Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 24 17 JUNI

PAGINA 24 17 JUNI 2003 Scheepswerf Wout Liezen BV Steenwijkerstraatweg 80, 7942 HR Meppel Tel: 0522-252048, Fax: 0522-258705 Hellingcapaciteit 90 x 10 mtr. Voor: Reparatie - Nieuwbouw en verbouw, van alle soorten vaartuigen tevens voor afbouw Informeer eens vrijblijvend naar ons gunstig prijsniveau en levertijd THERMO-PROFILE Condenswerend, thermisch geïsoleerd Gehard dubbelglas uitvoering Leverbaar als: • Vast raam • Schuifraam • Klapraam • Zakkend raam ECHT BETAALBAAR Afwijkende modellen of konstrukties kunnen in overleg vervaardigd worden. Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com als de afwerking telt WONINGEN OP BINNENSCHEPEN BRAND GEVAARLIJK ??? Begin bij de basis Met een A60 ondervloer van Smits Neuchâtel Marine Department Smits Neuchâtel Marine Department BV Postbus 8294, 3503 RG Utrecht Groenewoudsedijk 10 3532 BG Utrecht Tel. 030-284 07 40 Fax. 030-296 53 28 Email : info@smitsneuchatel.nl Site : www.smitsneuchatel.nl BVK 999 Ontwikkeling, Ontwerp, Productie ScheGro BV KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B .V. Presenteert: Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl Stoel van de maand... Gielen-groep Stuurstoel Middellandse zee De Middellandse zee is een comfortabele stuurstoel uitgerust met verstelbare rugleuning, lendesteun, verstelbare en wegklapbare armleggers en een in hoogte verstelbare hoofdsteun. Scheepsreparatie Gielen BV - laswerk - staalwerk - elektrische installatie - hermotorisering Scheepswerf Gielen BV Scheepsreparatie Gielen BV Van Leeuwenhoekweg 21 3316 AV Dordrecht Postbus 352 3300 AJ Dordrecht Tel.: +31 (0)78 - 6130635 Fax.: +31 (0)78 - 6138378 e-mail: info@gielengroep.nl www.gielengroep.nl - 2 hellingen van 55 meter - 1 overdekte helling van 75 meter - alle werkzaamheden onder en boven de waterlijn Gielen Scheepsinterieur BV - betimmeringen - roeven - stuurhuizen - keukens - badkamers Alle scheepsbetimmering en bovenwater reparaties. Roefverbouwingen Aluminium werkzaamheden: Scheepswerf Gielen BV Rivierdijk 276 3361 AV Sliedrecht Postbus 352 3300 AJ Dordrecht Tel.: +31 (0)184 - 422622 Fax.: +31 (0)78 - 6138378 e-mail: info@gielengroep.nl www.gielengroep.nl Scheepsinterieur Gielen BV Van Leeuwenhoekweg 21 3316 AV Dordrecht Postbus 352 3300 AJ Dordrecht Tel.: +31 (0)78 - 6352707 Fax.: +31 (0)78 - 6138378 e-mail: info@gielengroep.nl www.gielengroep.nl Korte Oyen 3, 5433 NE Katwijk (Gem. Cuijk) Tel. 0485 - 320 888, Fax 0485 - 317 790 Stoffering: leer: zwart stof: zwart andere kleuren op aanvraag ScheGro BV Uilenkade 4 - 3336 LP Zwijndrecht Tel: +31 (0)78-6840902 fax: +31 (0)78 6840211 radarmasten - telescoopmasten - aluminium trappen luiken en daken. Schroevendok 30 x 14,60 mtr. - 800 ton. Ramen en deuren met geïsoleerde profielen en dubbelglas en natuurlijk onze stuur huizen met en zonder hefkolom. Dit alles onder één dak. Bel vrijblijvend voor meer informatie: tel. 0485 - 320 888 Levering via de vakhandel

PAGINA 25 17 JUNI 2003 Directeur NPRC: ‘Alleen investeren als het kan worden terugverdiend’ (Vervolg van pagina 17) De NPRC is van oudsher – en statutair – een organisatie die namens de binnenvaart naar buiten treedt. Zo heeft Hein Pols een belangrijke rol gespeeld als pleitbezorger van de binnenvaart in de Betuwelijndiscussie. Ook de nieuwe directeur erkent het belang daarvan. ‘Ik ben een barricademan en zie er absoluut het belang van in om de toekomst van de binnenvaart beter op de kaart te zetten. De NPRC zal die rol zeker waarmaken, hoewel het moeilijk zal zijn de prestaties van mijn voorgangers te evenaren. Eerst dient het eigen huis op orde gebracht te worden.’ Om dat te bereiken worden niet-kernactiviteiten afgestoten of tenminste kritisch tegen het licht gehouden. Experimenten als Waterbox, palletvervoer, maar ook intern. ‘De vaste medewerker voor IT is al vertrokken en zijn de IT-activiteiten volledig uitbesteed aan een externe deskundige. Als iets in de innovatieve sfeer wordt gedaan, dan moet het iets opleveren en moet duidelijk zijn wanneer iets wordt terugverdiend.’ Ook wordt er gekeken naar het bevrachtingkantoor Konnex, waar de NPRC tachtig procent eigenaar van is. ‘Volgens sommige aangeslotenen is dat een concurrent voor de bevrachtingafdeling van de NPRC zelf, waar immers ook veertig procent van de lading via de spotmarkt wordt bevracht.’ Vanuit zijn eigen netwerk weet hij dat het containervervoer de komende jaren wereldwijd nog sterk verder zal groeien. ‘Er wordt gesproken van een verdubbeling in tien jaar. We moeten ook meer met containers gaan doen, ons ontwikkelen als containeroperator. Ons kantoor in Duisburg is nota bene gevestigd op de terminal van DeCeTe.’ Reserves De verlies- en winstrekening van de NPRC is weer in de zwarte cijfers. Onder Wytse van der Meulen zal niet alle winst vanzelfsprekend terugvloeien naar de aangeslotenen. ‘Uiteindelijk zullen zij het ontvangen, maar eerst zullen er reserves moeten worden opgebouwd, voor calamiteiten zoals bijvoorbeeld langdurig laag water.’ Lachend: ‘Nee, niet voor een gouden handdruk voor de nieuwe directeur! Zo zit ik niet in elkaar…’ Zo snel zal hij ook niet weer vertrekken. Daarvoor heeft hij het teveel naar z’n zin bij de NPRC. ‘Er is veel te doen. De eerste tijd heb ik hier m’n handjes vol…’ Directeur RPPC toch in Kamer Directeur Ineke Dezentjé Hammink-Bluemink van de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) is toch beëdigd als lid van de Tweede Kamer. Ze stond op de kandidatenlijst van de VVD op plaats 31. Toen bleek dat de VVD niet verder kwam dan 28 zetels, bleef ze buiten de Kamer. Echter, nu een aantal VVD-Kamerleden zitting nemen in het Tweede Kabinet Balkenende, schoof Ineke Dezentjé Hammink-Bluemink enkele plaatsen op en kon alsnog naar het parlement. Ze was ruim tien jaar lang directeur van de RPPC. Ze werd opgevolgd door gedelegeerd bestuurder Frederik de Cock Buning, die directeur was van Contship Container Line en namens de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors in het bestuur zit van de RPPC. (foto MGR) Groep 3 is lastig voor schipperskinderen Halverwege het schooljaar blijkt dat één op de vijf schipperskinderen in groep 3 de kans loopt te blijven zitten. Dit blijkt uit onderzoek gedaan op de basisscholen die vorig jaar door 95 schipperskleuters werden bezocht. Opmerkelijk is dat het op scholen met meer schipperskinderen een hoger percentage betreft (23 procent) dan op scholen die door minder schipperskinderen worden bezocht (dertien procent). De vereniging voor Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters (LOVK) kan dit verschil niet direct verklaren. Feit is wel dat men meer aandacht gaat besteden aan de schoolrijpheid van de kleuters. De aansluiting van de kleuters (advertentie) op het basisonderwijs verloopt, aldus de leerkrachten, zonder problemen. Wel is bij zogenaamde hoge-concentratiescholen een hoger percentage kinderen met problemen in de werkhouding (58 procent) te vinden dan op lageconcentratiescholen. Datzelfde geldt ook voor problemen bij het aanvankelijk lezen (31 procent) en met problemen in de sociale sfeer (27 procent). De lage concentratiescholen scoren respectievelijk 26, zeventien en dertien procent. Op deze scholen verwacht men dat negen procent van de schipperskleuters zal uitstromen naar het speciaal onderwijs, tegenover vier procent op de scholen met een hoge concentratie schipperskinderen. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Enkel of dubbel? Ouders met uitwonende kinderen hebben recht op kinderbijslag. Voor schippers is dat niet anders. In de derde elektronische Nieuwsbrief wijst het Landelijk Oudercontact Trekkende Beroepsbevolking (LOVT) zijn leden op de verschillende mogelijkheden. Schipperskinderen worden als uitwonend gezien, schrijft de oudervereniging, vanaf het moment dat zij naar een instelling of pleeggezin gaan. Schippers ontvangen dan dubbele kinderbijslag. Door Cor Spek Ouders dienen wel bij te dragen in de verzorging van hun uitwonende kinderen. Het NIBUD (Nederlands Instituut voor Budgettering) heeft voor die kosten normbedragen vastgesteld in drie leeftijdscategorieën die kunnen dienen als leidraad: 6-12 jaar, 12-16 en van 16 tot 18 jaar. Ouders die in aanmerking willen komen voor dubbele kinderbijslag dragen minimaal € 936,15 per kwartaal per kind bij. Het LOVT adviseert zijn leden minimaal € 1089,07 per kwartaal per kind op te geven, bedoeld om tussentijdse verhogingen van het normbedrag te ondervangen. De oudervereniging rekent zijn leden de bedragen voor als álle kosten doorgeteld worden. Voor de eerste categorie komt dit uit op € 532,50 per maand. Kinderen van 12 tot 16 jaar kosten € 604 per maand. Voor oudere kinderen tot 18 jaar moeten ouders € 661 per maand neertellen. Het LOVT geeft aan dat schippers de kosten bij opgave niet hoeven te specificeren, ‘want dat wordt gezien als inbreuk op de privacy.’ Bijzondere zorg Plaatsing van kinderen die meer dan gemiddelde aandacht nodig hebben, is in de internaatswereld al langer een punt van gesprek. Tijdens de ledenvergadering in februari besloot het LOVT een werkgroep Bijzondere Zorg op te richten die dit thema vorm en inhoud moest geven. De werkgroep is inmiddels een feit en de stoelen zijn verdeeld. Namens het LOVT worden die bezet door voorzitter Jenny Klein en de bestuursleden Pieter Eerkes (ms Confidentia) en Geertje Mannak (ms Navigatie). Van de internaten neemt directeur Ad Driesprong zitting. Het Censis Begeleidingsorgaan (BO) neemt deel via directeur Peter de Berg en medewerkster Liesbeth van Hees. Het AMVV is vertegenwoordigd via maatschappelijk werkster Marja Kramp. Ook zijn er twee ouders gevonden, die zelf kinderen hebben uit de betreffende zorggroep: Joop Kerst (internaat De Singel) en Lena Bouman (internaat Sportsingel). ‘Er wordt nog over gedacht om de groep uit te breiden met een maatschappelijk werkster vanuit de kermisbranche,’ aldus het LOVT. De eerste bijeenkomst van de werkgroep is inmiddels (advertentie) geweest. Het BO onderzoekt nu welke mogelijkheden instellingen hebben bijzondere zorgkinderen te plaatsen of reeds geplaatste kinderen te houden. Binnen dat onderzoek komen vragen aan de orde als: bestaat er bij ouders behoefte aan plaatsing van kinderen die bijzondere zorg behoeven? En: hoe hanteert de directie of het bestuur van een instelling de aanvraag voor plaatsing van een kind die meer dan gemiddelde aandacht nodig heeft? Ook zal het begrip ‘bijzondere zorg’ gedefinieerd moeten worden. Na de zomervakantie worden de eerste resultaten verwacht. Eerste Rijnsportpatenten Op 17 mei reikte directeur Eckhardt van Vakopleiding Transport Logistiek (VTL) en Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart (KOFS) de eerste diploma’s voor het Rijnsportpatent uit aan cursisten die via een vanuit Nederland georganiseerde opleiding het examen met goed gevolg hadden afgelegd. Recreatievaarders die met een recreatieschip langer dan vijftien meter op de Rijn in Duitsland willen varen, hebben daar het sportpatent voor nodig. Het Klein Vaarbewijs deel 1 en 2, dat voor dergelijke schepen vaarbevoegdheid geeft op de Nederlandse vaarwegen, is niet voldoende voor de vaart op het Duitse gedeelte van de Rijn. De Rijn is voor sportpatenten opgedeeld in diverse riviervakken (strecken) en voor elk riviervak dient een apart praktijkexamen te worden afgelegd. Tot voor kort kon men voor dit sportpatent louter opleidingen volgen en examens doen in Duitsland. Sinds begin dit jaar kan dat ook in Nederland, als de cursist het betreffende riviervak maar vier maal in beide richtingen heeft bevaren onder leiding van een erkende opleider. Daarna kan men dan examen doen voor het sportpatent bij het KOFS, het officiële orgaan in Nederland. De door het ministerie erkende Nederlandse opleiding is door de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club (KNMC) in nauwe samenwerking ontwikkeld met de Stichting Actieve Watersport (SAW) en het Scheepvaart en Transport College. De cursus bestaat uit vier varende weekenden. COMPLETE SCHEEPS-STOFFERING..? gordijnen • tapijt • vinyl banken • herstoffering DEGO B.V. Dijkje 1 Nieuwendijk (N.Br.) tel. 0183 - 401 933 fax 0183 - 403 837

Binnenvaartkrant