Views
2 years ago

2003-14

  • Text
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip

PAGINA 8 1 JULI

PAGINA 8 1 JULI 2003 WIJ BIEDEN AAN Nieuwbouw VOETVEER, L 16-19 mtr, B 4.50 mtr, H 1.40 mtr Watergekoeled ca. 80 PK motor, Onder de waterlijn geverfd, verder niet behandeld. Prijs €103.000.00 excl. BTW. Andere maten op aanvraag voor meer info: www.schiffs-agentur.de Eveneens steigers te koop R H I WITJES Te koop' Mvs 1997 t TIGRIS, bj. 60/97, 105 x 9.50 x 2.88 1200 pk Cum 500 pk kopschroef 108 teu 1 ruim dubbelwandig. Mvs 1150 t. Oranda, bj 65, 73 x8.20 x 2.82 620 pk Deutz grote woning net onderhouden schip inruil mog. Mvs 805 t, bj.'58 ,70 x 7.20 x2.53 565 pk Cat, 2 ruimen st. vloer alu. schuifluiken inruil mogelijk. Mvs 801t HERMA 63 x7.40 x 2.75, 620 pk Deutz rev 98 Te leveren met vast werk. Te koop gevraagd jonge motorschepen G Beatrixhaven 2a 4251 NK Werkendam Postbus 199 4251 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Viskotter BRU 49 lengte 22, breedte 4, diepte 1.40xholte 2.60, bouwjaar 1911, motor GM 175 pk, geschikt voor ombouw recreatieschip Beatrixhaven 2 - 4251 NK Werkendam - The Netherlands Tel : +31 (0) 183 50 96 00 Fax : +31 (0) 183 50 06 23 Mobile : +31 (0) 653 26 01 75 E-mail : a.vberchum@arabulktransport.nl E-mail : info@arabulktransport.nl Internet: www.arabulktransport.nl Bouwjaar Lengte Breedte Diepgang Tonnage Ruiminhoud 1987 89m90 11m40 4m28 3519 3400 1982 76m40 11m40 4m38 3053 3800 1978 110m00 11m40 7m00 6734 7500 1974 85m50 11m40 4m11 3129 3800 1966 96m75 12m59 4m62 4375 5380 1982 76m40 11m40 4m28 2937 3400 1960 83m00 9m50 3m01 1801 2000 1991 70m00 9m50 3m08 1563 2000 1981 76m44 11m36 4m02 2703 3000 1989 76m50 9m50 3m47 1499 2000 1980 94m40 11m40 4m08 3564 4000 1979 76m50 11m40 4m02 2719 3000 1980 76m50 11m40 4m01 2719 3000 1981 76m50 11m40 3m90 2844 3000 1986 76m40 11m40 4m34 3051 3400 1986 76m40 11m40 4m34 3026 3400 1981 76m40 11m20 3m50 2193 2500 1992 110m00 21m00 11m50 15708 4 stuks 1956 105m00 9m50 2m75 2x850 pk 2 ruimen, alu. luiken, buikdenning vernieuwd 2003, kopschroef 350 pk INRUIL MOGELIJK INTERESSANTE PRIJS !"#$%&'()*#++,- ./&/"!"#$%&0$%,1,- '()*/&,- Bj. 1979 16m00x8m20x2m00 2 x700 pk GM -2,()*/() Vrachtduwbakken 76m / 90 / 110m VRAAG VRIJBLIJVEND NAAR DE MOGELIJKHEDEN De raai 16, 6916 DL Tolkamer Tel 0316541280 / Fax 0316544451 0653681317 Verkort: 12288 ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN ADVERTEREN ADVER- TEREN ADVERTEREN 010 4140060 ADVERTEREN? BEL DE BINNENVAARTKRANT GEVRAAGD op m/s Passant vof Brijder Troost lichtmatroos met 2jr vaartijd in dienstb. i.b.v. cursus matr., loon vlgns CAO Bi.vrt, vaar/verlof n.o.t.k. Tel.0653-438175, Sollicitatie: 0183-501439 GEVRAAGD deksman met boekje int.vaart en Donau Tel.0049-171-8349852 of 0655-776992 OPLOSSEN VAN PROBLEMEN, juridisch advies, algemene voorwaarden. Gespecialiseerd stroman & tussenpersoon in EU en intl. handel. Zeer gunstig tarief! Chinook Maritime BV 0522-262684 06-53947926 GEVRAAGD op duwboot TORRO matroos/stuurman, weekend vrij, liefst woonachtig in omg. Amsterdam. Tel. 0653-649575 GEVRAAGD matroos i.b.v. dienstboekje op ms Modesta. Tel.0653-929783 of 0049-1722197955 TE KOOP/TE HUUR werkponton afm 