Views
2 years ago

2004-16

  • Text
  • Schip
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Meter
  • Pagina
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 27 JULI 2004 GEZOCHT M Brug-/sluiswachter V ! Bel 078 619 12 90 I.b.v. Nautop 1/2 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! !e#$oop'# ()*#+,--o#.lin$enbe34#53+ b6#789:;#< ::#=#>?@A;#7BBB#-on#op#@?A:; 7CBB#DE;#nieuw#HIJ#en#5H;#@#3uiDen#De- *KLuiMlui$en;#CBB#p$#5.< 9BB#-oe3en# 3eNi*ie#6an?#@BBE;#boe4*KL3#@CB#p$;# @P#@@B)E>B;#nau-#KoDpl;#nieuwe#3aQa3#RJS; DoQe3ne#wonin4;#au-oaan;# 4eLeel#4e*-3aalQ;#alle*#in#Tee3#4oeQe#*-aa-? Hn#p3i6*#Ne3laa4Q? !el?#BC9EU7B8B8> GEZOCHT Duwbakkenladers! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Charis bj 1998 2612 ton afm 110x11, 45x3,25 m 1600 pk CUMMINS inruil mog M/s Marisa bj 1994 2750 ton afm 110x11, 45x3.20 m 1500 pk ABC M/s Vrido bj 2000 3150 ton afm 110x11, 45x3,20 m 1521 CAT M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12, 00.3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Margaretha bj 1971 2717 ton afm 108x11, 20x3,23 m 2x 1000 pk DEUTZ bj 1971 M/s Althea bj 1965 1800 ton afm 90 x 9,50x2,80 m 2 x 650 GM M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Graciosa bj 1971/95 2101 ton afm 108x9,50x3,04 m 1110 pk SKL M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut KOPPELVERBANDEN Koppelverband Vagari 1 en 2 bj 1970/2004 afm 185x11,45x3,54 m 5650 ton Motor MITSUBISHI 1500 pk bj 2004 en MTU 1200 pk bj 2004 BEUNSCHEPEN Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99 m met nieuwe motor inruil mog Mbs Brisani bj 1998 1604 ton afnm 86x9,5x3,20 m 1050 m3 spudpalen 950 kw CUMMINS Nieuwbouw casco beunschip 86x 9,50x3,20 m Op al deze schepen is inruil bespreekbaar DUW EN SLEEPBOTEN Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS met vast werk Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT met vast werk Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3.20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek, ketel Mts Kasia bj 1966 721 ton afm 60x6,60x2,80 m 500 pk CUMMINS met nieuwe klasse Mts Viking bj 1956/72 1553 ton afm 86x9,50x2,82 m 950 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Beunschip 86x9,50x3,60 m direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 TE KOOP Bunkerboot 435 ton, SI juni 2006. Bunkermast kopschroef Houttuinpomp 185 cbm, radar niveau alarm, autm piloot Simac, ligplaats HI Ambacht, Veersedijk 293. Tel. 078-6100607 mobiel 06-20596351 TE KOOP Kastje 334 ton 530 cb, schuifl. bj.`25, 225 pk DAF, boegschr. 180 pk DAF 3kva 220, 12,5 kva 220/380, SI tot 2008 0653-688263 / 12579 BIED ZICH AAN nette matroos voor duwslpvrt of binnenvrt-schip. Lfst 10 dgn op en af of 1 à 2 wkn, nat. Ned, Frs, '37 jr., wnpl Lemmer. Tel. 0651-770885 TE KOOP ms Bonafide 55x7.25x2.64 mtr, bj '43, 1000 m3, evt met vast werk, weekend vrij. Tel.nr. 06-22569613 TE KOOP alu box 4.50x4.50m € 900,- Tel. 0620-135009 TE KOOP GEVRAAGD 12 Tankhoofden compl. voor tanker Type N gesloten. Tel.: (0032)-(0)3-2367456 TE KOOP 25 steunen met schotten voor deklast. Tel.