Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 44 17 JUNI

PAGINA 44 17 JUNI 2003 Totaal geïnstalleerd Caterpillar vermogen: 3.738pk Hoofdmotor: 2x Caterpillar, type 3512B Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassystemen ...en wensen familie De Korte een behouden vaart met het ms Onderneming Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940 Boegschroefmotoren: 2x Caterpillar, type 3406C ms "Onderneming" goede vaart en veel probleemloze draaiuren dolderman bv Postbus 266 3300 AG dordrecht binnenkalkhaven 17 3311 JC dordrecht telefoon 078-613 82 77 fax 078-6144887 www.dolderman.nl 0589aa Wij wensen ms Onderneming een behouden vaart Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam tel: 010 448 75 94 Administratie- en advieskantoor De juiste golflengte! Voor al uw financiële en fiscale adviezen. Wij wensen de familie De Korte een fortuinlijke en behouden vaart! Scheepmakerij 240 Leen van Waardenberg 3331 MB Zwijndrecht Jolanda van der Veen-Kuilder Tel.nr. 078-6199044 Wij leverden het stuurhuis met hefbeweging Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Wij wensen het ms Onderneming en haar bemanning een behouden vaart. Wie leverden op het ms Onderneming Rensen Shipbuilding BV Levering complete schip Dolderman BV Complete technische afbouw, levering Caterpillar hoofdmotoren (2x type 3512B) en 2 boegschroefmotoren ( 2 x type 3406) Rabobank Zuidwesthoek Financiering AON Hudig Verzekering Rafa Scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Novetec Geluid gedempte machinekamerventilatie, SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters / brandkleppen, explosieveilige ruimventilatie en VC/2 automatische ventilatorbesturing Dacom Telecommunicatie BV TravelVisionModi satelliet antenne en telefooninstallatie Tresco Navigation Systems bvba Tresco Radarpilot All Pumps Holland B.V. 2x dekwaspomp, ballastpomp, algemene dienstpomp, 2x versnijdende zwartwater pomp, hydrofoor met 100l tank, hydrofoor met 200l tank, 2x UV-drinkwaterfilter compleet, gasoliepomp en 2x grofvuil lens-klokpomp SKB BV Alu. vloerplaten machinekamers Windex Engineering BV Airconditioning Van Wijk BV Autokraan 17 mtr. / hefvermogen 2000kg ChevronTexaco Fuel And Marine Marketing FAMM smeermiddelen Calpam Gasolie en FAMM smeermiddelen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Alphatron Marine BV 2 x kleurenradar JMA 608 TFT radar, JRC, Alphapilot, digitale automatische piloot, 2 x Alphaturn bochtaanwijzer, Alpharudder roerstandaanwijzer, Alphanav echolood, Alphawind digitale windmeter, Alphacall intercom incl. posten, 2 x standaard RT2048,sailor marifoons,(D)GPS 112/212 ontvanger JRC, Radar overlay systeem, geintegreerd in de JMA608-INN / Tresco HO Beerens BV 4 x BX-deur, stuurhuistrap, sierdakmast, alu. zwemtrap, 9 x alu. plaatsdeksel, spiegels + steunen en diverse klein materialen Adminstratie en Advieskantoor Wave Accountancy Speedheat Utrecht 3 x Badkamer, keuken, woonkamer de hal en de stuurhut M.J. Poleij vof Complete sanitaire installatie Kortman Isolatie Isolatie woningen en uitlaatgassystemen Hi-Safe Systems FM 200 brandblusinstallatie Arie van Loenen Scheepsbetimmering bv Complete betimmering inclusief lessenaar Machine - en Lierenfabriek C. Kraaijeveld BV Ankerlieren, ankers en kettingen Kampers Scheepskonstruktie BV Alu. stuurhuis met hefbeweging Rubber Design BV Flexibele opstelling motor en ophanging uitlaatgassystemen Blommaert bvba 22 Aluminium Friesche kapluiken type FRK 10.100/3670/2,5 patent, hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 met inschuifsysteem en telescoop radarmast type Saffier 6700/2 Werkina Werkendam BV Leverden i.s.m. EPC: complete electrische installatie, incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch screen bediening, Orlaco camera systeem, Sygo ladingen hoogtemeter, Travelvision antennesysteem, Tresco kaartplotter en complete airco installatie EPC Electronic Power Control BV Complete elektrische installatie dit i.s.m. Werkina Werkendam BV A. van der Velden Besturings systeem type HP 5500, roeraandrijving type 4 DWK 6080/65, roeren type hydraudynamische profiel roeren HD 220 (4 stuks) en achterschip hydrauliek stuurhuthef beweging, bovenbouw IHC Lagersmit 2 x Supreme LD schroefaskokerafdichtingen 240 en bijbehornde met witmetaal gevoerde lagerbussen Van de Giessen 2 x Optima straalbuis met diameter 1712 mm GTI Mechanical bv pijpleidingsystemen in de machinekamers Amco Compressoren BV Compressoren ADS van Stigt 2 x ZF Marine keerkoppeling type 16500, reductie 4,950:1 Veth Motoren 2x Veth-Jet boegschroefinstallatie type 4-K- 1200 van 480 pk, 3x Sisu generatorsets 1x Ballastpomp VP 14 NRF BV Beunkoelers Sygo BV lading- en hoogtemeter Siematic Keuken Nelf Lakfabrieken Coating Snijder Filtertechniek UV waterzuiveringinstallatie