32x13.50 met 2 spudpaal-openingen. Tel. 0032-475-642401 Schnathorster Straße 182 D-32609 HÜLLHORST BEI MINDEN Tel. 05744/1490+827 Fax 05744/3745 SEIT 1960 IM DIENSTE DER BINNENSCHIFFAHRT DE AANBIEDINGEN VAN DE MAAND ! Motorvrachtschip (containerschip 3 x 3) 2400 ton, bj. 1979, afm. 100 x 11 x 3,20m, 1000 pk, 1 laadruim, boegschroef, nautisch compleet, woningen achter, Gunstige prijs : 800.000,- euro Motorvrachtschip 1150 ton, bj. 1957, afm. 85 x 8,20 x 2,60m, 860 pk (nieuw), 4 laadruimen, alu. luiken, boegschroef, nautisch compleet, nieuw vlak, woning vooren achterschip, lage prijs + gunstige betalingswijze en met langdurig vast werk contract Motorvrachtschip 1300 ton, bj. 1965, afm. 80 x 9,00 x 2,60m, 650 pk, 1 laadruim, alu. schuifluiken, boegschroef, nautisch compleet, woning voor- en achterschip, Gunstige prijs 265.000,- euro Motortankschip ca 2500 ton (3100 cbm), bj. 1990, afm. 100 x 10,50 x 3,80m, 1500 pk, 12 tanks,Type N-gesloten, woning voor- en achterschip Prijs : bod gevraagd Motortankschip 1200 ton (ketel + spiralen) (1500 cbm), bj. 1970, afm. 80 x 9,20 x 2,50m, 1000 pk, 12 tanks, Type N-gesloten, Prijs : 800.000,- euro Motorpassagiersschip 350 personen, bj. 1982, afm. 29 x 6,00m, diepgang 0,65m, Ro-Ro kop, salon 120 personen, feacalieninstallatie, 250 pk, Prijs Gunstige prijs 300.000,- euro - Tussen doorverkoop voorbehouden - Belt u ons gerust eens op. Ein Partner mit über 40 jähriger Markterfahrung Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 TE KOOP GEVRAAGD: Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Schepen van alle tonnages en bouwjaren voor onze cliënten waarop eventueel inruil mogelijk is. TE KOOP AANGEBODEN: Diverse PASSAGIERSSCHEPEN, zowel hotelals dagvaart met vast werk en goede contracten. Goede financieringsmogelijkheden, maar een klein eigen kapitaal is wel gewenst. HUURKOOP Duwboot bj. 1975, afm. 20 x 8,20 2 x 320 pk, met werk Inl. 06-53 104647 LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT Werner Kortmann GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg Speciale aanbieding Te koop: Duwboot-bouwjaar 1979, Afm. 12.40 l.x8.60 br.x1.50 d., Motoren: 2 x 270 pk + straalbuis, Kijkhoogte 6 mtr, Prijs: Euro 69.000,-- Direct leverbaar, inspectie Nederland. Tel. 010-284 78 48/Fax 010-284 78 39 !"#$%%&'#()*#+,-./01//#2/3#45)5*#6#7# !"#$#%&'(#$#'&)!#*+&,"!-#")(#./#01#*+&,23- 45ʦ/#,239,((-#8:;%(- >((#./#6&5?+/#*

Het bootje/badje Ze liggen naast elkaar op een rustige plek. Het schippersechtpaar, dat alweer wilde plannen voor een vakantie met de caravan heeft, en de nicht van de vrouw met haar man en hun kindje van twee jaar. Steeds komt de jonge vrouw bij haar tante om naar de folders en de foto’s te kijken. Vroeger gingen ze soms op vakantie maar al heel lang komt het er steeds niet van. De schipper vindt aan boord zijn altijd al vakantie maar de nicht is het daar niet zo mee eens. Hoewel een hotel met de kleine haar ook niet zo trekt. ‘Vorig jaar waren er wel veel muggen,’ probeert de schippersvrouw de zaak wat te temperen. Want als de nicht zo graag wil en haar man niet kan dit nog een probleem worden. ‘Maar waar jullie dit jaar naar toe gaan zijn geen muggen,’ weet de nicht, want een