Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 16 17 JUNI

PAGINA 16 17 JUNI 2003 OOK ANDERE MODELLEN MOGELIJK • Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. • Eigen kade voor schepen tot 86 meter • Vervangende woonruimte beschikbaar Amba%&ts)e+ 18-32 2ostb4s 56 8060 A9 :asselt Tel=> ?038@ - 677 21 87 Bax> ?038@ - 677 26 76 Voor meer info + foto’s: www.admiraalbv.com GASVRIJKEURINGEN EN DRINKWATERONDERZOEK 24 uur per dag 010 - 416 49 19 Uw gas- en drinkwateronderzoek in deskundige handen Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010-4723033 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 GVF/TRIPLE-R dieptefiltratie: De perfecte oplossing! De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 Toepassingen Dp alle &Fdra4lIs%&e InstallatIes en smeerolIe-toepassIn+en Voordelen DlIebesparIn+ Kan %a= 80L 50L MInder slINta+e MIlIe4KrIendelINO GVF/TRIPLE-R Nederland B.V., Postbus 254, 7550 AG Hengelo Binnenhavenstraat 82, 7553 GK Hengelo, (industrieterrein ”Twente Kanaal Noord”) Tel.: 074-2428109 Fax: 074-2915033 e-mail: info@gvf-triple-r.com, Internet: www.gvf-triple-r.com GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. Satelliet volgsysteem, speciaal ontworpen voor DE BINNENVAART Dealers: Dacom Werkendam, Tel: 0183 - 501 707 Alewijnse Marine, Tel: 024 - 371 63 11 Megatronics, Tel: +32 (0)3 - 644 67 10 Droste Elektro, Tel: 0316 - 541 759 B.A.M. Pro Electronics, Tel: 0183 - 589589 Kadlec & Brödlin, Tel: +49 (0)203 - 479 950 Gebofa Maritiem, Tel: 0529 - 435 400 Radio Holland Marine, Tel: 010 - 428 33 44 Anton van Megen, Tel: 06 - 10990385 Eprom Electronica, Tel: 0115 - 648000 MADE IN HOLLAND W W W. T R AV E LV I S I O N M O D I . N L

Wytse van der Meulen is de nieuwe directeur van de NPRC. Op 20 december vorig jaar is hij ir. Hein Pols opgevolgd en nam de functie waar als interim-directeur. Per 1 mei 2003 is hij in vaste dienst getreden van de Rijnvaartcentrale. Hoewel vóór vorig jaar juni de binnenvaart voor hem niet veel meer was dan één van de veertien vakken op de Haven- en Vervoerschool, heeft hij een degelijk onderbouwde – optimistische! – visie op de toekomst van de sector. De uitbreiding van de Europese Unie en de invoering van de Maut zullen de binnenvaart alvast miljoenen tonnen lading opleveren, aldus Wytse van der Meulen. Hoewel hij de organisatie van het commerciële samenwerkingsverband geleidelijk verandert, is wel al direct merkbaar dat er een andere wind waait. Het laatste boekjaar (1.4.02-31.3.03) is met een bescheiden winst afgesloten. Een verbetering ten opzichte van het voorgaande jaar, waarin verlies werd geleden. ‘Met zestig procent aan contractwerk sta je sterker in een neergaande markt,’ legt Wytse van der Meulen uit. Er is veel veranderd, de laatste jaren. De contacten met klanten die al tientallen jaren opdrachtgever zijn van de NPRC zijn minder persoonlijk geworden en daar ondervindt een oud en in zekere zin traditioneel bedrijf als de NPRC veel hinder van. ‘Als je al dertig of veertig jaar voor een bedrijf het vervoer regelt, dan is het ook een vorm van gunning. We hebben het echter vorig jaar meegemaakt dat we een verlader echt uit de brand hielpen door extra inzet van schepen en vervolgens twee weken later naast een grote opdracht bij diezelfde verlader grepen omdat we een stuiver duurder waren dan de concurrent.’ Er wordt wel gekeken naar de kwaliteit. ‘Maar er wordt van je verwacht dat je die kwaliteit levert tegen de laagste prijs.’ Niet dat alle opdrachtgevers nou zo gelukkig zijn met deze nieuwe aanpak. ‘Maar zij kunnen er ook niets aan veranderen.’ Wytse wijt deze mentaliteitsverandering deels aan de globalisering. Van een ‘Amerikanisering’ spreekt hij liever niet. Hij heeft genoeg ervaring met Amerikaanse bedrijven om zich daar een oordeel over te kunnen vormen. Van 1980 tot 1996 werkte hij onder PAGINA 17 17 JUNI 2003 Optimistische toekomstvisie van nieuwe directeur Rijnvaartcentrale De NPRC-familie van Wytse van der Meulen advertentie VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Wytse van der Meulen. ‘Minder experimenteren, meer containers…’ (foto MGR) andere bij de Materials Division van Shell International in de verschepingen en expeditie van materiaal voor de buitenlandse raffinaderijen. Projectwerk met veel druk op de vervoersketen. ‘Stress stress stress. Voor onderhoud of reparatie moest bijvoorbeeld een plant met een dagwinst van 2 miljoen dollar worden stilgelegd. Veel hing af van de aanvoer van de materialen. We hebben op een zeker moment met behulp van Buitenlandse Zaken twee Hercules vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht ingeschakeld om 36 inch buizen op tijd naar een plant in aanbouw in de woestijn van Oman te brengen.’ Van der Meulen is dus bekend met just in time leveringen. De laatste zes jaar bij Shell was hij daar de tweede man van de afdeling beveiliging op het hoofdkantoor van Shell in Den Haag. Dat hangt samen met zijn inmiddels bijna 25 jaar ervaring als reserve officier bij de Koninklijke Marechaussee, waarbij hij nu de rang van majoor heeft. Bovendien kwam zijn ervaring met logistiek en IT van pas bij de opzet en het beheer van alarmcentrales en toegangscontrolesystemen. ‘Bij de reorganisatie van 1996 ben ik vertrokken. Shell was vóór die tijd één grote familie; dat werd toen snel minder.’ Vervolgens werd Wytse van der Meulen technisch directeur van de Nederlandse Veiligheidsdienst. De cultuur van dat familiebedrijf was hem op het lijf geschreven. Dat veranderde echter in 2000 bij de overname van het bedrijf door het Deense Falck. ‘Een nieuwe herbezinning volgde, waarna ik ging werken bij Raaplex detachering. Ik was daar betrokken bij diverse grootschalige ITprojecten en bij het opzetten van een poot voor interimmanagement. Die combinatie sprak me aan.’ In juni 2002 maakte hij vanuit Raaplex kennis met de NPRC. In de behoefte van de Rijnvaartcentrale aan een verbeterde interne en externe communicatie zag hij een uitdaging die hij graag aannam. Van de walorganisatie NPRC een team maken met een sterk verbeterd imago. ‘Het was een wat stoffige organisatie, maar wel met het familiegevoel, het wij-gevoel – dat mij aanspreekt. Het zegt iets over hoe je met elkaar en met je klanten omgaat; met respect en vertrouwen.’ Zegt de family-man Wytse van der Meulen (45), zelf 21 jaar getrouwd en vader van vier kinderen. Toch ontkomt ook de NPRC niet aan die verzakelijking. ‘Dat wel, maar het familiegevoel wil ik toch graag behouden.’ Leren vissen Tijdens het interview geeft Wytse van der Meulen niet af op het beleid van zijn voorganger, Hein Pols. Zeker waar het de inkomstenkant van het bedrijf betreft, heeft hij waardering voor Pols. ‘Er liggen goede contracten. Alleen de organisatie zelf kon efficiënter. We kijken bijvoorbeeld kritisch naar de kostenstructuur van de organisatie. Ook belangrijk is dat snel wordt gestuurd op basis van actuele financiële- en marktinformatie.’ In juni vorig jaar startte een strategische projectgroep om het bedrijf kritisch door te lichten. Een ‘team’ met daarin twee aangesloten schippers, een lid van de Raad van Bestuur, een vertegenwoordiger van de buitenlandse kantoren, de afdeling administratie en Hein Pols als toenmalige directeur. De leiding was uiteraard in handen van Wytse van der Meulen. ‘Knelpunten, investeringen – weten wanneer iets wordt terugverdiend, methodisch denken…niet voor heel China vis gaan vangen, je kunt beter de Chinezen leren vissen was één van de wijsheden van Confucius . Maar waar het vooral om draaide: ze moesten weer naar elkaar leren luisteren.’ Dat laatste is natuurlijk essentieel voor de communicatie, die gaandeweg verbeterde het afgelopen jaar. ‘Duidelijk werd toen ook dat we afscheid moesten nemen van Hein Pols. Er was niet voldoende draagvlak meer voor hem door gebrek aan vertrouwen onder de aangeslotenen en in de walorganisatie.’ Dat had alles te maken met die communicatie en door het ontbreken van transparantie in de organisatie. Maar de organisatie zelf werd ook kritisch bekeken. De vraag drong zich op in hoeverre het behouden van de vijf vestigingen (Rotterdam, Antwerpen, Duisburg, Mannheim en Würzburg) noodzakelijk was. Die vraag is voorlopig nog niet beantwoord. ‘Als we nu zouden beginnen met deze organisatie, dan zou je de walorganisatie op één centraal punt vestigen.’ Maar nu alles afbreken zou de NPRC veel geld kosten, want de meeste personeelsleden werken er al tientallen jaren en kunnen niet zomaar worden ontslagen. ‘We hebben besloten tot 1 april 2004 geen beslissing daarover te nemen. Wel vroegen we ons af of we uit die verschillende vestigingen zoveel mogelijk hebben gehaald.’ Operationeel werd en wordt de organisatie verder geoptimaliseerd, onder een strakke leiding, waarbij Wytse van der Meulen delegeren niet uit de weg gaat. ‘Bevrachters zoeken en bezoeken hun eigen klanten.’ De bevrachtingen staan onder leiding van oudgediende Wim Vredenburg. Ook de administratie kent een nieuw hoofd in de persoon van Cathy Vessies. De bijkantoren moeten uiteindelijk ook in staat zijn de eigen broek op te houden als ‘resultaat verantwoordelijke eenheden’, hoewel Van der Meulen geen wonderen verwacht. ‘Würzburg doet vooral de transporten naar de Donau; we weten allemaal hoe dat vervoer ervoor staat. En die positie is in de nabije toekomst van groot strategisch commercieel belang. Nu is het Main-Donau Kanaal een slap verhaal, maar dat zal snel veranderen. De nieuwe lidstaten van de EU betekenen een belangrijk afzetgebied voor de huidige West-Europese industrie.’ Ook het wegvervoer weet dat. ‘Nu moet al aan de klanten duidelijk worden gemaakt dat de binnenvaart geen last heeft van de prijsverhoging als gevolg van de Maut (vanaf 31 augustus dient in Duitsland voor trucks gemiddeld zo’n 15 eurocent per kilometer wegenbelasting te worden betaald – red.). Sommige bestaande klanten zullen de transporten voor de binnenvaart met honderdduizenden tonnen verhogen. Ik wil samen met die klanten een plan voor dat vervoer opzetten en daarbij een stuk maatwerk c.q. toegevoegde waarde leveren.’ Hoogwaardige goederen gaan naar de nieuwe Lid-staten, laagwaardige grondstoffen/ goederen komen terug. De NPRC ziet derhalve graag de vloot verder uitbreiden, hoewel met de tachtig eigen aangeslotenen en de meer dan honderd beschikbare schepen via Aquaroute de vloot één van de grootste is op de Europese vaarwegen. ‘Nieuwe aangeslotenen melden zich voortdurend aan, hoewel dat nu ook een gevolg is van de neergaande economie.’ Lang niet iedere schipper is echter geschikt om als aangeslotene van de NPRC te varen. ‘Er wordt een aantal maanden proef gevaren en gekeken of ze passen in de cultuur en werkwijze van de NPRC. Eigen manier De binnenvaart was relatief nieuw voor Wytse van der Meulen. ‘Ik sloot het vak Rijnen binnenvaart op de Havenen Vervoerschool af met een 9, maar dat was puur theorie natuurlijk. Het bestuur van de NPRC zocht niet iemand uit de binnenvaart, maar waarschuwde wel dat de aangeslotenen minder snel iets van een buitenstaander aan zullen nemen.’ Dat viel mee. ‘Ik heb mijn eigen manier van direct communiceren waarbij duidelijkheid voorop staat. Dat bleek de schippers aan te spreken.’ (Lees verder op pagina 25) advertentie VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING 99.211 ROERPROPELLERS www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant