Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 60 17 JUNI

PAGINA 60 17 JUNI 2003 Voorsprong in Kwaliteit, Techniek en Service Ook aan boord van de Presto leverden wij Uw specialist in: • startlucht compressoren • werklucht compressoren • persluchtdrogers en toebehoren • pneumatische componenten • perslucht en elektrisch gereedschap • modulebouw Maxwellstraat 1, 1976 AD IJmuiden, Tel. 0255-535428, Fax: 0255-516446. www.kettingbv.nl Goede vaart tankcoaster Presto. Officieel Dealer WINCHES-GEARS-DECKEQUIPMENT Ridderinkhof B.V. Industrieweg 7 8061 RB Hasselt tel. +31 (0)38 477 20 21 fax. +31 (0)38 477 33 92 e-mail: info@ridderinkhof.nl internet: www.ridderinkhof.nl Assurantiekantoor Vermeij BV * VERZE0ERINGEN * 4EDRI56SADVIEZEN * NIE9W4O9WADVIEZEN * 4AN0DIENS;EN *

Eerste nieuwbouw voor Dagevos Zelzate PAGINA 61 17 JUNI 2003 Coaster Presto binnen half jaar in de vaart gebracht Het Belgische bedrijf Dagevos Zelzate, een dochterbedrijf van Dagevos Shipping uit het Zeeuwse Wemeldinge, nam begin juni de gloednieuwe coaster Presto in gebruik. De kustvaarttanker, afgebouwd bij Damen Shipyards in het Friese Bergum, heeft een tonnenmaat van 2500. Voor Dagevos Zelzate betekent dit een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van deze nog jonge rederij: voor het eerst gaat het bedrijf varen met nieuwbouwtonnage. De Presto gaat de komende tien jaar in opdracht van één olieraffinaderij varen: met olieproducten van raffinaderijen in Antwerpen en Vlissingen naar Belgische kustplaatsen als Zeebrugge en Oostende. Door Jan Johan ten Have Het schip is uitgerust voor de estuaire vaart, maar ook ontworpen en gecertificeerd voor de vaart naar Belgische zeehavens onder alle weersomstandigheden,’ vertelt E. Schultz namens de Friese scheepswerf. Dagevos Shipping is een familiebedrijf dat wordt gerund door Jan Warbout en zijn zoons John en Piet. Het is een veelzijdig bedrijf dat naast de nieuwe Presto twee binnenvaartschepen in de vaart heeft. Verder wordt er een bunkerbedrijf gerund dat olieproducten verkoopt aan zowel zeeboten als binnenvaartschepen. Ook heeft Dagevos een 80.000 kubieke meter groot tankopslagbedrijf in Wemeldinge. In deze opslagruimte worden vloeibare producten als melasse en tarwezetmeel gestockeerd. De opslag dient als tussenstation voor productie en handel. De nieuwe, 83 meter lange coaster is afgebouwd bij Damen in Bergum. Binnen een half jaar was de hele zaak beklonken: in december kreeg Damen de opdracht en op 6 juni werd de Presto toegevoegd aan de vloot. ‘Wij hadden nog een casco liggen voor een coaster. Daardoor kon er bijzonder snel worden afgeleverd,’ vertelt Schultz. ‘Voor een nieuw vervoerscontract met de betreffende raffinaderij werd op korte termijn een geschikt schip gezocht. Dagevos had er wel oren naar om het contract af te sluiten met de raffinaderij en wij konden uitzonderlijk snel een nieuw schip leveren dat voldoet aan de wensen.’ Een van de belangrijkste wensen was dat het zou gaan om een dubbelwandig schip. Dit vanwege de milieuveiligheid. Schultz daarover: ‘Er zitten wetswijzigingen aan te komen op de vaart van enkelwandige tankers in Europese wateren. Europa vaardigt richtlijnen uit die ervoor moeten zorgen dat enkelwandige tankers langzaam maar zeker allemaal worden vervangen door dubbelwandige tankers. In het kader van deze veranderende wetgeving hebben oliemaatschappijen inmiddels besloten dat nieuwe contracten alleen mogen worden uitgevoerd door dubbelwandige tankers.' Niet alleen is de nieuwe Presto milieuveiliger. Ook de milieubelasting van het schip is zo laag mogelijk gehouden. Daarom is het schip uitgerust met een langzaamloper als krachtbron. De MAK-scheepsdieselmotor van 1020 kW (ongeveer 1380 pk) is gekozen om zijn zuinige en duurzame eigenschappen. Met een toerental van 900 heeft de voortstuwingsmotor een aanzienlijk lager smeerolieen dieselolieverbruik dan gebruikelijk. ‘De investering voor deze motor is groter dan voor een standaardmotor. Toch verdient hij zichzelf op termijn terug door het lagere verbruik en de grotere duurzaamheid,’ zegt Schultz. Volgens hem voldoet het schip aan alle eisen op het vlak van milieuwetgeving die tegenwoordig worden gesteld. Een van de grote voordelen van de Presto is dat het schip geen golfhoogtebeperkingen kent, in tegenstelling tot de meeste andere schepen die in de Belgische kustregio met olieproducten varen. ‘In de estuaire vaart zijn er meestal golfhoogtebeperkingen. Veel schepen blijven bij een grotere golfhoogte dan 1,20 meter, met pieken tot twee meter, aan wal. Dat betekent dat er, vooral in de wintermaanden, regelmatig niet gevaren kan worden. Door een zeeschip te nemen, kan er echter bij alle golfhoogtes worden gevaren. Dat biedt voor de opdrachtgever vervoerszekerheid en daarmee extra bedrijfszekerheid.’ Oekraïne De Presto is aan het laden in het Marshalldok, met als bestemmingen Brugge en Oostende. (Foto De Binnenvaartkrant) De technisch proefvaart vond plaats op de Waddenzee. (foto Flying Focus) Het casco van de Presto is gebouwd bij een zusterbedrijf van Damen in de Oekraïne. Het schip heeft een laadvermogen van 3300 kuub, verdeeld over negen verschillende ladingtanks. Met vijf zogeheten deepwell-pompen en drie afzonderlijke leidingsystemen kan het schip drie partijen gescheiden laden en lossen. Voor het aandrijven van de vijf pompen is het schip uitgerust met een 420 kWh generatorenset, bestaande uit vier Cummins generatoren. De generatoren worden ook gebruikt voor het aandrijven van de boegschroef, een – vanzelfsprekend – elektrisch aangedreven Veth met een vermogen van 300 kiloWatt. Het schip is uitgerust voor de estuaire vaart. Daarvoor is het onder meer uitgerust met een breed scala aan moderne Damen Shipyards Bergum Technisch afbouw (een turn key project) ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering Overvliet Assurantiemakelaars Verzekering i.s.m. Assurantiekantoor Vermeij Assurantiekantoor Vermeij b.v. Verzekering i.s.m. Overvliet Assurantiemakelaars Discom BV Uitlaatgassendempers MaK Nederland BV Hoofdmotor MaK 6M 20, vermogen 1.020kW / 1.000 t.p.m. Promarin propeller und marinetechniek GmbH 5 blads voortstuwingsschroef met diameter 2000 mm Ketting BV IJmuiden Altlas Copco compressoren Hertel BV Drachten Isolatie uitlaatgassystemen en dubbele bodem conserveren Antwerpse Motorenwerke BV Reintjes keerkoppeling De Ruyter Dieseltechniek bv Generatorsets; Cummins type 6BT 5.9G5 89 kVa, Cummins type 6BT 5.9G5 80 kVa, Cummins 4B9 3.9G2 40 kVa en Cummins type 14N van 420 kVa t.b.v. aandrijving ladingpompen en boegschroef Van Wijk BV Bunkergiek 18 meter Veth Motoren Boegschroefinstallatie Veth-Jet 3 kanalen type 265 kW elektromotor IHC Lagersmit 1 stel SUPREME Supreme LD 240 schroefaskokerafdichtingen en bijbehorende met witmetaal gevoerde lagerbussen Van de Giessen Optima straalbuis diameter 2012 mm Radio Holland Netherlands BV Nautische apparatuur en telecommunicatie NRF BV Beunkoelers Recoma Airconditioning en sanitair Windex Engineering BV Machinekamer ventilatoren Ajax Fire Protection Systems BV CO 2 brandblusinstallatie G.J. Wortelboer BV Ankers 2 x 1080 kg met 28 mm ketting Ridderinkhof BV Voor en achter ankerlieren Reikon BV ballastpompen 2 x 150 m3/u, Dekwas/ brandbluspompen 45 m3/u, 2 smeeroliepompen, hydrofoor, boiler, brandstoftrimpomp, vuilwaterpomp Marflex bv 5 stuks Ladingpompen Marflex Deepwell type MDPD-100 elk 150 m3/ u , 5 stuks luchtgedreven strippingpompen C.E. van 't Hof Niveau - alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en alarmering, temp. Meting en alarm., eclipse niveaumeting, NXT computer systeem en diepgang meting, navigatie- en nautische apparatuur. Naast de standaarduitrusting is er aan boord onder meer dubbele radar te vinden; zowel zeeradar als rivierradar. Ook beschikt de Presto over een elektronische kaart en verschillende radio's voor zee- en binnenvaart. Aan boord zijn vijf eenpersoons hutten te vinden voor de vijf bemanningsleden van het schip. De betimmering van deze hutten is verricht door timmerbedrijf Fritimco uit Bergum. Het leidingwerk, de pompen en het installatiewerk aan dek zijn uitgevoerd door BHP en Eltec uit Hasselt is verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Damen Shipyards Bergum bouwt op dit moment voor Dagevos Shipping nog een tanker. De aflevering van dit schip staat later dit jaar gepland. Het gaat om een 135 meter lange estuaire tanker, een binnenschip, uitgerust voor de vaart langs de Noordzeekust. Het casco van dit schip is zesduizend kubieke meter. Het casco wordt op dit moment gebouwd op de zusterwerf in de Oekraïne. Na aankomst in Nederland wordt het verder afgebouwd door Damen. Ook dit schip is ingericht voor het vervoer van olieproducten en chemicaliën. Wie leverden aan tankcoaster Presto Total Smeermiddelen International Paint Coating Welsec Stralen, conservering en verven Schipper Adhanco Accountantskantoor Van der Velden Systeemtechniek Drachten Stuurmachine Van der Velden proportioneel roer visstaart profiel Tresco Navigation Systems bvba Tresco Ecdies Viewer El-Tec Elektrotechnologie Complete elektrische installatie Van Wingerden Ramen Fritimco BV Betimmering inclusief lessenaar en keuken en isolatie accommodatie Buitenveld Oosterwolde Tegelwerk Kortabo Shipsservice Brandblussers en veiligheidsmiddelen en bijboot Secu 12 Desmi / K & R Noodbrandbluspomp BHP Leiding- en Konstruktiewerken Leidingwerk Laad en lossysteem Econosto Nederland B.V. Afsluiters Smitsair Ventilatie roosters / brandkleppen

Binnenvaartkrant