Views
2 years ago

2004-16

  • Text
  • Schip
  • Rotterdam
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Meter
  • Pagina
  • Schepen

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 11 Wandeltocht levert 3500 euro op voor Stichting Youri Pagina 47 Joechjachen op hoog niveau in de vernieuwde Euromast Deutsche Beilage Seite 31 Anpassung Stadtstrecke Oldenburg (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl De toekomst van de Nederlandse containerbinnenvaart staat op het spel. Dat stelt de EVO. Door de snelle groei van de containeroverslag zetten de terminals in Rotterdam alle capaciteit in voor de zeeschepen, aldus de verladersorganisatie, en daardoor loopt de afvoer per binnenvaart ernstige vertraging op. Volgens de EVO moet een deel van de containers die nu via Rotterdam lopen daarom naar Amsterdam worden verlegd. Daar wordt de capaciteit nauwelijks benut. ‘Antwerpen heeft net als Rotterdam een capaciteitsprobleem en is daardoor geen alternatief. Amsterdam is dat wel. Het is onbegrijpelijk dat een volwaardige en volledig beschikbare leegstaande terminal (de Ceres-terminal, red.) niet wordt ingezet door de rederijen. En ook de containerterminals kunnen samenwerking zoeken met Amsterdam.’ EVO neemt zelf het initiatief. De organisatie gaat binnenkort met zeerederijen om de tafel zitten om hen te bewegen vaarschema’s aan te passen. ‘Rederijen hebben een vrije keuze voor wat betreft de haven die zij aandoen. Hetzelfde geldt voor de containerterminals. Zij hebben de verantwoordelijkheid ladingen te weigeren zodra blijkt dat zij de aangeleverde hoeveelheid containers niet aankunnen.’ Bedrijven kiezen als gevolg van de problemen in de haven steeds vaker voor vervoer per vrachtauto in plaats van schip, omdat de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart in het geding is. ‘De afgelopen jaren heeft de containerbinnenvaart een marktaandeel van veertig procent opgebouwd. Hierdoor zijn de overvolle wegen ontlast. Het mag niet zo zijn, dat wat bedrijfsleven en binnenvaart zorgvuldig (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 hebben opgebouwd nu in korte tijd wordt afgebroken.’ De congestietoeslagen die verschillende binnenvaartoperators al hebben ingevoerd, zijn de EVO een doorn in het oog. Tot nu toe was dat voor het vervoer tussen Rotterdam en Schepen spreken nog steeds tot de verbeelding. Zeker als het gaat om de koningin onder de cruiseschepen. In alle Noord-Europese havens die de Queen Mary 2 op haar eerste reis aandeed, stond het publiek rijen dik op de wal om zich te vergapen aan de indrukwekkende oceanliner van de legendarische Britse rederij Cunard. De Queen Mary 2 is met een lengte van 345 meter, breedte van 41 meter en hoogte van 72 meter (van kiel tot schouw) 27 JULI 2004 8e jaargang 16 Antwerpen. Op 1 augustus voert Combined Container Service voor de Rijn een congestieheffing in van 25 euro per container die in Rotterdam of Antwerpen geladen of gelost moet worden. CCS heeft door de wachttijden, die volgens het bedrijf oplopen tot zestig uur, extra kosten voor het inhuren van extra schepen en minder opbrengsten doordat de vaste schepen een lagere bezetting hebben. In totaal variëren de meerkosten voor CCS van 28 tot 42 procent. Wegdromen bij Queen Mary 2 Koninklijke Schuttevaer vindt het onacceptabel dat de gemeente Nijmegen de Waalkade tot januari 2005, en misschien zelfs langer, voor een groot aantal schepen buiten gebruik stelt. Alle geladen schepen worden geweerd, het gebruik van boegschroeven en het kopvoor afmeren is verboden om de in slechte staat verkerende kademuur te beschermen. Het verbod geldt niet voor lege vrachtschepen en passagiersschepen. Die uitzondering is in de ogen van de nautischtechnische vereniging niet cor- (advertenties) Specialisten aan het werk! Te l 078 619 12 90 EVO: ‘Verschuif deel containers naar Amsterdam’ het grootste cruiseschip ter wereld. Er kunnen 3090 passagiers mee. Ook in Rotterdam was het een volksfeest. Daar meerde het in het Franse St. Nazaire gebouwde schip woensdag 21 juli af aan de Cruise Terminal. Dat gebeurde in alle vroegte; desondanks bekeken duizenden mensen dat schouwspel. Dezelfde dag, om vijf uur ’s avonds zou de Queen Mary 2 weer vertrekken (op eigen kracht, zonder slepers). Dat werd drie kwartier later, doordat de bussen met passagiers vast kwamen te zitten in het verkeer in en rond Rotterdam. Het schip was daar zelf de oorzaak van, doordat het zo veel bekijks trok. Naar schatting 200.000 mensen genoten langs en op – vele tientallen partyschepen en pleziervaartuigen deden de Queen Mary 2 uitgeleide – de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg van het nautisch spektakel. Stiekem dromend ooit een reis op het schip te kunnen meemaken. (foto MGR). Protest tegen afmeerverbod Waalkade rect. ‘Het ware beter geweest wanneer u hier een maximaal toegelaten diepgang voor het meren aan de kade geformuleerd had,’ schrijft ze in een bezwaarschrift. ‘Passagiersschepen en/of ledige grote schepen kunnen meer krachten op de kademuur uitoefenen dan een klein geladen schip.’ De gemeente sommeert de scheepvaart ook de kade op minimaal tien meter afstand te passeren. Daartoe is het Nijmeegse college van burgemeester en wethouders niet bevoegd, volgens Koninklijke Schuttevaer. Dat zou zijn voorbehouden aan de vaarwegbeheerder. Het besluit zou de veiligheid ter plaatse in gevaar kunnen brengen. ‘Bij het elkaar passeren van op- en afvaart ontstaat hier een onnodige versmalling in de rivier.’ Met het sluiten van de Waalkade voor geladen schepen is de binnenvaart een belangrijke plaats om af te meren ontnomen. ‘Tussen Duitsland en Zaltbommel is er verder geen mogelijkheid tot het wisselen van personeel, het aan en van boord nemen van de kinderen die al dan niet in Nijmegen op het internaat zijn geplaatst, en het provianderen.’ • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant