Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 34 17 JUNI

PAGINA 34 17 JUNI 2003 financiële administraties • jaarrekeningen • fiscale adviezen • bedrijfsadviezen • loonadministraties • belastingaangiften KMH Administraties wenst de familie Visser een goede en behouden vaart! KMH ADMINISTRATIES Hèt kantoor voor de ondernemende scheepvaart Tel. 0180-647155 www.kmth.nl Wij leverden de BP smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden en wensen de familie Visser een behouden vaart met het kvb Catharina Wij leverden de stoffering op het kvb Catharina en wensen de familie Visser een goede en behouden vaart Klop Kerkbuurt 134 -138 33 XM Papendrecht Telefoon 078 - 61 50 506 Veerweg 11 3351 HB Papendreacht Telefoon 078 - 64 14 752 Merwedesingel Waterzijde Postbus 54 - 3350 AB Papendrecht Tel.: 078 - 6410688 Fax.: 078 - 6150955 Dekatel 16495 Wij wensen het mds Empire en mds Catharina en de bemanning veel succes en een behouden vaart Nieuwbouw B.V. Postbus 6 • 3350 AA Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416869

PAGINA 35 17 JUNI 2003 MTU levert eerste dubbel tweedraads systeem aan binnenvaart Compleet netwerk aan boord De twee reusachtige koppelverbanden Catharina/Catharina II en Empire/Empire II beschikken over een uiterst geavanceerd elektronisch netwerk, een computergestuurd datatransportsysteem. Het zou kunnen worden omschreven als een dubbel 2-draads systeem, maar dat is te simpel voor dit door motorenfabrikant MTU ontwikkelde netwerk. Een netwerk dat zoveel onderdelen van de bediening aan boord van een binnenschip integreert, dat gesproken kan worden van een nieuwe generatie. Oud-schipper Pierre Oom begeleidt namens MTU de inbouw van het nieuwe systeem op de koppelverbanden. ‘De Scheepvaartinspectie eist voor deze toepassing een systeem met een backup, puur voor de veiligheid.’ Vandaar dat zowel in het stuurhuis van het motorschip als in de stuurhut van de bak twee computers staan met elk hun eigen schermen, ofwel twee MCU’s (Monitoring and Controll Units). Op de belangrijke onderdelen van het schip – bij de motoren, bij de boegschroeven en bij de generatorsets met overige systemen – staan substations die in communicatie staan met de MCU’s. Die substations beschikken over een eigen ‘intelligentie’ en in verbinding met de MCU’s wordt bepaald of gegevens over de centrale lijn naar de MCU’s worden gestuurd. Afhankelijk van de schermpresentatie worden die gegevens over en weer gestuurd, die nodig zijn voor de gewenste schermpagina. Niet alle gegevens zijn immers relevant om op de monitor in de stuurhut te worden gezien en daardoor wordt onnodig dataverkeer op de tweedraadsverbinding vermeden. Alarmsignalen, zoals van het bilgealarm of bij waarschuwingen met betrekking tot de motor of navigatieverlichting worden altijd met voorrang op het scherm gepresenteerd. Toch is een vracht aan informatie opvraagbaar op de computerschermen. Veel meer dan ooit mogelijk zou zijn om in te bouwen op een ‘traditionele console of lessenaar’. ‘Dan zou die zo groot worden dat je naar de bedieningsknoppen toe moet lopen,’ lacht Pierre Oom. Het scherm van het netwerk werkt als een website of ander geavanceerd computerprogramma, met buttons (knoppen) waarmee eenvoudig naar andere schermen kan worden doorgeklikt of waarmee pop-up schermpjes tevoorschijn komen waarop met een simpele klik iets aan of uit, of harder of zachter kan worden gezet. Eén klik op de button voorraadtanks, en het niveau van smeerolie, gasolie of drinkwater verschijnt. Klik op de motor of boegschroef en het totale overzicht met toerental, inspuithoeveelheid en de vuldruklucht et cetera is overzichtelijk weergegeven van alle motoren aan boord. Het systeem is zo omvangrijk in haar toepassingen dat het aantal mogelijkheden oneindig lijkt. Bovenin