De gebroeders De Korte hebben in het verleden diverse motorschepen laten bouwen die vervolgens allemaal de naam Onderneming (II,III of IV) kregen. Als vervoerder van met name rollen staal van Hoogovens IJmuiden richting Bazel, is het niet echt verwonderlijk dat de casco’s van die schepen tot nu toe gemaakt werden van Nederlands Hoogovens-staal. De staalgigant (nu Corus) in IJmuiden maakt nu echter geen scheepshuidplaten meer. Bij Rensen Shipbuilding, de nieuwe en internationaler klinkende naam van Scheepvaartbedrijf Rensen, werd een compleet nieuwbouwschip besteld van 135x11,45 meter (circa 3950 à 4000 ton). Het casco van motorschip Onderneming is deze maal gebouwd bij scheepswerf Orsova in Roemenie. Door Jan Hoek Vader Marinus de Korte kocht eind twintiger jaren een sleepkempenaar, die in 1906 was gebouwd bij scheepswerf Boot in Leiderdorp. In de jaren ‘30 werd dit schip gemotoriseerd met een liggende tweecilinder-Deutz (80 pk!) Met dit schip is overigens door derden tot in 2002 gevaren. Vorig jaar is dit schip (mv Rodeur) in ’s Gravendeel gesloopt. In 1955 liet Marinus de Korte een spits bouwen bij scheepswerf De Wachter in Hemiksem. Zoon Johan en dochter Simina gingen na de afbouw als 19-jarige tweeling op die splinternieuwe spits (Onderneming II) varen. Vader Marinus is in 1971 aan de wal gaan wonen, waar hij tot 1978 de zaken van de familie heeft behartigd. Zoon Rinus, die eerst vanaf 1963 op een spits voer en daarna, op de eerder genoemde kempenaar en op de Onderneming III (57m x 7,20m x 692 ton), nam de taken aan de wal over van zijn vader. Bij onder andere scheepswerf Bijlsma in Wartena en bij Slob in Papendrecht werden schepen besteld en gebouwd. Door de jaren heen werden de schepen steeds groter en ook familie De Korte deed mee aan de schaalvergroting. Werd in 1962 nog een schip gebouwd van 57x7,29 meter, in 1979 en 1981 waren het bij Bijlsma al schepen van 90 en 95 meter x 9,50 meter. In 1986 en 1989 liet familie De Korte bij scheepswerf Slob twee schepen bouwen van 110x11,39 meter en nu wordt bij Dolderman dus een schip met een lengte van 135 meter afgebouwd. Ook de zoons Simon en Piet de Korte sloten zich geruime tijd geleden aan bij het familiebedrijf. In 1996 nam Maarten van Pelt de aandelen over van broer Johan, die in dat jaar met pensioen ging. ‘Het was de eerste keer dat iemand buiten onze familie aandeelhouder werd. We kenden hem echter al vele jaren en hadden gezien hoe hij in de markt werkte. Hij heeft ons vertrouwen dan PAGINA 45 17 JUNI 2003 Nieuwe Onderneming voor gebroeders De Korte De voortstuwing wordt verzorgd door twee Caterpillar-motoren. De Onderneming heeft als domicilie Tholen. (foto’s de Binnenvaartkrant) ook nooit beschaamd. Onze specialisatie is het vervoer van rollen staal van IJmuiden en het Belgische Zelzate naar Bazel. Maarten was met zijn koppelverband gespecialiseerd in Moezelwerk en nam daardoor de nodige ervaring voor dat werk mee.’ Merkentrouw Piet en Tonny de Korte gaan met zoon Michel en matroos Wolter van de Klippe varen op de nieuwe Onderneming. ‘We hebben bewust gekozen voor een schip met een breedte van 11,45 meter. Hiermede is de continuïteit verzekerd en met deze breedte kunnen we te allen tijde richting Bazel varen. Boven de twaalf meter zit je met de afmetingen van de sluizen en kan je ook de meeste zijrivieren vergeten; nu kunnen we ook naar de Main en de Moezel met ons nieuwbouwschip,’ zegt Piet de Korte. De voortstuwing wordt verzorgd door twee Caterpillarmotoren (type 3512) van 1520 pk, afgesteld op 1379 pk bij 1600 toeren. Twee extra overbemeten keerkoppelingen (type ZW 16500) werden geleverd door Van Stigt. Deze koppelingen zijn geschikt voor 2000 pk. Verder beschikt