+31655195110/ +491722497713 oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. FAMILIEBERICHTEN Een laatste groet René We kenden je als jongen, aardig en spontaan. Je was net aan het leven begonnen, nu ben je veel te vroeg al heengegaan. Fam. H. Spier Fam. W. Tunteler Fam. J. Fromm Fam. J. de Jonge Fam. W. Jansen Fam. J. v. Laak Fam. S. Veenstra Fam. C. v. Weel Fam. R. Driessen Fam. B. v. Sabben Fam. R. Knieriem Fam. G. v. Alen Fam. A. Zijlmans Fam. M. Keizer Fam. F. v.d. Spek Fam. H. Deen Fam. E. de Vries Fam. E. Hammer Fam. R. Pols Fam. R. Jansen Fam. T. Tak Fam. K. v. Dam Fam. P. Verschuren Fam. P. Oom Fam. T. v. Giessen mts Emendo mts Galaxy mps Zwitserland mds Pax mds Jabo mds Richardus ms Venture ms Delos ms Adriënne ms Parforce ms Singa ms Legato ms Maria Z Alblasserdam Geertruidenberg Gorinchem Gorinchem Hardinxveld Krimpen a/d IJssel Papendrecht Ridderkerk Spijkenisse Zwijndrecht Zwijndrecht Zwijndrecht HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat +,- ./0. BS Tolka6er NL Tel9: ;

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Laatste Kadefeest voor Joop Troost Wat een onheil allemaal. De No Limit in de middensluis van IJmuiden gezonken, een containerschip vaart tegen de brug bij Echt, en Irene Bruyninckx bracht het in de laatste Binnenvaartkrant zelfs tot roerschade (ik zou bijna bijgelovig worden bij zoveel averij in één Binnenvaartkrant). Dit moét ik er nog even toevoegen, aan de aanvaring van 30 maart 1962 in de Onderstroom van jongstleden. Namelijk de verklaring van schipper A. Kerkhoff van het motorschip Dependant. Die schipper was mijn opa, en het schip was van mijn grootouders. Het document vond ik tussen de vele andere documenten die mijn opa allemaal had bewaard. Mijn grootvader was een bewaarbeest, en wij nazaten moeten daar nu de consequenties van trekken. Namelijk het uitmesten van de bungalow van opa en oma om veel, heel veel herinneringen tegen te komen. Dit is er weer één van. De verbalisant is onbekend, mijn opa is aan het woord. Al zou hij een frase als 'toen wij gevorderd waren tot dwars van de sleepboten' nooit gebruikt hebben. Laat staan de term 'provianderen'. 'Wij waren op reis van Rotterdam naar Antwerpen, geladen met 20 ton erwten, welke waren geladen net achter het middenruimschot. Op 26 april 1952 omstreeks 3.30 uur n.m., waren wij ter hoogte van de (advertentie) Vijftien jaar al organiseert J.J. Troost half juli zijn Kadefeest. De editie van 2004, op woensdag 14 juli, was er één met een treurig tintje. Niet doordat het regende – daartegen bood de tent voldoende bescherming. Nee, het Kadefeest van de Rotterdamse leverancier van aandrijftechniek en scheepsbenodigdheden betekende het officiële afscheid van Joop Troost. Hij was bijna vijftig jaar het gezicht van het bedrijf. In 1957 kwam de in 1935 geboren Joop in dienst bij zijn vader. In Joop Troost was druk in de weer om zijn relaties te ontvangen. Marine and Industrial applications scheepssloperij Holland te Hendrik Ido Ambacht. Voor ons voer het sleepschip Limousin van de C.F.N.R., welke geladen was en gesleept werd door twee sleepboten van dezelfde firma. Deze sleepboten voeren op korte afstand voor bedoeld schip en waren opzij van elkaar gekoppeld. De sleep voer op behoorlijke afstand van de S.B.-wal, zodat wij, toen we er tussen voeren, ca. 20 tot 25 meter uit de oever bleven en de Limousin nog op ca. 40 tot 50 meter afstand passeerden. De sleep voer met grote snelheid en aan het roer stond één man. Het schip lag in schuine richting naar B.B. in de strangen van de boten toen wij er nog achter voeren. Ik hield de sleep in het oog, daar ik verwachtte dat het niet goed zou aflopen, wanneer de sleepboten niet wat meer B.B. zouden houden, daar ik van mening was, dat de sleepboten dit onmogelijk met een dergelijke snelheid zouden kunnen houden. Want als het schip B.B. uitscheert, krijgt deze nog meer gang, doordat een groot gedeelte van het schroefwater op het S.B.-voorschip komt. Ik verwachtte niet anders, dan dat er ongelukken van moesten komen, als de boten geen berekening maakten op hun eigen manoeuvreerbaarheid. Toen wij gevorderd waren tot dwars van de sleepboten, zag ik dat men op de Lauter de sleepdraad losmaakte en ik MTU Detroit Diesel Benelux Tel. 078 - 639 57 77 / info@mtudd-benelux.com 1963 nam hij de leiding over. Tot begin dit jaar bleef hij directeur, ook al verkocht hij J.J. Troost in 1997 aan de familie Koning. Afgelopen januari trad hij helemaal terug. Een officieel afscheid zag Joop niet zitten; daarvoor leende het jaarlijkse Kadefeest zich. Veel (oud-)relaties kwamen de sympathieke ondernemer 14 juli uitzwaaien. In het magazijn en voor de deur op de Prins Hendrikkade werd het alsnog een gezellige bedoening. Mede dankzij de muzikale klanken van de liveband, de catering van De Rustburgh (met de traditionele haring) én het gastheerschap van Joop Troost. Hij kwam handen te kort voor alle begroetingen en cadeaus. Dat laatste was in veel gevallen een extra eerbetoon, want in de uitnodiging was nadrukkelijk gevraagd om een donatie aan de Clinic Clowns. 26 April 1952, omstreeks 3.30 uur n.m. bemerkte aan het schroefwater dat deze sleepboot stopte of zeer langzaam voer. Dit kon ik zien, doordat het schroefwater achter de boot weg viel. Dit werd voor de Bruche noodlottig, want toen scheerde de Limousin in de draad van de Bruche en kwam de draad dwars te staan en werd de Bruche in manoeuvreerbaarheid belemmerd door de opzij gekoppelde Lauter. Toen men op de Lauter bemerkte dat op de Bruche de draad niet werd losgemaakt, gaf deze nog een aandacht sein. Daar noch van de Bruche noch van de Limousin de draad werd losgegooid, werd de Bruche op zijn B.B.- zijde getrokken, waarna de boot water ging maken en de draad brak. De Bruche dreef nog een poosje op zijn zij, en er werd door de Lauter nog geprobeerd de boot naar de wal te slepen. Wij zijn toen rond gegaan en hebben gevraagd of wij nog hulp konden verlenen, daar wij bemerkten, dat het personeel op de zij van de boot was gekropen. De hulp werd echter geweigerd. De Lauter is toen opzij van de Limousin gevaren en wij hebben onze reis vervolgd, daar wij niets meer konden doen. Er werd mij niets gevraagd en ook niets medegedeeld. Wij voeren met een snelheid van ca. 14 tot 15 km. per uur en de sleep voer ca. 10 km. snelheid; berekend door het water. Ik vermoed, dat het schip uit het roer is gelopen, want het is ter plaatse niet zo diep en doordat men op een korte draad sleepte en één man het roer bediende, is het niet mogelijk, om met zo'n snelheid het roer te houden. Dat men met veel snelheid voer is door ons vastgesteld, omdat wij aan de Maaskade boven de Maasbruggen hebben vastgemaakt om te provianderen. Deze sleep is toen 15 tot 20 minuten voor ons van Rotterdam vertrokken. De sleep is ons opgevallen, daar deze met twee motorsleepboten werd getrokken. De boten sleepten toen uit elkaar.’ Tot zover de verklaring van schipper A.Kerkhoff. Lang weekend De schippersvrouw is blij dat ze, ondanks de geleden schade, toch nog bijtijds naar huis aan het varen zijn. Een half uur voor de eerste sluis belt de dochter om te vragen of alles goed verloopt en hier kan ze gelukkig een bevestigend antwoord op geven. Het meisje leeft altijd heel erg mee en dat geeft een goed gevoel. Ondanks, of misschien wel juist door, het vele afscheid nemen is hun band erg goed. Als ze in de sluis liggen ziet ze een jonge vrouw met een paar kleine kinderen staan. Het lijkt hun dochter wel, maar ze schenkt er verder geen aandacht aan