Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 30 17 JUNI

PAGINA 30 17 JUNI 2003 Fascination of Power De MTU-Detroit Diesel team’s in Duitsland & Nederland wensen mcs Empire & mcs Catharina een behouden vaart www.mtu-online.com www.detroitdiesel.com DaimlerChrysler Off-Highway

PAGINA 31 17 JUNI 2003 Twee particulieren slaan de handen ineen bij de aanschaf van Catharina/Catharina II en Empire/Empire II De twee grootste koppelverbanden van de Rijn De twee nieuwe koppelverbanden Catharina/Catharina II en Empire/Empire II van de families Visser en Werkman zijn identiek, op de inrichting van de stuurhut en de woning na. Beide verbanden zijn vrijwel tegelijkertijd afgebouwd bij Breko onder leiding van Danny Werkman. Beide zijn bovendien innovatief. Niet alleen omdat ze een reductie van de CO 2 -uitstoot realiseren ten opzichte van meer traditionele schepen, ook de mogelijkheden van de logistieke inzet van de schepen is vernieuwend. Danny Werkman aan boord van de Empire. Achter hem liggen de Empire II en de Catharina. De bak Catharina II was nog niet bij Breko gearriveerd ten tijde van het interview. (foto MGR) Danny Werkman is er stellig van overtuigd dat de opzet van de twee grote koppelverbanden een verbetering is in de containerlogistiek. Bak en schip kunnen gescheiden opereren als motorschepen in de havens bij de belading en lossing van de containers. Sterker nog: ‘De bakken zijn ook ingericht als motorschepen. Achterop staat een Holland Roerpropeller van 600 PK, voorop een 850 PK boegschroef van Verhaar. De stuurhut op de bak kan acht meter heffen.’ De motorduwschepen beschikken over een 580 PK boegschroef van Verhaar en achterin staan de voortstuwingskrachtbronnen van MTU, geleverd door Roodenburg. In de twee machinekamers staan telkens twee motoren van 1.800 PK, teruggebracht naar 1.600 PK. De 14,20 meter brede schepen zijn ontworpen naar het lijnenplan van de Jowi. Danny Werkman: ‘Het is bewezen dat het zuinig vaart.’ Door het gebruik van de milieuvriendelijke motoren van MTU in combinatie met de omvang van de schepen wordt een besparing op de brandstof gerealiseerd van tussen de 20 en 25 procent, waarmee recht evenredig de uitstoot van CO 2 door de scheepsdiesels wordt verminderd. Daarvoor ontvangen de binnenvaartondernemers van het ministerie van VROM een flinke subsidie. Het subsidieaanvraag traject werd verzorgd door het bureau Currency Connect in Goor (Ov.). De subsidie wordt verstrekt in het kader van het demonstratieprogramma ‘Mobiele bronnen’ van Novem, het uitvoeringsorgaan van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). Het doel van de subsidie is het voorkomen van marktbelemmering voor milieuvriendelijke toepassingen. De twee koppelverbanden Catharina/Catharina II en Empire/Empire II zijn de grootste varende containereenheden op de Rijn zijn met hun 183 bij 14,20 meter omvang en een laadvermogen van 8.500 ton, goed voor het vervoer van ineens 538 TEU. Als de grote sluizen op de Boven-Rijn in werking zijn, kunnen de koppelverbanden zonder problemen naar Basel varen. Danny Werkman: ‘Dat is echter niet de intentie van ons.’ Danny Werkman (30) is niet alleen de woordvoerder van de families Werkman en Visser, hij leidt ook de afbouw van beide koppelverbanden, op verzoek van Anton Visser. Anton en Tiny Visser laten het schip bouwen, samen met hun zoon Jan-Willem en diens vrouw Marella op de Catherina/Catharina II. Jan-Willem en Marella gaan er op varen met nog een kapitein en een drietal matrozen. Anton en Tiny kiezen het ruime sop met een zeilschip. Danny en zijn vriendin Tineke gaan met Danny’s vader Dirk Werkman, nog een kapitein en diens vrouw en een matroos varen op de Empire/Empire II. Danny’s broer Rino vaart nog op de Independent en de familie Werkman heeft nog een derde koppelverband, de Privilege, waarmee kolen wordt gevaren op de bekende trajecten. Een rederij tegen wil en dank. ‘Een bestaand schip is nu moeilijk te verkopen tegen een redelijke prijs. We hebben nu 23 mensen vreemd in dienst – dat was niet onze opzet.’ De families Visser en Werkman hebben geen familiebanden, maar zijn goed bevriend. ‘We voeren met ons koppelverband Independent samen met de oude Catherina (eveneens een koppelverband – red.) samen op de containerlijndienst tussen Rotterdam/Antwerpen en Basel voor Haniel. Anton Visser en ik zaten vaak ’s avonds samen een borreltje te drinken, en praatten over de bouw van twee identieke koppelverbanden, waarvan de bak als zelfstandig motorschip kan varen. Je merkt bij het laden van de containers dat het in de havens drukker wordt en dat het steeds moeilijker wordt binnen een bepaalde tijd een roundtrip op bijvoorbeeld Basel te maken. Door met de bak apart te opereren in de haven kun je die tijd terugwinnen. Voor de operator is het belangrijk dat de klant tevreden is; voor ons is het belangrijk dat we ook wel betaald krijgen voor die extra dienstverlening.‘ Samen Toen met de scheepshandel over de twee nieuwe koppelverbanden gesproken was, waren de schepen snel besteld, op de Russische werf waar ook de Jowi en de Amistade waren gebouwd in Astrahkan aan de Kaspische Zee. De financiering voor beide schepen werd geregeld met de ING Bank in Zwolle. En daarmee werd ook besloten letterlijk alles samen te doen, dus ook alle onderdelen gezamenlijk in te kopen en uit te onderhandelen. ‘Ook over het contract voor het containervervoer hebben we samen onderhandeld met Haniel. Anton zegt wel eens: Pas in 2020 weten we zeker of we eerlijk zijn geweest tegen elkaar. We hebben gewoon afgesproken dat we elkaar nooit voor voldongen feiten plaatsen, maar dat we het altijd eens moeten zijn. Dat is perfect gegaan.’ Tijdens de afbouwfase kreeg Danny Werkman het volledige vertrouwen van Anton Visser. ‘Elke wijziging bij de afbouw moest door mij worden gefiatteerd en moest bovendien op beide schepen van toepassing zijn.’ Logistiek en milieutechnisch zijn de vernieuwingen van de twee koppelverbanden evident. Blijft over de veiligheid. Ook daar weten de Catharina/Catharina II en Empire/Empire II een stapje verder te gaan. Om uitval van het reeds beproefde 2-draads systeem te ondervangen, beschikken deze schepen over een 4-draads systeem. Een elektronicasysteem van MTU. Opnieuw zijn de twee koppelverbanden daarmee de eerste in de binnenvaart. Danny Werkman: ‘In Amerika zijn er enkele megajachten al mee uitgerust. De bak en het schip hebben elk afzonderlijke systemen die ook onafhankelijk van elkaar werken.’ (lees meer over dit systeem in het artikel ‘Compleet netwerk aan boord’ op pagina 35) Tegenslagen De families Werkman en Visser zijn tevreden over de afbouw van de schepen bij Breko. Niet dat er geen tegenslagen zijn geweest. ‘We hadden alles afgesproken met Jan Breijer en niet veel op papier staan.’ Jan Breijer, broer van Breko-directeur Rein Breijer, overleed vorig jaar aan de gevolgen van een motorongeluk. ‘De leiding van Breko heeft dat echter fantastisch opgevangen en we hebben alle afspraken zonder problemen opnieuw kunnen maken.’ En dan was er het opmerkelijk afzinken van de bak Empire II, enkele maanden geleden, bij Breko, omdat de afdichting bij de boegschroef niet bijtijds was gesloten. De gloednieuwe bak zonk voor de werf. ‘Ook dat heeft Breko prima opgelost. Alles moest natuurlijk schoon worden gemaakt, en het heeft zeker veertien dagen vertraging opgeleverd. Gelukkig was er toen nog geen elektrische bedrading aangebracht.’ En daarmee zijn de twee grootste koppelverbanden (tot nu toe) van de Rijn een feit. De apart gevormde lessenaar aan boord van de Empire. (foto Binnenvaartkrant) BEHOUDEN VAART! Maasplein 86 3331 LC Zwijndrecht Telefoon: 078 - 612 97 21 Fax: 078 - 620 83 10 Wij verzorgden de stoffering op het kvb Empire en wensen de familie Werkman veel succes en een behouden vaart.

Binnenvaartkrant