Views
3 years ago

2003-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schip
  • Schepen
  • Adverteren
  • Rotterdam

PAGINA 12 17 JUNI

PAGINA 12 17 JUNI 2003 Onze vennootschap heeft een nieuw type "High Cubic" dubbelwandige tanker ontworpen. Eigenschappen: • Afmetingen: 110 x 11.45 x 5.90m • Laadvermogen 3350 ton • 11 ladingtanks, voorzien van coating met 11 deepwell pompen • tankinhoud 11 x 380 m3 = 4180 m 3 100% • 1800 pk hoofdmotor • 625 KVA generator, 108 KVA generator, 80 KVA generator • Boegschroef E-aangedreven van 500 PK, schroefdiameter 1300 mm • Ledige diepgang 105 cm • Op 2.80 m 2000 ton • Op 3.20 m 2460 ton • Op 3.95 m 3350 ton • Kruiplijn met ballast: 4.65m • Snelheid boven de Ruhr, 2500 ton geladen, ca. 11 km • Mooie grote achterwoning • Schroefdiameter 1800 mm • Mooi gelijnd voorschip met verbreed voordek Bij dit nieuwe type "High Cubic Tanker" is geprobeerd om alle eigenschappen zo goed mogelijk te combineren zoals: tonnage, draagvermogen, tankinhoud, snelheid, brandstofverbruik en kruiplijn. Voorts ziet het schip er ook nog mooi uit. Ook de bouwprijs is bijzonder interessant. Deze uiterst concurrerende aanbieding is onder voorbehoud van tussentijdse verkoop. Uiteraard kunnen wij u ook een 10 tanks dubbelwandige tanker aanbieden, wat weer goedkoper is. Mocht u serieuze belangstelling hebben, neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn altijd bereikbaar onder 0653-383964 Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht, Tel. 078 - 619 12 33, fax 078 - 612 06 53

PAGINA 13 17 JUNI 2003 Plaats gemaakt voor de haven, maar niet voor de maag Uitblazen in taverne De Lindelo Ten Noorden van Antwerpen, tussen de Schelde en de kanaaldokken B1 en B2, ligt het restant van de voormalige poldergemeente Lillo. Er wonen nog 34 mensen rond de kerktoren. Een slager en bakker zijn er niet. Voor spijs en drank kan je er onder andere terecht in de welvarende taverne De Lindelo. Vlakbij is een aanlegsteiger voor plezierboten en een terras met uitzicht op de Schelde. Rondom strekken zich de overblijfselen uit van het Fort van Lillo, dat in de 16e eeuw werd gebouwd. Op linkeroever ligt het zusterfort van Kallo. Beide waren schansen en hadden jarenlang een groot militair belang. In de loop der geschiedenis kwamen ze in handen van Frankrijk, Nederland en Oostenrijk. Tijdens de eerste wereldoorlog was er nog even Duitse marineartillerie gevestigd. Daarna zouden de bouwwerken nooit meer militaire waarde hebben. In de Tweede Wereldoorlog deden de kruitmagazijnen uitsluitend nog dienst als schuilplaats voor de lokale bevolking. Opmerkelijk is dat beide forten ook na de onafhankelijkheid van België nog jaren in Nederlandse handen bleven. Pas in 1839 werden ze – na het vrijkopen van de Schelde – bij België gevoegd. Verdwenen Net als veel andere dorpjes in de streek – te denken valt aan Doel – heeft Lillo plaats moeten maken voor de uitbreiding van de zeehaven Antwerpen. De oorspronkelijke haven van Lillo (in 1905 gegraven) kreeg in de loop der tijd een andere bestemming. Vroeger was het een overslaghaven voor munitie. Na een explosie in 1949 – waarbij vier mensen omkwamen – werd de overslag stilgelegd. Later bouwde familie De Weerd er een opslagplaats voor kolen. Die doet nu dienst als hangar voor de plezierboten van de lokale jachtclub. De bootjes liggen er twee keer per dag in de getijdenmodder. Hoewel het aantal inwoners van het dorpje op de vingers van zeven handen is te tellen, kun je er in de zomer over de hoofden lopen. De groene omgeving en de nabijheid van het water trekken dagjesmensen uit binnen- en buitenland. ‘Deze zaak is hier al 25 jaar gevestigd, maar zó lang ben ík alleszins nog niet in dienst,’ zegt de kelnerin in taverne De Lindelo. Ze kan er gerust in zijn. Dat laatste hadden wij ook wel gezien. Ze hupt heen en weer tussen het terras aan de achterkant en het terras vooraan. Aan de bar zien we haar af en toe voorbij suizen. ‘Op zomerse dagen is het rennen!’ Ook dat is ons niet ontgaan. Gelukkig daagt er hoop: ‘Binnenkort laten we rondom de hele zaak een terras aanleggen.’ Dan draait ze rondjes. Warme dranken, koude dranken en met name bier gaan over de toog. ‘We verkopen veel typische streekbieren. Vooral Corsendonck gaat goed weg.’ Daarnaast kan men in De Lindelo ook lekker eten. Vanaf elf euro krijg je er een vlees- of visschotel of iets vegetarisch. Kinderen vinden er hun eigen menu met frietjes. Fijnproevers smakelijke biergerechten. ‘Tachtig procent van onze spijzen worden bereid met Corsendock,’ zegt ze. ‘Er zijn ook huisgerechten, zoals de salade De Lindelo, vispan De Lindelo Taverne De Lindelo baadt in het groen. (foto’s Sarah De Preter) en het hapjesbord De Lindelo.’ Van 1 mei tot 1 september kan men de hele week barbecuen in De Lindelo. Een mixed grill kost vijftien euro, gamba’s kosten zestien euro. Momenteel wordt de barbecue vernieuwd en uitgebreid. Maleisië Om de twee à drie weken doet de zaak iets speciaals. ‘Laatst hadden we een Maleisische avond waarop ook de ambassadeur uit Maleisië te gast was. Onze kok heeft toen samen met een Maleisische kok gekookt. Volgende keer gaan we iets Italiaans proberen.’ Iedere vrijdag tussen vijf en zes is het happy hour. ‘Gasten krijgen dan drie drankjes voor de prijs van twee.’ Boven is een grote ruimte waarin groepen tot vijftig personen kunnen dineren. ‘Deze zaal wordt ook regelmatig door bedrijven afgehuurd voor conferenties.’ Überhaupt heeft De Lindelo doordeweeks veel klanten uit het bedrijfsleven, want vlakbij zitten firma’s als Bayer en BASF. In het weekend komen er veel toeristen uit heel België binnengewaaid. ‘Vooral Antwerpenaars natuurlijk. Die komen hier uitblazen.’ Men zou voor minder, met zo’n mooie plek in de achtertuin. Geconcentreerd achter de tap. De naburige jachthaven. De bootjes liggen hier twee keer per dag in de getijdenmodder. Bistro “THE MAYFLOWER” geopend van Ma t/m Vrij Stieltjesplein 2a 3071 JT Rotterdam Telefoon 010-485 15 35 Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org ROTTERDAM Café Vlag & Wimpel Gezellig café voor de binnenvaart Prins Hendrikkade 32 Tel: 010 - 414 95 06 door Sarah De Preter

Binnenvaartkrant