Views
2 years ago

2003-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • April
  • Pompen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Twee
  • Vlissingen

PAGINA 24 8 APRIL

PAGINA 24 8 APRIL 2003 AL ONZE PRIJZEN EX BTW WASPOEDER 25 KG € 45,- PHILLIPS LAMPEN E27 24V = 1,14 p.s. 220V = 0,68 p.s. MAKITA, METABO SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP JOLLY’S AQUA CLOG HECKEL Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L 49,92 €+cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = 63,53 €. WHITE SPIRIT 5L = 4,54 € Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. 177 € DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT 29,95 GELDIG TOT 1 MEI 2003 GASOLIE POMP Z.A. 65,80 ZOLANG DE VOORRAAD STREKT ZOEKLICHTEN 250W - 24V, 150W - 24V, XENON SUPERLICHT DEMO IN WINKEL F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 GSM 06-20704009 E-MAIL info@femm.nl CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5 - 3M, VANAF 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 236,87 (6m. slang gratis 2”) SIMER 220 V DOMPELPOMP €111,18 Grofvuilpomp 220V 15 TON vanaf € 190,59 6m. slang gratis 2” LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 10L SUPER-X 17,33 10L BOENWAX 15,86 10L ONTVETTER 17,02 10L ROEST + KALK 33,10 HYDROFOOR 220 V RVS 24 LTR €192,50 NIEUW Bootshop Waterboot ”Leeuwen” Wist u dat wij ook boodschappen aan boord brengen VHF 82 GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr NAV. LAMPEN 28 Volt 3,06 SECUMAR AUT. REDDINGSVEST 90 € POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = 9,05 AUTOFOCUS KIJKER 7X50 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” 1,81 p.m. Hercules touw 24MM - 28MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 13,- Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Maasbracht bv Gecertificeerd volgens VCA** en ISO 9002 Uw adres voor: • originele Cummins onderdelen • ruilonderdelen • alle Fleetguard filters • complete motorrevisie • inbouw motoren • scheepsreparaties • in- en verkoop van nieuwe en gebruikte Cummins motoren Veerweg 11 6051 AH Maasbracht Tel.: (0475) 46 34 44 Fax: (0475) 46 61 48 Email: Maasbracht@cummins - www.cummins.nl Korte Oyen 3, 5433 NE Katwijk (Gem. Cuijk) Tel. 0485 - 320 888, Fax 0485 - 317 790 Alle scheepsbetimmering en bovenwater reparaties. Roefverbouwingen Aluminium werkzaamheden: radarmasten - telescoopmasten - aluminium trappen luiken en daken. Schroevendok 30 x 14,60 mtr. - 800 ton. Ramen en deuren met geïsoleerde profielen en dubbelglas en natuurlijk onze stuur huizen met en zonder hefkolom. Dit alles onder één dak. Bel vrijblijvend voor meer informatie: tel. 0485 - 320 888 Uw specialist op het gebied van: • Airconditioning • Overdruk- en luchtbehandelingsinstallaties • Machinekamer- en ruimventilatoren • Nu ook RVS volledig afsluitbare Klaproosters Fam. A. van Os, Havenkade 14, 6658 KX Beneden-Leeuwen Tel: 0487-591334, Fax: 487-591125, GSM 06-51799273 www.drinkwaterbootleeuwen.nl WindeX Louvres WindeX Engineering BV • Houtschelf 20 • 3371 KB Hardinxveld-Giessendam Tel.: 0184 - 611 322 • Fax: 0184 - 611 403 • e-mail inf@windex.nl Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 POMP... • Groot programma ladingpompen • Voor nieuwbouw en vervanging • Korte levertijden • Aantrekkelijke prijzen • Volledige kwaliteitsrevisie • Garantie + testrapport • Inruil en inkoop gebruikte pompen • Aandrijving, leidingwerk, fundatie KAMPERS POMPSERVICE specialist in HOUTTUIN en BORNEMANN SERVICE!!! • 24 uurs noodservice, ook op locatie • Snel, betrouwbaar en vakkundig • Aanlegsteiger met kraan • Blauwe kegel service (bij uitzondering) • Nood- en ruilpompen • Vrijwel alle onderdelen op voorraad • Advies en begeleiding bij schade • Overige reparaties Telefoon: +31-(0)78-6763811 Oosthavenzijde 5 / Postbus 5606 NL-3297 ZG Puttershoek Fax: +31-(0)78-6764853 E-mail: pompservice@kampers.nl Vraag naar Gerbert (verkoop), Pim (service & reparatie) of Anouk (info & administratie) • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN • STALEN VLOEREN ’t Ambacht Sc#eepswer) en Mac#ine)abrie0 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok.

