50412 0049 1749414215 Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen De volgende schepen kunnen wij u vrijblijvend te koop aanbieden: M/s Erica BJ 1950 73x8.20x2.82 975 ton 2 ruimen Frieschekap luiken 548 pk Cat. Lage prijs M/s Bon Jovi Bj 1963 70x7.20x2.59 853 ton Stork BR 218 376 pk. alu. rolluiken. Zeer goed onderh. schip M/s Montanara BJ 1998 85.95x10.5x3.10 1754 ton Cat. 1200 pk. Mooie grote woning, airco, straalb, 81 teu M/s Portunus BJ. As.`57 v + mschip `80 84.95x9.45x3.15 1725 ton Cat.1227 pk. bj `91 v+m. schip gestraald M/s Wendy Iris BJ. 1959 80x8.20x2.61 1156 ton Deutz 843 750 pk. Bj.`87 rev. 2005 hut alu`98, gezandstr. veel rvs. Inruil mog. Passagiersschip voor minder validen MPS Zonnebloem 90x11,60 volledig ingericht. Levering sept 2005. Biesboschhaven.N.16 Werkendam Tel. 0183-600391, Fax. 0183-600192, GSM-0653688772 (Dekatel 2628) France Tel. 0032-674649588 www. concordiashipyards.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 1 FEBRUARI 2005 Een Tandje Erbij een bijdrage van Nieuw jaar, nieuwe wetgeving Het parlement voert veel wijzigingen door in de belastingwetgeving. Ook voor 2005 is dit het geval. In deze bijdrage zal ik een tweetal wijzigingen nader voor u uiteen zetten. Ik richt me daarbij op de verlaging van het tarief voor de vennootschapsbelasting en de verruiming van de bedrijfsopvolgingsfaciliteit voor de heffing van successierechten. Tariefsverlaging Een onderneming kan worden gedreven door een natuurlijk persoon, middels een eenmanszaak of VOF, of door een rechtspersoon zoals een BV. De aandelen van deze rechtspersoon kunnen dan worden gehouden door de directeur/grootaandeelhouder. In het eerste geval zijn de belaste winsten uit de onderneming bij de ondernemer direct belast met inkomstenbelasting. Dit tarief is progressief en bedraagt maximaal 52 procent. Dit blijft ook zo in 2005. Een BV is zelfstandig belastingplichtig. De belaste winsten van de BV (na aftrek van bepaalde kosten, zoals salaris van de directeur/grootaandeelhouder) worden belast met vennootschapsbelasting. Het tarief voor de vennootschapsbelasting is per 1 januari 2005 verlaagd van 34,5 naar 31,5 procent. Het tarief voor belaste winsten tot € 22.689,- is verlaagd van 29 naar 27 procent. Het voornemen bestaat het tarief verder te verlagen van 30,5 procent in 2006 naar 30 procent in 2007. Het zogenoemde opstapje wordt in die jaren verder verlaagd naar 26 en 25 procent. Indien een aandeelhouder tenminste 5 procent van de aandelen in een vennootschap houdt, is sprake van een zogenoemd aanmerkelijk belang. De uitgekeerde winsten uit deze vennootschap worden bij de directeur/grootaandeelhouder belast tegen 25 procent inkomstenbelasting (dit tarief is niet progressief). Alsdan bedraagt de cumulatieve belastingdruk op de winsten van een vennootschap per 1 januari 2005 48,5 procent (in 2004 was dit 50,9 procent). In 2007 bedraagt deze cumulatieve belastingdruk 47,5 procent. Door een afweging te maken of van een BV gebruik gemaakt moet worden, kunt u optimaal gebruik maken van de tariefsverschillen tussen de inkomsten- en vennootschapsbelasting. Naast fiscale afwegingen kunnen ook commerciële afwegingen een rol spelen bij de keuze voor een BV. Bijvoorbeeld de beperkte aansprakelijkheid. Bedrijfsopvolging bij overlijden Bij overlijden van de ondernemer zijn in beginsel successierechten verschuldigd over de waarde van de onderneming. Het tarief voor de heffing van successierechten bedraagt maximaal 27 procent (voor kinderen). Hiervoor is een aantal faciliteiten van toepassing indien de/een erfgenaam de onderneming voortzet. Tot 1 januari 2005 werd – onder bepaalde voorwaarden – 30 procent van de waarde van het verkregen ondernemingsvermogen vrijgesteld van successierechten. Per 1 januari 2005 is deze vrijstelling verhoogd naar 75 procent! Deze faciliteit geldt zowel voor de eenmanszaak als voor de aandelen in de vennootschap. Dit is een eerste stap in de goede richting. Door het onverhoopt overlijden van de ondernemer kan de continuïteit van de onderneming in gevaar komen. Daarnaast kan de heffing van successierechten vanuit financieel opzicht de voortgang van de onderneming belemmeren. Een verdere verhoging van de vrijstelling van het ondernemingsvermogen tot 100 procent kan er mogelijk toe bijdragen dat de heffing van successierechten in ieder geval de voortgang van de onderneming niet belemmert. drs. C.J. Roozen, senior belastingadviseur bij Ernst & Young Belastingadviseurs (algemene fisale praktijk, specialist in de fiscale begeleiding van familiebedrijven) Transport & Logistics Group van Ernst & Young Om te kunnen inspelen op het specifieke karakter van de transportbranche heeft Ernst & Young haar landelijke expertise gebundeld in de sectorgroep Transport en Logistics. Deze groep verleent zakelijke diensten aan ondernemingen die zich met transport, logistiek of aanverwante activiteiten bezighouden. Binnen de sector wordt nader onderscheid gemaakt naar scheepvaart, wegtransport, distributie, spoorwegen, luchtvaart, openbaar vervoer en hulpbedrijven (zoals expediteurs, cargadoors, stuwadoors en containerterminals). De diensten zijn toegespitst op de transportsector en bestaan onder meer uit advisering op het gebied van: - Strategie en veranderingsprocessen - Aan- en verkoopbegeleiding - Invoerrechten/accijnzen/BTW - Subsidies - Familiebedrijven/vermogende particulieren - Internationaal belastingrecht en Europees recht. Forse toename binnenvaart in Groningen Seaports De Eemshaven en de haven van Delfzijl hebben een goed jaar achter de rug. Het positieve resultaat is onder meer te danken aan een forse toename van de binnenvaart naar en van de onder Groningen Seaports verenigde havens. Het transport per binnenvaartschip lag in 2004 ruim acht procent hoger dan het jaar daarvoor. Waar in 2003 nog 3.483.000 ton werd vervoerd door binnenschepen, kwamen ze vorig jaar op 3.766.000 ton uit. Voor 2005 wordt een groei van vijf procent verwacht voor de binnenvaart. Volgens woordvoerder René Genee van Groningen Seaports is de toename van het transport over de vaarwegen vooral te danken aan de goede prestaties van de chemische industrie. Zo nam de zoutproductie van Akzo toe met zeker tien procent. Van de 2,2 miljoen ton zout (een recordhoeveelheid) werd een groot deel over binnenwater Directeur Harm Post was goed gemutst tijdens zijn nieuwjaarstoespraak: ‘Wij zijn zeer tevreden over de successen van 2004.’ (foto Jan Johan ten Have) verscheept naar Rotterdam. Groningen Seaports had te maken met een afname van de zeevaart. Genee verwacht dat dit een incident was en dat de zeevaart komend jaar met drie procent stijgt. Dit baseert hij op de toename van de export die nadat de maltfabriek van Bavaria in gebruik wordt genomen (begin april). Recyclingfabriek De cijfers werden bekend gemaakt ter gelegenheid van de nieuwjaarsreceptie van Groningen Seaports. Directeur Harm Post hield daar een bijzonder positief verhaal: ‘Wij zijn zeer tevreden over de successen van 2004.’ Hij sprak over het resultaat van 4,5 miljoen euro. ‘Dit geld gaan wij terugpompen in investeringen,’ zei Post. De totale goederenoverslag steeg vorig jaar met één procent naar een recordhoogte van 6,6 miljoen ton. Ook de uitgifte van kavels aan bedrijven overtrof de verwachtingen. Er werd 26,5 hectare uitgegeven, meer dan twee keer zo veel als de doelstelling was. Deze onverwacht grote uitgifte is grotendeels te danken aan de deal die werd gesloten met Theo Pouw BV, die in de Eemshaven 25 hectare afnam voor de bouw van een recyclingfabriek. Volgens Genee kan veel van de logistiek van Pouw via de binnenvaart gaan verlopen. De komst van Pouw naar Delfzijl zal volgens de zegsman dan ook een flinke impuls betekenen voor de noordelijke binnenvaart. ‘De eerste effecten zijn naar verwachting eind dit jaar merkbaar. Het grootste effect zal in 2006 worden gevoeld.’ Marine and Industrial applications (advertentie) De verwachte groei van vijf procent heeft dan ook slechts voor een klein deel te maken met de bouw van de recyclingfabriek. Genee zegt dat de prognose is gebaseerd op algemene ontwikkelingen in de binnenvaart. ‘In zijn totaliteit zien wij de binnenvaart hier enorm aantrekken.’ Files funest voor havens De vele files op de Nederlandse snelwegen zijn funest voor de zeehavens. De aan- en afvoerroutes raken verstopt, waardoor de havens in een steeds groter isolement terechtkomen. Dat zei directeur M. Menist van NEA in zijn nieuwjaarstoespraak. Het transportonderzoeksbureau heeft de havens in de range Le Havre-Hamburg onderzocht. In Nederland was de kans op files het grootst. Tot 2010 neemt het risico op verkeersopstoppingen alleen maar toe. In Duitsland, België en Frankrijk neemt de congestie daarentegen af. De concurrentiepositie van de havens in Nederland staat daardoor onder druk, waarschuwde Menist. Hij pleitte voor een intensiever gebruik van binnenvaart, spoor en zeevaart om de positie van de havens te verbeteren. De Betuweroute kan volgens hem een zegen blijken te zijn voor de vastlopende wegen. Ook snel vervoer over zee naar Groot-Brittannië, Zuid-Europa en de Baltische staten is volgens Menist een goed alternatief voor de weg. MTU Detroit Diesel Benelux Tel. 078 - 639 57 77 / info@mtudd-benelux.com

Binnenvaartkrant