want het roze topje voor het kleindochtertje moet nu eindelijk eens afgebreid worden. En dat kan ook want ze hoeft nog maar een paar pennen. Als de drie dichterbij komen blijkt het echter inderdaad hun dochter te zijn! Dit had de vrouw echt niet verwacht. Blij stapt opa aan de wal en hij helpt zijn kind met aanhang aan boord. Eenmaal achterop rennen de kleintjes meteen naar het speelhuisje. Helaas duurt die pret niet echt lang want onder het varen mogen ze er niet in omdat dit toch wel wat gevaarlijk is. De schipper en zijn vrouw zijn zeer verguld met het feit dat hun nakomelingen nu reeds aan boord zijn zodat er toch nog wat ingehaald kan worden van de verloren dagen. Gelukkig heeft men aan boord steeds een grote voorraad; dus wordt er een flinke maaltijd gekookt voor allemaal. Andijvie met spekjes en een lekker toetje na. De dochter heeft de post meegenomen en zelfs een pakje van een verzendhuis. Haar moeder past de zomerkleren en de dochter kijkt of het leuk staat, terwijl de kinderen met het speelgoed spelen dat nog van hun moeder is geweest. Ook de schipper mag de nieuwe aanwinsten bewonderen en ze besluiten alles te houden. Daarna maakt oma het roze topje af, zodat ook dat gepast en bewonderd kan worden. Het meisje is er heel blij mee. Als ze eenmaal thuis liggen, haalt de schoonzoon zijn gezin weer op, maar niet voordat ook hij nog een hapje meegegeten heeft. Even later komen de kennissen van wie ze het speelhuisje hadden gekregen, 27 JULI 2004 Het magazijn en de tent waren maar net groot genoeg om alle gasten een droog plekje te verschaffen. (foto’s MGR) opzij. Die avond drinken ze nog een borrel en een glaasje wijn met elkaar en ze vertellen over de mensen die hen zo geholpen hebben. Het wordt die avond nogal laat, maar dat geeft niet want het heerlijke lange weekend is begonnen. Zelfs het Hollandse weer speelt mee want als de boodschappen eenmaal gedaan zijn en de kleintjes er weer zijn, het huisje schoongepoetst en het badje gevuld is, wordt het heerlijk warm zodat ze er direct in kunnen plonzen. De stoeltjes en het bijpassende tafeltje worden op de roef geplaatst en er wordt een parasol neergezet voor allen die niet zo van de brandende zon houden. In de keuken heeft de schippersvrouw de mooi opgemaakte koude schotel neergezet en ieder haalt een bordje vol. ‘Dit is de lekkerste koude schotel die ik ooit gegeten heb,’ zegt de schoonzoon en deze woorden maken de vrouw echt blij. Hoewel ze ook zonder lovende woorden graag kookt, is het toch leuk als iemand eens een complimentje geeft en ze kijkt de schipper met een schuin oog aan die maar net doet of hij dit niet ziet. Als de boel weer opgeruimd is en de vaatwasser draait, komen ook de kennissen koffie drinken en ze brengen aardbeiengebak mee. De roef wordt lekker vol, maar ook beregezellig want ieder heeft wel wat te vertellen. De kinderen gaan van het badje naar het huisje en omgekeerd en het zonnetje beschijnt dit harmonieuze huiselijke tafereeltje. Het roze topje hangt aan de waslijn om te drogen. En als de schippersvrouw daar zo boven op haar roef zit, bedenkt ze dat dit toch wel zoiets als de hemel moet zijn. Velen die haar lief zijn dichtbij en zelfs ook nog een paar kennissen. Hoewel ze zich afvraagt of er in de hemel schepen zullen varen want volgens de verhalen zal ze daar met haar voeten in het gras zitten, maar bij nader inzien lijkt haar dit toch slechts een bijkomstigheid. En ze laat de zon op haar gezicht schijnen terwijl iedereen om haar heen zich naar hartelust vermaakt!

Binnenvaartkrant