Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 14 17 JUNI

PAGINA 14 17 JUNI 2003 Trefpunt voor de binnenvaart op de ‘Mühlenweide’ in Duisburg DUISBURGER SCHIFFAHRTSMESSE 16 - 19 september 2003 3 e vakbeurs voor binnenvaart, scheepstechniek, scheepsuitrusting en milieutechnologie Graag ontvang(en) ik/wij meer informatie t.b.v. !""deelnemer !"""bezoeker TE KOOP Duwsleepboot Njord met ijssteven, bj. 1956, evt met vast werk, afm 16.76x4.85x1.75, 490 pk Volvo, st.h. overzakb. 4.90 3.85 m, kl radar, hydr stuurw, 220 380 V, Rijnattest, ruime acc. Tel. 0515-432050 0049-171-6019643 GEVRAAGD stuurman i.b.v. ADNR-C., Rijnpatent tot Mannheim, 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0651-320758 GEVRAAGD matroos op ms Albatros III Tel.0653-157275 GEVRAAGD matroos en stuurman/matroos met vaarbewijs 2, bunker-ervaring vereist. Tel. 010-4876232 MOBITRANS vraagt matroos op kvb Ger-Jan, Moezelvaart, 3 wkn op/3wkn af, loon volgens CAO Binnenvaart. Tel. 0653-145530 GEVRAAGD exploitant/ondernemer t.b.v. exploitatie van Mvs 1100 ton, 80x8.20m. KvK+ondernemerschap en papieren vereist. Kleinstra en Zn 0475-461648 FUTLOOS? TE DIK? EN TE DUN? Uitgebalanceerde voeding op natuurlijke basis. Herbalife onafh. distribiteur. Bel.078-6196769 of 0641-933513 E-mail: ja-zandstra@wanadoo.nl Firma Contactpersoon Straat Postcode GEZOCHT schipper 54 jr zoekt schippersvrouw om samen een z.g.a.n. schip te exploiteren, komt in nov '03 in de vaart. Reacties onder tel.nr. 0049-1724935715 of 0049-1709659689 Plaats Telefoon Telefax Email A.u.b. inzenden of faxen aan: Duisburger SchiffahrtsMesse, Waldstraße 8, D - 47198 Duisburg Telefoon: +49 172/9090288, Fax: +49 2066/468901, email: RicardaSchawert-Zech-DSM@t-online.de SWETS SHIPPING - TRADING - NIEUWBUILDING WIJ VERZORGEN COMPLETE NIEUWBOUW CASCO - AFBOUW - BINNENVAART TANKER - DROGE LADING SCHEPEN 135 x 17.50 tanker-drooglading lev. 2004 135 x 14.50 tanker-drooglading lev. 2004 110 x 11.40 tanker-drooglading lev.2004 86 x 10.00 tanker-drooglading lev. 2004 70 x 8.20 tanker-drooglading lev. 2004 Realisatie 2004 Snelle ms 500 teu a'25 km. Info: +31 78 6209565 fax 6200902 e.mail shipping@swets-plaza.nl INL/INFO: Zwijndrecht-Veerplein 22 Tel +31 78 6209565 Fax +31 78 6200902 0653118767 - shipping@swets-info.nl www.binnenvaartkrant.nl GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje op mvs 1000 ton, weekend vrij, loon vlgs CAO. Tel.0653-146055, 0049-1716352054 GEVRAAGD op ms Liberte 2701 ton, 2 nette stuurmannen zonder patent. Tel.0653-534800 of 0049-1716303356 GESUCHT 2 Rumänischen suchen Job Stuurman und Volmatroos. Tel. (0049)-(0)1627429665 of (0031)-(0)6-12510050 VAKANTIEWERK! Boerendochter 21 jr wil graag in de binnenvaart werken, 10 jul-31 aug. Tel. 050-3134887 TE KOOP luxe 3-kamer appartement (1998) Hendrik Chabotstr. 86 Sprang-Capelle 100 m2, fraaie keuken en badkamer, gunstig gelegen. Vraagprijs € 235.000. Voor inl: Timmermans Makelaardij 0416-332661/276254 GEZOCHT nette jongen, deksman, zoekt een job. Tel. (0049)-(0)1627429665 of (0031)-(0)6-12510050 Te koop: Koppelverband. 5400 ton bj`94 L 108,50 x 11,40 x 3,42 2x 1800 pk ABC Bak: bj `70 L 76,5x 11,40 x 3,48 SI 2007, adnr, 400pk v Tiem, keilspant. inruil, prijs en levering bespreekbaar. 078 6228230 / 06511.76831

De Volkeraksluizen bereiken geleidelijk de grenzen van hun capaciteit. Dat bleek uit een studie die twee studenten Logistiek en Technische Vervoerskunde aan de Hogeschool Rotterdam vorig jaar in opdracht van Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland uitvoerden. In een nieuwe studie hebben twee medestudenten, Matthijs Mannak en Chris Vroon, op dat thema voortgeborduurd. Ze onderzochten de toepassing van time-systemen met vooraanmelding. De invoering daarvan is geen oplossing voor het capaciteitstekort, luidt hun conclusie. In de scriptie Voortvarend naar de toekomst van Paul van der Maat en Luc van Soest werd het dreigend capaciteitstekort van de Volkeraksluizen al aangestipt. De twee studenten aan de Hogeschool Rotterdam rekenden begin dit jaar uit in welke mate de hoofdtransportassen in het benedenrivierengebied ook in de toekomst geschikt blijven voor een veilig en vlot scheepsverkeer. ‘Er is behoefte aan een specifiek onderzoek omtrent de capaciteit van de Volkeraksluizen,’ luidde destijds hun advies. Een opgave, die Matthijs Mannak en Chris Voon nu in opdracht van RWS Directie Zuid-Holland aangepakt hebben. Door Sarah De Preter Hun onderzoek steunt op prognoses over de ontwikkeling van de binnenvaartvloot en het daaruit voortvloeiende aantal schuttingen bij de Volkeraksluizen in de komende jaren. In het meest reële scenario zullen in 2010 aan de Volkeraksluizen 114.463 passages per jaar plaatsvinden. Vorig jaar waren het er 108.779. Om het scheepvaartverkeer door de sluizen vlot en veilig te laten verlopen, hanteert Rijkswaterstaat als criteria dat de gemiddelde passeertijd niet meer dan 45 minuten mag bedragen en het aantal overliggers de twintig procent niet overschrijden. Aan deze twee voorwaarden zal volgens de studenten alleen in een scenario met exponentiële groei in 2020 niet meer kunnen worden voldaan. Toch voorzien ze ook bij de twee overige scenario’s problemen. ‘Momenteel wordt er op de Volkeraksluizen gewerkt met drie schutkolken voor de beroepsvaart. Noodzakelijk onderhoud aan die kolken kan tot stremmingen leiden. Als er één kolk uitligt, kunnen de criteria in geen enkel scenario meer worden aangehouden.’ Tijdskader Capaciteitsmaatregelen aan de Volkeraksluizen zijn dus hoe dan ook noodzakelijk, al is de toepassing van timesystemen ter regulering van de schuttingen volgens de studenten niet de ware oplossing. Bij deze systemen wordt onderscheid gemaakt tussen time slots en time frames. Bij de time slots wordt een starre tijdsverdeling gehanteerd: er wordt op vaste tijden geschut PAGINA 15 17 JUNI 2003 Hogeschoolstudenten onderzoeken toekomstige capaciteit Volkeraksluizen ‘Time-systeem met vooraanmelding is geen ideale oplossing’ :: ADVERTORIAL :: Rabobank Binnenvaartbank – de ideale vakantiepartner Vakantie. Onbezorgd. Weg van de vaarweg. Even geen stress. Zaken goed geregeld. Zorgeloos op vakantie gaan betekent ook financieel de boel op orde hebben. Daar weten we bij de Rabobank Binnenvaartbanken alles van. We nemen uw zorgen graag van u over. Dé manier om goed uitgerust op vakantie te gaan. Uitgerust op vakantie – prettige gedachte U telt de dagen af. De vakantiebestemming lonkt. In gedachten zit u al op dat terrasje, ligt u op dat zilverwitte strand. Er moet alleen nog veel geregeld worden. De aflosser, de matroos aan boord, het papierwerk. Eén ding heeft u al wel perfect voor elkaar. Uw vakantiezaken bracht u onder bij de Rabobank Binnenvaartbank. Handig voor onderweg. Creditcard, doorlopende reisverzekering, gratis geld pinnen in binnen- en buitenland, internetbankieren, 24-uur-support van Rabo Interhelp, gunstig rood staan. Alles ondergebracht in het Rabo Totaalpakket. Bijzonder compleet én kosteloos. Inderdaad: gratis. Als u het pakket tenminste afsluit vóór 30 juni 2003. U kwam er nog niet aan toe? Neem dan even contact op met uw Rabobank en regel het Rabo Totaalpakket alsnog. Voor zekerheid en gemak de komende jaren. Als binnenvaartondernemer weet u immers wat zaken doen is. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan? Profiteer van het gratis lidmaatschap van de Rabobank. Evenals de vijftig procent korting op de basistoegangsprijs van musea, de reductie op partnerpassen en beleef het gemak van de Rabofoon. Mocht er onverhoopt iets misgaan, dan staat Interhelp voor u klaar: onze service bij verlies of diefstal van bankpassen, Matthijs Mannak (rechts) en Chris Vroon. (foto Sarah De Preter) creditcards en financiele noodhulp in het buitenland. Als het u dan tóch overkomt, is Interhelp meer dan een prettige gedachte. Normaal kost het Rabo Totaalpakket acht euro. Als u dit afsluit vóór 30 juni kost het u de rest van het jaar niets. Zeg nou zelf. Da’s toch mooi meegenomen? Gaat u binnenkort op reis? Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. De adviseurs van de Rabobank Binnenvaartbanken maken graag tijd voor u vrij. Bel of mail ons gerust. We hebben u veel vakantiegemak te bieden. Het is tijd voor de Rabobank. Rabobank Binnenvaartbanken www.binnenvaartbank.nl e-mail: rabobinnenvaart@xs4all.nl telefoon: (0184) 43 03 90 en schippers krijgen bij de vooraanmelding het precieze tijdstip van schutting te horen en moeten hun vaarschema daar eventueel op afstellen. Wie te laat komt, moet wachten tot er in een volgend slot weer een plaatsje vrijkomt. Het principe van de time frames laat meer ruimte voor verschuivingen bij het schutten. De schipper krijgt bij vooraanmelding een tijdskader te horen waarbinnen de schutting zal plaatsvinden. Pas als het sluispersoneel voldoende overzicht heeft over het eigenlijke scheepsaanbod bij de sluizen wordt het precieze tijdstip van schutting aan de schipper gemeld. Dan verandert met andere woorden het time frame in een time slot. Theoretisch gezien hebben deze tijdssystemen voordelen. Door het doseren van de te schutten schepen zouden piekmomenten op de sluizen kunnen worden afgevlakt. Daardoor wordt de capaciteit van de sluizen beter benut en kunnen eventuele investeringen in de uitbreiding van de infrastructuur nog vooruit worden geschoven. In hun praktische benadering zien de studenten evenwel meer negatieve effecten voor de beheerder en de vaarweggebruiker dan positieve. Daar ● Importeur ● Sales ● Parts & Service advertentie schippers aan laad- en lostijden gebonden zijn, zullen piekmomenten nooit helemaal kunnen worden weggewerkt. Daarnaast vereisen time-systemen een verregaande automatisering die niet alleen veel geld kost maar ook risico’s met zich meebrengt. ‘Als het systeem onverwacht uitvalt, ligt de hele planning wellicht in duigen.’ Tenslotte vrezen de studenten ‘concurrentievoordelen’ voor schippers die eerder de mogelijkheid hebben zich aan te melden voor een time slot dan hun collega’s. Alternatieven In een randnotitie schetsen de studenten daarom alternatieven voor de time-systemen. Zo zou de technische outillage van de Volkeraksluizen kunnen worden aangepakt. ‘Van de drie rinketten in de sluisdeuren wordt er momenteel slechts één gebruikt,’ licht Chris Vroon toe. ‘Deze is uitgerust met een hydraulische arm. Misschien is het een oplossing om ook de twee andere rinketten weer open te maken en ze van zo’n hydraulische arm te voorzien.’ De bouw van een vierde sluiskolk voor de beroepsvaart zou natuurlijk helemaal een prachtige optie zijn. Maar dat kost geld en het budget voor de vaarwegen is beperkt. Hans van Dijke, Hoofd Beleid en Projecten bij Directie Zuid-Holland van RWS, zegt daarover: ‘De bouw van een vierde kolk is zeker een optie maar niet voor de capaciteitsproblemen als gevolg van onderhoudswerken aan de sluizen. In dat geval moeten we de kolk voor de pleziervaart zoveel mogelijk gebruiken om de overcapaciteit bij de beroepsvaart weg te werken.’ Dode bij aanvaring op IJ Bij een aanvaring tussen een binnenvaarttanker en een zeiljacht op het IJ in Amsterdam is woensdag 4 juni een opvarende verdronken. Het is de Haarlemse eigenaar (82) van de zeilboot. Op het 9,5 meter lange jacht bevonden zich twee mannen. De78-jarige vriend van de verdronken man kon door een voorbijvarende veerpont uit het water worden gehaald. De eigenaar verdween met het vaartuig naar de bodem van het IJ. Duikers vonden zijn lichaam later in het jacht. Het slachtoffer bevond zich in de kajuit toen de aanvaring rond 13.00 uur plaatsvond. Het ongeluk gebeurde vlak achter het Centraal Station. Duikers van de brandweer konden de kajuit pas twee uur na de aanvaring open krijgen. Waarschijnlijk was deze verwrongen door de aanvaring. De oorzaak van de aanvaring is nog onduidelijk. Volgens een ooggetuige heeft de kapitein van de tanker geprobeerd de opvarenden van het jacht te waarschuwen met zijn scheepshoorn en trachtte hij het pleziervaartuig nog te ontwijken. Tel. 078-6395777, e-mail: post@mdb-roodenburg.nl

Binnenvaartkrant