Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 2 17 JUNI

PAGINA 2 17 JUNI 2003 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Dr. Hermann Blankmann (Midden-Duitsland) T +49-70023031954 F +49-225173390 dr.blankmann@t-online.de Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 bigbluebird@digitalxp.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl TE KOOP 2036) m/s afm 95x10.5x3.23, bj 1980, 2013 ton, 1592 pk Mits bj Nov '02, 1 ruim met schuifluiken, boegschroef met 480 pk Cat, 3x Gen 13.25 en 35 Kva, nette woning met kruiplijn z.b 5.2 m, event. inruil. 2021) m/s afm 95x9.5x2.99m, bj 1965, 1808 ton, 1380 Cat bj '02, boegschroef 320 pk van '97, 2 ruimen dubbelwandig, stalen vloer met luiken en wagen, compleet schip. 2019) m/s afm 82.2x10x3.02m, 1633 ton, bj 1966, 950 pk Cum bj 2002, boegschroef 205 pk, achterschip nieuw van 2001, 2 ruimen met schuifluiken, 3x gen, cont hut, kruiplijn 4.2m. 2011) m/s afm 80x9.5x3m, bj 1930, 1587 ton, 2x455 pk GM rev '02, 2 ruimen met FKL met hydr luikenwagen, 2200 m3, alu stuurhut en interieur vernieuwd en op kolom. Boegschroef met 200 pk en 40 en 25 Kva gen. 2127) 2x duwbakken afm 76,5x11.4x3.32m, bj '80, 1840 ton op 2.65m, schuifluiken vernieuwd, waarvan 1 met boegschroef 220 pk en een gen van 8 Kva 2128) Pulsa 4 en 5, afm 76.5x11.4x4m, 2737 ton, bj 1980, bij de Biesbosch met schuifluiken 2139) containerduwbak afm 90x11.45x4m, bj '99, 480 pk boegschroef fab v. Wijk 146 teu, op 3 lagen Voor meer info: www.ruytenberg.nl Tevens kunnen wij nieuwbouwbakken van 76.5/90/110 en middenvoorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouwpontons, splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen. TE KOOP motorboot (platbodem) 11.20x3.00x 0.90m, 85pk Perkins, 4 grote slaapplaatsen en 2 kleine. € 26.000,- Tel. 078-6160073 R"#$%&'%()*T(,&-./($*0*1"22%(3*4565 R"#$%&'%()*7,&8%9-/&8%(&%:;&)*4565 V7889:8;7? @ PA8BCD8 EF @ GHIJ DB W9:=9K;?L B9MN J>FO@IJIPGI, Q?RN J>FO@IJIP>G LACN JEIO>OGE>F, LAC. JEIO>IP>E> GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 TE KOOP speedboot maxum. 1800XR 5.50 lang 2.33 breed met 90 pk Force Outboard, bouwjaar 1994, eerste eigenaar. Te bevr. 0475-465990 B.V. Expertise- en Taxatiebureau v/h Van Pelt & Co. Al jaren het vertrouwde adres voor IVW- (v/h SI)- inspecties; inspecties voor de IVR, taxaties voor banken en particulieren, expertises van schaden, arbitrages etc. Tevens levert ons bureau onder de naam, B.V.Advies- en Ingenieursbureau VPC, bouwtekeningen voor nieuwbouw en verbouw van binnenvaartschepen. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in het maken van stabiliteitsberekeningen voor containerladingen, lekstabiliteitsberekeningen, douaneversluitingen, hellingproeven, sterkteberekeningen, tanktabellen en geven wij adviezen op gebied van nieuwbouw en verbouw. m.i.v. 27 juni 2003 is ons kantoor gevestigd aan de Industriestraat 6d te Hardinxveld-Giessendam. Postadres: Postbus 205 3370 AE Hardinxveld-Giessendam. Tel. 0184-610101 Fax 0184-610880 E-mail: info@vanpelt-co.nl Website: www.vanpelt-co.nl ALEWIJNSE MARINE S+STEMS !"#$%&'$% ()*#+&'$% (),#+*"-#)()+#./+/0"# #1#20+",-3#)#!)!/###COLUMNCONTENT###",-3#)"!,0/11/0"#, WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div.mod. bereik 500m tot wel 5km! Info:0622-416 888/ 0164-241707 Ook 's avonds en weekend! VEEL VERFWERK? Ervaren scheepsschilder voor binnen- en buitenwerk op alle schepen. Tevens allround medewerker voor nieuwbouwprojecten 078-6106798 of 06-53135007 GEVRAAGD per 1-7-03 deksman/matroos met boekje voor ms ca 1200 ton, int vaart en Donau, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel.0653-119105 of 0049-1716015691 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS EX PZS - 5400 540 63x420x460 € 1260 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1490 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1619 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1730 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 1972 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2150 Prijzen inclusief container en transport. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Gratis levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische Traktie laders * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 TE KOOP beunbak en duwboot, 1117 cub, 76x11x3.10 mtr, boegschroef 320 pk, aggregaten 30 en 60 kva, 4x electrische pompen, duwboot 720 pk te bevragen: Tel.0653-334268 GEVRAAGD stuurman i.b.v. dienstboekje op ms Ilze 2945 ton, Ned. CAO met vrije kost en inwoning, systeem 14/14. info: V.o.f. J.A. Lischer Tel. 06-53 688785 Kickers GEVRAAGD matroos op MDS containervaart R'dam-Antwerpen vv, loon notk. 0184-611425 BOOTRECLAME NODIG? www.bootreclame.nl AANGEBODEN wij koppel bieden ons aan als matrozen voor alle ladingen, liefst bij elkaar blijven, aarzel niet, bel ons. Tel.(0032)-(0)477-374324 of (0032)-(0)476-730064 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam info@bitfactory.nl www.bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. SWISS JFS364 TFT RADAR NU VOOR € 14.250,- excl. BTW Dealer Alphatron, JRC radar en Multi Colour Line, Dealer Travel Vision Modi, Swiss radars, Camerasystemen, (D)GPS kaartplotsystemen, Communicatie apparatuur, Sygo belading/hoogte/diepgang VESTIGING NIJMEGEN Energieweg 46c, 6541 CX Nijmegen, tel: (024) 3716311, fax (024) 3716310 TRAVEL VISION MODI uit voorraad leverbaar, wees er snel bij OP=OP!! JRC JMA608T RADAR, met gratis installatie!! Marine BV VESTIGING ROTTERDAM Van der Giessenweg 51, 6541 CX Krimpen aan den IJssel tel: (0180) 514244, fax (0180) 511871 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2.36 extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we standaard € 2.10 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: ❍ Ja,ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

PAGINA 3 17 JUNI 2003 Koninklijke Schuttevaer krijgt nu al gelijk: Stremming sluizen Belfeld en Sambeek Sinds dinsdag 10 juni zijn bij de sluizen van Belfeld en Sambeek de grote kolken gestremd. Oorzaak zijn de ondiepten en de niet meer goed functionerende deuren van de kolken als gevolg van de ophoping van slib. Rijkswaterstaat zag zich gedwongen deze stap te nemen om erger te voorkomen. Langer de kolk open houden was niet meer verantwoord, zegt woordvoerder Wu van Rijkswaterstaat Directie Limburg. De scheepvaart moet voorlopig rekening houden met oponthoud door een langere wachttijd bij de twee sluizen. De andere kolken (twee per sluiscomplex) functioneren nog wel. ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden advertentie Een burg over water, da’s niets bijzonders. Maar de nieuwe voetgangers/fietsersbrug voor Maastricht ging letterlijk over water. Hij werd vorige week in twee delen van elk 82 meter per ponton naar de Limburgse .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,00 (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: De problemen zijn een gevolg van achterstallig onderhoud omdat het Rijkswaterstaat ontbreekt aan middelen. Voorlopig laat Rijkswaterstaat niet baggeren en ook niet de deuren herstellen. Woordvoerder Wu kon niet aangeven hoe lang deze situatie gaat voortduren, maar hij sluit niet uit dat Rijkswaterstaat pas in de loop van volgend jaar weer beschikt over geld om genoemde knelpunten te verhelpen. ‘Het is een beetje treurig dat wij door geldgebrek de kolken moeten sluiten,’ aldus woordvoerder Wu. Directeur Kees de Vries van de Koninklijke Schuttevaer: ’Wij vinden deze situatie onaanvaardbaar en gaan er niet mee akkoord. Wij zullen daarom dit Kritiek op overheid bij Govera Het overzicht van de knelpunten dat Govera toonde, was voor Kees de Vries – namens het BVB en Koninklijke Schuttevaer nadrukkelijk aanwezig in het panel tijdens de zaaldiscussie – het bewijs hoe slecht de overheid tot nu toe in staat is geweest om werkelijk keuzes te (durven) maken. ‘Je ziet overal knelpunten verspreid over de kaart. Het is veel te verbrokkeld en onmogelijk alles tegelijk aan te pakken. De overheid zal moeten zeggen: daar wordt wel iets gedaan en daar niet. Net zoals dat in Frankrijk of Duitsland gebeurt. Alleen maar een visie is veel te vrijblijvend. Ik verwacht van deze minister daadkracht. Waar mogelijk moet vervoer per schip of over het spoor; waar het niet anders kan, daar moet het over de weg.’ De tijdsduur van het beslissingsproces in Nederland was ook voor anderen een steen des aanstoots. Henk Bakker van Van Uden vertelde al tien jaar bezig te zijn met de voorbereiding van een terminal in Alphen aan den Rijn (inmiddels gepland in 2008). ‘We kijken nu naar containeroverslag in Haaften, maar ook daar zie je alweer jarenlange procedures voordat je kunt gaan overslaan.’ Met name John Jongeneelen, vice-voorzitter van het regiobestuur van verladersorganisatie EVO, hekelde het overheidsbeleid. ‘Transport is oorlog; we hebben een generaal nodig. Vervoer verandert. Door krappe venstertijden bij de aanleveringen in de steden en de weigering van retailers om magazijnen in de stad te vestigen, zijn vrachtauto’s rijdende magazijnen geworden. Zo zal het ook de containervaart op zee vergaan.’ Kees de Vries haakte daar snel op in. ‘Precies, dat is ook hetgeen gebeurt in de binnenvaart. Kijk maar naar Distrivaart.’ Zo werd de bijeenkomst van Govera zelfs waar het die verfijnde stedelijke distributie betreft een promotiebijeenkomst voor de binnenvaart (waar, zoals de Vries bij herhaling opmerkte, de eerste vijfhonderd jaar nog voldoende ruimte is voor uitbreiding van het vervoer). Dat de Govera-beleidsvisie sterk de nadruk legt op vervoer over water, werd vooral getoond in een filmpje (heel modern, het had volgens Kees de Vries iets weg van The Blair Witch Project) waarin voorspeld werd dat grote winkelcentra aan het water worden gevestigd, waarbij de winkelende mensen zelfs (achter glas) konden kijken naar de overslag van de goederen uit binnenschepen.) Hantekening: besluit in Den Haag aanvechten en alles ondernemen om Rijkswaterstaat binnen enkele weken weer te laten baggeren.’ ‘Wij gaan er zonder meer vanuit dat het probleem wordt opgelost. Deze week wordt bekend hoeveel geld er uit het regeerakkoord ter beschikking komt voor de vaarwegen. Als er niets gebeurt, krijgt Rijkswaterstaat een fikse rekening en gaan wij ons ook bezinnen op juridische maatregelen.’ Geen duidelijkheid Dat kondigde Schuttevaer-voorzitter Jan Terlouw 14 mei al aan op het jaarcongres van de vereniging. Hij stelde toen dat er op korte termijn vijftig miljoen euro nodig is voor het normale onderhoudswerk aan vaarwegen om stremmingen en diepgangsproblemen te voorkomen. Koninklijke Schuttevaer vreesde toen al dat de binnenvaart de komende tijd te maken zou krijgen met langdurige onaangekondigde stremmingen van sluizen door achterstallig onderhoud en het ontstaan van ernstige verondiepingen omdat Rijkswaterstaat wegens geldgebrek was gestopt met het preventief baggeren van rijksvaarwegen. Terlouw zei dat de vereniging zich al voorbereidde om de staat voor de rechter te dagen wegens slecht huisvaderschap. ‘We hebben een hierin gespecialiseerd advocatenbureau in de arm genomen dat een vooronderzoek uitvoert naar de ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. haalbaarheid van zo’n procedure.’ Twee jaar geleden is Koninklijke Schuttevaer tijdens een juridische procedure tegen Rijkswaterstaat in een soortgelijke zaak in het gelijk gesteld. Op 22 mei hebben Terlouw en De Vries over de problematiek gesproken met Directeur-Generaal Goederenvervoer J. Tammenoms Bakker en portefeuillehouder Vaarwegen van het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat W.P.A. Broeders. Verkeer en Waterstaat stelde dat het beleid erop gericht is onverwachte stremmingen en vaarwegverondiepingen te voorkomen en dat Rijkswaterstaat spoedige reparaties respectievelijk baggerwerkzaamheden zal uitvoeren als ze zich toch voordoen. Ook is in dat gesprek toegezegd dat een substantieel deel van de opbrengst van het kwartje van Kok bestemd is voor vaarwegonderhoud. Maar