Views
2 years ago

2003-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • April
  • Pompen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Twee
  • Vlissingen

PAGINA 46 8 APRIL

PAGINA 46 8 APRIL 2003 Maasbracht en binnenvaart vormen bakermat Limburgse Ondernemers Club De Limburgse Ondernemers Club is een businessclub die weinig aan de weg timmert, maar toch al twintig jaar fungeert als een belangrijke platform waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten om op informele wijze contacten te leggen of te onderhouden. Zonder statuten of reglementen, maar met een belangrijk aandeel van mensen uit de binnenvaart. Door Jo Bindels Een aantal leden poseert in de gewelven van de Grote Hegge bij het nieuwe LOC-logo. (foto Jo Bindels) De opening van het restaurant in de historische Grote Hegge in Thorn in 1983 was de basis voor de Limburgse Ondernemers Club. Spontaan formeerde zich een groep van ondernemers die elkaar elke vrijdagmiddag in het restaurant ontmoette om informeel het business-to-business-principe uit te dragen. Waarschijnlijk was de wekelijkse bezoekfrequentie te hoog want al spoedig verwaterden de bijeenkomsten. Daarop staken Lambert Wulms, Jacques Houben, Wim Slagboom en Louk Ubben uit Maasbracht de koppen bij elkaar en zij besloten de Limburgse Ondernemers Club (LOC) op te richten. Plaats van bijeenkomst bleef de Grote Hegge in Thorn, en dan met name de knusse kelderbar in de historische gewelven. De uitgangspunten van de LOC zijn eenvoudig en onderstrepen het informele karakter van de club. Een groep van vier leden vormt het bestuur. Het is geen bestuur dat gekozen wordt door de leden, het zijn gewoon vier man die bereid zijn zaken te regelen, de uitnodigingen te versturen, contacten te leggen en een en ander in goede banen te leiden. Het LOC kent ook niet de formele begrippen ‘lid’ en ’contributie’. Lid zijn van het LOC betekent niets meer of minder dat je bekend bent bij het bestuur omdat je interesse hebt getoond en daarom ook uitnodigingen ontvangt voor de bijeenkomsten. Het staat ieder lid vrij de bijeenkomsten te bezoeken of zonder opgave van reden weg te blijven. Eens in de drie jaar ontvangen de leden een brief waarin het bestuur meedeelt dat de bodem van de kas in zicht is en of iedereen maar een bedrag wil overmaken. In het verleden schommelde deze bijdrage rond de honderd gulden; het laatste verzoek behelsde zestig euro. Een snel rekensommetje leert dat de individuele bijdrage om de club financieel te laten fungeren gemiddeld ongeveer één euro per maand bedraagt. Een volstrekt archaïsch bedrag, maar blijkbaar voldoende om de club te laten draaien. Het LOC kent momenteel een lijst van zo’n zestig ‘leden’. De bakermat van het LOC ligt in Maasbracht. Het is dus niet verwonderlijk dat een groot aantal leden bij een bedrijf werkt of eigenaar van een bedrijf is dat op de een of andere manier een relatie heeft met de binnenvaart. Zoals baggerbedrijven, bevrachters, machinefabrieken en toeleveringsbedrijven. Het LOC mag ook het college van burgemeester en wethouders van Maasbracht tot de leden rekenen. De reguliere bijeenkomsten vinden elke tweede woensdagavond van de maand plaats. De aanvangstijd is 18.00 uur. De keuken van de Grote Hegge serveert omstreeks 18.30 uur een eenvoudig, smakelijk buffet voor rekening van de leden. De achterliggende gedachte is dat iedereen die de maandelijkse bijeenkomst wil bezoeken, zich na kantoortijd rechtstreeks naar de Grote Hegge kan spoeden en zich niet hoeft te bekommeren om zijn of haar avondeten. Naast de reguliere bijeenkomsten organiseert het bestuur een aantal keren per jaar een spreekbeurt, bedrijfsbezoek of een andere activiteit. Voorbeelden van gerealiseerde of nog te realiseren activiteiten zijn uitleg van de directeur van de Panheel groep Harry Maessen over het Grensmaas-project, een bezoek aan een van Nederlands bekendste kerkorgelbouwers, een wandeling door Thorn met bezoek aan de Abdijkerk, een bezoek aan ING Nederland in Amsterdam, een barbecue voor leden én partners en de jaarlijkse nieuwjaarsviering. Lezers die geïnteresseerd zijn in de combinatie business-tobusiness en gezellige en informele bijeenkomsten kunnen contact opnemen met Louk Ubben: telefoon: (0475) 46 34 48 of 0654 6115 63. APPARATUUR VAN TOPKLASSE VOOR MOTOR- PASSAGIERSSCHEPEN GROOTKEUKEN BEDRIJFSRESTAURANTS Wij wensen familie Sijbrands en de bemanning van het mps Wilhelm Tell veel succes en een behouden vaart. van$%traelenlaan$*+,$-..+$/P 1s34ertogen7osch Tel;$$?..$