het scherm is altijd een overzicht van het hele koppelverband zichtbaar, met daarop duidelijk aangegeven welke navigatieverlichting aan is en of bijvoorbeeld het blauwe bord Oud-schipper Pierre Oom (vier jaar geleden voer hij nog op het ms Solo) begeleidt het project bij MTU. John Nash en Ed Huygen zijn de systeemspecialisten bij dat bedrijf. (foto MGR) zichtbaar is. Ook dat was een eis van de Inspectie Verkeer & Waterstaat, zoals de SI tegenwoordig wordt genoemd. Op die plattegrond wordt ook weergegeven welke kant het schip op vaart, afhankelijk van de stand van de keerkoppelingen. Zo toont één scherm door steeds maar door te klikken wat er gebeurt op al die plaatsen aan boord waar iets draait of anderszins actief is. Niet op alle vier de monitoren kan dan ook het betreffende apparaat worden bediend. ‘Het zou ook verwarrend werken als vanuit de stuurhut op de bak de voortstuwingsmotoren van het motorschip kan worden aangestuurd. Andersom kan de operator – de schipper dus - wel vanuit het stuurhuis op het schip de motoren op de bak bedienen. Uiteraard vervalt die mogelijkheid als bak en schip worden losgekoppeld. Het systeem werkt dan gescheiden verder, zonder foutmeldingen.’ De voortstuwingsmotoren zijn ook nog te bedienen vanuit het stuurhuis via een directe kabel. ‘Allemaal voor de extra veiligheid.’ Netwerk Ook op de plek waar de motor staat kunnen de waarden worden afgelezen op een monitor. Daar staan ook de onderdelen die via het centrale netwerk communiceren en die de motor of koppeling aansturen: de ECU en de GCU (Engine Controll Unit en de Gearbox Controll Unit). ‘In feite hebben die elektronische aansturingen precies dezelfde functies als de mechanische regelaars.’ Behalve dat ze natuurlijk meer mogelijkheden hebben om de aansturing aan te passen aan de meetgegevens. Het is opvallend dat MTU een dergelijk systeem ontwikkelt. Het is weliswaar in eerste instantie het netwerk waarmee de elektronische motoren worden aangestuurd, maar het doet veel meer, zoals de generatorsets, de netvoeding, maar ook controle over de navigatieverlichting, het beladingsysteem met klinometerlampen, de ballast- en voorraadtanks en het lens/ballastsysteem. Alles wordt aangestuurd met een voeding van 24 volt. Het is voor het eerst dat het wordt toegepast in de binnenvaart maar het is geen nieuw systeem. Er is volop ervaring mee opgedaan bij marineschepen van verschillende landen, bij zeer grote jachten en bij zeegaande reddingschepen. Het sterkste punt van het netwerk is het totaalplaatje van het hele schip dat op het scherm zichtbaar is. ‘Het is niet zo dat wij het dataverkeer aan boord hebben uitgevonden. Maar deze toepassing was er nog niet.’ Service Als onderweg een alarm- of foutmelding wordt gegeven, kan 24 uur per dag worden gebeld met de serviceafdeling van MTU. Mocht er een Duitse monteur komen dan is dat geen probleem, want de tekst op het hele systeem is in het Nederlands of Duits weer te geven. Vaak kan worden volstaan met een telefonisch advies, maar er kan via gsm worden ingebeld in het systeem, zodat direct kan worden ingegrepen. Dit laatste is overigens geen standaard voorziening. Het is overigens eenvoudig om op de button ‘LAN’ (Local Area network) te klikken om een overzicht te krijgen van het hele systeem, waarop dan ook eventuele storingen zichtbaar worden gemaakt. Het is geen goedkoop systeem, maar er zijn ook besparingen zoals een aanzienlijk soberder lessenaar die nodig is en sommige instrumenten die in het systeem passen worden erbij geleverd (denk hierbij aan bijvoorbeeld aan het beladingsysteem met de klinometer). Het feit dat het MCS-5 syteem redundant is uitgevoerd (er is een back-up systeem) loopt als een rode draad door het geheel, zodat de bedrijfszekerheid is gewaarborgd. Er zijn zelfs twee verschillende voedingen. Het scherm is bedienbaar met een trekbal (dat is hetzelfde als een muis, alleen kun je een trekbal niet kwijtraken; bovendien is het gebruik ervan meer ergonomisch verantwoord). De computer is geen gewone pc, maar een speciaal aangepaste computer – zonder toetsenbord, want je kunt er toch geen brieven op schrijven. Alle geleverde programmatuur is uniek met een speciaal aan het schip aangepaste schermpresentatie. MTU lijkt uit alle huidige technische mogelijkheden een prima systeem voor de binnenvaart te hebben gedestilleerd. BEHOUDEN VAART! Wij wensen de familie Werkman een behouden vaart toe en veel succes met hun koppelverband ”Empire” Namens ons allen Administratie- en Belastingkantoor De Dubbel Wie leverden op het kvb Empire en kvb Catharina Breko Nieuwbouw BV Volledige afbouw MDB Roodenburg BV 4 x hoofdmotor type 12V4000 M60, 1600 pk bij 1800 omw/min elk, 4 x kk ZFW 4610, volledige electronische bediening motor en kk, en electronisch motormanagmentsysteem MCS 5 type 2 ING Bank Zwolle Binnenvaartcentrum Noord Financiering Gebr. Sluyter BV ism Schepen Onderlinge Nederland Verzekering Willemsen Interieurbouw bv Volledige betimmering Kampers Scheepsconstructie bv De stuurhuizen met hefbeweging Van Voorden Promac Schroeven en straalbuizen All Pumps Holland BV 12 x 7,5 kW 400V algemene dienstpomp, 4 x 1,1 kW 400V versnijdende zwartwater pomp, 2 x 0,88 kW 400 V hydrofoor met 200 l tank, 2 x 0,88 kW 400V hydrofoor met 100 l tank, 8 x MAN 1,8 kW grofvuil lensklokpomp tbv ADNR, 4 x 0,75 kW 400 V koelwater opvulset, 2 x APH smeerolie afvulset bestaande uit: smeeroliepomp, zelfoprollende slangenhaspel met 15 m. slang, olierevolver met digitaal telwerk en anti lek nozzle, compleet pakket trillingdempers en compensatoren en elektrisch bedienbare vlinderkleppen Dyvler Materiaal b.v. Ankers, lieren, kettingen en koppellieren Verhaar Omega bv 2 x Omega boegschroef type 31140van 600 kW elk en 2 x Omega boegschroef type 31120 van 370 kW elk Gova Scheepselectronica Complete electrische installaties en nautische pakketten geinstalleerd Raab Karcher Keuken en Sanitair Tresco Navigation Systems BvbA 2 x Tresco Inland ECDIS Viewer IHC Lagersmit 4 x Supreme LD schroefaskokerafdichtingen 220 en de bijbehorende witmetaal gevoerde schroefaslagerbussen De Ruyter Dieseltechniek bv 8 x generatorset 4 x 50 kVa en 4 x 75 kVa PSI Pijpleidingen Alle leidingwerken Rubber Design BV Flexibele opstelling motoren en woningen Novetec BV 2 Geluidgedempte machinekamerventilatie, 2 x SI goedgekeurde RVS Afsluitbare roosters/brandkleppen, 2 x explosievrije ruimventilatie Airconomics Airco installaties Wemmer Autokranen 2 x autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr./2000 kg Hempel Coating Alphatron Marine bv Nautische apparatuur HO C. Beerens bv 4 deuren, 4 stuurhuistrappen, 38 ramen, 2 x sierradarmast type Reintrade, 2 x sierradarmast type Alexander, 2 x lichtmast, 2 x heklichtbeugel type Millennium en div. kleinmateriaal Blokland Non Ferro Beunkoelers Tyco Brandblusapparatuur Discom Uitlaatdempers Franssen Isolatie Isolatie van de woning Probus Maritiem Telecommunicatie apparatuur Leveranciers op kvb Empire Total Smeermiddelen Fiwado BV ADNR Pakket, gasolie en Total smeermiddelen, scheepsmaterialen en bijboot Alcotrans Container Line GmbH Bevrachting Erika & Johan Woningstoffering Accessoires Volledige stoffering Siematic Keukens De Dubbel Administratiekantoor Accountant en administratiezaken Leveranciers op kvb Catharina Woonwinkel Klop Volledige stoffering KMH Administraties Accountant en administratiezaken Bunkerstation Papendrecht bv BP Smeermiddelen en gasolie en scheepsbenodigdheden Administratiekantoor De Dubbel Singel 443 3311 HH Dordrecht Te lefoon 078 - 614 22 00 Fax 078 - 613 81 83

Binnenvaartkrant