vriendin van haar is daar ooit geweest. Dit stemt de schippersvrouw optimistisch en daardoor praten ze toch weer over de prijzen van een tent of een caravan. Om het eens uit te proberen moeten ze niet meteen een heel hoge uitgave doen bedisselen ze samen. De arme jonge schipper onwetend latend hierover voorlopig. ‘Weet je. Ik ga eens wat folders en informatie halen. Het lijkt me verschrikkelijk gezellig om met jullie mee te gaan. Jouw kinderen zijn immers ook gek op de kleine.’ ● Importeur ● Sales ● Parts & Service advertentie ‘Bij ons kan er best nog een tentje bij! We hebben twee plaatsen geboekt.’ Hoe ze het precies versierd heeft weet de schippersvrouw niet maar het jonge stel staat opeens netjes gewassen voor haar en overhandigt haar het kleintje van twee jaar. ‘We willen kijken wat kampeerspullen zoal kosten. Als het erg warm wordt kun je water in het bootje doen. Daar is ze gek op.’ De kleine prul lacht naar haar tante die ze heel erg goed kent. Als haar ouders weg zijn gaat ze voor de kast staan en wijst ze naar de snoeplade. ‘Pekje lekker,’ zegt ze waarna de tante een spekje pakt. ‘Nog een pekje,’ klinkt het even later en dit is het sein voor de schippersvrouw om afleiding te gaan toepassen. ‘Weet je wat. Het is lekker warm. Ga jij maar eens buiten in een badje.’ Ze zoekt een beschutte plek op waar de zon niet komt en blaast het rubberbootje op waarna ze het met water vult. Gelukkig is deze beschutte plek ook nog eens naast het andere schip zodat de kleine niet zo snel in het grote water terecht kan komen. ‘Koud,’ bibbert de kleine als ze er een beentje in steekt en dat snel weer terugtrekt waarop tante er een paar emmers heet water ingooit. Best lastig want ze moet ook nog het kleine meisje in de gaten houden. Gelukkig komt de schipper naar achter zodat hij haar even kan aflossen en niet veel later speelt het kleine ding in de opgeblazen boot die voor de verandering nu vol water zit. Met de badeendjes en een paar oude bootjes. Maar kinderen willen met mensen spelen dus moet tante haar voeten in het water stoppen. Maar ook dit is niet genoeg. ‘Tante ook pele,’ is het volgende wat de kleine wil. Maar tante ziet het niet zo zitten in die opblaasboot. Want hoewel er niet veel mogelijkheid tot inkijk is zit er een stukje verderop wel een bejaarde visser. En een bikini heeft ze nog niet gekocht sinds de vorige kapot gegaan is. ‘Tante ook pele,’ herhaalt het meisje. ‘Semme, semme,’ doet ze zeer verrukt en plonst door de boot. ‘Ach waarom ook niet,’ zegt de schippersvrouw tegen haar man en trekt haar t- shirt en korte broek uit en even later ook haar beha. Haar slip is synthetisch. Die moet er maar tegen kunnen. Een probleem blijft wel de bejaarde visser. Hopelijk kijkt hij niet haar kant op! Als ze zich in het badje laat zakken stroomt het water er met geweld overheen. Tja, tante is al lang niet zo dun als haar nichtje meer. Maar de kleine maakt het allemaal niks uit. Zo’n kind kijkt niet naar strak vel of andere lichaamsattributen die niet meer mooi zijn. En tante? Tante geniet met volle teugen. Ze denkt eerst nog aan wat ze allemaal zou moeten doen tot ze vast stelt dat ze op dit kleine meisje aan het passen is en dus verder niets hoeft te doen! En omdat haar dochters al zoveel groter zijn ervaart ze dit samen in het badje zitten als een heerlijke ontspanning! Ja, het zal inderdaad heel erg leuk zijn als het jonge stel ook mee op vakantie gaat! Tel. 078-6395777, e-mail: post@mdb-roodenburg.nl PAGINA 9 1 JULI 2003 Tussen hemel en aarde, vreemde zaken (2) Daar is het Wad! Waar is het Wad? Daar is het Wad, onder het grote blauwe laken van de hemel, waaronder we 's avonds indutten in een trui van zeegras, terwijl Kapitein Iglo de laatste fish & chips in puntzakken schept. En de schone zeemeerminnen van het strandpaviljoen liefdesdrankjes serveren. Zomerloom en bedwelmd drijf je richting horizon, op je luchtbed. Voor de laatste keer, want het is vandaag de laatste dag Oerol. Straattheater, theater op locatie, locatietheater; je kon het zo gek niet opnoemen of het was op het Terschellinger festival aanwezig. En natuurlijk muziek. De muziek draait op dit moment nog op volle toeren hier op het Groene Strand. Ik check effe de gemaakte recensie voor mijn krant (nee niet voor de Binnenvaartkrant ), steek mijn pen in mijn notitieblokje en leg tevreden het boekje op mijn borst. Niet mijn pakkie an, een Doors-coverband recenseren. Terwijl strandgasten en muziekliefhebbers bier halen - en dus vooral vergeten te balen dat ze morgen weer terug naar huis moeten - sukkel ik liggend in het gras steeds dieper weg. Na gedane arbeid is het goed rusten. Wat een leven. Op een dag zal ik hier voor moeten boeten. Blote benen ruisen langs door het kuithoge gras, struikelend en strompelend, bier morsend. Op hoge benen beent de zon weg richting verte, lange schaduwen achter zich aantrekkend; de zon zakt in zee. Mijn ogen worden loom, The Doors drijven als wolken in de wind heen. Ik dompel langzaam maar zeker kopje onder in het diepe niets. De zon projecteert een vleesrode ooglidfilm op mijn netvlies. En ik krijg een merkwaardige film voorgeschoteld, daar op het Groene Strand. Een curieuze droom die ik maar al te goed kende. En die droom gaat als volgt: ‘Word wakker,’ word ik plots bruusk heen en Bouw STC van start Burgemeester Ivo Opstelten van Rotterdam heeft woensdag 25 juni het startsein gegeven voor de bouw van de nieuwe hoofdlocatie van het Scheepvaart en Transport College. Hij deed dat door het storten van een betonvloer in de toekomstige parkeerkelder van het gebouw dat aan het Lloydplein komt te staan, op de kop van het Lloydkwartier. Het gebouw met 30.000 m 2 vloeroppervlakte moet in 2005 gereed zijn. In de nieuwbouw worden nagenoeg alle haven- en scheepvaartopleidingen (vmbo, mbo, hbo en ‘Master of Science’) van het Scheepvaart en Transport College geconcentreerd. Met de bouw wordt een belangrijke stap gezet in de concentratie van alle Rotterdamse opleidingen voor de haven- en scheepvaartsector. Aan deze concentratie werken onder de projectnaam Rotterdam Transport Schools, naast het STC de Hogeschool Rotterdam, de Erasmus Universiteit en de weer geschud. ‘Kom!’ Ik veer verschrikt overeind. De zon staat - tot mijn verbazing - nog altijd hoog aan de hemel. Even ben ik alles kwijt, verblind als een mol uit zijn hol. Langzaam wennen mijn ogen aan het felle zonlicht. Het strand is leeg, groot van eenzaamheid. Op één persoon na dan. ‘Hallo zoetwaterschippertje,’ zegt een gestalte. ‘Jij bent het,’ gaap ik. ‘Jij Lange Wapper dat je d'r bent! Waar is iedereen gebleven hier op het strand?’ ‘Weet ik niet,’ zegt James Douglas Morrison. ‘Ik ben hier omdat jij me riep, ik ben ook maar een droom.’ De Amerikaanse legende veert overeind, kwiek. Zand valt van zijn blote benen, als stofgoud tintelend in de zon. ‘Kom,’ fluistert hij hees, zijn korte broek iets ophijsend. ‘We gaan naar het Wad en drinken wat.’ Hij gaat mij zwijgend voor. Wadlopend praten we over onze eerste ontmoeting, lang geleden. En dit is nog steeds maar een droom hè, beste lezer. Begrijp me goed; een droom op het Groene Strand van Terschelling. Ik droom even verder voor u. Ik woonde nog bij mijn ouders in Geitenburg en raakte op een dag in een tombe ingesloten; het adellijke familiegraf van Dutry van Haeften. De deur had op een kier gestaan maar viel tot mijn grote schrik achter mij dicht. Potdicht. Een graftombe heeft nu eenmaal maar aan één kant een klink: aan de buitenkant. Wie zou er tenslotte uit willen. Ik gilde de hele buurt bij elkaar. Als er in de buurt van de graftombe tenminste een buurt was geweest om bij elkaar te gillen. Er was alleen een zo goed als geluidsdichte, massieve messing deur. Nadat ik mijn weke jongensschouder ertegen beurs gebeukt had, kreeg ik de schrik van mijn leven. Ik voelde een hand op mijn schouder. ‘Ventje, wat is dit allemaal voor herrie,’ sprak een stem kalm. Een stem die op die van mijn overleden grootvader leek. Ik had schrik mij om te draaien. Dus draaide de stem maar mijn gewichtloos kleine kinderlijfje om. Het was niet mijn opa, het was Jim Morrison, zanger van The Doors. Hij maakte het kort. ‘Ventje, ik wil mijn rust; dus zal ik je weer naar buiten laten. Maar dan moet je mij wel één ding beloven: elke keer wanneer een onweersbui dondert moet je een nummer van onze band draaien, en wel The End.’ Ik beloofde plechtig dat te doen (en die belofte kom ik nog altijd na bij onweer). Log en zwaar knarste de deur bevrijdend open, en ik zoog mijn longen vol frisse lucht. Wind waaide in mijn gezicht. Met mijn notitieblokje in mijn handen veer ik op uit mijn droom. Een fikse wind had de kop opgestoken. Het is donker boven het Wad, waarover de eenzame kreten van meeuwen gaan. Er zijn nauwelijks nog mensen op het Groene Strand, noch bij het strandpaviljoen. Weg is James Douglas Morrison, het is voorbij met het Oerolfestival. Ik hijs me op de knieën, overeind uit het ruisende gras, en loop richting Wad. Donkere wolken pakken samen boven het grauwgrijze water. De wind is op jacht naar klapperende zeilen. In de verte begint het al te onweren. Het wordt tijd om naar huis te gaan. Volgende keer: mopperend over Onderstroom keek schipper Derks niet goed uit en gleed weg over het traanplaat. Stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam mee. Het gebouw is een ontwerp van het Rotterdamse architectenbureau Neutelinks Riedijk Architecten. Het wordt veertien verdiepingen hoog. Op de hoogste etage komt een conferentiezaal met een capaciteit van 350 personen. (illustratie Neutelinks Riedijk Architecten)

Binnenvaartkrant