Bij Scheepswerf en Machinefabriek Vahali in Gendt is de laatste maanden hard gewerkt aan de verlenging en renovatie van de Wilhelm Tell. Dit passagiersschip gaat reizen maken tussen Würzburg en Trier. Voor de gasten zal het een verademing zijn om erop te vertoeven, want bij de renovatie is er van alles aan gedaan om het verblijf voor hen zo aangenaam mogelijk te maken. PAGINA 47 8 APRIL 2003 ’De passagierscabines horen in het rustigste deel van het schip te liggen’ Wilhelm Tell verlengd en gerenoveerd Door Harrie van Eeuwijk De technische proefvaart was 26 maart. Die verliep goed en deze maand komt het schip in de vaart. Het gaat voor Viking Cruises varen. Het mps Wilhelm Tell is eigendom van Sijbrands-Faassen Vof uit Malden, ook de thuishaven van het schip. Teun en Marijke Sijbrands runnen samen het hele bedrijf. ‘Mijn vrouw en ik hebben, voordat we deze Wilhelm Tell kochten, samen op de Calypso gevaren,’ vertelt Teun Sijbrands. Mijn vrouw is binnen ons bedrijf de manager en ik ben de kapitein. De Calypso hebben wij eind maart vorig jaar verkocht.’ Sijbrands zelf is van schippersafkomst en is al heel lang in de passagiersvaart actief. ‘Ik ben als ventje van zeventien jaar als matroos in de passagiersvaart begonnen en ik ben nu 47 jaar. Al vrij jong voer ik als kapitein. Op een gegeven moment wilde ik voor mezelf beginnen en in 1993 was het zover. Ik begon toen samen met een compagnon met een containerschip en in 1997 ben ik met de Calypso gaan varen, want die had ik van de vorige eigenaar overgenomen. Toen ik vorig jaar de Wilhelm Tell kon kopen, heb ik daar niet lang over gedacht, maar ik was ook meteen van plan om dat schip te verlengen en te renoveren.’ Meer passagiers De Wilhelm Tell is nu 105 meter lang, heeft een breedte van 10,50 meter en een diepgang van 1,40 meter. Voor de verlenging was het schip 95 meter lang. Het schip werd in 1987 gebouwd bij scheepswerf De Merwede in Hardinxveld-Giessendam. ‘Ik heb het schip eind oktober 2002 van de vorige eigenaar De Wilhelm Tell is tien meter verlengd en meet daardoor nu 105 meter. (foto’s Harrie van Eeuwijk) overgenomen,’ aldus Sijbrands. ‘Ik heb het vervolgens opgehaald en direct naar Vahali in Gendt gevaren. Ik wilde naar deze scheepswerf, omdat ik van een collega hoorde dat hij goede ervaringen met deze werf had. De totale ombouw is dan ook goed verlopen.’ De voornaamste reden om het schip te verlengen was dat Sijbrands meer passagiers aan boord wilde kunnen meenemen. Van oorsprong konden er 95 passagiers aan boord verblijven; nu is de capaciteit 120 passagiers. Maar ook wilde Sijbrands meer accommodatie creëren voor de personeelsleden. ‘We hebben nu zestig passagierscabines en achttien cabines voor het personeel.’ Sommige personeelscabines zijn eenpersoons en andere tweepersoons. Gewoonlijk zijn er tijdens de vaartochten 26 personeelsleden aan boord. De verlenging werd gecombineerd met een renovatie van het interieur. ‘In het midden van het schip zaten vroeger de messroom, de wasserij en enkele personeelscabines, maar die hebben we naar elders verplaatst, want wij vinden dat de passagiers op het rustigste deel van het schip behoren te zitten.’ Ook het stuurhuis werd aangepast. ‘We hebben de onderbouw 25 centimeter in het dek laten zakken. Het schip had voorheen een kruiplijn van ongeveer zes meter; nu zal dat zowat op 5,70 meter komen en dan kun je een groter vaargebied bestrijken. Tevens is het stuurhuis voorzien van een nieuwe aluminium bovenbouw; het interieur is gemoderniseerd en we hebben nieuwe nautische apparatuur laten plaatsen. Voorts hebben we achterop twee nieuwe straalbuizen en twee nieuwe schroeven van Wärtsilä Propulsion aangebracht. De straalbuizen zijn niet zozeer geplaatst om sneller te kunnen varen, maar wel om minder geluid te produceren.’ Vahali Het schip telt twee dekken. Voorop de lounge en daaronder het restaurant. Het restaurant is tijdens de verbouwing vergroot; de hal is vernieuwd en de toegangsdeuren zijn vervangen. De ramen hebben een eigentijdse uitstraling gekregen en de kop van het schip is veranderd. De ramen zijn door Rafa geleverd, net als toen de Wilhelm Tell gebouwd werd. ‘Een wens van de opdrachtgever was dat het mogelijk moest zijn om van het benedendek rechtstreeks naar het restaurant te kunnen, en niet zoals voorheen via het salondek,’ aldus Louis van den Bosch, een van de directeuren van Vahali. ‘Verder zijn alle cabines gerenoveerd en zijn er nieuwe meubels in gekomen. Ook de keuken is gemoderniseerd en buiten is er een nieuwe traplift geplaatst om minder valide mensen de mogelijkheid te bieden het zonnedek te betreden.’ Achter in het schip is een generatorset geplaatst, voor de stroomvoorziening ’s nachts. Het schip had al drie generatoren; nu dus vier. ‘Medewerkers en leveranciers hebben met veel plezier aan dit project gewerkt,’ vertelt Van den Bosch. ‘Zoals dat door onze werf gebeurde aan andere passagiersschepen. Na de bedrijfsovername van Vahali door Vincent Bekker en mij hebben we ons naast de reparatie van tankers Scheepswerf Vahali Complete ombouw Rabobank Sliedrecht-Graafstroom Financiering Overvliet Assurantiemakelaars Verzekering Markerink Groot onderhoud hoofdmotoren 2x 12 cylinder Deutz 816 / 795 pk, 1650 toeren en generatormotoren 2x 6 cylinder Deutz 816 / 284 pk, 1500 toeren KD German Rhine Line Agent Fa. Van der Waal Iveco generatorset 160 kVa Wärtsilä Propulsion Netherlands B.V. Twee (2) Nial Bronzen 5-bladsschroeven met een diameter van 1350 mm, Twee (2) Straalbuizen, type HR, met een volledig RVS binnenzijde en een binnendiameter van 1360 mm. IHC Lagersmit 2 Supreme LD schroefaskokervoorafdichtingen 190 Kampers Scheepskonstruktie Aluminium over zakbaar stuurhuis inclusief hydrauliek Wijmoco BV Schuifdeuren Alewijnse Marine BV 2 stuks JRC JMA 608 TFT tevens toegelegd op drogelading- en passagiersschepen. Om al deze projecten goed te kunnen uitvoeren heeft Vahali de afgelopen periode geïnvesteerd in een damwandkraan en een afmeerponton met een brede toegangssteiger voor een uitstekende bereikbaarheid van de schepen die afgemeerd liggen aan de damwand. Wat de orderportefeuille voor passagiersschepen betreft: we hebben de bouw van twee identieke tweedekspassagiersschepen van 110x11,40 meter in het vooruitzicht.’ WIE LEVERDEN AAN HET MPS WILHELM TELL radars,Triopiloot, elektrische installatie in de keuken, salon, receptie, restaurant,mess, moderniseren / vernieuwen van de bestaande hutten en 14 nieuwe hutten, aanpassen van de stuurhuis lessenaar Rafa scheepsramen Willemsen Interieurbouw BV Betimmering + tegelwerk Ahorn BV Aanpassing keukeninrichting Klimaatservice Holland BV Verwarmings, ventilatie, airconditioning en sanitaire installatie en machinekamer ventilatie Contrast Project Advies Complete stoffering IJs - Van den Brink Schilderwerken BV schilderwerk TotalFinaElf Nederland N.V. Fina smeermiddelen Fiwado bunkerstations Gasolie, smeermiddelen en scheepsinventaris Autena Marine / Dekatel Nederland Telecommunicatie en automatisering Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland Ecdis Viewer Henstek RVS railingwerk

Binnenvaartkrant