Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 52 17 JUNI

PAGINA 52 17 JUNI 2003 ANKERS • KETTINGEN • LIEREN U bent van harte welkom in onze stand tijdens de Maasbrachter Havendagen St. Joosterweg 2A - 6051 HE Maasbracht - Telefoon 0475-462105 - Fax 468215 WIJ LEVEREN EN INSTALLEREN GAS, WATER EN SANITAIRE INSTALLATIES ALSMEDE ALLES OP HET GEBIED VAN C.V. FABRIKANT VAN SCHEEPSHY- DROFOORS EN OLIEBRANDERS G.J.Wortelboer Jr. BV Quarantaineweg 5 P.O. Box 5003 3008 AA Rotterdam The Netherlands tel. +31 (0)10 429 22 22 fax +31 (0)10 429 64 59 www.wortelboer.nl gjw@wortelboer.nl ANCHORS • CHAINS • WINCHES MaxSea ® TIMMERT AAN DE WEG NIEUWE RIVER VERSIE 8.3 • River ECDIS voorbereid • Automatisch meeste zicht vooruit • Diepte gegevens beschikbaar FLEET FOLLOWING • Volgen op detail • Rivier kaart op kantoor Havenstraat 5b • 6051 CR Maasbracht • Telefoon: 0475 - 464667 Fax: 0475 - 597770 www.vissersenvandijk.nl • info@vissersenvandijk.nl U bent van harte welkom in onze stand tijdens de Maasbrachter Havendagen Wij verzorgen complete electrische installaties voor zowel nieuwbouw als renovatie Officieel Alphatron Dealer, Mastervolt Dealer DREDGING • Betaalbaar diepte peilen • 2D en 3D diepte informatie • Wereldwijd diepte gegevens • Flexibel en snel inzetbaar Holland Nautic Beroepsvaart bv Kreekweg 10 3336 LC Zwijndrecht SHIPPING • Betaalbaar navigeren • Radar overlay • Wereldwijde kaart data base • Real time stroming display • Real time weather display Apparatuur voor Navigatie en Communicatie Telefoon: (078) 619 15 00 Mobiel Haiko de Groot: 06 535 908 72 beroepsvaart@hollandnautic.nl www.hollandnautic.nl Bezoek ons tijdens de Maasbrachter Havendagen 2003 Stichting Hervormde Internaten voor Schippersjeugd Door een unieke constructie met kinderopvang, biedt de S.H.I.S. u een optimale continuïteit in huisvesting, verzorging en opvoeding van schipperskinderen! Amsterdam Groningen Leeuwarden Lemmer Rotterdam Sportdorp Rotterdam Schiebroek Rotterdam IJsselmonde Zwolle Aa-landen Zwolle Holtenbroek Terneuzen 020 611 76 55 050 526 63 81 058 288 25 19 0514 56 35 35 010 497 27 27 010 211 22 23 010 283 38 88 038 456 05 60 038 427 41 74 0115 68 61 00 prinsesb@xs4all.nl marijke@shis.nl itroefke@shis.nl hetkompas@shis.nl irenesportdorp@shis.nl ireneschiebroek@shis.nl robbenoord@shis.nl margrietaalanden@shis.nl margrietholtenbroek@shis.nl internaat@zeelandnet.nl Voor algemene informatie e-mail: centraalbureau@shis.nl Tel: 020 626 54 00 fax: 020 620 00 41 homepage: www.shis.nl Het is leuk om van stapel te lopen! U bent van harte welkom in onze stand tijdens de Maasbrachter Havendagen ST. ANTONIUS / HOUBEN Havenstraat 7 6051 CR Maasbracht / Holland Tel. (+31)475 - 463131 Fax (+31)475 - 465454 Schweitzerlaan 4 9728 NP Groningen tel. 050 - 5255500 fax 050 - 5255515 Boelewerf 46 2987 VE Ridderkerk tel. 0180 - 487227 fax 0180 - 487228 VERZEKERD VAN HOUVAST

Scheepsreparatiebedrijf P.H. Tinnemans en Zn in Maasbracht repareert meestal, maar ook schepen bouwen is het bedrijf niet vreemd. Denk maar eens aan de meer dan tien passagiersschepen die Tinnemans de afgelopen jaren in opdracht heeft gebouwd, met als hoogtepunt de Jekervallei van de Maastrichtse rederij Stiphout. Nu heeft Tinnemans een 20-meterjacht op stapel staan, een uniek product volgens Jan Tinnemans. In de loods van Tinnemans is de bouw van het casco zover gevorderd dat de sierlijke lijnen en indeling goed te zien zijn. Door Jo Bindels De kennis opgedaan met de bouw van de passagiersschepen, de