de Onderneming over twee boegschroeven van elk 480 pk. Van der Velden leverde het roerwerk en Alphatron de navigatieapparatuur. De machinekamer is volledig ingericht door machinefabriek Dolderman uit Dordrecht. Familie De Korte is, als het enigszins commercieel verantwoord is, zoveel mogelijk merkentrouw. De Korte zegt daarover: ‘In 1955 hebben we bij Vink in Sliedrecht in de spits al een Caterpillar type D 13000 van 172 pk laten plaatsen. In 1979 was de eerste samenwerking met Jan Veth. Door het klantgericht denken en de goede service van Jan Veth hebben Gebr. de Korte vanaf 1979 voor boegschroeven en generatoren van Veth gekozen. We weten nog dat Jan Veth heel klein is begonnen en met een tomeloze inzet zijn bedrijf heeft opgebouwd. Hij levert betrouwbaar materiaal en de Veth-Jet is zondermeer een goed product. In één adem wil ik dan ook Luuk Vroombout noemen. Luuk is een man van zijn woord: niet zeuren, gewoon afspraken nakomen. Luuk is als verkoper vroeger begonnen bij de INA in de navigatieapparatuur. Later heeft hij bij Alphatron een eigen scheepvaartafdeling opgericht. Kwam vroeger indien nodig ’s avonds of midden in de nacht persoonlijk nog wel even een automatische pilootje afstellen, kortom niets was hem te veel. Doordat Luuk dichtbij de mensen is blijven staan, weet hij wat je als ondernemer wil en wat je als klant verwacht. Doordat Luuk in zijn huidige functie niet alles persoonlijk meer kan regelen, heeft hij een goede vervanger gevonden in John Tournier.’ ‘Met Ger Kampers uit Puttershoek – zij hebben het stuurhuis en de kolom geleverd – doen we nog langer zaken. Al in 1951 liet mijn vader daar een nieuwe roef plaatsen. Die werd compleet in de overdekte hal afgebouwd. Deze compleet afgebouwde en ingerichte roef – het hele gezin woonde en sliep er al in – werd daarna met een bok op het casco gezet. Het bedrijf was toen overigens nog eigendom van Van der Sluis.’ ‘Wat goed is, wordt door ons niet veranderd. Zo moet de schroefas voor ons met een IHC-afdichting zijn uitgerust. Een naam die ik ook graag wil noemen is die van Arie van Loenen uit Zwijndrecht. Dat is een gepassioneerde vakman, die met zijn timmerbedrijf aan boord van de Onderneming zeer fraai werk heeft verricht.’ Transportmaatschappij Dat motorschip de Onderneming is besteld bij George Rensen, is niet zo vreemd. Sinds medio 1999 is Gebr. de Korte Handel- & Transportmaatschappij namelijk gevestigd op de vierde etage van het kantoorgebouw Westgate in Zwijndrecht, waar ook Rensen Shipbuilding is gevestigd. De Korte: ‘Rensen heeft in de binnenvaartbranche een goede naam en hij heeft daarnaast een hoop kennis in huis. Hij is ontzettend klantgericht en met de Onderneming heeft hij een mooi schip geleverd. Het casco uit Roemenië is netjes afgewerkt. Bij de werf in Orsova werken gemotiveerde mensen die zich voor de volle honderd procent inzetten. Ze doen dat met beperkte middelen, maar je ziet wel dat er mede dankzij Rensen in een snel tempo gemoderniseerd wordt.’ De vorige Ondernemingen zijn allemaal verkocht en van het gezin vaart alleen de jongste broer, Piet de Korte (50 jaar), nog. Rinus, Simon en medeaandeelhouder Maarten van Pelt werken op het kantoor van de aan de Scheepmakerij 140 gevestigde Handel- & Transportmaatschappij. ‘Om de continuïteit te waarborgen en de klant nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we een nieuwe Onderneming laten bouwen. In de loop der jaren is ons bedrijf op een stabiele wijze constant gegroeid; we hebben nieuwe klanten mogen en kunnen bedienen. Tevens zijn we met diverse, particuliere, varende ondernemers nauw gaan samenwerken. In de bergvaart worden er voornamelijk staal, kolen, erts en containers vervoerd; afvarend voornamelijk bouwstoffen en containers. Vervoer over water heeft in onze ogen, ondanks de af en toe heersende malaise, toch de toekomst. Qua milieu en de hoeveelheid die er vervoerd worden, heeft het nu eenmaal voordelen ten opzichte van weg en spoor.’ Eind jaren twintig werd begonnen met een kempenaar, inmiddels vervoert Gebr. De Korte, Handel- & Transportmaatschappij op jaarbasis circa 3,5 miljoen ton lading. Met de bouw van deze nieuwe Onderneming ziet het bedrijf de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Binnenvaartkrant