er is nog geen duidelijkheid. Ondertussen is bekend geworden dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat pas rond Prinsjesdag het plan van aanpak voor beheer en onderhoud van spoor- en waterwegen bekend maakt. Dat schreef ze in een brief aan de Tweede Kamer, die per ommegaande een toelichting op de plannen had gevraagd. Peijs stelt dit echter uit tot de volgende begroting wordt gepubliceerd. Volgens haar zijn de plannen van aanpak voor onderhoud van de water- en spoorwegen niet los te zien van de nadere besluitvorming over het vervoersbeleid. Brug over het water, maar dan anders hoofdstad vervoerd. Op de foto één van de delen onderweg op het Julianakanaal, bij de brug van Echt. De voetgangers/fietserbrug krijgt een plek over de Maas tussen de Kennedybrug en de St. Servaasbrug. Hij moet de nieuwe wijk Ceramique verbinden met de binnenstad van Maastricht. De hoofdaannemer van Splunder Funderingstechniek uit Rotterdam had de brug, die tussen de pijlers een totale lengte heeft van 164 meter, liever in zijn geheel vervoerd, maar geen enkele sluis heeft daarvoor voldoende lengte. De aannemer bouwt de brug nu op en vaart hem op 16 augustus op zijn plaats. (foto Jo Bindels) advertentie JRC Radar - Service in Duisburg Tel.: 0203-8 22 15 Fax: 0203-8 22 21 Vliegende tapijten Voor een lezer van deze krant was de maat vol toen hij las over een studie naar luchtsmering van schepen. Terecht merkt de lezer op dat het idee helemaal niet nieuw is. Het is zelfs al eerder onderzocht bij het Marin. Een bak werd onder het schip gevormd, waarmee de lucht werd vastgehouden. Ook was een compressor gebruikt en we werden overspoeld met videofilms en artikelen over rooskleurige prognoses. Subsidie volgde spoedig. Een nieuwe tanker en een containerschip werden ermee uitgerust, maar het resultaat was nihil. Al snel werd alles weer van de schepen gehaald want er was meer nadeel dan voordeel. Het gekke is dat bij snelvarende schepen met een kop zoals veel duwbakken hebben er gratis – zonder subsidie in elk geval – al veel lucht onder het schip komt. Maar ja, die constatering levert natuurlijk niks op, al kun je het effect versterken door een rand aan stuur- en bakboord te plaatsen om zo de lucht langer vast te houden. De (geniale en dus liever anoniem blijvende) lezer merkt tenslotte op dat er ook weer iemand in Zeeland is die het whaletail principe wil toepassen voor energieopwekking. Hij voegt daar cynisch aan toe dat ze in Arabië al heel ver zijn met de ontwikkeling van vliegende tapijten. Alleen zit er nog een probleem in het vinden van de geschikte slang en de juiste fluit. Ik ben van nature geneigd partij te kiezen voor de Willy Wortels, die oplossingen vinden op plaatsen en in constructies waar normale mensen niet zoeken. Maar het loopt natuurlijk de spuigaten uit als de heren Wortel zo talrijk zijn dat er niet genoeg problemen meer zijn om oplossingen voor te zoeken. En je voelt het al aankomen: dan moeten ze met diezelfde ijver op zoek naar problemen. En helaas blijkt de vindingrijkheid dan ineens niet zo universeel. Van de andere kant wordt het natuurlijk wel eens te bont met alle subsidiepotjes waarmee de overheid de nadelen van de eeuwige groei in een vrije markt afkoopt. Maar heiligt het doel die middelen dan niet, vraagt de naar een happy end hunkerende lezer zich af. Natuurlijk is het prachtig dat we streven naar een schone, veilige wereld. Schoon is mooi, maar wat is schoon? Een dagje mooi weer en de files naar Zandvoort en Scheveningen produceren een veelvoud aan schadelijke stoffen van waar de binnenvaart een jaar over doet. Je wilt veiligheid, maar wat is veilig? De vlag bij de buren hangt halfstok. Het 10-jarig neefje van de buurman kreeg op het voetbalveld een bal tegen z’n hoofd. Gewoon een bal, zoals honderdduizend jongens die elke week talloze keren tegen hun hoofd krijgen. De bal kwam echter o n g e l u k k i g terecht; het neefje werd vorige week begraven. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant