Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 26 17 JUNI

PAGINA 26 17 JUNI 2003 D SA !"#$!% !&'#(#$ ()#$' Phoenixring 13 3328 HR Dordrecht Tel.: 078-6184007 Fax: 078-6177274 (N.O.Z.) Gespecialiseerd in: subsidies voor de binnenvaart Heeft u nieuwbouw of verbouwingsplannen? Pleeg eens vrijblijvend overleg met ons over de subsidiemogelijkheden. Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn MAASKADE 151a (op het Noordereiland). Bel voor een afspraak met 010-2810191. ✁ Medische keuring voor Rijn- en binnenvaart kost bij dokter H.R. Hefting € 40,- www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Bouwnummer 21 zojuist gesneden BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl WAT IS KWALITEIT? - Afspraak is afspraak - Snelle en goede service - Degelijke techniek - Goede adviezen - Klantgericht meedenken - Normale prijzen Als dit u aanspreekt kunnen wij zeker zaken doen! De Krib 3, 6916 AN Tolkamer Tel. 0316 - 541759, Fax 0316 - 543269 Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l MOTOREN INBOUWEN DEUTZ CUMMINS WÄRTSILÄ Tevens kunnen wij leveren en inbouwen luc$t- en water-e.oelde -eneratorsets Revisie van alle 5er.en 5otoren en .eer.oppelin-en en alle voorkomende reparaties aan elektrisch en hydrauliek BIJ MARKERINK IN LOBITH BENT U AAN HET JUISTE ADRES! Bel voor informatie tel. 89:; - ?a@

Promac in Zaltbommel bestaat deze week veertig jaar. Het bedrijf dat in de binnenvaart bekend is van de stuurmachines en de roeren, kent ook in andere sectoren een roemruchte historie. Een historie die begon in de visserij en zich behalve naar de binnenvaart ook uitbreidde naar de offshore, de kustvaart, de zeevaart, de bagger en de Marine. Veelal werden in Zaltbommel voor deze sectoren nieuwe trends bedacht. Zo is de visserij onherkenbaar veranderd na de Promacintroductie van de visruimkoelmachines en scherfijsinstallaties en loopt het bedrijf voorop in vrije val overlevingsboten en dekkranen. Voor de binnenvaart is een zoet-zoetwatermachine geïntroduceerd voor het maken van drinkwater op passagiersschepen. Een nieuw ontworpen bilgewaterreiniger voor de zeevaart heeft intussen zijn marktwaarde bewezen. Ab Westeneng is directeur van Promac. Zelf werkt hij al dertig jaar bij Promac. Hij volgde in 1998 directeur-eigenaar Gerard P. Hoorn op, die dat jaar overleed. Hoewel de heer Westeneng die eerste tien jaar nog niet bij de onderneming werkte, heeft hij de geschiedenis wel uit de eerste hand vernomen. Zoals algemeen bekend is Promac destijds ontstaan vanuit het familiebedrijf Van Voorden, de gerenommeerde schroevengieterij. Westeneng: ‘Er was begin zestiger jaren een goed contact met de visserij. Met name reders van trawlers lieten weten dat er behoefte bestond aan verstelbare schroeven.’ Bij gebruik van verstelbare schroeven kan de motor met een constant toerental draaien, waardoor onder andere generatoren aangedreven kunnen worden. ‘Door de bladen te verdraaien kan zelfs zonder keerkoppeling van vooruit naar achteruit worden gemanoeuvreerd. Voor de ontwikkeling en productie ervan werd gezocht naar een partner; die werd gevonden in het Zweedse bedrijf Seffle, waarmee een samenwerking werd gestart. Op 19 juni 1963 startte in Zaltbommel Seffle Nederland met twee vaste mensen in dienst. Seffle bouwde echter ook stuurmachines, en het was logisch dat die ook in Nederland werden verkocht. ‘Zo ontstond de handelsonderneming Seffle Nederland. Het groeide al snel. Er waren ook servicemonteurs nodig die voor de inbedrijfstellingen zorgdroegen. De eersten die hier in dienst kwamen werken hier nu nog.’ Met de levering van stuurmachines kwam voor Seffle Nederland ook de binnenvaart in beeld. ‘Door de stuurmachines kwamen we al snel met een producent van roeren en kopschroeven in contact.’ Spoedig had het bedrijf een heel scala van producten voor de scheepvaart in het pakket. ‘Een pakket dat sinds die tijd alleen nog maar verder uitbreidde,’ vertelt John van der Linden, manager Marine Division bij Promac. Stuurmachines zijn nog steeds een kernactiviteit. Omdat lang niet alle producten van Seffle kwamen, werd het tijd de naam aan te passen. Gekozen werd voor de naam Promac, een internationaal klinkende naam met een internationale betekenis: PROpulsion, MAnoeuvring, Cooling. Dat laatste - koeling - heeft betrekking op de bij Promac ontwikkelde koelsystemen voor de ruimen van visserijschepen, waarmee door de Nederlandse visserij een wereldwijd gevolgde trend werd ingezet. De wereld is dan ook de afzetmarkt voor Promac. Dat heeft directe gevolgen voor een andere pijler onder het bedrijf: de 24 uurs, 365 dagen per jaar service. ‘Voor de afdeling service is Eerste Kerstdag geen vrije dag,’ zegt John van der Linden veelbetekenend. John weet hoe belangrijk service is voor de scheepseigenaren. Hij is 20 PAGINA 27 17 JUNI 2003 Veertig jaar Promac Méér dan een handelsonderneming… Promac is veertig jaar jong. Een speciale vlag is voor het jubileum vervaardigd, hier hoog gehouden door (vlnr) manager John van der Linden, directeur Ab Westeneng en Diana Rooijens namens de PR-afdeling van Promac. Het jubileum wordt 21 juni gevierd door de medewerkers en oud-medewerkers. (foto MGR) jaar schipper in de binnenvaart geweest en is nu reeds geruime tijd in dienst bij Promac, waar hij begon als sales engineer en sinds vorig jaar manager is van de maritieme afdeling. Van de huidige 55 medewerkers van Promac zijn er twaalf servicemonteurs. ‘Er verblijven er altijd wel een paar in het buitenland.’ Uitgebreid pakket Promac is niet alleen handelsonderneming gebleven. Veel producten worden naar eigen ontwerp geassembleerd in Zaltbommel. In 1997 werd de nieuwe vestiging van het bedrijf geopend aan het Van Voordenpark, oostelijk van de A2. Alle activiteiten van de verschillende producten vinden nu onder één dak plaats. Voordien waren die verspreid Breedbandig mobiel internet voor de binnenvaart De oproep van Bureau Telematica Binnenvaart, afgelopen voorjaar, aan de telecommarkt om te komen met voorstellen voor het tot stand brengen van breedbandige mobiele internettoegang via draadloze technieken voor de vaart, heeft geresulteerd in diverse reacties van nogal uiteenlopende marktpartijen. Het advies van BTB aan de markt om samen te werken is goed opgepakt. Onlangs staken verschillende grotere en kleinere partijen de koppen bij elkaar om te komen tot de ontwikkeling van een mogelijk gezamenlijk product. Alle betrokkenen maken zich sterk voor een gedegen, betrouwbare en betaalbare voorziening. Het vergt onderlinge afstemming en enkele stevige praktijktests om antwoorden te vinden op de vele vragen die er nog zijn rondom de nieuwe draadloze technieken aan boord van schepen. Het is dus niet zo dat u overmorgen al moeiteloos over het internet kunt surfen in (overnachtings)havens, bij sluizen en op bepaalde stukken van de rivier. Maar de markt voor draadloze breedbandige netwerktechnieken ontwikkelt zich razendsnel, dus we mogen verwachten dat resultaten niet lang uitblijven. Een broedende kip moet je niet storen, dus zodra er doorbraken te melden zijn, komen we hier op terug! Op verschillende plaatsen langs het water kunt u al gebruik maken van op zichzelf staande draadloze netwerken, maar dat is niet wat BTB voor ogen heeft. De techniek is voorhanden om tijdens het surfen naadloos over te gaan van een snel naar een minder snel mobiel netwerk. Bijvoorbeeld: u vaart op een bepaald moment het gebied uit dat bestreken wordt door een draadloos (WiFi)netwerk. Normaal gesproken einde verhaal: geen verbinding meer. Door slimme software schakelt de computer nu automatisch over naar GPRS, en als dat niet beschikbaar is naar gsm. Voor het verkrijgen van toegang en voor het verrekenen van de kosten heeft u in de visie van BTB met zomin mogelijk verschillende (lokale) exploitanten van netwerken en hotspots te maken. Inlogprocedures moeten zo simpel mogelijk zijn en de beveiliging optimaal, want u bent nou eenmaal geen 'varende netwerkbeheerder'. over diverse locaties in Zaltbommel. De Van Voorden Groep had als familiebedrijf geen natuurlijke opvolging en werd in ’87 overgenomen door Gerard Hoorn, die begin jaren zestig bij Van Voorden met Promac was begonnen. In 1994 verkocht hij Van Voorden Gieterij, Van Voorden Reparatie en Hodi aan Jacques Meeuwissen, die daar nu directeur-eigenaar van is. Sinds die tijd is Promac eigendom van de familie Hoorn. Huidig directeur Westeneng: ‘Met Van Voorden delen we nog het zelfde logo en we werken waar mogelijk samen. Daardoor kunnen we dan ook de klanten een uitgebreid en op elkaar afgestemd pakket aanbieden. We staan ook Bij Van Voorden in Zaltbommel was het opbouwen van zandvormen voor de vervaardiging van schroeven tot voor kort vrijwel geheel handmatig. Onlangs werd een 5- assig gestuurde freesmachine voor het automatisch produceren van zandvormen in gebruik genomen. Het is voor het eerst dat deze techniek bij dergelijke gecompliceerde en omvangrijke zandvormen wordt toegepast. Het handmatige vakwerk werd bij Van Voorden verschillende generaties overgedragen van vader op zoon. Van Voorden is echter genoodzaakt om de productie steeds verder te automatiseren. Veel arbeidsintensief werk wordt verschoven naar ‘lage lonen landen’. Van Voorden kiest ervoor om de productie van scheepsschroeven in Nederland te handhaven en het productieproces te automatiseren. Zes jaar geleden al werd de slijprobot geïntroduceerd. Ook het ontwerpproces werd vernieuwd en gedeeltelijk samen op tentoonstellingen. Promac breidt het pakket producten voor de scheepvaart steeds verder uit. Bekend zijn ook de bij Promac ontwikkelde drinkwatermakers en bilgewaterreinigers voor de zeevaart. Op passagiersschepen in de binnenvaart is een drinkwaterinstallatie geïntroduceerd op basis van zoet water. De binnenvaart is een belangrijke tak van het werk bij Promac. ‘Ik denk dat vier à vijf van de tien nieuwbouwschepen in de binnenvaart zijn uitgerust met Promac roeren en stuurmachines,’ zegt John van der Linden. Zijn directeur verzekert dat ook in de toekomst van Promac mag worden verwacht dat de nieuwste trends zullen worden gevolgd, als ze al niet bij de afdeling Engineering van Promac worden uitgedacht. John van der Linden: ‘De ontwikkeling van de scheepvaart zelf wordt ook op de voet gevolgd. Schepen van 135 meter lengte stellen aan stuurmachines en roeren andere eisen.’ Ab Westeneng wijst ook op de toegevoegde waarde van Promac: ‘We zijn absoluut geen postbus-firma. Onze klanten kunnen altijd op ons terugvallen, wij bieden een goede after sales. We helpen bij storingen, ook als producten niet door ons zijn geleverd. We willen altijd een antwoord klaar hebben of in elk geval snel een oplossing weten te vinden. Daar zijn we handelsonderneming c.q. serviceverlenend bedrijf voor en daarin blijkt ook dat we veertig jaar ervaring hebben. Bij een ingebruikname van door ons geleverde producten zijn we aanwezig om de laatste controles en afstellingen uit te voeren. Die service is het paradepaardje van Promac. ‘Een klant komt terug als je die service biedt. Het is ook de klant die ons heeft geleerd hoe belangrijk de service is.’ Van Voorden automatiseert geautomatiseerd. Met de toepassing van de 5- assig gestuurde freesmachine breidt het aantal mogelijkheden voor de vormen van scheepsschroeven bij Van Voorden aanzienlijk uit, en kan beter en nog nauwkeuriger maatwerk worden geleverd. De ontwerpgegevens worden via speciaal ontwikkelde software direct vertaald naar inputgegevens voor de freesmachine. Tekeningen en mallen komen er niet meer aan te pas. Vanuit een massief zandblok produceert de machine de schroefvormen met een nauwkeurigheid van 0,1 mm. Ook de gietsystemen worden door de machine aangebracht. De toegenomen nauwkeurigheid betekent dat er achteraf minder behoeft te worden geslepen. Bovendien nemen de productie- en levertijd hiermee af en zijn er geen beperkingen meer in de vormgeving. Ieder ontwerp kan maatwerk zijn en volledig worden toegesneden op de specifieke toepassing.

Binnenvaartkrant