Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 8 17 JUNI

PAGINA 8 17 JUNI 2003 !"#$%&'%()*+(,&-./($*0*1"22%(3*4565 !"#$%&'%()*7,&8%9-/&8%(&%:;&)*4565 Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB Werkendam tel: 0183-505745, fax: 0183-505714 mob: 0653134618, mob. 0653157161 M/s Marte-Meo Afm 110x9.5x3.05m, 2077 ton op 2.8m, bj '69, 1300 pk Cummins bj 2001-nov, boegschroef met 440 pk Cummins bj '91, 1 ruim dubbelwandig met Friesche kapluiken, 120 teu 2x gen, nautisch compleet. Mooi en economisch schip. www.huizinga-snijder.nl Koedijk 4, 7241 CL Lochem E-mail : vofdejong@wxs.nl !"#$%&'$%()*'+*,--, mvs 135 x 11,45 x 3,56 mtr., levering jan. 2004 kvb 172 x 11,45 x 3,60 mtr., levering jan. 2004 mts 135 x 11,45 x 5,30 mtr., levering jan. 2004 .#/#!0(/''*(,11#('/#*"+#(,2-#."!+#! !"#$%&'$%(.,!3#*0456#-"#.,!3#*0 .#(3'')(7 0899:;??@, bj. 1961 afm 22 x 6,40 mtr, 670 pk CAT ABC(DEFF(@?G, bj. 1961 afm. 85 x 8,20 x 2,70 mtr., 800 pk Deutz 545 0.,*.#*0 ')+#1#.(7 Diverse goede schepen prijsgunstig en met financiering !99A(B??H(A99H(IGJ?HAK@I9(L?G@KL@(?:(A9@(7 .98M FNOEPQNRFDDS FTPNE(EFUQVUS FTPNE(DQNNVE TE KOOP mcs Quintus 28 teu 63x6.60, 834 ton, 2x Scania 2002+nw schroefassen, nieuw SI mei 2003, 1 ruim stalen vloer, hefstuurhut van Tiem, kopschr. 320 pk, naut. compl., alles nw. '98 enz. enz. met vast contract. Tel. 06-53832636 DEKATEL 16903 GEVRAAGD volmatroos m/v op ms 1200 t, int. vaart, vrije tijd in overleg, goede woning. Tel. 0653-691849 TE KOOP 50x6.60x2.62, 950 m3, 616 t, bj 1963 Boom, 330 pk, boegschroef, 10 kva gen., zr mooie woning, verf zomer 2003, strak en mooi schip, t.e.a.b. Tel. België 0032-486642334 GSM: 0653-558772 Het adres voor al uw: • Baggermateriaal • Casco’s drogelading en beunschepen • Ook verzorgen wij de complete ombouw bij een bestaand achterschip aan een nieuw voor- en middenschip Te koop Woon / werkschip bj. 1908 afm. 39,98 x 6,10m, 318 ton hoofdmotor : 220 pk Volvo Penta 12 mtr. woning, 12 mtr. werkplaats, 9 mtr. autokraan, aggregaat 220/380V Lister 17 1/2 kVa Tel. 06-48 927133 !"#$%&'()*+%' ,-"%*.'(/0/ Wegens uitbreiding zoeken wij personeel voor onze bunkerschepen 1234#55%*. In het bezit van vaarbewijs, eventueel rijnpatent, radar en ADNR 12*7)""%" Eventueel in het bezit van ANDR 18)$*9:%" In het bezit van dienstboekje Vrije tijdsregeling week op week af, Pensioenfonds Rijn en Binnenvaart Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met: Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 Tel. 0049-171-8218999 !"#$%&'()*+%',-"%*.'(/0/ Dhr. J. Steenbakkers Tel. 010 - 4369794 Westzeedijk 92 3016 AG Rotterdam SCHEEPS- BETIMMERING OOK JACHT- BETIMMERING +;::%(N*0*Q=I%%.-$;::%('%8(;L?>*M%"'%9:,3%(;L K!WV*6KDE*B*G>CD*:$( P*(";:>*-%:;*'%"&>*-$,9%&*J9/%(>*$%)%&*-.,&$%& %&*),&)'//(8%&*8;=I M%$*J//(2/&;&)5 +%*9%J%(%&*%;&8*GEEF5 +V*UHHT M4Q*>*'L5*PCAD>*,?:5*DD*B*O>EO*B*G>PE*:$(5 G*9,,8(";:%&>*3(5*R;L&*S>FE*:$(5 6,&*+;%:*'/%)-=I(/%?*GEE*.3>*I//?8:/$/(*6/9J/ T%&$,*FEE*.3*'L5*PCCA>*(%J5*GEEE> G*B)%&5-%$>*,"$/3(,,&*/.*J//(-=I;.*:%$*),(,)%> %9%=$(5*Q*2%(3*:%$*.;9//$>*(,8,(*!,=,9*1%==,>* 2/&;&)*J,&*GEEE>*;&),&)*-$""(I";-*';&&%&8//(> ',83,:%(*>*3%"3%&*%&*G*-95*U:(-5* VJ%&$"%%9*$%*9%J%(%&*:%$*J,-$*2%(35 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Hanekamdreef 1 - B-2900 Schoten Telefoon: 00-32-(0)3-6801350 Fax: 00-32-(0)3-6801355 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip Casco's, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 3000 ton, 6870m 3 , levering 2004. Nieuwbouw Motortankschip Casco's, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/3m65, 3000 ton, 4000m 3 , levering december 2003 en juni 2004. "Iduna" 3395 ton, 1989, 110mx11m40x3m73, 4000m 3 , kopschroef Cummins 400 pk, stalen vloer, 208 TEU, 2x 220/380V John Deere bj. 2002, Caterpillar 1850 pk 1999. "Orca" 3201 ton, 1973, 108m40x11m47x3m47, 3600m 3 , kopschroef Scania 400 pk, stalen vloer 12mm bj. 2002, autokraan 18 meter, SKL 1328 pk 1989 rev. 1994. m.s. 1607 ton, 1914/1978, 90mx9m50x2m82, 2250m 3 , alu. Fr. kap luiken met luikenwagen, kopschroef Daf 420 pk, stalen vloer 12,5mm, Cummins 1250 pk 1990 rev. 2002 volledig. "Primair", 1499 ton, 1965, 85mx9m50x2m80, 2100m 3 , alu. Fr. kap luiken met hydr. Luikenwagen bj. 2001, kopschroef Scania 250 pk, MWM 975 pk 1965 rev. 1992 volledig / 2002 zuigers+voeringen. "Johanna H", 1353 ton, 1963, 86mx8m20x2m73, 2000m 3 , alu. Fr. kap luiken met luikenwagen, kopschroef Daf 300 pk, Deutz 1055 pk 1991 volledige rev. 1999. "Martine", 1265 ton 1980, 81m50x8m08x2m76, 1800m 3 , alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef Mercedes 200 pk, Mitsubishi 953 pk + koppeling bj. 2003. "Admar", 1229 ton 1972, 80mx9mx2m47, 1465m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef Daf 320 pk bj. 1998, stalen vloer, compleet nieuw alu. stuurhuis bj. 2002, Wartsila 1060 pk 1999. "Isarno", 757 ton 1964, 55mx7m20x2m71, 925m 3 , alu. Schuifluiken, kopschroef Daf 105 pk, stalen vloer bj. 2000, Caterpillar 480 pk 1995. "Tornado", 722 ton 1957, 57mx7m29x2m62, 1070m 3 , alu. Fr. Kap luiken met wagen, kopschroef Scania 150 pk, autokraan 7m, Volvo Penta 550 pk 1993. "Crescendo", 707 ton 1965, 62mx6m60x2m63, 1100m 3 , alu. Schuif/stapel luiken, kopschroef Daf 100 pk, Volvo 550 pk 1992 rev. 2002 volledig. "Magnum", 600 ton 1953, 55mx6m60x2m55, 930m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef Daf 120 pk, GM 350 pk 1991 rev. 2000 volledig. "Isabella", 481 ton 1963, 50mx6m54x2m39, 600m 3 , alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef Daf 220 pk, Caterpillar 405 pk 1998. (Schip is zwaar gebouwd en zeer geschikt om te verlengen) Cementtanker "Gratias", 317 ton, 1965, 40m68x5m09x2m35, 6 cement tanks, kopschroef Daf 145 pk, Cummins 300 pk 1999. (met vast werk) Duwboot "Carrera", 1979, 16mx8m20x2m, kijkhoogte 9m50, kapiteinswoning en bemanningswoning bj. 1999, 2x 700 pk GM bj. 1999. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs.

Beurs van Brach Ze liggen met het schip een paar uurtjes in het dorpje aan de haven. Vroeger had de schippersvrouw hier gewoond en misschien ooit zou ze wel naar de oude stek terug keren. Maar voorlopig wilde ze eerst nog maar eens een heel poosje varen! Haar zus is enkele dagen aan boord en ze besluiten een paar boodschappen te gaan doen. Niet dat ze nu echt veel nodig hadden. Immers aan Het loket van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Vervoer op de Zwarte Zwaan in de Rotterdamse Maashaven verdwijnt definitief uit de Maasstad. Hoewel boord is de voorraad meestal groot genoeg. Maar soms is het ook gewoon leuk om er eens tussenuit te gaan. Een frisse neus halen, de beentjes wat strekken en eens wat andere gezichten zien. De zus gaat met de schippersrouw mee en onverwacht staan ze voor iets nieuws. ‘Beurs van Brach,’ leest de vrouw hardop voor. Het is een café op de hoek van een rotonde. de gezamenlijke binnenvaartorganisaties hebben geprotesteerd tegen dit voornemen, heeft V&W hiertoe besloten. Toen er nog plannen waren voor een Binnen- ‘Oh leuk,’ zegt de zus. ‘Hier was vroeger de beurs. Kun jij je dat nog herinneren?’ ‘Zeker wel,’ zegt de schippersvrouw. ‘Papa kwam hier vaak om een reis voor onze schepen aan te nemen. God, wat is dat al weer lang geleden.’ ‘Ja, zeg dat wel,’ zegt de zus. Hun vader leeft immers al een hele poos niet meer. Ja, zo gaat dat in het leven. Voor ze het weten zijn ze zelf oud. Nou ja. Echt oud dan! In de grote zaal was er beurs en toen de schippersvrouw zelf pas voer kwam ze hier ook wel eens kijken. Omdat Loket Inspectie V&W verdwijnt uit Rotterdam Congres uitgesteld Het symposium ‘Kanshebber in de keten, een onderzoek naar het Toekomstperspectief Containerbinnenvaart’, dat het CBRB op woensdag 25 juni 2003 zou houden, is verzet naar een later te bepalen datum. Het symposium was niet alleen bedoeld als afsluiting van het uitgevoerde onderzoek naar het toekomstperspectief van de containerbinnenvaart, maar vooral als aftrap van de volgende fase: het oppakken van de verschillende actiepunten naar de toekomst. Dat laatste vergt echter meer tijd dan voorzien was. Een nieuwe datum zal zo snel mogelijk worden vastgesteld. PAGINA 9 17 JUNI 2003 vaartcentrum was het nog een overweging het daarin te vestigen maar de nieuwe vestigingsplaats van het IVWloket zal Den Haag zijn. V&W is van mening dat het daar goed bereikbaar is. Bovendien kan de kwaliteit van de dienstverlening daar verbeterd worden, dit omdat niet alleen dienstboekjes en vaartijdenboeken kunnen worden verwerkt, maar ook omdat vergunningen kunnen worden aangevraagd et cetera. De openingstijden zullen ook verder verruimd worden van 5 naar 8 uur per dag en er kan extra personeel worden ingezet waardoor wachttijden tot een minimum kunnen worden beperkt. (bericht Koninklijke Schuttevaer) haar man er moest zijn of haar vader. De reizen werden ouderwets afgeroepen en men kon er op reageren door te roepen. De bevrachters hadden een kantoortje rond of op het podium zodat alles meteen afgehandeld kon worden. Het was lang voor de tijd van de autotelefoon. Maar hectisch was het toen ook al. Ze gaan het nieuwe café binnen en zien dat het er heel anders uitziet dan vroeger. In het midden staat een grote tafel waar men kan internetten. En er liggen ook een paar kranten. In deze ruimte zaten de schippers en de bevrachters na de beurs een kop koffie of een pilsje te drinken. Vooral voor de mannen was het een ontmoetingsplek waar alles op het gebied van scheepvaart besproken werd. Ook was het soms een bron van onvrede voor de wachtende vrouwen. Vooral als het ‘nabeurzen’ flink uit de hand liep. En dan voornamelijk als het te vaak gebeurde. En ja. Dat deden haar man en hun vader ook nogal graag! De vrouwen bestellen een kop koffie en kijken de kaart in. ‘Oh dat ziet er heel erg verzorgd uit,’ zegt de zus, die wel van zoiets genieten kan als ze haaar kopje koffie geserveerd krijgt. ‘Heel anders dan vroeger. Mmm, slagroom, koekje, likeurtje! Hier moeten we eens vaker naar toe gaan.’ ‘Ik ben hier ooit nog naar ‘het dansen’ geweest,’ zegt de schippersvrouw. ‘Daar waar doordeweeks de reizen afgeroepen werden speelde op zondag een orkest. Het was best leuk hoor. We gingen er vaak met een hele club naar toe. Als we tenminste hier in de haven lagen. Grappig eigenlijk. Doordeweeks kwam papa hier voor zijn schepen en in het weekend gingen wij er dansen’ Maar de jongere zus weet daar niet zo heel veel meer van, dus vertelt de oudere over het barretje onder het podium. En natuurlijk over de jongens die ze daar had leren kennen. Maar uiteindelijk was ze toch met haar eigen schipper getrouwd en dus toch maar op het water gebleven. ‘Toch leuk dat ze dit de ‘Beurs van Brach’ hebben genoemd. Zo blijft de geschiedenis nog een beetje bewaard’ ‘Zullen we terug naar boord of blijven we nog een beetje hangen hier,’ vraagt de zus. ‘We blijven hier,’ zegt de schippersvrouw zeer beslist. ‘Voor de verandering komen wìj dan eens uren later dan afgesproken. Dat is een verlate straf voor het vele nabeurzen.’ En daarna geven ze hun bestelling op, want de broodjes op de andere tafels zien er bijzonder uitnodigend uit! De zachte witte dood De rivier liep als een landingsbaan de sluis in, met de sluisverlichting als landingsbakens. De luchtverkeerstoren van de sluismeester stak grauw af tegen een nog grauwere berghelling. Ik zag een kooltje licht gloeien achter het vensterglas. Het was waarschijnlijk de sluismeester die – zijn domein overziend – een sigaretje stond te roken. Nevels krulden en gleden van de hellingen en namen het berglandschap in bezit. Het was één van die nachten waarbij dingen tevoorschijn kwamen die het daglicht niet verdroegen. Of op z'n minst in het holst van de nacht andere namen droegen dan overdag. Maar geen spoken in dit nachtelijk uur dit keer, wel een andere bleke verschijning. Door de flarden nevel heen had ik al gezien hoe een zwaan voor het schip uit advertentie zwom, richting sluis. En zij blééf maar richting sluis zwemmen: een lelieblanke schoonheid die op het water oplichtte als een goede geest. Gracieus glipte zij door mist gedragen langs een sluisdeur naar binnen. Zwanen zijn monogaam en blijven een leven lang bij elkaar. Waar was het mannetje? Ik begon me nou toch wel zorgen te maken. Want zo meteen zou zij niet meer genoeg aanloop hebben om de sluis uit te vliegen, deze vogels hebben altijd een fikse startbaan aan ruimte nodig; wanneer ik mijn biologielessen tenminste goed herinner (waarom weet ik eigenlijk zo zeker dat het een vrouwtje is?) Ik begon te roepen en te schreeuwen, mijn stem galmde als een rockconcert in het sluisbekken. Het dier reageerde niet en bleef maar voor het TELEFONEERT U OOK VOOR RUIM € 0,70 PER MINUUT NAAR NEDERLAND? Met onze kaart telefoneert u voor slechts € 0,08 per minuut naar Nederland, België en Frankrijk. Binnen Duitsland naar het vaste net telefoneert u voor maar € 0,03 per minuut. U hoeft niets aan uw bestaande contracten te veranderen. Ons systeem komt erbij. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Topcom Telecom Vertriebs GmbH Grüne Str. 172, D-46446 Emmerich Tel: (+49)-(0)2822-80380 Fax: (0049)-(0)2822-80160 SMS: (+49)-(0)171-2369090 E-mail: topcom.telecom@email.de schip uitzwemmen. ‘Weg jôh, kom!’ Geen reactie dan haar sierlijk zwieren. Ik zag de bui al hangen. ‘Wat is er aan de hand?’ kraakte de stem van de schipper door de walkietalkie. ‘Ja er zwemt hier een zwaan voor de kop, en dat beest wil maar niet opvliegen! Dus doe even rustig aan.’ Geen enkel teken van een mogelijke vliegbeweging woei uit haar verenpak op, geen dollemanskringetjes van paniek in het water; geen enkel teken dat het dier bang voor een dreigende aanvaring was. Wat heet aanvaring: ze zou eenvoudigweg tot zwanenpaté verpletterd worden door woest proestend staal. Ik greep de walkietalkie. ‘Schipper kom op man! Dat beest wordt zo meteen platgedrukt!’ ‘Ja, hoe had je dat gedacht! Dat ik de boel in één keer stil kan leggen. Ik doe m'n best, ik doe m'n best.’ Maar best was niet goed genoeg. Een paar keer al was de zwaan uit zicht verdwenen. Waar was ze nou gebleven!? Ik ging op mijn buik liggen om onder het schip te kunnen kijken. Hoppakee - *#!verr!! - plomp! - daar ging m'n bril. Op tijd trok ik m'n hoofd weg, we knalden over stuurboord tegen de groendruipende Proestend staal op het droge na aanvaring met zwaan. muur aan. Opeens zag ik die grote lieve prop watten in moeilijkheden. Ik veerde omhoog, liep een stukje terug het gangboord in. Ik plaatste mijn voeten tegen de sluismuur, met mijn rug tegen de zwierboom en probeerde het schip weg te duwen; in de hoop de zwaan – de leliewitte zwaan – tussen het wal en het schip te kunnen bevrijden. Ik zweefde in het hangboord zeg maar. Zinloos natuurlijk met de overtuigingskracht van een kleine tweeduizend ton staal. Onbegonnen werk. Gelukkig werden het geen witbebloede toestanden. Daar dreef ze nu, haar gebroken nek dobberde in het water op het ritme van de kopschroef. ‘En? en? Ik zie geen donder, wat is er aan de hand?’ gorgelde de schipper uit de walkietalkie. ‘Vergeet het maar schipper. Het beest heeft haar nek gebroken.’ De walkietalkie zweeg triest. Ik keek nog één keer naar de hoop deinende veren. De sluisdeuren gingen open. ‘Gaat het weer jochie,’ kraakte de schipper. ‘Kijk effe of alles goed gaat daar voorin.’ Ik bokte van ‘ja’, wilde de bak in de gaten houden maar kon het toch niet laten nog even naar mijn zwaan om te kijken. Een moment bekroop me de absurde gedachte dat zij uit liefdesverdriet zelfmoord had gepleegd. Maar ja: dat zou een even absurd idee zijn geweest als wanneer een meermin mij vanuit de sluis een afscheid had toegewuifd. Volgende keer: je weet maar nooit waar je een Lange Wapper tegenkomt (misschien wel op het Terschellinger Oerolfestival).

Binnenvaartkrant