voortdurend opborrelende nieuwe ideeën, plus de jarenlange ervaring van Jan Tinnemans senior met vaarvakanties in Frankrijk liggen aan de basis van het idee. Harrie Tullemans uit Weert vertaalde het idee op de tekentafel. Wat heeft dit jacht te bieden en zit de zwaarbevochten markt voor jachtbouw, waarop Maasbracht al een behoorlijke speler is, op zo’n schip te wachten? Tinnemans senior denkt van wel; hij verwacht dat de boot in Nederland veel interesse zal wekken. De Tinnemansen staan erom bekend dat ze niet over één nacht ijs gaan. Bovendien vindt Jan dat zijn ontwerp een aantal unieke voorzieningen heeft. Laten we de boot eens nader bekijken. Lengte over alles twintig meter, lengte op waterlijn 18,73 meter, diepgang één meter. De twee belangrijkste afmetingen zijn echter de breedte over alles van 4,65 meter en de doorvaarthoogte van 3,30 meter. Want deze twee afmetingen stellen het schip in staat alle wateren in Frankrijk te bevaren, meer speciaal de kleine kanalen met de lage tunnels in Noord-Frankrijk, een door velen zo geliefd vaargebied. Veel boten, vooral die met zo’n lengte als deze, zijn te hoog en te breed voor deze kanalen. Het nieuwe pleziervaartuig biedt nog meer voordelen. De binnenafmetingen en voorzieningen maken het geschikt voor langdurige vakanties en zelfs voor permanente bewoning. Het bovendek met banken/bergingen en flying bridge meet 5,50 meter bij 3,80 meter. De stuurhut – tevens salon – met grote zitbank meet 5,75 bij 3,80 meter. Het eerste exemplaar krijgt volgens tekening – dat kan nog wijzigen – de volgende indeling: Van voor naar achter de hoofdslaapkamer en de badkamer (met ligbad, tweede toilet en wastafel en optie voor wasautomaat en droger). Midscheeps bevindt zich de machinekamer met hoofdmotor – waarschijnlijk rond 250 pk – generator, cv, boiler en hydrofoor. Daarachter treffen we de keuken aan met dinette, berging/douche, toilet en twee slaapkamers. In totaal beschikt deze boot over zes slaapplaatsen. Een boegschroef is standaard. Bovendek, achterschip, machinekamer en voorschip zijn alle bereikbaar vanuit de stuurhut/salon. Lange vakanties De boot kent nog meer voorzieningen, die haar uitermate geschikt maken voor lange PAGINA 53 17 JUNI 2003 Nieuwe boot van Tinnemans moet Nederland en Frankrijk veroveren Langzaam maar zeker krijgt het jacht vorm. (foto Jo Bindels) vaarvakanties dan wel permanente bewoning. De brandstoftank en watertank hebben beide een inhoud van vierduizend liter. Jan senior denkt nog terug aan zijn vakantie in de zomer van vorig jaar, toen hij met zijn tjalk samen met een paar jachten, lag opgesloten in een sluis en door een staking van het personeel vier dagen vast lag. ‘Dan raak je als eigenaar van een plezierjacht met een watertankje van iets meer dat tweehonderd liter al vlug in de problemen,’ constateerde hij. De collega-pleziervaarders waren maar wat blij met hem, want met zijn watertank van een paar duizend liter voorzag hij hen vier dagen van water. Op het achterdek is plek voor een niet te grote auto. Tinnemans heeft gekozen voor een slimme oplossing. Het dek is voor de auto bereikbaar via een deel van de boeiing dat is neer te klappen en zodoende als oprit dienst doet. Uniek zijn ook de twee spudpalen, waarmee de schipper de boot kan vastleggen op elke gewenste plek in water tot 2,50 meter diep – vooral op de Frans kanalen dus. Geen gedoe dus met meertouwen of ankers. Scheelt ook een hele hoop havengeld, want je neemt geen afmeerplek in beslag. Bovendien stellen de spudpalen de schipper in staat op elke geschikte plek af te meren om de auto aan land te zetten en fungeren ze als diefstalpreventie. ‘Harrie Tullemans heeft de ideeën van mijn vader uitstekend uitgewerkt,’ zegt Tinnemans junior. ‘Ik vind het een prachtig jacht met een mooie waaiersteven; ook heel geschikt voor de kustwateren.’ Het is verder een custom build vaartuig: de klant kan de inrichting helemaal aan zijn wensen en ideeën aanpassen. Bovendien is het verkrijgbaar als bouwpakket en als casco. Jan Tinnemans had de nieuwe boot graag tijdens de Maasbrachter Havendagen ten toon gesteld aan de boulevard. Dat lukt helaas niet door een volle orderportefeuille. Belangstellenden zijn echter welkom in de loods aan de Industrieweg voor een vrijblijvend kijkje. Ook tijdens de Maasbrachter Havendagen, maar wel na afspraak in de stand van Tinnemans (alleen op de zaterdag) op de Havenboulevard. Koninklijke Marine prominent aanwezig op Maasbrachter Havendagen Een zeer gewaardeerde deelnemer aan de Maasbrachter Havendagen is de Koninklijke Marine. Helaas niet elk jaar aanwezig, maar dat maakt dit krijgsmachtonderdeel dit jaar meer dan goed. Al op vrijdag 21 juni maakt het duikvaartuig Nautilus rond 16.00 uur zijn opwachting en meert af aan de ponton. Tijdens de Havendagen is de Nautilus te bezichtigen op zaterdag en zondag. Zaterdag pakt de Koninklijke Marine groot uit. Rond 11.00 uur landt in de buurt van het sluiscomplex een Westland Lynx-helikopter Dit toestel weegt bijna vijf ton, heeft een vliegbereik van 520 kilometer en een maximumsnelheid van 245 kilometer per uur. De bemanning bestaat uit vijf personen, onder wie de bediener van de lier, die verantwoordelijk is voor de zogenaamde kikker, de man die de drenkelingen uit het water oppikt. De Lynx zal in de loop van de middag enkele reddings- en hijsdemonstraties verzorgen. Een ander vliegtuig van de Marine Luchtvaart Dienst dat op de Havendagen in actie te De Lynx-helikopter verzorgt reddingsdemonstraties, zoals in 1994 tijdens zijn eerste bezoek aan Maasbracht. (archieffoto Jo Bindels) zien is, is de Lockheed P3-C Orion. Dit viermotorig patrouillevliegtuig heeft een bemanning van tien personen en haalt een maximum snelheid van 761 kilometer per uur. De Lockheed maakt een aantal zogenaamde fly passes over de haven op lage snelheid, hoge snelheid, met uitgeklapt landingsgestel en met één motor uitgeschakeld. Dat alles op een hoogte van 300 voet, ofwel negentig meter. Een ander spectaculair onderdeel is een sprong van een aantal parachutisten van de Mariniers, die springen vanaf een hoogte van drie kilometer. Dit onderdeel vindt alleen doorgang bij goed weer. Ook op het land laat de Koninklijke Marine zien wat zij te bieden heeft. Aanwezig is de promotietrailer met een brugsimulator (zaterdag en zondag). Die spreekt vooral de jeugd aan. Het is net een computergame maar dan heel wat geraffineerder. Je staat op een brug aan het roer en de gashendel en je moet een marineschip afmeren in een haven ergens in Europa. Via drie levensgrote schermen waan je De Nautilus meert ook af in Maasbracht. je echt aan boord van het schip. Dit jaar brengt de Marine muziek mee. Het is de Steelband, onderdeel van de Tamboers en Pijpers van de Marinierskapel. De Steelband zag het licht in 1969 toen de bevolking van Aruba een compleet steelbandinstrumentarium aanbood aan de toenmalige commandant van het Korps Mariniers. De Steelband verzorgt in de loop van de dag een aantal optredens.

Binnenvaartkrant