Niels Groenewold leidt het ‘project Vlissingen’ De afbouw van de tanker Vlissingen staat onder supervisie van Niels Groenewold, zoon van VT-directeur-eigenaar Johan Groenewold. Als bevrachter bij VT kent Niels de wensen van de klanten en op basis van die wensen is het schip gebouwd. Hij heeft geen technische opleiding gevolgd. ‘Als ik iets wil dat technisch niet mogelijk is, word ik wel teruggefloten door de ingenieurs van Damen of Zanen Maritiem. Bovendien zijn er altijd onze eigen ervaren mensen, Henk Schellaars en Harm Stoter.’ Niels Groenewold (28) volgde na de MAVO achtereenvolgens lbo en mbo binnenvaart in Rotterdam op het Scheepvaart en Transport College. Hij werkt al tien jaar bij VT, waar hij in zijn schooltijd begon als stagiair, als leerling matroos op een bunkerschip. Uiteindelijk voer hij als schipper op de Rijn op een chemicaliëntanker met paraxyleen. Ruim twee jaar geleden maakte hij de overstap naar het kantoor van VT, waar hij sindsdien werkt op de afdeling bevrachtingen. Hij houdt zich daar bezig met het vervoer in de havens van stookolie en voornamelijk van smeerolie voor de zeevaart. Toen het plan voor de grote tanker Vlissingen op tafel kwam, toonde hij onmiddellijk belangstelling om in de realisatie daarvan een rol te spelen. Hij voerde overleg met de klanten om te inventariseren wat hun wensen precies waren voor wat bijvoorbeeld de pompcapaciteit betreft. Samen met de ervaren medewerkers van VT, Henk Schellaars en Harm Stoter en onder begeleiding van het technisch bureau Zanen Maritiem werd het gewenste schip verder uitgewerkt. ‘Het is gebaseerd op een vraag uit de markt. De zeeschepen worden groter en de tijd dat ze in de zeehavens verblijven korter.’ De wens is dus oorspronkelijk afkomstig van de zeereders, maar de klanten van VT zijn voornamelijk de majors, de grote oliemaatschappijen, die deze wens doorgeven namens de zeereders. ‘Als een zeeschip 12 uur in de haven verblijft, wil het de bunkers vullen in die periode. De olieprijzen zijn in Rotterdam gunstig dus veel reders willen hier bunkeren. Daarom is een schip als de Vlissingen ook positief voor Rotterdam.’ De Vlissingen kan 2.000 ton stookolie per uur verpompen. Dat is ruim voldoende, want de huidige generatie zeeschepen kan maximaal 1.500 tot 1.600 ton per uur hebben. ‘We verwachten dat de vraag nog wel iets zal groeien, de komende jaren, maar boven die 2.000 ton per uur zal het niet snel uit komen. Uitgaande van 1.500 ton per uur is voor een flinke zeeboot nog altijd acht uur pompen noodzakelijk. Tel daar het aan- en afkoppelen bij en het invullen van de papieren, dan ben je zo aan die twaalf uur.’ Aangezien de meeste laadinstallaties niet met dat tempo kunnen leveren, betekent het dat de Vlissingen zeker een etmaal bezig is om één ‘roundtrip’ te maken. Maar er meren wel meer zeeschepen dan één per etmaal af in de Rotterdamse haven. Waarom dan niet meteen vijf Vlissingen’s besteld? Niels, lachend: ‘De vraag is niet zo permanent. Niet alle zeeschepen bunkeren in Rotterdam. De Rijnvaart heeft waar het de vraag naar schepen betreft te maken met een Europese, interne markt; de bunkerschepen daarentegen hebben te maken met een wereldwijde ontwikkeling. Als de bunkerprijzen in Azië en Amerika omlaag gaan, merken we dat in Rotterdam.’ Motoren Na een tocht van vijf weken van de Oceanwerf in Nikolajev in de Oekraïne (nabij Odessa aan de Zwarte Zee) naar Rotterdam, werd het casco van de Vlissingen drooggelegd bij Rotterdam United, de voormalige Wilton Feijenoord werf, tegenwoordig eigendom van Damen Shipyards. Daar werden vlak etc. nagekeken en de Caterpillar boegschroefmotoren van Geveke erin gehangen. ‘In Millingen reiken de kranen niet ver genoeg om zowel voorop als achterop motoren in het schip te kunnen hijsen. Verhalen van het schip was geen optie. Hier in Millingen zijn wel de hoofdmotoren erin gehangen.’ Damen Shipyards is van meet af aan bij het project betrokken geweest; zowel in de tekenfase als bij de afbouw. De werf Bodewes Binnenvaart in Millingen behoort eveneens tot de Damen Group. De regie van de nieuwbouw is in handen van Damen Bergum in Friesland. De haven in Bergum is echter niet groot genoeg om een schip à la de Vlissingen te kunnen herbergen. De afmetingen van 135 bij 21,80 meter maken van de Vlissingen een uniek project. ‘Wereldwijd is er geen vergelijkbaar schip. Die grootte speelt steeds mee. De bolders zijn bijvoorbeeld enorm. En als je ziet hoeveel kracht er op de pylon van de bunkergiek wordt uitgeoefend. Dat is 500 ton per meter – net zoveel als PAGINA 25 8 APRIL 2003 ‘Wereldwijd is er geen vergelijkbaar schip’ Niels Groenewold op de (neergeklapte) bunkergiek van de Vlissingen. Achter hem bruist het van activiteit. Op 10 april is de doop van de Vlissingen. (foto MGR) bij de grootste mobiele kraan.’ Die bunkergiek is een verhaal op zich. Met de 35 meter hoogte staat de man op het platform veertig meter boven het wateroppervlak. Ook de meertrossen kenden hun eigen probleem door de omvang van het schip. ‘Vanwege de krachten die erop komen te staan, moesten we naar draden van 56 mm in plaats van de normale 44 mm. Maar als je die van bovenop een zeeschip 25 meter omhoog moet trekken, dan moet je meer dan honderd kilo tillen. Dat kun je niet van een mens verwachten. We hebben gekozen voor carbon kevlar trossen van 26 mm. Die zijn twee keer zo sterk en wegen per honderd meter 45 kilo in plaats van de 350 kilo van de conventionele trossen. Natuurlijk was het duurder, maar 56 mm trossen waren geen optie. Bovendien zijn deze trossen hittebestendig tot 400 graden Celsius.’ Dat laat onverlet dat ook de Vlissingen in de oliehaven Rotterdam aan wal met staaldraden moet worden vastgemaakt. ‘De breeksterkte van carbon kevlar is zestig ton, van staaldraden dertig ton.’ Om de draden bij het vastmaken op stroom te verbeteren, zijn aan dek van de Vlissingen kaapstanders gezet, die het wikkelen en straktrekken van de draden vereenvoudigen en het schip veel dichter tegen de zeeboot houden dan als het handmatig gebeurt. Een verbetering voor het werk aan boord. Het aantrekkelijk maken van het werk op een schip is een belangrijk onderdeel van de filosofie bij de inrichting van de tanker. ‘Op elke kamer een TV, een telefoon en een bureautje, zodat de bemanningsleden een eigen plek hebben. Het hele schip is van deze tijd. Mensen moeten het plezierig vinden op hun werkplek te zijn. Niet zoals dertig, veertig jaar geleden de bedden zo klein mogelijk gehouden. Alle bedden zijn 2.20 meter bij 1.20. De bemanning moet tot rust kunnen komen als ze de vrije tijd aan boord doorbrengen; dat komt het operationele ten goede. Als je nu een schip bouwt dat daar geen rekening mee houdt, kom je jezelf over tien jaar toch tegen. Je moet niet bezuinigen op voorzieningen voor het personeel. Je werft daar ook mensen mee. Geld verdienen kun je in principe overal – je moet het ook nog naar je zin hebben. Alles is weliswaar groot aan dek, maar het zo uitgevoerd dat het handelbaar is. Kijk maar naar de bunkergiek, die radiografisch bestuurbaar is.’ Ook in de stuurhut is de moderne tijd terug te vinden. Het schip is uitgerust met een gecompliceerd computersysteem, een direct positioning system, dat de schroeven voor en achter bedient en het schip exact op z’n plek houdt. ‘Alles is erop aangesloten, en het is te bedienen met een joystick. In het systeem zijn de criteria opgenomen, waaraan de motoren moeten voldoen. Dus er wordt een signaal gegeven als een motor overbelast raakt. In de zeevaart – bij supplyschepen, zuigers, pijpenleggers en grote cruiseschepen werd het al toegepast. In de binnenvaart nog niet.’ De Vlissingen is het eerste schip waarop Alphatron Maritiem dit systeem compleet aanbrengt. ‘Het is nog niet uitgetest. Omdat het voor het eerst in de binnenvaart wordt toegepast, moet nu ook met de verschillende waterdieptes rekening worden gehouden. Het is bijzonder nauwkeurig; zelfs de slingerbewegingen van het schip worden via de satelliet opgemerkt middels driehoeksmeting.’ Lopend over het dek van de nieuwe tanker, wordt Niels Groenewold van alle kanten door de tientallen technische medewerkers gevraagd om zijn oordeel. Technische opleiding of niet, het lijkt er niet toe te doen. Niels zelf haalt z’n schouders op. ‘Het is vaak gewoon een kwestie van gezond verstand.’

Binnenvaartkrant